Yamaha YXZ1000R - wojownik z Japonii

Agresywny YXZ1000R prezentuje nowatorskie podejście Yamahy do konstrukcji pojazdów Side-by-Side (SxS) przeznaczonych do celów rekreacyjno-sportowych. Napędzany 3-cylindrowym silnikiem DOHC nowej generacji o imponującym momencie obrotowym, współpracującym z 5-stopniową sekwencyjną skrzynią przekładniową o charakterystyce rajdowej, YXZ może nieźle namieszać w świecie off-roadowym.

Pojazd napędza kompaktowa, 3-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa DOHC o pojemności 988 ccm. 12-zaworowym silnik z wtryskiem paliwa 41 mm, o stopniu sprężania 11,3:1 charakteryzuje się wysokim momentem w średnim zakresie obrotów i żywiołowym charakterem. Wysoką kulturę pracy zapewnia pojedynczy wałek wyrównoważający.

Z myślą o skutecznym i niezawodnym efekcie chłodzenia YXZ jest wyposażony w aluminiową chłodnicę o wysokiej wydajności z automatycznie załączanym wentylatorem.

W dążeniu do optymalizacji osiągów, YXZ jest wyposażony w obszerny dolot powietrza dla trzech 41-milimetrowych wtryskiwaczy paliwa, zapewniających szybkość reakcji na pedał „gazu” oraz wyjątkowe przyspieszenia. Łatwo dostępny podwójny filtr powietrza zawiera wkłady piankowy i papierowy, a każdy z nich można bez trudu wymieniać bez użycia narzędzi. Wysokoprzepływowy układ wydechowy 3w1 obejmuje tłumik ze stali nierdzewnej, usytuowany centralnie dla optymalnego rozkładu masy pojazdu.

Dziełem Yamahy jest nowa, 5-stopniowa przekładnia sekwencyjna, dostosowana do wyczynowej natury i wysokiego momentu silnika trójcylindrowego. Rajdowa mapa przełożeń umożliwia błyskawiczną zmianę biegów pod kątem szybkich przyspieszeń, zaś w trybie manualnym zapewnia natychmiastowe i skuteczne przenoszenie mocy na koła aktualnie napędzane – bez strat cechujących niektóre systemy bezstopniowe (CVT). 5-stopniowa skrzynia sekwencyjna o stałym zazębieniu (plus bieg wsteczny) jest wyposażona w ogranicznik momentu obrotowego oraz tłumik drgań – z myślą o płynności pracy oraz ograniczeniu szarpania podczas zmiany biegu. Na kulturę jej działania wpływa także zastosowanie nowego sprzęgła hydraulicznego o średnicy 21 cali (53,3 mm) pod kątem „intuicyjnej lekkości” podczas zmiany i redukcji przełożeń. W celu optymalizacji wyważenia pojazdu (a więc i łatwości prowadzenia) skrzynia biegów została umieszczona między fotelami. Jednoczęściowe wałki transferowe napędu na przód i tył wzmacniają poczucie natychmiastowej reakcji na pedał przyspieszenia.

Jeden ruch pokrętła załącza kolejno tryby 2WD, 4WD lub 4WD Diff Lock w zależności od potrzeb trakcyjnych. Aby nie „odpaść” w trudnym terenie, YXZ1000R korzysta ze sprawdzonego w innych pojazdach Yamahy systemu przeniesienia napędu On-Command 4WD Diff-Lock, czyli z funkcją blokady mechanizmu różnicowego. Maksymalna płynność i wydajność – to konstrukcyjne założenia układu przeniesienia napędu YXZ1000R. Ograniczeniem wibracji silnika „zajmuje się” zewnętrzne koło zamachowe, które swoją bezwładnością stabilizuje płynność transferu mocy od jednostki napędowej. Mając na uwadze trwałość układu napędowego z,astosowano z przodu jednoczęściowy wałek transferowy z prostym przegubem uniwersalnym (U-Joint). Ponadto, przedni mechanizm różnicowy wyposażono w ochronę przeciążeniową zapobiegającą uszkodzeniu od nagłych zmian prędkości obrotowej kół. Jednoczęściowy wałek transferowy ze sprzęgaczem zastosowano także do napędu masywnych, 27-calowych tylnych kół poprzez tylny mechanizm różnicowy. Możliwość napędzania tylko osi tylnej lub wszystkich czterech kół pozwala utrzymać pełną kontrolę nad torem jazdy YZX1000R w każdej sytuacji drogowej i terenowej.

Rajdowy image, odkryte zawieszenie, 27-calowe koła oraz kompaktowy, dwumiejscowy design tworzą obraz pojazdu, którego nadwozie dostosowano do ekstremalnych osiągów silnika i napędu. YXZ1000R z pewnością został zaprojektowany dla entuzjastów mocnych wrażeń off-roadowych z napędem 4x4. Założeniem konstrukcyjnym podwozia YXZ1000R jest zapewnienie najlepszej charakterystyki jezdnej dla pojazdu typu Side-by-Side. Lekka rama wykonana jest ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie zgodnie z ostrymi standardami jakościowo-wymiarowymi Yamahy. Standardowym wyposażeniem pojazdu jest ochronna, rurowa „klatka” kapotażowa nad kabiną i lekka markiza słoneczna. Nie ogranicza to niczym widoczności dookólnej tak kierowcy jak i pasażera. Podwozie chroni łatwy w demontażu, wytrzymały na odpryski i uderzenia 3-częściowy zestaw kompozytowych płyt osłonowych, umożliwiający łatwy dostęp do komponentów i podzespołów wymagających okresowej obsługi. Wykonane z tworzywa TPO (termoplastyczny etylen) o grubości 4-mm (przód) oraz 6-mm (tył) płyty ochronne pozwalają YXZ1000R „przepływać” ponad mniejszymi przeszkodami na szlaku.

