Maserati Levante - moda na sukces

Maserati Levante jest pierwszym SUV-em w historii firmy, która słynie z ekskluzywnych modeli samochodów o sportowym zacięciu. Porsche Cayenne wyrósł niezwykle groźny konkurent.

Levante to ciepły, śródziemnomorski wiatr, który w jednym momencie może z łagodnej bryzy zmienić się w trudny do odparcia żywioł. Nazwa została wybrana w sposób celowy, bo taki właśnie ma być charakter terenowego Maserati.

Auto opiera się na konstrukcji Quattroporte i Ghibli, która została rozwinięta i dopracowana w celu spełnienia oczekiwań rynku SUV-ów, na którym włoski producent będzie konkurować po raz pierwszy.

Levante jest wyposażony w 3-litrowy sześciocylindrowy silnik benzynowy Twin-Turbo o mocy 350 KM lub 430 KM lub 3-litrowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Turbo z ciśnieniem 275 KM. Wszystkie silniki sprzężone są z inteligentnym napędem na cztery koła „Q4” – który w razie konieczności może natychmiast przenieść moment obrotowy pomiędzy osiami – oraz 8-biegową automatyczną przekładnię z zintegrowanym systemem Start&Stop.

Levante S (430 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 sek., rozpędza się do 264 km/h oraz zapewnia zużycie paliwa i wysokość emisji w łączonym nowym europejskim cyklu jazdy (NECJ) na poziomie odpowiednio 10,9 l/100 km i 253 g CO2/km. "Zwykłe" Levante (350 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 sek., rozpędza się do 251 km/h oraz zapewnia zużycie paliwa i wysokość emisji w cyklu łączonym na poziomie odpowiednio 10,7 l/100 km i 249 g CO2/km. Levante z silnikiem Diesla (275 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sek., rozpędza się do 230 km/h oraz zapewnia zużycie paliwa i wysokość emisji w cyklu łączonym na poziomie odpowiednio 7,2 l/100 km i 189 g CO2/km.

Technologia stosowana w każdym pojeździe Levante ma zapewnić najlepsze osiągi zarówno na drogach, jak i w terenie. Troszczy się o to zaawansowane zawieszenie – dwuwahaczowe z przodu i wielowahaczowe z tyłu, w połączeniu z elektronicznie sterowaną siłą tłumienia, czterema amortyzatorami pneumatycznymi, zapewniające 5 dynamicznie regulowanych poziomów do jazdy (plus jeden dodatkowy do parkowania).

Kierowca doceni z pewnością nisko umieszczony środek ciężkości, idealnie wyważony rozkład ciężaru pomiędzy przodem i tyłem (50:50), wysoki poziom sztywności skrętnej i na zginanie, oraz samoblokujący mechanizm różnicowy z tyłu.

Sterowanie wysokością zawieszenia jest szczególnie użytecznie podczas jazdy terenowej i gwarantuje komfort jazdy charakterystyczny dla pojazdów z najwyższej półki; przy ustawieniu najniższej odległości od nawierzchni pojazd umożliwia osiągi porównywalne do samochodów sportowych.

Wnętrze wykończono najlepszymi materiałami, od opcjonalnej skóry najlepszego gatunku do jedwabiu utkanego opatentowaną metodą w zakładach Ermenegildo Zegna w Trivero. Przestronność wnętrza, spotęgowana panoramicznym, elektrycznie rozsuwanym dachem, łączy się z elegancką, opływową sylwetką przypominającą coupe oraz charakteryzującą się sprawnością aerodynamiczną ze współczynnikiem Cx na poziomie 0,31. Auto naszpikowane jest oczywiście całym zestawem układów wspomagania kierowcy: od adaptacyjnego tempomatu po system ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu.

Maserati Levante produkowany jest w wyspecjalizowanej, zmodernizowanej fabryce Mirafiori w Turynie. Pierwsze pojazdy opuściły już linię produkcyjną i ich debiut rynkowy planowany jest na wiosnę bieżącego roku w Europie, a następnie na pozostałych rynkach. W zależności od wersji i wyposażenia cena samochodu ma zawierać się w przedziale od 90 do 200 tys. Euro (ok. 360-800 tys. zł), co oznacza, że Levante będzie nieco droższą propozycją od Cayenne'a (70-180 tys. Euro).
MM, fot. Maserati, Newspress