Land Serwis

Toyota Hilux EVO – kontratak Nassera Al-Attiyaha i Giniela De Villiersa

Kto spodziewał się bezwzględnej dominacji Teamu Peugeota w następnych edycjach Dakaru, ten musi zmienić swą opinię. Peugeotowi DKR2008 przybył bowiem nowy, bardzo groźny konkurent – jest nim Toyota Hilux EVO. Napędzana tylko na tylne koła, bardzo lekka (1300 kg!) i piekielnie mocna. Z takimi kierowcami jak Nasser Al-Attiyah, Giniel De Villiers i Leeroy Poulter południowoafrykański zespół Toyoty awansuje do grona głównych faworytów Dakaru 2017.

Hilux2WDOstatnie edycje Dakaru pokazały, że buggy to najlepszy typ pojazdu na obecnie bardzo szybkie trasy południowoamerykańskiego klasyka. Mimo usilnych starań z Peugeotami trudno było nawiązać rywalizację kierowcom startującym w czteronapędowych, o wiele cięższych MINI i Toyotach. Na mecie tegorocznej edycji rajdu Al-Attiyah (w MINI) tracił do zwycięskiego Peterhansela ponad 34 minuty, a De Villiers (w Toyocie) – aż godzinę czasu. Zespół Toyota Gazoo Racing SA postanowił błyskawicznie zareagować na ofensywę francuskiego rywala. Pierwszym krokiem było przekonanie Al-Attiyaha do odejścia z zespołu X-Raid – dlatego dziś Katarczyk startuje w Pucharze Świata FIA Hiluxem, którym nota bene wygrywa nie tylko z MINI, ale nawet z Peugeotem (na Baja Spain). W tym samym czasie w RPA trwały prace nad nowym pojazdem, który właśnie zaprezentowany został na South African Festival of Motoring.

Toyota Hilux Evo wyposażona jest w napęd tylko na tylne koła, co dało jej konstruktorom więcej wolności. Minimalna waga dakarowych buggy wynosi 1300 kilogramów, co oznacza, że Hilux „schudł” o – bagatela! - 615 kilogramów. W aucie można było również zastosować większe koła o średnicy 940 mm (w wersji 4x4 limit wynosił celeb news 805 mm), zawieszenie o dłuższym skoku oraz centralny system Hilux2WD 03pompowania opon. Silnik i skrzynia biegów zostały przesunięte pomiędzy osie, co zaowocowało lepszym rozkładem mas i niżej położonym środkiem ciężkości. Ponadto w zbliżającym się Dakarze benzynowy silnik V8 Toyoty będzie posiadał szerszą o 2 mm zwężkę o rozmiarze 38 mm.

- Wycisnęliśmy wszystko co najlepsze z naszych dotychczasowych rajdówek i bazując na pięcioletnim doświadczeniu zdobytym w cross-country, stworzyliśmy jeszcze szybszą i lżejszą Toyotę Hilux Evo – mówi szef zespołu Glynn Hall. - Wygranie Dakaru nie przychodzi łatwo. Wiele osób o tym marzy. Potrzeba do tego nie tylko wybitnych kierowców, doświadczonych nawigatorów i solidnego auta, ale również zwykłego szczęścia. Mam nadzieję, że w tym roku nam go nie zabraknie.

Wszystko wskazuje na to, że Dakar 2017 będzie stał pod znakiem pasjonujących pojedynków: Peugeota i Toyoty w klasie samochodów, oraz Iveco i Kamaza w kategorii ciężarówek. Ciekawe jak na ruch Toyoty zareaguje zespół X-Raid?

AreK, fot. Toyota SA

  

Poczytaj:

  • Porsche Macan - gotowe do drogi
    Porsche Macan - gotowe do drogi
    Porsche wkracza w końcowy etap testów nowego modelu Macan, który został przyłapany niemal bez kamuflażu na jednej z ulic w Niemczech.
  • Toyota Hilux vs Volvo Truck – pojedynek na szosie
    Toyota Hilux vs Volvo Truck – pojedynek na szosie
    W sieci rekordy popularności biją filmy nagrane na rosyjskich drogach, które nierzadko budzą grozę większą niż horrory Johna Carpentera. Ale drogi w Tajlandii (podobnie jak kino azjatyckie) również mają się czym „pochwalić”. Jak myślicie, kto zwycięży w pojedynku obładowanej, ale nadal dość szybkiej Toyoty Hilux z potężnym zestawem ciężarowym Volvo? Ktoś tu komuś nadepnął na odcisk...
  • Nowa Gelenda LAPV, czyli tajne przez poufne
    Nowa Gelenda LAPV, czyli tajne przez poufne

    W okolicach koła podbiegunowego Mercedes testuje lekki wóz opancerzony, który zbudowany został na bazie modelu G500 4x4. Swoją odwagą i walecznością pojazd ten ma przewyższać swego poprzednika – koncepcyjnego Mercedesa LAPV 6.X.

  • Ich czterech. Kto wygra Dakar w klasie quadów?
    Ich czterech. Kto wygra Dakar w klasie quadów?

    Rafał Sonik, Ignacio Casale i bracia Patronelli – czterej zwycięzcy minionych edycji staną na starcie Rajdu Dakar w kategorii quadów. Ale na tym nie kończy się lista kandydatów do zwycięstwa.

  • Renault Kadjar – trzeci muszkieter z... Chin
    Renault Kadjar – trzeci muszkieter z... Chin

    Renault w swym portfolio posiada już niedużego crossovera (Captur) oraz wiekszego SUV-a (Koleos). Niebawem dołączy do nich trzeci samochód z napędem 4x4 – Kadjar, który będzie pełnił rolę „średniaka”.

  • Spełnione marzenie - Piotr Beaupre i Jacek Lisicki w nowym aucie X-Raid: BMW X3 CC
    Spełnione marzenie - Piotr Beaupre i Jacek Lisicki w nowym aucie X-Raid: BMW X3 CC
    Załoga NeoRaid Team – Piotr Beaupre i Jacek Lisicki – po paru sezonach startów (w tym dwóch występach w Dakarze) BMW X5 zbudowanym przez zespół X-Raid robi krok naprzód. Nasi reprezentanci szykują się właśnie do premierowego występu nowym autem – skonstruowanym wedle ich życzeń BMW X3 CC, które pod wieloma względami nie różni się od najlepszego obecnie auta na rynku – MINI All4 Racing. Na tydzień przed debiutem w Baja Poland rozmawiamy z Piotrem Beaupre.