Mitsubishi Outlander 2016 - pierwsze spotkanie

październik 14, 2015

1 października w miejscowości Sobienie Szlacheckie miała miejsce polska premiera Mitsubishi Outlander 2016. Całością działań związaną z premierą zajęła się firma MMC CAR POLAND z Warszawy. Na miejscu urządzono minimiasteczko Mitsubishi oraz podstawiono do testów kilka modeli Outlandera. Podczas rozlicznych konkursów można było poznać wiele detali charakteryzujących nowy model i odróżniających go od poprzednika. Zatem do dzieła, poniżej przedstawię swoje wrażenia.

Nadwozie
Z zewnątrz rzuca się w oczy nowa twarz "Miśka", nowo zaprojektowany chromowany grill i zderzak, fajne reflektory z efektem zmrużonych oczu (nowe, wąskie reflektory LED w standardzie), które wznosząc się, uzupełniają boczną linię nadwoziaz dając wizualne poczucie dynamiki. Po obu stronach umieszczono chromowane listwy, które wraz z reflektorami i tylnymi lampami tworzą efekt niższego i szerszego auta. Tylne lampy zespolone opierają się na technologii LED i  uzupełniają wykończony srebrnymi dodatkami tylny zderzak. Outlander 2016 oferuje nam dwukolorowe, 18-calowe koła i dłuższą o 40 mm przednią część nadwozia. Przekonstruowano nawet lusterka boczne w celu zmniejszenia hałasu wynikającego z szumu powietrza opływającego auto w czasie jazdy.

We wnętrzu na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się znajome, ale po chwili odczuwamy lepsze trzymanie przeprofilowanych foteli, kierownica inaczej leży w dłoniach, wpadają też w oko materiały wykończeniowe wyższej jakości. Po chwili jazdy dociera do nas najważniejsza rzecz: jest naprawdę cicho, w stosunku do poprzednika poczyniono tu wiele zmian, m.in.: maty głuszące zamontowano we wszystkich drzwiach, ścianach, bagażniku, podłodze oraz błotnikach i dachu auta, dodatkowo mamy grubsze tylne szyby i zmodernizowaną technologię obróbki szkła w szybie czołowej i przednich bocznych. Dzięki tym zmianom docenimy system nagłośnienia Rockford Fosgate dostosowany do wnętrza. Na obniżony poziom hałasu mają też wpływ zmiany w nadwoziu - zmieniona technologia spawania, wyższej jakości stal, dodatkowo zastosowano nawet tłumiki drgań przenoszonych z przedniej i tylnej osi. Według producenta nadwozie jest dwukrotnie sztywniejsze w stosunku do poprzednika, dla obniżenia głośności w wnętrzu przekonstruowano nawet system klimatyzacji...

Dopełnieniem jest oczywiście gama kolorów i trzeci rząd siedzeń dostępny opcjonalnie. Wymiary nadwozia to 4,7 m długości, 1,81 m szerokości i 1,67 m wysokości, co lokuje Outlandera w autach typu SUV klasy średniej.

Poniższe zdjęcia pokazują nam, co zostało zmienione w nadwoziu w stosunku do poprzednika:

 4840b3b3590a  1a394c4ffc23

Zawieszenie
Oprócz wspomnianych 18" kół otrzymujemy niezależne zawieszenie obu osi, z przodu zastosowano sprawdzone kolumny McPhersona, z tyłu zaś układ wielowahaczowy. W celu poprawy stabilności i komfortu jazdy zmodernizowano następujące elementy:
- wsporniki przedniego zawieszenia,
- przednie sprężyny i amortyzatory,
- elektryczne wspomaganie kierownicy,
- tylne amortyzatory i sprężyny,
- wspomniane wcześniej tłumiki drgań przedniej i tylnej osi.

W zatrzymaniu całkiem dynamicznego auta pomaga układ hamulcowy wykorzystujący z przodu tarcze wentylowane, z tyłu tarcze niewentylowane. O systemie ABS, kontroli trakcji nie trzeba nawet wspominać. Całokształt zmian jest odczuwalny w czasie jazdy, korzystnie wpływa na samopoczucie kierowcy. Prześwit wynosi 19 cm i pozwala na stosunkowo spokojne zboczenie z głównych dróg.

Silniki
Do napędu wykorzystywane są dwie jednostki napędowe, diesel i benzyna. Silnik benzynowy o pojemności 1998 ccm generuje 150 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 4200 obr./min; diesel o pojemności 2268 ccm generuje 150 KM przy 3500 obr./min. i moment obrotowy 350 Nm dostępny od 1660 do 2750 obr./min. Są to satysfakcjonujące wartości pozwalające na osiągnięcie 100 km/godz. w 10,2-10,6 w wersjach z skrzynią manualną i około 1,5-2 sekundy wolniej w wersjach z skrzyniami automatycznymi. Spalanie to około 7 l benzyny i 6 l ON w cyklu mieszanym według danych producenta. Silniki są sprawdzonymi jednostkami i nie należy oczekiwać tu "błędów młodości". W obydwu znacząco obniżono emisję substancji toksycznych zgodnie z obecną tendencją. Jednostki Mitsubishi pozwalają na sprawne poruszanie się stosunkowo dużym autem o masie od 1400 do 1600 kg.

