Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Jaguar SUV zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie
    Jaguar SUV zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie
    O „terenowym” (czy raczej uterenowionym) Jaguarze plotkuje się od dawna, a skoro w każdej plotce jest ździebko prawdy, oto najnowsza wiadomość: we wrześniu crossover zostanie zaprezentowany na salonie we Frankfurcie.
  • Martin Kaczmarski testuje MINI All4 Racing pod okiem Hołowczyca
    Martin Kaczmarski testuje MINI All4 Racing pod okiem Hołowczyca
    Martin Kaczmarski, jako pierwszy Polak po Krzysztofie Hołowczycu został zaproszony przez team fabryczny X-raid do testowania MINI All4 Racing. Obecnie to najlepsze auto terenowe świata, które odniosło zwycięstwo w Dakarze 2012 i 2013. Zaproszenie Martina Kaczmarskiego do testów jest dużym wyróżnieniem dla tego młodego kierowcy.
  • Giniel De Villiers prosi o turbo(sprężarkę)
    Giniel De Villiers prosi o turbo(sprężarkę)

    W roku 2009 wygrał Dakar za kierownicą fabrycznego Volkswagena. Odkąd w roku 2012 został liderem zespołu Toyoty nie opuszcza TOP5 klasyfikacji generalnej rajdu, ale zwycięstwo stale pozostaje poza jego zasięgiem, mimo iż co roku wymieniany jest w roli głównego faworyta zawodów. Giniel De Villiers najpierw musiał uznawać wyższość kierowców MINI, a teraz Peugeota. Swoją szansę w przyszłych edycjach widzi pod warunkiem znalezienia dla Hiluxa nowego silnika z turbodoładowaniem.

  • Navara ze Stuttgartu, czyli nadjeżdża Mercedes-Benz Pickup
    Navara ze Stuttgartu, czyli nadjeżdża Mercedes-Benz Pickup

    Mercedes-Benz ma bardzo bogatą ofertę samochodów i użytkowych, ale brakuje w niej pick-upa z prawdziwego zdarzenia. Terenowa Gelenda ze skrzynią ładunkową, a zwłaszcza w luksusowej wersji 6x6, nie jest propozycją, która mogłaby zainteresować szerokie grono klientów. W przeciągu najbliższych 5 lat sytuacja ta ulegnie zmianie, bowiem producent ze Stuttgartu zapowiedział wprowadzenie na rynek własnego pick-upa.

  • Mazowieckie Trawersy – jedziemy dla Marcina Owczarka
    Mazowieckie Trawersy – jedziemy dla Marcina Owczarka
    Zapraszamy wszystkich miłośników jazdy w terenie na reaktywowaną imprezę o nazwie Mazowieckie Trawersy (29-30.06). Impreza ma charakter charytatywny, a jej celem jest pomoc w leczeniu naszego chorego Kolegi Marcina Owczarka.
  • Dakar 2016: express z Buenos Aires do Rosario
    Dakar 2016: express z Buenos Aires do Rosario

    Po decyzji władz Peru o rezygnacji ze wsparcia Rajdu Dakar 2016, organizatorzy musieli zdać się na swą znajomość terenu w Argentynie i Boliwii, aby w błyskawicznym tempie opracować trasę alternatywną. Sporządzona dzięki niezawodnemu wsparciu rządu Argentyny oraz władz Boliwii nowa trasa będzie wymagać od uczestników sporej odwagi na technicznych, szybkich odcinkach… ale nie tylko.