Celem optymalizacji osiągów w warunkach terenowych Yamaha wyposażyła SxS nowej generacji w zaawansowany i skuteczny system zawieszenia kół. Nowoczesne amortyzatory piggyback Fox 2,5” Podium RC2 ze zbiornikiem zewnętrznym nie tylko nadają stylu SxS, lecz także pozwalają mierzyć się z ekstremalnie trudnymi szlakami terenowo-przeprawowymi. Cztery amortyzatory z pełną regulacją obciążenia wstępnego, siły odboju i tłumienia dla niskich i wyższych prędkości jazdy dostroić można do każdej bez mała sytuacji. Pokaźny, bo 406- oraz 432-milimetrowy skok kół przednich i tylnych to czynnik decydujący dla charakterystyki jezdnej i jakości prowadzenia. W zawieszeniu przednim na podwójnych wahaczach poprzecznych w kształcie litery „A” zoptymalizowano kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i podatność na wstrząsy, co zapewnia lepszą zdolność skręcania i wyczucia kontaktu kierownicy z podłożem. Daje to pewność stabilności jazdy nawet przy tak długim (406 mm) skoku zawieszenia. W zawieszeniu tylnym na wahaczach poprzecznych („A”) amortyzatory Fox odsunięto jak najdalej wstecz celem optymalizacji skoku i skuteczności tłumienia oraz kąta pochylenia 27-calowych kół na całej, 432-mm rozpiętości skoku roboczego zawieszenia. Dzięki optymalnej geometrii, zawieszenie sprawia wrażenie „przyklejonego do ziemi” przy większych prędkościach jazdy. Kolejne zalety to komfortowa reaktywność kierowania i znakomite właściwości trakcyjne.

Najnowszy SxS wyposażony jest w elektryczne, degresywne wspomaganie zębatkowej przekładni kierowniczej Yamaha Electric Power Steering. Jest to sposób na zwiększenie komfortu codziennego użytkowania, m.in. z uwagi na umieszczenie siłownika na kolumnie bliżej koła kierownicy – z dala od zanieczyszczeń i ewentualnych uszkodzeń.

W celu sprostania osiągom silnika i napędu, SxS Yamahy jest wyposażony w jeden z najsprawniejszych układów hamulcowych wśród pojazdów Side-by-Side. Na wszystkich czterech kołach jezdnych montowane są tarcze o średnicy 245 mm i dwutłoczkowe zaciski. Dźwignia hamulca pomocniczego działającego na wał napędowy znajduje się podobnie jak w samochodach – pośrodku konsoli podłogowej.

Aby zaakcentować swą sportową ekskluzywność, model standardowy YXZ1000R wyposażony jest w 12-ramienne felgi z lekkiego stopu o zoptymalizowanym offsecie – pod kątem zwinności prowadzenia i stabilności przy wyższych prędkościach jazdy. Na kołach znajdują się specjalne opony radialne Yamaha Bighorn 2.0. Doskonałe własności trakcyjne, wydłużona trwałość, komfort jazdy i precyzja kierowania to istotny wkład tego ogumienia w charakterystykę eksploatacyjną najnowszego SxS.

Ergonomia wnętrza YXZ1000R to wynik troski o możliwie wysoki komfort kierowcy. Miękkie, zintegrowane z zagłówkami i konturowane fotele w lotniczym stylowo kokpicie uzupełnia przemyślane i funkcjonalne rozmieszczenie wskaźników i zegarów, które pozwala w pełni skoncentrować się na pokonywanym szlaku podróży. Ośmiopozycyjna (w tym pozioma tył-przód) regulacja fotela oraz położenia pionowego kierownicy pozwala znaleźć dogodne ustawienia dla kierowcy dowolnego wzrostu i tuszy, a sportowa w układzie tablica przyrządów mieści kompletny zestaw wskaźników i zegarów analogowo-cyfrowych (LED). Dopełnieniem komfortu fizycznego i mentalnego w trudnym terenie są oddzielne panele podłogowe dla kierowcy i pasażera, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i uchwyt dla pasażera na desce rozdzielczej.

Na wypadek poważnych przedsięwzięć off-roadowych YXZ1000R wyposażony jest w solidną skrzynię ładunkową z tworzyw kompozytowych o nośności 136 kg z czterema stalowymi zaczepami kotwiczenia. Zamykane pojemniki i półki na drobiazgi przewidziano od przodu skrzyni ładunkowej, na desce rozdzielczej przed pasażerem oraz na konsoli centralnej.

Czteropunktowe światła główne LED (szosowe i mijania) podkreślają agresywny i zarazem funkcjonalny wygląd nowego YXZ, tylne zaś – poprawiają widoczność pojazdu po zmroku.

YXZ1000R trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale 2016.
MM