Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Sadev od kuchni. Mechanicy NeoRaid poznają tajemnice francuskiej firmy
    Sadev od kuchni. Mechanicy NeoRaid poznają tajemnice francuskiej firmy
    Obsługa samochodu rajdowego to nie tylko praca w serwisie w trakcie zawodów. To również żmudne przygotowanie pojazdu do startu w czasie pomiędzy rajdami. Profesjonalne zespoły, planujące swoje starty długofalowo, starają się wykonywać jak najwięcej prac własnymi siłami. Z tego powodu na początku czerwca mechanicy zespołu NeoRaid odbyli szkolenie u producenta najlepszych skrzyń biegów do samochodów cross-country, w firmie Sadev.
  • Umarł król, niech żyje Car! Nowy Kamaz na rajd Dakar 2016
    Umarł król, niech żyje Car! Nowy Kamaz na rajd Dakar 2016

    Sylwetkę dakarowego Kamaza - z pionową kabiną umieszczoną dokładnie nad przednią osią, pod którą schowana jest 17,2-litrowa V-ósemka o mocy 730 KM - zna każdy fan off-roadu. Ale nadszedł czas na zmiany! W przyszłorocznym Dakarze zadebiutuje zupełnie nowy Kamaz z wysuniętą maską Zetrosa. Co ciekawe, rosyjski producent nigdy nie budował ciężarówek tak skonstruowanych.

  • Camel Trophy... 2014. Wspomnień czar
    Camel Trophy... 2014. Wspomnień czar
    W ostatni weekend odbyło się II Spotkanie Uczestników i Fanów Rajdu Camel Trophy. Tym razem uczestniczące w spotkaniu załogi samochodowe oraz byli polscy zawodnicy rajdu spotkali się w terenie.
  • Żegnamy Drew Bowlera – twórcę Bowler Motorsport
    Żegnamy Drew Bowlera – twórcę Bowler Motorsport

    W poniedziałek, 14 listopada 2016, odszedł nagle Drew Bowler – szef firmy Bowler Motorsport, jeden z pionierów profesjonalnego ścigania się w terenie. Jego auta osiągały sukcesy w najważniejszych imprezach cross-country na świecie. Ich użytkownikami wciąż są polscy zawodnicy.

  • Hołowczyc, Kaczmarski, Kazberuk i Szustkowski, czyli Lotto Rally Team
    Hołowczyc, Kaczmarski, Kazberuk i Szustkowski, czyli Lotto Rally Team
    W czwartek w Warszawie odbyła się prezentacja zespołu Lotto Rally Team, którego siłą mają być relacje budowane na linii mistrz-uczeń. Totalizator sportowy stworzył trzy duety: Krzysztof Hołowczyc - Martin Kaczmarski, Waldemar i Bartłomiej Marszałek oraz Jarosław Kazberuk - Robin Szustkowski.
  • VERVA Street Racing 2014 – Dakar z wizytą na Narodowym
    VERVA Street Racing 2014 – Dakar z wizytą na Narodowym
    W międzynarodowym „pustynnym” starciu na Stadionie Narodowym w Warszawie biało-czerwoni zwyciężyli z Resztą Świata w sześciu rajdowych kategoriach. Dodatkowych atrakcji dostarczył sam Adam Małysz, prezentując swój nowy pojazd, którym wystartuje w Rajdzie Dakar 2015.