Land Serwis

Toyota Hilux EVO – kontratak Nassera Al-Attiyaha i Giniela De Villiersa

Kto spodziewał się bezwzględnej dominacji Teamu Peugeota w następnych edycjach Dakaru, ten musi zmienić swą opinię. Peugeotowi DKR2008 przybył bowiem nowy, bardzo groźny konkurent – jest nim Toyota Hilux EVO. Napędzana tylko na tylne koła, bardzo lekka (1300 kg!) i piekielnie mocna. Z takimi kierowcami jak Nasser Al-Attiyah, Giniel De Villiers i Leeroy Poulter południowoafrykański zespół Toyoty awansuje do grona głównych faworytów Dakaru 2017.

Hilux2WDOstatnie edycje Dakaru pokazały, że buggy to najlepszy typ pojazdu na obecnie bardzo szybkie trasy południowoamerykańskiego klasyka. Mimo usilnych starań z Peugeotami trudno było nawiązać rywalizację kierowcom startującym w czteronapędowych, o wiele cięższych MINI i Toyotach. Na mecie tegorocznej edycji rajdu Al-Attiyah (w MINI) tracił do zwycięskiego Peterhansela ponad 34 minuty, a De Villiers (w Toyocie) – aż godzinę czasu. Zespół Toyota Gazoo Racing SA postanowił błyskawicznie zareagować na ofensywę francuskiego rywala. Pierwszym krokiem było przekonanie Al-Attiyaha do odejścia z zespołu X-Raid – dlatego dziś Katarczyk startuje w Pucharze Świata FIA Hiluxem, którym nota bene wygrywa nie tylko z MINI, ale nawet z Peugeotem (na Baja Spain). W tym samym czasie w RPA trwały prace nad nowym pojazdem, który właśnie zaprezentowany został na South African Festival of Motoring.

Toyota Hilux Evo wyposażona jest w napęd tylko na tylne koła, co dało jej konstruktorom więcej wolności. Minimalna waga dakarowych buggy wynosi 1300 kilogramów, co oznacza, że Hilux „schudł” o – bagatela! - 615 kilogramów. W aucie można było również zastosować większe koła o średnicy 940 mm (w wersji 4x4 limit wynosił celeb news 805 mm), zawieszenie o dłuższym skoku oraz centralny system Hilux2WD 03pompowania opon. Silnik i skrzynia biegów zostały przesunięte pomiędzy osie, co zaowocowało lepszym rozkładem mas i niżej położonym środkiem ciężkości. Ponadto w zbliżającym się Dakarze benzynowy silnik V8 Toyoty będzie posiadał szerszą o 2 mm zwężkę o rozmiarze 38 mm.

- Wycisnęliśmy wszystko co najlepsze z naszych dotychczasowych rajdówek i bazując na pięcioletnim doświadczeniu zdobytym w cross-country, stworzyliśmy jeszcze szybszą i lżejszą Toyotę Hilux Evo – mówi szef zespołu Glynn Hall. - Wygranie Dakaru nie przychodzi łatwo. Wiele osób o tym marzy. Potrzeba do tego nie tylko wybitnych kierowców, doświadczonych nawigatorów i solidnego auta, ale również zwykłego szczęścia. Mam nadzieję, że w tym roku nam go nie zabraknie.

Wszystko wskazuje na to, że Dakar 2017 będzie stał pod znakiem pasjonujących pojedynków: Peugeota i Toyoty w klasie samochodów, oraz Iveco i Kamaza w kategorii ciężarówek. Ciekawe jak na ruch Toyoty zareaguje zespół X-Raid?

AreK, fot. Toyota SA

  

Poczytaj:

  • Honda Ridgeline Baja Race Truck - wyczynowa przedpremiera
    Honda Ridgeline Baja Race Truck - wyczynowa przedpremiera

    W Las Vegas wystartowały targi SEMA Show, na których jak co roku nie brakuje off-roadowych atrakcji. Jedną z nich jest wyczynowa Honda Ridgeline Baja Race Truck, będąca żywą reklamą pickupa Ridgeline nowej generacji, który ma zadebiutować w przyszłym roku.

  • Ford Ranger 2.2 (6 Auto) - na tropie łosia
    Ford Ranger 2.2 (6 Auto) - na tropie łosia
    Jakiś czas temu na lamach naszego portalu przedstawialiśmy nowy model Forda Rengera. Była to wersja z wysokoprężnym silnikiem Diesla i manualna skrzynia biegów. Zbieg okoliczności sprawił, że tym razem prezentowany pojazd również jest czarny i ma identyczną jednostkę napędową, ale wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów – a to czyni sporą różnicę...
  • TERENOWO.PL za granicą, czyli polskie Jimny EVO6 w brytyjskim
    TERENOWO.PL za granicą, czyli polskie Jimny EVO6 w brytyjskim "4x4 Magazine"

    Jimny EVO6 Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego zna (a przynajmniej kojarzy) większość polskich off-roaderów. Nieduże, niskie autko na niezależnym zawieszeniu wyróżnia się na tle typowych zmot przeprawowych. Ale nie chodzi tu jedynie o wygląd, a ogromne możliwości, dzięki którym odnosi sukcesy w ekstremie. Tajemnice konstrukcji polskiego powtor(k)a teraz znane będą również na Zachodzie za sprawą jego opisu, który trafił - przy skromnym udziale redakcji TERENOWO.PL - na łamy najważniejszego magazynu off-roadowego w Wielkie Brytanii - "4x4 Magazine".

  • Terenowe Ferrari F16X, czyli nigdy nie mów nigdy
    Terenowe Ferrari F16X, czyli nigdy nie mów nigdy

    „Po moim trupie!” - jeszcze rok Sergio Marchionne, szef Ferrari, zarzekał się, gdy dziennikarze pytali go o szanse powstania modelu SUV, którego brakuje w ofercie słynnej, włoskiej marki. Dziś nie jest aż tak kategoryczny, co można interpretować jako sygnał zielonego światła dla „terenowego” F16X.

  • Tesla Pickup Truck – elektryzująca półciężarówka Elona Muska
    Tesla Pickup Truck – elektryzująca półciężarówka Elona Muska

    Elon Musk, ekscentryczny (i zarazem niebiańsko zamożny) właściciel elektrokonsorcjum Tesla, zakomunikował w przypływie świątecznej szczerości, że jego inżynierowie rozpoczęli już prace nad elektrycznym pick-upem, a ściślej mówiąc – terenową półciężarówką, która na swojej pace ładunkowej będzie potrafiła przewieźć... innego pick-upa. Tesla Pickup Truck zadebiutuje niedługo po pojawieniu się na rynku kolejnego, niezwykle frapującego (z naszego punktu widzenia) auta, jakim będzie SUV – Model Y. 

  • Ssangyong Tivoli - z salonu w teren
    Ssangyong Tivoli - z salonu w teren

    Koreański Ssangyong prezentuje na salonie motoryzacyjnym w Genewie nowego SUV-a Tivoli z samonośnym nadwoziem, „inteligentnym” napędem na cztery koła, dwoma silnikami do wyboru i „pięknym” obliczem (nazwę dla auta zapożyczono od miasteczka leżącego nieopodal Rzymu słynącego ze swej urody). Samochód chce przypaść do gustu tym, którzy szukają auta 4x4, ale rzadko wyjeżdżają z miasta.