Land Serwis

Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji

Regułą jest, że czołowe zespoły cross-country niechętnie zdradzają sekrety swoich rajdówek. Zdarza się, że nawet w przeddzień Dakaru dane techniczne wciąż pozostają nieujawnione. Team Peugeota, który po ćwierćwieczu powraca do rywalizacji w Dakarze, przejawiając duży apetyt na zwycięstwo (gdy ma się w składzie Peterhansela, Sainza i Despresa, można nawet celować w wywalczenie wszystkich miejsc na podium...), prezentuje zupełnie inne podejście – zamiast chować  swój samochód przed konkurentami, z dumą chwali się nim wszem i wobec!

Dokładnie pół roku przed startem Dakaru 2015 Peugeot ujawnił szczegóły techniczne modelu DKR 2008 i pokazał kilka frapujących zdjęć. Jeżeli auto jeździ tak, jak się prezentuje, Francuzi mają sukces w kieszeni. Auto wygląda nieziemsko!

- W rajdach cross-country najważniejsza jest decyzja, czy startować autem z napędem na jedną czy dwie osie – mówi Bruno Famin, szef dywizji  Peugeot Sport. – Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się wybrać napęd na tylne koła, który ma dużą liczbę zalet.

DKR2008_114Atuty tylnonapędowych aut wymienia Jean-Christophe Pallier, który odpowiada za techniczną stronę przedsięwzięcia: - W motosporcie waga odgrywa decydującą rolę hottest celebrities – mówi. – W rajdach cross-country przepisy pozwalają, aby auta jednonapędowe były wyraźnie lżejsze od pojazdów 4x4.  Możemy również użyć większych kół, które stanowią dodatkową korzyść podczas jazdy po dziurach. Za ich sprawą byliśmy w stanie maksymalne zwiększyć kąt natarcia – nasz Peugeot może praktycznie wspiąć się na pionową ścianę! I to jeszcze nie wszystko! Większy skok zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – to również większe możliwości podczas jazdy po wydmach i w niepewnym terenie. 

Nie można również zapomnieć o centralnym systemie pompowania kół, który załoga obsługują nie opuszczając kabiny i nie zatrzymując auta. W rajdzie taki jak Dakar oznacza to zaoszczędzenie kolejnych cennych minut.

Francuzi dołożyli starań, by ich pojazd miał maksymalnie kompaktowe rozmiary: 2008 DKR ma niemal równe 4 metry długości i 2 metry szerokości, przy 2,8-metrowym rozstawie osi. Wynikało to z ich doświadczeń, które zdobyli na rajdach WRC: mniejsze auta były zwinniejsze od rywali. Kłopotem było jedynie „upchanie” pod karoserią wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Szczególne miejsce – w środku pojazdu – zajmuje wysokoprężny (!) silnik V6 biturbo o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM, charakteryzujący się potężnym momentem obrotowym sięgającym 800 Nm. Bak paliwa mieści 400 litrów ropy. Napęd przekazywany jest na tylną oś, a steruje nim wzdłużnie zamontowana, manualna, 6-biegowa  skrzynia sekwencyjna. Uwagę zwracają potężne koła – 37-calowe opony Michelin zostały założone na 17-calowe felgi z aluminium.

Peugeot ma wszystkie atuty, by wygrać Dakar. Ogromne doświadczenie w motosporcie, trójkę gwiazdorów, którzy rajd znają od podszewki, a także auto, które – jak widać – zalicza już testy w terenie. I jeszcze mnóstwo czasu, by dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Text: Arek Kwiecień, fot. Flavien Duhamel / Red Bull



DKR_Dane

Poczytaj:

  • Yamaha Wolverine-R - azjatycki rosomak
    Yamaha Wolverine-R - azjatycki rosomak

    Wkraczająca na rynek Yamaha Wolverine-R to dwuosobowy pojazd typu ROV (Recreational Off-Highway Vehicle – rekreacyjny pojazd do jazdy poza drogami publicznymi) adresowany do klienta nastawionego na rekreację, który za sprawą kompaktowego designu i łatwości prowadzenia Wolverine-R pozwala bez trudu poruszać się w ekstremalnie trudnym terenie oraz pokonywać ciasne i techniczne szlaki przeprawowe.

  • ŠKODA Kodiaq bez tajemnic. Przedpremierowe zdjęcia oraz informacje
    ŠKODA Kodiaq bez tajemnic. Przedpremierowe zdjęcia oraz informacje

    Na krótko przed światową premierą ŠKODY Kodiaq, która odbędzie się 1 września w Berlinie, czeska marka uchyla rąbka tajemnicy: prezentuje wybrane detale nadwozia swojego nowego, dużego modelu w segmencie SUV. Jeszcze dalej idzie czeski portal autoforum.cz, który nie zawahał się opublikować wizualizacji całego auta.

  • Ford Tough, czyli Ford F-150 Raptor gotowy do startu w Best in the Desert 2016
    Ford Tough, czyli Ford F-150 Raptor gotowy do startu w Best in the Desert 2016
    Z reguły opisujemy rajdówki, które rywalizują na zawodach w Polsce, ale dziś mamy okazję przyjrzeć się z bliska nowemu Fordowi F-150 Raptor przygotowanemu do startu w amerykańskiej serii Best in the Desert.
  • Sand Racer - pustynny wojownik
    Sand Racer - pustynny wojownik

    W Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie brak miejsca do uprawiania off-roadu. Za sprawą ropy naftowej obywatele tego państwa z reguły nie narzekają również na kłopoty finansowe. Dlatego na pewno zainteresują się propozycją firmy Zarooq Motors, która z myślą o nich właśnie zbudowała auto stworzone do wyczynowej zabawy w piasku. Produkcja seryjna Sand Racera rozpocznie się już w styczniu. Jego cena to około 100 tysięcy dolarów.

  • Kto następcą Despresa i Comy? Motocyklowi faworyci Dakaru
    Kto następcą Despresa i Comy? Motocyklowi faworyci Dakaru

    W rywalizacji motocyklistów w Dakarze będziemy w tym roku świadkami wyjątkowej sytuacji: koniec ery pojedynków Despres – Coma oznacza, że ich dotychczasowi rywale, jak również młodzi motocykliści będą mieli okazję powalczyć o zwycięstwo.

  • Nowe BMW X6 – jeszcze doskonalsze
    Nowe BMW X6 – jeszcze doskonalsze
    Lepsze jest wrogiem dobrego – z tego założenia wyszli projektanci BMW, pracując nad drugą generacją BMW X6, które znalazło już ćwierć miliona nabywców. Nowa X-szóstka zmieniła nieco wygląd w porównaniu do swej poprzedniczki, została udoskonalona i jeszcze lepiej wyposażona, ale rewolucje ją ominęły.