Land Serwis

Toyota Hilux EVO – kontratak Nassera Al-Attiyaha i Giniela De Villiersa

Kto spodziewał się bezwzględnej dominacji Teamu Peugeota w następnych edycjach Dakaru, ten musi zmienić swą opinię. Peugeotowi DKR2008 przybył bowiem nowy, bardzo groźny konkurent – jest nim Toyota Hilux EVO. Napędzana tylko na tylne koła, bardzo lekka (1300 kg!) i piekielnie mocna. Z takimi kierowcami jak Nasser Al-Attiyah, Giniel De Villiers i Leeroy Poulter południowoafrykański zespół Toyoty awansuje do grona głównych faworytów Dakaru 2017.

Hilux2WDOstatnie edycje Dakaru pokazały, że buggy to najlepszy typ pojazdu na obecnie bardzo szybkie trasy południowoamerykańskiego klasyka. Mimo usilnych starań z Peugeotami trudno było nawiązać rywalizację kierowcom startującym w czteronapędowych, o wiele cięższych MINI i Toyotach. Na mecie tegorocznej edycji rajdu Al-Attiyah (w MINI) tracił do zwycięskiego Peterhansela ponad 34 minuty, a De Villiers (w Toyocie) – aż godzinę czasu. Zespół Toyota Gazoo Racing SA postanowił błyskawicznie zareagować na ofensywę francuskiego rywala. Pierwszym krokiem było przekonanie Al-Attiyaha do odejścia z zespołu X-Raid – dlatego dziś Katarczyk startuje w Pucharze Świata FIA Hiluxem, którym nota bene wygrywa nie tylko z MINI, ale nawet z Peugeotem (na Baja Spain). W tym samym czasie w RPA trwały prace nad nowym pojazdem, który właśnie zaprezentowany został na South African Festival of Motoring.

Toyota Hilux Evo wyposażona jest w napęd tylko na tylne koła, co dało jej konstruktorom więcej wolności. Minimalna waga dakarowych buggy wynosi 1300 kilogramów, co oznacza, że Hilux „schudł” o – bagatela! - 615 kilogramów. W aucie można było również zastosować większe koła o średnicy 940 mm (w wersji 4x4 limit wynosił celeb news 805 mm), zawieszenie o dłuższym skoku oraz centralny system Hilux2WD 03pompowania opon. Silnik i skrzynia biegów zostały przesunięte pomiędzy osie, co zaowocowało lepszym rozkładem mas i niżej położonym środkiem ciężkości. Ponadto w zbliżającym się Dakarze benzynowy silnik V8 Toyoty będzie posiadał szerszą o 2 mm zwężkę o rozmiarze 38 mm.

- Wycisnęliśmy wszystko co najlepsze z naszych dotychczasowych rajdówek i bazując na pięcioletnim doświadczeniu zdobytym w cross-country, stworzyliśmy jeszcze szybszą i lżejszą Toyotę Hilux Evo – mówi szef zespołu Glynn Hall. - Wygranie Dakaru nie przychodzi łatwo. Wiele osób o tym marzy. Potrzeba do tego nie tylko wybitnych kierowców, doświadczonych nawigatorów i solidnego auta, ale również zwykłego szczęścia. Mam nadzieję, że w tym roku nam go nie zabraknie.

Wszystko wskazuje na to, że Dakar 2017 będzie stał pod znakiem pasjonujących pojedynków: Peugeota i Toyoty w klasie samochodów, oraz Iveco i Kamaza w kategorii ciężarówek. Ciekawe jak na ruch Toyoty zareaguje zespół X-Raid?

AreK, fot. Toyota SA