TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Dariusz Luberda i Szymon Polak – tegoroczni triumfatorzy najtrudniejszego rajdu ekstremalnego w Europie, Croatii Trophy – potwierdzili swój prymat wśród krajowych kierowców, zwyciężając Puchar Polski Orlen Trophy 2006.
Po wygraniu dwóch wcześniejszych rund – w Bojanowie i Ostródzie, Luberda z Polakiem mogli czuć się już niemal pewnymi zwycięzcami pucharu. Na finałowej rundzie Orlen Trophy, którą 22 i 23 września rozegrano w okolicach off-roadowej stolicy Polski – Krakowa, zamierzali jedynie postawić kropkę nad i.
Tymczasem już na pierwszym, nocnym etapie, którego trasę wyznaczono na poligonie Pasternik, faworyzowana para nieoczekiwanie popadła w tarapaty. Podobnie jak wielu innych zawodników, załoga Jeepa Wranglera z silnikiem HEMI 5,7 V8 zgubiła trasę i długo błądziła, by odnaleźć właściwy kierunek. Uczestnicy rajdu narzekali później, iż trasa była bardzo pogmatwana, a w dodatku źle oznakowana, co wielu sprowadziło na manowce. Najlepszym zmysłem orientacji wykazali się najgroźniejsi rywale Luberdy i Polaka – krakowska załoga Wojciech Polowiec – Paweł Przybyłowski, która już po 2 godzinach i 17 minutach pojawiła się na mecie nocnego etapu.
O szczęściu w nieszczęściu może mówić Niemiec Henrik Strasser – megagwiazda europejskiego off-roadu (ma na swym koncie dwukrotne zwycięstwo Croatii Trophy, a w tym roku triumfował w rajdzie Berlin-Wrocław). Jego Toyota w całości utonęła (załoga salwowała się ucieczką na dach) w miejscu, gdzie woda miała być nie głębsza niż jeden metr. – Jestem mocno zdegustowany postępkiem organizatora, który zapewniał mnie, iż woda nie będzie głęboka – żalił się na mecie Strasser, który już nie wystartował na etapie dziennym. – Dotychczas miałem pochlebną opinię o rajdach w Polsce. Teraz żałuję, że jechałem tu ponad tysiąc kilometrów.
Etap dzienny stał pod znakiem pojedynku Luberdy z Polowcem, na którym – jak to często bywa – skorzystał ten trzeci, czyli młoda załoga z Nowego Targu, Jakub Kamieniecki – Michał Kwiatkowski. Ich auto – Semak – doskonale radziło sobie zarówno na błotnych i skalistych odcinkach w Białym Kościele, jak i w czasie przeprawy przez szerokie rozlewisko wodne na poligonie Pasternik. Nowotarżanie szybko odrobili 13 minut, które po etapie nocnym tracili do Polowca i Przybyłowskiego, i choć byli mocno naciskani przez świetnie jadących Piotra Kowala i Marcina Kęska, zdołali jednak dowieźć zwycięstwo do mety. Kowal z Kęskiem uplasowali się ostatecznie na miejscu drugim, a Polowiec z Przybyłowskim – na trzecim. Dopiero piątą lokatę w rajdzie zajął duet Dariusz Luberda – Szymon Polak, co pozwoliło im jednak cieszyć się ze zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Orlen Trophy 2006. W klasie samochodów słabiej wyposażonych – Adventure – w Pucharze triumfowała para: Arkadiusz Bielecki – Paweł Więcek.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Rozmowa z Dariuszem Luberdą:
- W ubiegłym roku zwyciężyłeś w prestiżowym Pucharze Europy 4x4. Ten rok zapewne też zaliczysz do udanych...
- To był z pewnością najlepszy sezon w mojej karierze! Szczególnie cieszę się ze zwycięstwa w legendarnym rajdzie Croatia Trophy. Sprawiło mi to ogromną satysfakcję, tym bardziej że zdaniem obserwatorów była to najtrudniejsza „Chorwacja” od wielu, wielu lat. Przez wiele dni zmagaliśmy się nie tylko z bardzo ciężką trasą, ale i obfitymi opadami deszczu, które potęgowały trudności.
- W off-roadzie ekstremalnym zdobyłeś już niemal wszystko. Co planujesz w następnym sezonie?
- Na pewno pojadę na Croatię Trophy, by ponownie zmierzyć się z czołówką europejskiego off-roadu. Prawdopodobnie wystartuję również w cyklu Orlen Trophy. Auto sprawuje się znakomicie, więc nic nie zamierzam w nim zmieniać, może poza kosmetycznymi poprawkami.
Artykuł opublikowany w tygodniku "Motor".
