Land Serwis

Mitsubishi Eclipse Cross – sportowiec w blokach startowych

W Genewie ma miejsce światowa premiera nowego kompaktowego modelu SUV Coupé nazwanego Eclipse Cross – pierwszego przedstawiciela nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors, który ma uzupełnić ofertę, jaką stanowią modele ASX oraz Outlander. Ostro wystylizowany, intensywnie czerwony SUV Coupé z Japonii będzie pierwszym samochodem „mówiącym” nowym językiem stylistycznym MMC.

press img 23W ciągu ostatnich trzech lat dział projektowy firmy przeszedł całkowitą reorganizację, a w jej ramach sformułowano długofalową strategię projektowania, zakładającą między innymi spójność formy, ekspresję i wyraźną tożsamość wizualną (koncepcja "Dynamicznej Tarczy"), czego efekty można było obserwować w kolejnych samochodach koncepcyjnych XR PHEV II Concept i eX-Concept z 2015 roku oraz GT-PHEV Concept z 2016 roku.

Z pojawieniem się Mitsubishi Eclipse Cross, planowane rozwiązania zamieniają się w rzeczywistość. Dzieje się tak dzięki przejściu od XR PHEV II Concept do seryjnie produkowanego samochodu, w którym należało uwzględnić wymogi technologii produkcyjnych i przepisów homologacyjnych. Nowy kierunek projektu jest widoczny w bardzo dynamicznych konturach samochodu, przywodzących na myśl sportowca w blokach startowych.

Zachowano klinową formę nadwozia samochodu koncepcyjnego, by podkreślić wrażenie ruchu typowe dla nadwozi coupe – dynamizm tej formy dodatkowo podkreślono ostrym kątem tylnej szyby, dużym rozstawem osi przy krótkich zwisach oraz wyraźnym poszerzeniem przednich i tylnych błotników. Głęboko rzeźbione górne i dolne linie boków nadwozia również wywodzą się z projektu XR PHEV II Concept. Zachowano też silne powiązania między przebiegiem tych linii, by uzyskać wrażenie, jakby całość wykuto z jednego kawałka metalu. press img 38Oświetlenie tylne łączące światła hamowania LED oraz trzecie światło hamowania LED zajmują całą szerokość samochodu, a zaprojektowano je tak, by uzyskać lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg i optycznie poszerzyć sylwetkę samochodu.

Wewnątrz samochodu duże powierzchnie, jak deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe, są wykończone miękkim materiałem o trójwymiarowej strukturze, przypominającym skórę, w wyglądzie i dotyku kontrastując z twardymi powierzchniami srebrnych listew, a skórzana tapicerka (dostępna w zależności od rynku i wersji modelowej) wykończona jest ozdobnymi pomarańczowymi obszyciami. Dopełnieniem uzyskanych efektów są akcenty wykończenia o fakturze włókien węglowych lub czerni fortepianowej.

Samochód dysponujący rozstawem osi 2670 mm i szerokością całkowitą 1805 mm, przy długości całkowitej 4405 mm, oferuje przyjazną przestrzeń wnętrza, której dodatkowe zalety wynikają między innymi z niskiego położenia deski rozdzielczej i możliwości regulacji położenia tylnego siedzenia. Maksymalizację dostępnej przestrzeni bagażowej osiągnięto, stosując podział tylnego siedzenia w proporcji 60:40, z regulacją wzdłużną położenia siedzenia oraz regulacją kąta oparcia. Pasażerom podróżującym z tyłu zapewniono dużo miejsca na nogi (200 mm), a w przyjęciu wygodnej pozycji pomaga 8-stopniowa regulacja kąta oparcia w zakresie 16-32°. W czasie długich podróży cieszyć ich będzie duża wolna przestrzeń nad głowami, którą uzyskano mimo opadającej ku tyłowi linii dachu.

press img 37System S-AWC w Mitsubishi Eclipse Cross umożliwia korzystanie z trzech trybów jazdy, które załącza się selektorem umieszczonym na konsoli centralnej. W normalnych warunkach drogowych, system 4WD korzysta z trybu AUTO, by zarządzać rozkładem momentu napędowego i zapewniać przy tym minimalne zużycie paliwa, a w razie wykrycia niskiej przyczepności kół do nawierzchni lub utraty przyczepności z innych przyczyn, system automatycznie kieruje większą część momentu napędowego na tylną oś, celem poprawy stabilności jazdy. Tryb SNOW (śnieg) przeznaczony jest na ośnieżone drogi oraz na inne nawierzchnie o niskiej przyczepności kół. Tryb GRAVEL (nawierzchnia szutrowa) korzysta z pełnych możliwości systemu 4WD dostępnych w trudnym terenie, na drogach złej jakości, a także w razie konieczności wydostania się z piasku lub ze śniegu, w którym samochód ugrzązł. Zależnie od rynku i wersji modelowej, Eclipse Cross będzie dostępny także w wersji 2WD z napędem tylko na przednią oś.
    
