Land Serwis

DS 7 Crossback – francuski szyk

DS to prestiżowa marka koncernu PSA i taki ma być również jego najnowszy SUV – DS 7 Crossback, który za chwilę zostanie pokazany w Genewie. Auto ma skusić klientów zaawansowaną technologią, kunsztownym wykończeniem i niebagatelną prezencją.

„Siódemkę” upakowano rozwiązaniami, które mają zadanie przykuć uwagę potencjalnych kupców. Na przykład moduły LED, zainstalowane w przednich reflektorach DS ACTIVE LED VISION, w chwili otwarcia modelu auta zapalają się na purpurowo, po czym obracają się o 180°, tworząc ciekawy efekt wizualny. Obrót wokół własnej osi wykonuje również animowany zegarek B.R.M R180, majestatycznie osadzony w desce rozdzielczej, gdy tylko samochód rusza z miejsca.

Rzadką ofertą w tym segmencie są dwa ekrany o przekątnej 12” - pierwszy ułatwia nawigację, umożliwia obsługę multimediów, całego pakietu DS CONNECT i funkcji Mirrorscreen, a drugi, spersonalizowany, przeznaczony jest do obsługi telefonu. Wnętrze auta również nosi znamiona luksusu, co jest zasługą wysokiej jakości materiałów: drewna, Alkantary, skóry licowa i nappa , które zastosowano na desce rozdzielczej, panelach bocznych, konsolach i fotelach.

W ubiegłym roku PSA zapowiedziało, że każdy nowy model DS będzie oferowany także w wersji hybrydowej lub elektrycznej o wysokich osiągach. Plan ten stał się rzeczywistością wraz z opracowaniem hybrydowego, benzynowego, doładowywanego zespołu napędowego o mocy 300 KM i momencie obrotowym 450 Nm z 4 kołami pędnymi, który w DS7 Crossback będzie dostępny od wiosny 2019 roku. W aucie zastosowano: benzynowy silnik spalinowy o mocy 200 KM, dwa silniki elektryczne (80 kW z przodu i 90 kW z tyłu, które wspomagają silnik spalinowy), automatyczną, elektrycznie sterowaną, 8-stopniową skrzynię biegów umieszczoną poprzecznie na przedniej osi, między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym, umieszczony pod podłogą, kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 12-13 kW/h i mocy 90 kW, oraz elektryczny napęd tylny zapewniający wersjom 4x4 znakomite osiągi. Hybryda może pracować w trzech trybach: w 100% elektrycznym (ZEV – maks. zasięg 60 km), hybrydowym (HEV – zalecany na długie trasy bez konieczności ładowania) i kombinowanym (SPORT). Technologia umożliwia doładowywanie akumulatora w fazach zwalniania oraz podczas toczenia pojazdu. W trybie standardowym pełne doładowanie akumulatora z domowego gniazdka trwa 4,5 godziny.

Oprócz hybrydowego zespołu E-TENSE, DS 7 CROSSBACK będzie oferowany z pięcioma spalinowymi jednostkami napędowymi (Euro 6.2) o dużej mocy i wysokim momencie obrotowym, inaugurując zarazem nową, 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów najnowszej generacji (EAT8):
- trzy silniki benzynowe (THP 225 S&S EAT8, THP 180 S&S EAT8, bądź też PureTech 130 S&S z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów,
- dwa silniki wysokoprężne latest celebrity news BlueHDi (BlueHDi 130 S&S z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, a w późniejszym terminie ze skrzynią EAT8, bądź też BlueHDi 180 S&S ze skrzynią biegów EAT8)    

Przyzwyczailiśmy się już, że współczesne auta starają się pomóc kierowcy i przejąć na siebie jego obowiązki. System DS ACTIVE SCAN SUSPENSION (umieszczona za przednią szybą kamera, cztery czujniki przechyłów nadwozia oraz trzy przyspieszeniomierze) analizuje nawierzchnię drogi i reakcje DS 7 CROSSBACK (prędkość, kąt obrotu kierownicy, siła hamowania, itd.), przekazując zebrane dane w czasie rzeczywistym do modułu elektronicznego, który w sposób niezależny oddziałuje na każde z czterech kół, m.in. płynnie zmieniając twardość zawieszenia.

System zapowiadający czasy pojazdów autonomicznych – DS CONNECTED PILOT – wspomaga kierowcę, przy zapewnieniu mu możliwości ponownego przejęcia pełnej kontroli nad samochodem w dowolnym momencie. To innowacyjne rozwiązanie, obejmujące funkcję ACC Stop & Go (Adaptative Cruise Control) regulujące prędkość względem poprzedzającego pojazdu, utrzymuje precyzyjnie położenie DS 7 CROSSBACK na danym pasie ruchu zgodnie z wyborem i przyzwyczajeniami kierowcy poprzez działanie na układ kierowniczy. Działa przy prędkościach do 180 km/h (zależnie od przepisów obowiązujących w danym kraju), sterując zamiast kierowcy prędkością i kierunkiem jazdy. Bardzo przydatny na przykład w korkach czy na autostradzie.