Po wygraniu dwóch wcześniejszych rund – w Bojanowie i Ostródzie, Luberda z Polakiem mogli czuć się już niemal pewnymi zwycięzcami pucharu. Na finałowej rundzie Orlen Trophy, którą 22 i 23 września rozegrano w okolicach off-roadowej stolicy Polski – Krakowa, zamierzali jedynie postawić kropkę nad i.
Tymczasem już na pierwszym, nocnym etapie, którego trasę wyznaczono na poligonie Pasternik, faworyzowana para nieoczekiwanie popadła w tarapaty. Podobnie jak wielu innych zawodników, załoga Jeepa Wranglera z silnikiem HEMI 5,7 V8 zgubiła trasę i długo błądziła, by odnaleźć właściwy kierunek. Uczestnicy rajdu narzekali później, iż trasa była bardzo pogmatwana, a w dodatku źle oznakowana, co wielu sprowadziło na manowce. Najlepszym zmysłem orientacji wykazali się najgroźniejsi rywale Luberdy i Polaka – krakowska załoga Wojciech Polowiec – Paweł Przybyłowski, która już po 2 godzinach i 17 minutach pojawiła się na mecie nocnego etapu.
O szczęściu w nieszczęściu może mówić Niemiec Henrik Strasser – megagwiazda europejskiego off-roadu (ma na swym koncie dwukrotne zwycięstwo Croatii Trophy, a w tym roku triumfował w rajdzie Berlin-Wrocław). Jego Toyota w całości utonęła (załoga salwowała się ucieczką na dach) w miejscu, gdzie woda miała być nie głębsza niż jeden metr. – Jestem mocno zdegustowany postępkiem organizatora, który zapewniał mnie, iż woda nie będzie głęboka – żalił się na mecie Strasser, który już nie wystartował na etapie dziennym. – Dotychczas miałem pochlebną opinię o rajdach w Polsce. Teraz żałuję, że jechałem tu ponad tysiąc kilometrów.
Etap dzienny stał pod znakiem pojedynku Luberdy z Polowcem, na którym – jak to często bywa – skorzystał ten trzeci, czyli młoda załoga z Nowego Targu, Jakub Kamieniecki – Michał Kwiatkowski. Ich auto – Semak – doskonale radziło sobie zarówno na błotnych i skalistych odcinkach w Białym Kościele, jak i w czasie przeprawy przez szerokie rozlewisko wodne na poligonie Pasternik. Nowotarżanie szybko odrobili 13 minut, które po etapie nocnym tracili do Polowca i Przybyłowskiego, i choć byli mocno naciskani przez świetnie jadących Piotra Kowala i Marcina Kęska, zdołali jednak dowieźć zwycięstwo do mety. Kowal z Kęskiem uplasowali się ostatecznie na miejscu drugim, a Polowiec z Przybyłowskim – na trzecim. Dopiero piątą lokatę w rajdzie zajął duet Dariusz Luberda – Szymon Polak, co pozwoliło im jednak cieszyć się ze zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Orlen Trophy 2006. W klasie samochodów słabiej wyposażonych – Adventure – w Pucharze triumfowała para: Arkadiusz Bielecki – Paweł Więcek.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Rozmowa z Dariuszem Luberdą:
- W ubiegłym roku zwyciężyłeś w prestiżowym Pucharze Europy 4x4. Ten rok zapewne też zaliczysz do udanych...
- To był z pewnością najlepszy sezon w mojej karierze! Szczególnie cieszę się ze zwycięstwa w legendarnym rajdzie Croatia Trophy. Sprawiło mi to ogromną satysfakcję, tym bardziej że zdaniem obserwatorów była to najtrudniejsza „Chorwacja” od wielu, wielu lat. Przez wiele dni zmagaliśmy się nie tylko z bardzo ciężką trasą, ale i obfitymi opadami deszczu, które potęgowały trudności.
- W off-roadzie ekstremalnym zdobyłeś już niemal wszystko. Co planujesz w następnym sezonie?
- Na pewno pojadę na Croatię Trophy, by ponownie zmierzyć się z czołówką europejskiego off-roadu. Prawdopodobnie wystartuję również w cyklu Orlen Trophy. Auto sprawuje się znakomicie, więc nic nie zamierzam w nim zmieniać, może poza kosmetycznymi poprawkami.
