Land Serwis

Ssangyong XAVL – ekonomia ponad wszystko

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie SsangYong prezentuje model koncepcyjny SUV-a o nazwie XAVL (eXciting Authentic Vehicle Long). Samochód czerpie inspirację z drugiej generacji klasycznego Korando, sprzedawanego w latach 1997-2006. Dzięki siedmiu niezależnym fotelom oraz dużej przestronności XAVL pełni role typowe dla SUV-ów średniej wielkości, łącząc zdolność do jazdy terenowej z uniwersalnością i praktycznością wielofunkcyjnego MPV.

XAVL1XAVL oferuje wybór spośród dwóch ekonomicznych silników: spełniającego normę Euro 6d-Temp 1,5-litrowego silnika benzynowego i 1,6-litrowego silnika Diesla, do których dopasowano opcję wyboru 6-biegowych skrzyni biegów ręcznej lub automatycznej i system 2WD. Utrata mocy zmniejszona została do minimum dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierownicy, a dzięki systemowi stop/start osiągnięto redukcję emisji CO2. Nie wiemy jeszcze, czy samochód byłby dostępny z napędem na wszystkie koła.

Dla wygody i bezpieczeństwa podróżujących XAVL wyposażony został w szereg nowoczesnych elektronicznych systemów. Zaawansowany System Hamowania Awaryjnego (AEBS) dzięki zastosowaniu radaru i skanowania laserowego z przodu samochodu i czujników kamery umieszczonych na szczycie celebrity news przedniej szyby ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem kolizji, takim jak nieruchomy pojazd czy pieszy na jezdni. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenie, system tymczasowo przejmie XAVL2kontrolę nad pojazdem i uruchomi hamulce, aby uniknąć zderzenia. Asystent Świateł Drogowych (HBA) wykrywa w nocy nadjeżdżające z naprzeciwka samochody i kieruje oświetlenie w dół, aby uniknąć oślepienia kierowcy z przodu. Asystent Utrzymania Pasa Ruchu (LKAS) zmniejsza niebezpieczeństwo wypadku spowodowanego powolnym zjeżdżaniem z pasa ruchu. Z kolei systemy Wykrywania Martwego Punktu (BSD) i Asystent Zmiany Pasa Ruchu (LCA) pomagają kierowcy monitorować te punkty, które nie są widoczne w lusterkach zewnętrznych. Samochód został także wyposażony w Inteligentnego Asystenta Parkowania, który wykrywa obszar parkowania korzystając z czujników ponaddźwiękowych i automatycznie kontroluje kierownicę, dzięki czemu kierowca skupić się może jedynie na korzystaniu z dźwigni zmiany biegów i pedału hamulca.

XAVL3XAVL może się pochwalić zewnętrzną poduszką powietrzną oferującą dodatkową ochronę pieszym, zaś dla podróżujących samochodem bezpieczeństwo zapewnia dodatkowo centralna poduszka powietrzna umieszczona pomiędzy kierowcą a pasażerem, jak również poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowy Ssangyong pozostanie pojazdem koncepcyjnym, czy też stanowi zapowiedź nowego SUV-a. Gdyby XAVL trafił do produkcji, wypełniłby lukę pomiędzy Korando nowej generacji a Rextonem.  
MM