W aucie debiutuje nowa jednostka benzynowa 1,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem. Silnik ten dysponuje większym momentem obrotowym przy niskich i średnich obrotach, niż obecnie stosowane silniki benzynowe MMC 2,0 oraz 2,4 litra. Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2,2 l z turbodoładowaniem jest rozwinięciem obecnego silnika 4N14 firmy MMC. Nowa wersja tego silnika opracowana dla Eclipse Cross otrzymała szereg rozwiązań redukujących siły tarcia pomiędzy ruchomymi elementami. Poprawie uległy też reakcje układu wtryskowego na zmiany obciążenia silnika.

Z silnikiem ben famous people zynowym 1.5 l dostępna jest przekładnia bezstopniowa CVT z 8-biegowym trybem krokowym, która oferuje manualne sterowanie w trybie Sport. press img 30Wysokoprężny silnik 2,2 l współpracuje z nową, 8-biegową przekładnią automatyczną. Sprzedawana będzie również wersja z silnikiem benzynowym 1,5 l i manualną 6-biegową przekładnią.

Zgodnie z wymaganiami rynku samochodowego, Mitsubishi Eclipse Cross jest w pełni wyposażony w najnowsze rozwiązania i technologie inteligentnego bezpieczeństwa MMC, m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych, system informujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), system monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, tempomat adaptacyjny (ACC), ultradźwiękowy asystent ruszania, automatyczne światła drogowe (AHB).

Samochód posiada kilka kamer umieszczonych w różnych punktach nadwozia, które pozwalają uzyskać 5 różnych widoków: do przodu, do tyłu, na bok (w prawo i w lewo) oraz widok z góry, co ułatwia parkowanie w ciasnych przestrzeniach. Co więcej, na monitorze pokazywane są linie ruchu samochodu wynikające z aktualnego położenia kierownicy. System ten jest dodatkowo wspomagany przez zestaw czujników umieszczonych w narożnikach samochodu.

Dostawy Eclipse Cross na rynki europejskie rozpoczną się w ostatnim kwartale 2017 roku (premiery rynkowe w poszczególnych krajach nastąpią pod koniec 2017 roku i na początku 2018 roku).
MM

Poczytaj:

  • Kazberuk i Szustkowski – z Unimoga do Tatry
    Kazberuk i Szustkowski – z Unimoga do Tatry
    3 dni jazdy w deszczu na słowackim poligonie w Senice to spore wyzwanie. Jarek Kazberuk i Robin Szustkowski, Mistrz i Uczeń, reprezentujący program sportowy Lotto zakończyli pierwszy trening nową ciężarówką przed lipcowym Silk Way Rally.
  • Martin Kaczmarski z Toyoty do MINI All4 Racing
    Martin Kaczmarski z Toyoty do MINI All4 Racing
    Martin Kaczmarski wystartuje MINI All4 Racing w Baja Poland, szóstej rundzie Pucharu Świata FIA w rajdach cross country. Zawodnik Lotto Team, który dotąd jeżdził Toyotą Hilux Overdrive (a rezerwowo Bowlerem Nemesis), ma nadzieję, że nowy samochód z najwyższej półki pozwoli mu na osiągnięcie dobrych wyników.
  • Renault Oroch, czyli Duster w wersji pick-up
    Renault Oroch, czyli Duster w wersji pick-up

    Jeszcze w tym tygodniu, na targach motoryzacyjnych w Buenos Aires, poznamy pick-upowe oblicze Dacii Duster. Producent milczy jak na razie na temat szczegółów technicznych auta, ale najprawdopodbniej będzie to pojazd bazujący na Dusterze, którego zapowiedzią był koncepcyjny Renault Oroch prezentowany na ubiegłorocznej wystawie w Sao Paulo.

  • Flying Huntsman 6x6 Soft Top – sześciokołowy Land Rover Defender w wersji de luxe
    Flying Huntsman 6x6 Soft Top – sześciokołowy Land Rover Defender w wersji de luxe

    Po skonstruowaniu Land Rovera Defendera z napędem 6x6, który miał stanowić odpowiedź na Mercedesa G63 AMG 6x6, pomysłodawca projektu – brytyjska firma Kahn Design – postanowiła wykonać kolejny krok w nieformalnej rywalizacji z Daimlerem. Tym razem zapowiedziała powstanie model Flying Huntsman 6x6 Soft Top, który ma być konkurentem luksusowej terenówki Mercedes-Maybach G650 Landaulet.

  • Fiat Toro. Użytkowe oblicze Renegade'a
    Fiat Toro. Użytkowe oblicze Renegade'a


    Kupienie marki Jeep przez koncern Fiata zaowocowało powstaniem Renegade'a, którego wygląd - zwłaszcza u ortodoksyjnych miłośników amerykańskich terenówek - budził niemałe kontrowersje.   Są jednak i dobre strony owej transakcji. Brazylijski oddział Fiata zaprezentował właśnie bardzo ładnie prezentującego się pickupa - Fiata Toro, którego konstrukcja bazuje na... Jeepie Renegade.

  • Dakar 2016 nie dla Peru
    Dakar 2016 nie dla Peru

    Peruwiański rząd wycofał się z organizacji rajdu Dakar 2016. Powodem są niekorzystne warunki atmosferyczne, które spodziewane są na początku przyszłego roku. Przyszłoroczna edycja rajdu nie wystartuje więc z Limy, jak wstępnie zapowiadano. Nowy przebieg trasy poznamy w połowie września.