Klasyfikacja III rundy ORLEN TROPHY 2006 (klasa EXTREM) | |||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Etap nocny | Etap dzienny | Suma czasów |
1 | KAMIENIECKI | KWIATKOWSKI | 2:30:00 | 2:14:00 | 04:44 |
2 | KOWAL | KĘSEK | 3:06:00 | 1:49:00 | 04:55 |
3 | POLOWIEC | PRZYBYŁOWSKI | 2:17:00 | 3:07:00 | 05:24 |
4 | BOROS | KASZAS | 3:09:00 | 2:15:00 | 05:24 |
5 | LUBERDA | POLAK | 4:43:00 | 1:46:00 | 06:29 |
6 | SCHWARTZ | WOLNY | 4:41:00 | 2:01:00 | 06:42 |
7 | GOŁUSZKA | SOLECKI | 2:58:00 | 3:53:00 | 06:51 |
8 | GŁOWACKI | GŁOWACKI | 3:40:00 | 3:29:00 | 07:09 |
9 | POPIELARCZYK | KARPIUK | 4:52:00 | 3:05:00 | 07:57 |
10 | CYBULSKI | CYBULSKI | 4:32:00 | 3:43:00 | 08:15 |
11 | GOŁĘBIOWSKI | PSTRZOCH | 4:13:00 | 4:04:00 | 08:17 |
12 | ROMANOWSKI | ŻUREK | 3:59:00 | 4:23:00 | 08:22 |
13 | LEWOŃ | MILANOWSKI | 5:39:00 | 4:14:00 | 09:53 |
14 | KOWALSKI | URBANIAK | 5:32:00 | 5:08:00 | 10:40 |
15/16 | KULAK | ARANOWSKI | 5:49:00 | 4:56:00 | 10:45 |
15/16 | AMBROZIK | BOROWSKI | 5:35:00 | 5:10:00 | 10:45 |
17 | CICHOCKI | BUŻNIAK | 5:42:00 | 5:52:00 | 11:34 |
18 | REMISZEWSKI | WŁODEK | 4:51:00 | 10:42:00 | 15:33 |
19 | KOSZELAK | BRESKA | 6:08:00 | 9:59:00 | 16:07 |
20 | RUPIKOWSKI | SZULDRZYŃSKI | 4:35:00 | 13:03:00 | 17:38 |
21 | KOŁODZIEJ | PIWOWARCZYK | 7:53:00 | 11:49:00 | 19:42 |
Klasyfikacja III rundy ORLEN TROPHY 2006 (klasa ADVENTURE) |
|||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Etap nocny | Etap dzienny | Suma czasów |
1 | BIELECKI | WIĘCEK | 1:06:00 | 1:47:00 | 02:53 |
2 | FRAS | FRAS | 1:30:00 | 1:51:00 | 03:21 |
3 | WRONA | CHUDYBA | 1:07:00 | 2:27:00 | 03:34 |
4 | BROWARSKI | KOLBUSZ | 1:19:00 | 02:18 | 03:37 |
5 | JAWOR | DRAGAN | 1:52:00 | 02:14 | 04:06 |
6 | PRZEPIÓRKA | GRUNDKOWSKI | 2:09:00 | 02:11 | 04:20 |
7 | GOŁUSZKA | GOŁUSZKA | 1:54:00 | 02:56 | 04:50 |
8 | LESZEGA | URBAŃCZYK | 2:13:00 | 03:02 | 05:15 |
9 | BIRNER | BIRNER | 3:44:00 | 03:14 | 06:58 |
10 | CZARNIK | MĘŻYK | 1:41:00 | 06:10 | 07:51 |
11 | WOLFRAM | SPORYSZ | 1:47:00 | 07:08 | 08:55 |
12 | BOBEK | GEMBALA | 6:33:00 | 03:25 | 09:58 |
13 | BREITLER | NIMMERVOLL | 4:13:00 | 06:46 | 10:59 |
Klasyfikacja końcowa ORLEN TROPHY 2006 | ||||||
Klasa ADVENTURE | ||||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Bojanów | Morąg | Kraków | Suma |
1 | Bielecki Arkadiusz | Więcek Paweł | 94 | 88 | 100 | 282 |
2 | Browarski Marek | Kolbusz Marek | 67 | 100 | 67 | 234 |
3 | Jawor Jacek | Dragan Robert | 94 | 77 | 58 | 229 |
4 | Czarnik Tomasz | Daniluk Tomasz/Męzyk Krzysztof | 40 | 50 | 28 | 118 |
5 | Wrona Dariusz | Chudyba Artur | 40 | 0 | 77 | 117 |
6 | Komar Adam | Zając Wiktor | 77 | 37 | 0 | 114 |
7 | Fras Thomas | Fras Hermann | 88 | 88 | ||
8 | Kołodziej Artur | Piwowarczyk Adam | 0 | 67 | 0 | 67 |
9/10 | Bohdanowicz Robert | Kowalski Jacek | 0 | 58 | 0 | 58 |