Przeniesienie napędu
Za przeniesienie napędu odpowiadają (do wyboru) dwie skrzynie manualne i dwie automatyczne. Z silnikami benzynowymi montowane są manualne skrzynie 5-biegowe lub automatyczne bezstopniowe, w wersjach wysokoprężnych oferowane są 6-biegowy manual i 6-biegowy klasyczny automat. Do zmiany biegów w obu wersjach nie można mieć zbyt wiele zastrzeżeń, zestopniowanie biegów pozwala na dynamiczną jazde, w wersji CVT nowej generacji zastosowano przemiennik momentu obrotowego (szybsze i bardziej liniowe reakcje, tarcie wewnętrzne zredukowane o ponad 25%) oraz zmodyfikowano parametry oprogramowania sterowania silnikiem i przekładnią CVT. Zmiany te pozwalają na stosunkowo niskie spalanie i komfort jazdy.

Tradycyjnie dostępne są wersje 2WD i 4WD. W wersji 4x4 możemy za pomocą pokrętła wybrać sposób napędzania auta: na przednią oś, automatyczny rozdział na dwie osie i zblokowanie mechanizmu międzyosiowego przydatne w terenowych opresjach. Napęd 4x4 aktywuje się stosunkowo szybko i jest dość skuteczny. Niestety, auta testowe obute były w typowo szosowe opony, co (jak na razie) uniemożliwiło nam bardziej terenowe testy.

Mitsu2016Outlander SF 18Bezpieczeństwo
Poza wspomnianymi lampami LED Outlander daje nam wzmocnioną konstrukcję nadwozia RISE, 7 poduszek bezpieczeństwa i ciekawe rozwiązania:
- LDW, ostrzeganie o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu,
- adaptacyjny, aktywny tempomat ACC,
- asystent bezpiecznego odstępu i system redukcji ryzyka i konsekwencji kolizji przez najechanie (FCM),
- układ monitorujący ciśnienie w oponach TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System),
- system wspomagania zmiany przełożeń GSI (ang. Gear Shift Indicator), wskazujący kierowcy optymalny moment zmiany biegu w celu ograniczenia spalania oraz emisji CO2.

Ciekawostką jest 5-letnia gwarancja (przebieg do 100 tys. km. z możliwością przedłużenia do 300 tys. km.), oraz nowatorski 5-letni assistance MAP, z którego można korzystać bez limitu kilometrów. Jest to bezpłatna pomoc w przypadku awarii mechanicznej lub elektrycznej, wypadku drogowego, problemu z paliwem (na przykład, gdy zapomnimy zatankować i zabraknie go w baku lub zatankujemy zanieczyszczone lub niewłaściwe paliwo), zagubienia, złamania lub zatrzaśnięcia w aucie kluczyków, przebicia lub uszkodzenia opony, kradzieży lub jej prób i wandalizmu. MAP zapewnia pomoc przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę w całej Europie przez 5 lat od zakupu nowego samochodu Mitsubishi, niezależnie od przebiegu auta. Całkiem niezły atut...

Ceny
Ceny nowego Mitsubishi Outlandera 2016 zaczynają się od 95 990 zł, a najtańsza, dość bogato wyposażona wersja 4WD – 2.0 Intense CVT kosztuje 112 990 zł. Górna półka to 2.2 DID Intense Plus 4WD AT za 145990 (plus 2900 za perłę lub metalik). Analizując wyposażenie nowego Outlandera i porównując do konkurencji, można powiedzieć, że cena jest skalkulowana dość atrakcyjnie.

Wrażenia z jazdy
Miałem przyjemność jechać wersją 4WD z silnikiem benzynowym i przekładnią CVT. Auto jest naprawdę ciche, przy wykorzystaniu maksymalnych obrotów przyjemnie mruczy. Niewielka kierownica dobrze leży w rękach, Outlander dość łatwo daje się wyczuć i pewnie się prowadzi. W wnętrzu jest naprawdę cicho, z zawieszenia nawet podczas jazdy po bruku nie dochodzi do kierowcy zbyt wiele dźwięków.

Po nowym roku będę miał przyjemność testowania przez tydzień opisywanego modelu, a wówczas sprawdzimy go również w terenie;)

Podsumowując
Całkiem przemyślane auto stworzone w oparciu o rzetelne badanie opinii publicznej. Biorąc pod uwagę rozwijający się rynek aut typu SUV i jego potrzeby należy przewidywać sukces tego modelu, szereg rozwiązań mający wpływ na bezpieczeństwo i komfort oraz atrakcyjne pakiety dodatkowe będą argumentem przy zakupie nowego auta.

Pozdrawiam terenowo!
seba4x4