Land Serwis

Toyota Hilux EVO – kontratak Nassera Al-Attiyaha i Giniela De Villiersa

Kto spodziewał się bezwzględnej dominacji Teamu Peugeota w następnych edycjach Dakaru, ten musi zmienić swą opinię. Peugeotowi DKR2008 przybył bowiem nowy, bardzo groźny konkurent – jest nim Toyota Hilux EVO. Napędzana tylko na tylne koła, bardzo lekka (1300 kg!) i piekielnie mocna. Z takimi kierowcami jak Nasser Al-Attiyah, Giniel De Villiers i Leeroy Poulter południowoafrykański zespół Toyoty awansuje do grona głównych faworytów Dakaru 2017.

Hilux2WDOstatnie edycje Dakaru pokazały, że buggy to najlepszy typ pojazdu na obecnie bardzo szybkie trasy południowoamerykańskiego klasyka. Mimo usilnych starań z Peugeotami trudno było nawiązać rywalizację kierowcom startującym w czteronapędowych, o wiele cięższych MINI i Toyotach. Na mecie tegorocznej edycji rajdu Al-Attiyah (w MINI) tracił do zwycięskiego Peterhansela ponad 34 minuty, a De Villiers (w Toyocie) – aż godzinę czasu. Zespół Toyota Gazoo Racing SA postanowił błyskawicznie zareagować na ofensywę francuskiego rywala. Pierwszym krokiem było przekonanie Al-Attiyaha do odejścia z zespołu X-Raid – dlatego dziś Katarczyk startuje w Pucharze Świata FIA Hiluxem, którym nota bene wygrywa nie tylko z MINI, ale nawet z Peugeotem (na Baja Spain). W tym samym czasie w RPA trwały prace nad nowym pojazdem, który właśnie zaprezentowany został na South African Festival of Motoring.

Toyota Hilux Evo wyposażona jest w napęd tylko na tylne koła, co dało jej konstruktorom więcej wolności. Minimalna waga dakarowych buggy wynosi 1300 kilogramów, co oznacza, że Hilux „schudł” o – bagatela! - 615 kilogramów. W aucie można było również zastosować większe koła o średnicy 940 mm (w wersji 4x4 limit wynosił celeb news 805 mm), zawieszenie o dłuższym skoku oraz centralny system Hilux2WD 03pompowania opon. Silnik i skrzynia biegów zostały przesunięte pomiędzy osie, co zaowocowało lepszym rozkładem mas i niżej położonym środkiem ciężkości. Ponadto w zbliżającym się Dakarze benzynowy silnik V8 Toyoty będzie posiadał szerszą o 2 mm zwężkę o rozmiarze 38 mm.

- Wycisnęliśmy wszystko co najlepsze z naszych dotychczasowych rajdówek i bazując na pięcioletnim doświadczeniu zdobytym w cross-country, stworzyliśmy jeszcze szybszą i lżejszą Toyotę Hilux Evo – mówi szef zespołu Glynn Hall. - Wygranie Dakaru nie przychodzi łatwo. Wiele osób o tym marzy. Potrzeba do tego nie tylko wybitnych kierowców, doświadczonych nawigatorów i solidnego auta, ale również zwykłego szczęścia. Mam nadzieję, że w tym roku nam go nie zabraknie.

Wszystko wskazuje na to, że Dakar 2017 będzie stał pod znakiem pasjonujących pojedynków: Peugeota i Toyoty w klasie samochodów, oraz Iveco i Kamaza w kategorii ciężarówek. Ciekawe jak na ruch Toyoty zareaguje zespół X-Raid?

AreK, fot. Toyota SA

  

Poczytaj:

  • Kto następcą Despresa i Comy? Motocyklowi faworyci Dakaru
    Kto następcą Despresa i Comy? Motocyklowi faworyci Dakaru

    W rywalizacji motocyklistów w Dakarze będziemy w tym roku świadkami wyjątkowej sytuacji: koniec ery pojedynków Despres – Coma oznacza, że ich dotychczasowi rywale, jak również młodzi motocykliści będą mieli okazję powalczyć o zwycięstwo.

  • Jeep Wrangler 2018 – 4. generacja z nowymi silnikami
    Jeep Wrangler 2018 – 4. generacja z nowymi silnikami

    Jeep szykuje dla nas czwartą generację Wranglera, który zadebiutuje w przyszłym roku. Amerykańska terenówka, o której losach decydują dziś Włosi, będzie oferowała bardzo ciekawe konfiguracje napędu.

  • Mercedes Klasy X – bliźniak z aspiracjami
    Mercedes Klasy X – bliźniak z aspiracjami

    We wtorek w Sztokholmie Mercedes zaprezentował koncepcyjny model pickupa – Klasę X, którą więzy rodzinne łączą z Nissanem Navara i Renault Alaskan. Ambicją producenta ze Stuttgartu jest jednak zbudowanie pierwszego na świecie pick-upa klasy premium, który komfortem jazdy i oferowanym bezpieczeństwem dorównywać będzie dobrze wyposażonym osobówkom i SUV-om.

  • Kraków Nocą, czyli nocne youngtimerów rozmowy
    Kraków Nocą, czyli nocne youngtimerów rozmowy
    W motoryzacyjnym światku przeżywamy od kilku lat wzmożone zainteresowanie, zamiłowanie, a może i chęć pokazania się w samochodach, których świetność przypadała na dwie ostatnie dekady ubiegłego wieku. Youngtimery stają się z dnia na dzień coraz bardziej popularne. Jedni z wielkim pietyzmem odnawiają je i dbają o najdrobniejszy szczegół, inni robią z nimi, co tylko im wyobraźnia podpowie.
  • Kahn Design Flying Huntsman 110 WB 6x6 Concept – forteca z napędem 6x6
    Kahn Design Flying Huntsman 110 WB 6x6 Concept – forteca z napędem 6x6

    Sukces komercyjny i wizerunkowy, jaki odniósł sześciokołowy Mercedes-Benz G63 AMG 6x6, skłonił projektantów z brytyjskiej firmy tuningowej Kahn Design, do „udoskonalenia” za pomocą trzeciej pary kół innego klasyka off-roadu – Land Rovera Defendera 110. Jego premiera odbędzie się na marcowym salonie motoryzacyjnym w Genewie.

  • Premierowy BMW X7 – czy podzieli losy Titanika?
    Premierowy BMW X7 – czy podzieli losy Titanika?

    Tegoroczna wystawa motoryzacyjna we Frankfurcie była dla BMW okazją do pochwalenia się nowym SUV-em, który ma w przyszłości stać się okrętem flagowym bawarskiej marki. BMW X7 iPerformance faktycznie ma w sobie coś z luksusowego liniowca. Byleby nie okazał się Titanikiem...