9/10 | Międzik Tomasz | Międzik Bartosz | 58 | 0 | 0 | 58 |
11/12 | Wrona Grzegorz | Bujnowicz Piotr | 50 | 0 | 0 | 50 |
11/12 | Przepiórka Jarosław | Grundkowski | - | - | 50 | 50 |
13/14 | Spirydowicz Jarosław | Brodacki Mariusz | 0 | 43 | 0 | 43 |
13/14 | Gołuszka Wiesław | Gołuszka Bartosz | 43 | 43 | ||
15 | Leszega Dariusz | Urbańczyk Krzysztof | 37 | 37 | ||
16 | Birner Monika | Birner Peter | 32 | 32 | ||
17 | Wolfram Adam | Sporysz Piotr | 0 | - | 25 | 25 |
18 | Bobek Erwin | Gembala Adam | 23 | 23 | ||
19 | Breitler Werwer | Nimmervoll Helene | 22 | 22 | ||
20 | Lechowicz Andrzej | Sroka Eryk | - | 0 | 0 | 0 |
Klasyfikacja końcowa ORLEN TROPHY 2006 | ||||||
Klasa EXTREME | ||||||
Miejsce | Kierowca | Pilot | Bojanów | Morąg | Kraków | Suma |
1 | Luberda Dariusz | Polak Szymon | 100 | 100 | 58 | 258 |
2 | Polowiec Wojciec | Kalina Paweł/Przybyłowski | 77 | 88 | 77 | 242 |
3 | Gołębiowski Wojciech | Pstrzoch Leopold | 32 | 77 | 25 | 134 |
4 | Popielarczyk Zbigniew | Karpiuk Piotr/Fidrych Tomasz | 28 | 67 | 32 | 127 |
5 | Ambrozik Jacek | Borowski Mariusz | 67 | 17 | 19,5 | 103,5 |
6 | Kamieniecki | Kwiatkowski | - | - | 100 | 100 |
7 | Romanowski Arkadiusz | Żurek Marek/Wójcik Wiesław | 50 | 18 | 23 | 91 |
8/9 | Mucha Robert | Gwizdowski Mariusz | 88 | 0 | 0 | 88 |
8/9 | Kowal Piotr | Kęsek Marcin | - | - | 88 | 88 |
10 | Cybulski Roman | Cybulski Paweł | 0 | 58 | 28 | 86 |
11 | Kowalski Bogusław | Urbaniak Krzysztof/Napora Mariusz | 43 | 16 | 21 | 80 |
12 | Schwarz Marek | Wolny Adam | 20 | - | 50 | 70 |
13 | Boros Csaba | Kaszas | 0 | 0 | 67 | 67 |
14 | Lewoń Mariusz | Milanowski Grzegorz | 0 | 43 | 22 | 65 |
15/16 | Remiszewski Jacek | Włodek Daniel | 25 | 22 | 17 | 64 |
15/16 | Gołuszka Janusz | Solecki Piotr | 21 | 0 | 43 | 64 |
17 | Pustelnik Damian | Mentel Michał | 58 | 0 | 0 | 58 |
18 | Głowacki Wojciech | Głowacki Grzegorz | 0 | 19 | 37 | 56 |
19 | Koszelak Krzysztof | Breska Witold | 0 | 37 | 16 | 53 |
20 | Cieżniewski Piotr | Sokołowski Bartosz | 0 | 50 | 0 | 50 |
21 | Rupikowski Grzegorz | Solecki Adam/Szuldrzuński Grzegorz | - | 32 | 15 | 47 |
22 | Cichocki Tomasz | Buźniak Dariusz | 0 | 23 | 18 | 41 |
23 | Bukrewicz Grzegorz | Urban Grzegorz | 37 | 0 | 0 | 37 |
24 | Antonowicz Mirosław | Kędzior Jan | 0 | 28 | 0 | 28 |
25 | Malkus Cezary | Mejer Wojciech | 0 | 25 | 0 | 25 |
26 | Janaszkiewicz Marek | Janaszkiewicz Agnieszka | 23 | - | 0 | 23 |
27 | Słaby Krzysztof | Zwirm Paweł | 22 | 0 | 0 | 22 |
28 | Bogusz Grzegorz | Adamczyk Marek | 0 | 21 | 0 | 21 |
29 | Banaszkiewicz Wojciech | Zarzycki Dariusz | 0 | 20 | 0 | 20 |
30 | Kulak Mariusz | Niełaczny Hubert/ Aranowski | 0 | - | 19,5 | 19,5 |
31 | Kołodziej Artur | Piwowarczyk Adam | - | - | 14 | 14 |
32 | Szopa Dariusz | Tarnowski Maciej | 0 | - | 0 | 0 |
Artykuł opublikowany w tygodniku "Motor".