Mitsubishi Outlander PHEV na mecie Asia Cross Country Rally 2015

Hybrydowy SUV Mitsubishi Outlander PHEV wyposażony w elektryczny układ napędowy typu plug-in już trzeci rok z rzędu dotarł do mety rajdu Asia Cross Country Rally 2015. Zespół w składzie Takatsugu Aoki (kierowca) i Wuttichai Trithara (pilot) przejechał 2400 kilometrów morderczej trasy w 40 godzin, 1 minutę i 51 sekund, zdobywając pierwsze miejsce w klasie pojazdów elektrycznych T1-3 i dwudziestą pozycję w klasyfikacji generalnej.

AXCR1Rajd rozpoczął się 8 sierpnia od oficjalnej ceremonii startu organizowanej w Chiang Mai - dawnej stolicy Tajlandii. Następnego dnia (9 sierpnia), w pierwszym dniu właściwych zmagań, załoga Outlandera PHEV ukończyła etap na siedemnastej pozycji w klasyfikacji generalnej po pokonaniu szerokich i głębokich rzek na pierwszym odcinku trasy. Na drugim etapie, odbywającym się 10 sierpnia, zawodnicy pokonali najdłuższą i najbardziej górzystą trasę rajdu, obfitującą w wiele podjazdów i zjazdów. Z powodu rozbitej przedniej szyby zawodnicy Mitsubishi musieli się jednak wycofać z drugiej części etapu, czego konsekwencją był spadek na dwudzieste piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Etap trzeci, rozgrywany 11 sierpnia, prowadził przez relatywnie płaskie i suche tereny, a dzięki osiągom hybrydowego układu elektrycznego oraz wydajności systemu S-AWC Mitsubishi Outlander PHEV awansował na dwudzieste drugie miejsce. Na czwartym (12 sierpnia) i piątym etapie (13 sierpnia) hybrydowy Outlander PHEV konsekwentnie piął się do góry, by na ostatnim, szóstym etapie (14 sierpnia) zanotować trzeci najszybszy czas na relatywnie płaskiej trasie wiodącej z powrotem do Chiang Mai. Ostatecznie załoga Mitsubishi Outlandera PHEV zajęła dwudzieste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Mitsubishi Outlander PHEV w wersji rajdowej bazuje na modelu produkcyjnym. Główne podzespoły układu sterowania systemem PHEV, z wyjątkiem zmodernizowanego systemu kontroli, w aucie rajdowym pochodzą z wersji seryjnej, co miało na celu wypromowanie układów EV i 4WD stworzonych przez firmę MMC. Poza tym inżynierowie zwiększyli moc silników elektrycznych i generatora i zastosowali akumulator trakcyjny o większej pojemności. Zmiany wprowadzone w systemie Twin Motor 4WD, wykorzystującym system kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All-Wheel Control) znany z Lancera Evolution, zaowocowały z kolei uzyskaniem lepszej trakcji.

AXCR2Ponadto, rajdowe Mitsubishi Outlander PHEV w pełni wykorzystuje osiągi systemu PHEV o wysokiej mocy oraz systemu Twin Motor 4WD, oferując dodatkowo zwiększony prześwit, większy skok zawieszenia, rajdowe ogumienie o wysokim profilu oraz inne podzespoły zwiększające dzielność terenową. Wprowadzone zmiany pozwoliły Outlanderowi PHEV z powodzeniem uczestniczyć w rajdzie Asia Cross Country Rally już trzeci raz z rzędu.

- Nawierzchnia podczas rajdu była gorsza, niż się spodziewaliśmy, jednak rajdowy Outlander pokazał, na co go stać - mówi Yasuo Tanaka, dyrektor ds. technicznych. - Silnik, generator, akumulator i inne podzespoły układu EV nie sprawiły żadnych problemów, potwierdzając swoją niezawodność i wytrzymałość. W rajdzie Baja Portalegre, który odbędzie się tej jesieni wystartujemy jeszcze lepiej przygotowanym samochodem rajdowym w nadziei na zajęcie wyższego miejsca.

W Baja Portalegre 500 (22-24 października) za kierownicą Mitsubishi Outlander PHEV zasiądzie kapitan zespołu Hiroshi Masuoka, który wygrał rajd Dakar w latach 2002 i 2003.
MM