Land Serwis

Elektryczna Nikola Zero przyprawia o zawrót głowy: 555 KM i 3,9 sek. do „setki”!

Drżyjcie Mavericki i RZR-y! Zapowiadany już rok temu elektryczny UTV Nikola Zero powoli przeistacza się z wirtualnego projektu w realny pojazd... o jeszcze bardziej imponujących możliwościach. Zamiast zapowiadanych 520 KM rekreacyjna terenówka dysponować będzie zawrotną mocą aż 555 KM!

Elektryczny UTV, którego przed rokiem prezentowaliśmy już na łamach Terenowo.pl (Nikola Zero – elektryczny UTV o mocy 520 KM!), dysponujący miejscami dla czterech osób wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku. Producent UTV-a, firma Nikola Powersports, ujawniła ostateczną specyfikację pojazdu, który ma być dostępny w dwóch wersjach: 415- i 555-konnej. Klienci staną również przed wyborem akumulatorów o pojemności 75, 100 i 125 kWh – w przypadku tej ostatniej pojazd będzie w stanie pokonać z włączonym trybem 4x4 dystans aż 320 km bez ładowania.

Jeśli wszystkie deklaracje Trevora Miltona, szefa Nikoli, okażą się prawdą, konkurencyjne UTV-y nie będą miały szans, by dotrzymać kroku ich elektrycznemu rywalowi. Pojazd ten ma być nie tylko dopuszczony do ruchu po ulicach, ale przy okazji charakteryzować go będzie wyposażenie rzadko spotykane (lub w ogóle pomijane) w tego typu maszynach – mowa na przykład o układzie ABS, systemach stabilizacji toru jazdy, kontroli trakcji i rozdziału momentu obrotowego.

- Gdy raz spróbujesz jazdy za kierownicą Nikola Zero, od raz będziesz chciał sprzedać swojego UTV-a – twierdzi Trevor Milton. – Nie mówimy tu o byciu szybszym o kilka sekund od konkurencji, ale o kilku okrążeniach przewagi i przyspieszeniach rzędu 3,9 sek. do 100 km/h z czwórką pasażerów na pokładzie.

Nikola Zero

Nikola Zero dysponuje napędem na cztery koła (każde wprawiane jest w ruch przez indywidualny silnik elektryczny), a w najmocniejszej wersji momentem obrotowym o wartości 664 Nm, który rośnie dziesięciokrotnie po zredukowaniu przełożenia 10:1. Prześwit 35,6 cm, 50-centymetrowy skok zawieszenia i dwie wyciągarki o uciągu 2 ton pozwalają kierowcy śmiało zapuszczać się ciężki teren, gdzie jego dodatkowym atutem są koła obute w 32-calowe opony. Na zamówie hottest celebrities nie dostępna jest również tylna oś skrętna. 10-calowy wyświetlacz obsługiwany dotykowo, zaawansowany system audio i dostępne w opcji solary nie zaskakują w pojeździe o tak nowoczesnej konstrukcji.

Nikola Zero przegrywa porównanie z rywalami wyprodukowanymi przez Polarisa, Can-Ama czy Arctic Cata w zasadzie tylko pod jednym względem – wysokiej wagi wynikającej z zastosowania ciężkich akumulatorów, która wynosi prawie 1600 kg, a więc ponad dwa razy więcej niż pojazdy konkurencji. Ogromna moc, jaką dysponuje, skutecznie jednak niweluje tę niedogodność. Ceny mają rozpoczynać się od 35 tysięcy dolarów. Ile w tym wszystkim jest prawdy, a ile marketingu przekonamy się w 2018 roku, kiedy Nikola Zero wyruszy w prawdziwy teren.
MM

Poczytaj:

  • Suzuki Vitara 2015 – brzuchem po błocie
    Suzuki Vitara 2015 – brzuchem po błocie
    W roku 1988 Suzuki przedstawiło Vitarę – nieduży samochód terenowy zbudowany na ramie, który prezentował sporą dzielność terenową, a jednocześnie był daleko bardziej wygodny od wojowniczego Samuraia. Jego  następca – Grand Vitara pierwszej (1998), a potem drugiej (2005) generacji – był już komfortowym SUV-em, który przejawiał coraz mniejszą ochotę na wyprawy w teren. W roku 2014 na salonie motoryzacyjnym w Paryżu zaprezentowana została zupełnie nowa Vitara, której bliżej już do miana „miastowego” crossovera.
  • VW Tiguan Allspace – o rozmiar większy
    VW Tiguan Allspace – o rozmiar większy

    Na targach w Genewie debiutuje Tiguan Allspace – nowa wersja niemieckiego bestsellera, z rozstawem osi większym o 109 mm i nadwoziem dłuższym o 215 mm. Nowy model może przewieźć większą liczbę pasażerów i więcej bagażu, stwarza też więcej możliwości aranżacji wnętrza.

  • ŠKODA Kodiaq - silna jak niedźwiedź
    ŠKODA Kodiaq - silna jak niedźwiedź

    Kodiaq - taką nazwę będzie nosił nowy duży SUV, który dołączy do oferty ŠKODY. Nawiązuje nią do niedźwiedzi Kodiak, żyjących na wyspie leżącej przy południowym wybrzeżu Alaski. Zapis nazwy zapożyczony został z języka miejscowej ludności Alutiiq. ŠKODA rozpocznie ofensywę w segmencie SUV wraz z premierą tego modelu w drugiej połowie bieżącego roku.

  • Toyota Land Cruiser 150 2018 – tradycja zobowiązuje
    Toyota Land Cruiser 150 2018 – tradycja zobowiązuje

    Na Salonie Samochodowym we Frankfurcie debiutuje nowa generacja Toyoty Land Cruiser, która de facto jest znaną nam 150-ką poddaną faceliftingowi. Wizyta w „gabinecie odnowy” wyszła słynnemu klasykowi na dobre, o czym świadczą płynące z całego świata słowa uznania Toyociarzy (i nie tylko), którym nie w smak był wygląd poprzedniej wersji Land Cruisera.

  • Frankfurt 2015. Renault Alaskan - Leon zawodowiec
    Frankfurt 2015. Renault Alaskan - Leon zawodowiec

    Na rozpoczynającym się niebawem salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie zobaczymy koncepcyjny model Renault Alaskan - jednotonowego pickupa, który - jak łatwo się domyślić - będzie miał wiele wspólnego z blisko spokrewnionym Nissanem Navarą. Jego projektanci zadbali, by był to samochód nie tylko praktyczny, ale i ładny dla oka.

  • Rajd Dakar 2016. Znamy listy startowe! Na nich gwiazdy i Polacy
    Rajd Dakar 2016. Znamy listy startowe! Na nich gwiazdy i Polacy
    Etienne Lavigne w towarzystwie nowego dyrektora sportowego Marka Comy zaprezentował dziś rano na konferencji prasowej w Paryżu szczegóły dotyczące 38. edycji rajdu Dakar, która odbędzie się w dniach 2-16 stycznia na terenach Argentyny i Boliwii. Poznaliśmy dokładny plan trasy, harmonogram etapów, a przede wszystkim listy startowej pełne gwiazd motosportu.