Kolejny system – DS PARK PILOT – sprawia, że samochód jest w stanie sam zaparkować, równolegle lub prostopadle, bez dotykania kierownicy i pedałów przez kierowcę. Z kolei DS NIGHT VISION ułatwia ocenę sytuacji na drodze nocą. Umieszczona w osłonie chłodnicy kamera na podczerwień wykrywa obecność pieszych i zwierząt na drodze w odległości do 100 m przed samochodem. Funkcja ta dotąd był z reguły zarezerwowana dla pojazdów wyższej klasy.

DS nie ujawnił jeszcze cen auta, który w salonach powinien pojawić się jeszcze w trakcie tego roku. Samochód będzie powstawał w fabryce Citroena w Miluzie.
MM

Poczytaj:

  • Toyota TJ Cruiser - odważna jak terenówka, pojemna jak van
    Toyota TJ Cruiser - odważna jak terenówka, pojemna jak van

    Każdy, kto planował daleką, off-roadową wyprawę, stawał przed dylematem, jakim samochodem jechać. Typowe terenówki, które dają gwarancję, że poradzą sobie na odludnych bezdrożach, często okazują się ciasne i mało komfortowe. Z kolei bardziej pojemne minibusy nierzadko bywają bezradne w starciu z przeszkodami na drodze. Stąd bierze się popularność pojazdów łączących cechy typowego auta 4x4 oraz vana – na przykład VW Transporterów Syncro, Sprinterów z napędem 4MATIC czy Mitsubishi L300 4x4. Ich następczynią ma szansę stać się nowa Toyota TJ Cruiser, która zostanie zaprezentowana na wystawie w Tokyo.

  • Skoda Karoq – przedpremierowe zdjęcia
    Skoda Karoq – przedpremierowe zdjęcia

    Na krótko przed światową premierą, która będzie miała miejsce 18 maja w Sztokholmie, czeski producent samochodów udostępnił pierwsze zdjęcia nowego, kompaktowego SUV -- Skody Karoq.

  • Już jest! Tesla Model X, czyli SUV w wersji EKO
    Już jest! Tesla Model X, czyli SUV w wersji EKO

    Odwieczny dylemat "co lepiej robi w terenie: diesel czy benzyna", niebawem (być może) stanie się jeszcze trudniejszy do rozwiązania. Amerykańska Tesla rządzona przez Elona "Ironmana" Muska zakończyła ostatecznie prace nad pierwszym na świecie w pełni elektrycznym SUV-em, który zapisze się na kartach historii jako Tesla Model X. Kto wie, czym za kilkanaście - kilkadziesiąt lat napędzane będą zmoty startujące w "Breslau" czy na "Bałtowskich"...

  • Lexus NX - bezkonkurencyjny (w USA)
    Lexus NX - bezkonkurencyjny (w USA)

    Redaktorzy amerykańskiego serwisu Motor Trend przeprowadzili Wielki Test (The Big Test) kompaktowych SUV-ów, który bezapelacyjnie wygrał Lexus NX.

  • Sergey Karyakin (4. w klasie ATV) czuje się pokrzywdzony przez organizatorów Dakaru
    Sergey Karyakin (4. w klasie ATV) czuje się pokrzywdzony przez organizatorów Dakaru

    Rosjanin Sergey Karyakin, który oficjalnie zajął 4. miejsce w klasie quadów na tegorocznym Dakarze, powiedział w rosyjskiej telewizji, że zamierza odwołać się od decyzji sędziów, którzy na jednym z etapów dopisali do jego wyniku 25-minutową karę. 25-letni zawodnik bardzo krytycznie ocenia organizatorów rajdu, którym zarzucił bałaganiarstwo. Ale... i tak zamierza powrócić w przyszłości na Dakar.

  • Skoda Kodiaq wygrywa na Polach Elizejskich
    Skoda Kodiaq wygrywa na Polach Elizejskich

    Po 21 dniach walki Christopher Froome świętował w niedzielę zwycięstwo w tegorocznym Tour de France, a Rafał Majka wygraną w klasyfikacji górali. Relację z ostatniego etapu warto było oglądać nie tylko ze względu na sukces Polaka, ale również po to, by zobaczyć pierwszy publiczny pokaz Skody Kodiaq. Zamaskowany kolorami czerwonym, szarym i czarnym, nowy, czeski SUV przejechał wokół Pól Elizejskich sześć okrążeń honorowych, jako pierwszy przekraczając linię mety.