FIA World Cup 2011 - Puchar Świata powraca do sprawdzonej formuły

RMF2010_CayenneMiędzynarodowa Federacja Samochodowa (Federation Internationale de l’Automobile, w skrócie FIA) ogłosiła 9 listopada 2010 roku kalendarz startów w Pucharze Świata na sezon 2011. Tym razem oprócz terminarza przedstawiono kilka nowych rozwiązań. Czy rewolucyjnych? Czas pokaże.

W trakcie trwania sezonu 2010 FIA ogłosiła, że od następnego roku Puchar Świata Baja i Puchar Świata Cross-Country, zostaną połączone w jeden cykl. Celem scalenia ma być podniesienie rangi tych rajdów. - Proponowany przez FIA kalendarz na rok 2011 według mnie jest dużo ciekwszym rozwiązaniem niż podział na Puchar Baja i Puchar Cross-Country – mówi Rafał Marton. - Podział na dwa puchary sprawił, że wewnątrz tworzyły się dwie dyscypliny i dwie grupy zawodników. Jedni, którzy startowali tylko w krótkich i szybkich rajdach Baja i ci, którzy brali udział tylko w długich, cięższych, ale wolniejszych rajdach-maratonach. Doszło nawet do tego, że firmy produkujące auta rajdowe przygotowywały specjalne rajdówki do ścigania się w Bajach lub odpowiednio inaczej zbudowane do maratonów – dodaje zawodnik, który w barwach RMF Caroline Team wystąpi w pełnym cyklu World Cup FIA 2011.

Zjednoczenie
Do 2010 roku cykl Baja liczył 6 rajdów, a Puchar Świata Cross-Country – 4. Z prostego działania matematycznego wynikało, że nowa seria liczyła będzie 10 startów. Od razu jednak zrezygnowano z Baja Russia Northern Forest, gwarantując jednocześnie powrót tego rajdu do kalendarza w 2012 roku. Początkowa lista obejmowała 9. rajdów zaprezentowanych pod nazwą World Cup for Rally-Raids 2011. Były to: Abu Dhabi Desert Challenge (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Rally de Tunisie (Tunezja),  Lisbonne-Estoril-Marrakech (Portugalia-Maroko), Pharaons Rally (Egipt), Saudi Hail Baja (Arabia Saudyjska),  Italian Baja (Włochy),  Baja España (Hiszpania), Baja Portugal (Portugalia), Hungarian Baja (Węgry). W listopadzie 2010 roku pojawiły się informacje, że w związku z połączeniem obu serii z nowego cyklu wycofuje się Portugalia.

Kalendarz
9 listopada 2010 roku Międzynarodowa Federacja Samochodowa ogłosiła kalendarz startów w Pucharze Świata na sezon 2011. Przedstawia się on następująco:

18.-21.03.2011 Italian Baja (Włochy)
01.-07.04.2011 Abu Dhabi Desert Challenge (Abu Dhabi/Zjednoczone Emiraty Arabskie)
01.-07.05.2011 OiLibya Rally of Tunisia (Tunezja)
22.-24.07.2011 Baja Spain Aragon (Hiszpania)
23.-28.08.2011 Hungarian Baja (Węgry)
01.-10.10.2011 Pharaons Rally (Egipt)

- Nie jest to nowość w rajdach CC, przyszłoroczna opcja to powrót do formuły, która obowiązywała aż do roku 2005. Ja sam brałem udział w PŚCC w latach 2002, 2003 i 2004, kiedy to inauguracją był zawsze rajd Italian Baja, później Tunezja, Baja Portugalia, Maroko, Baja Espania, Master Rally, Por Las Pampas i Egipt. Koniec sezonu to UAE Desert Challenge (obecny Abu Dhabi) – przypomina Rafał Marton.

To jednak nie koniec nowości na sezon 2011. Zgodnie z orzeczeniem FIA zostały wprowadzone współczynniki dla poszczególnych rajdów. I tak, popularne „Baje” mają współczynnik 1, zaś rajdy Cross-Country – 2. Aby zostać sklasyfikowanym w Pucharze Świata należy wystartować przynajmniej w jednym rajdzie typu Baja i jednym Cross-Country z kalendarza Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

- Współczynniki to także powrót do przeszłości – mówi wielokrotny uczestnik Dakaru. - Były dwa albo nawet trzy współczynniki dotyczące punktacji, ale wtedy była jeszcze jedna różnica – obecna klasa T1 nazywana była T2 i odpowiednio T2 – T1. Ówczesne samochody produkcyjne (T1) miały priorytet ponieważ były lepiej punktowane niż T2. Punkty za miejsce w klasie były sumowane z punktami za generalkę, co w efekcie sprawiało że kierowca jadący T1 i zajmujący np. 7 miejsce w generalce zbierał więcej punktów niż ten jadący T2 i zajmujący np. 3 miejsce w generalce. To było demotywujące dla zawodników. Było wiele komentarzy na ten temat i na szczęście FIA zaniechała tego rodzaju punktacji – dodaje Rafał Marton.

Punktacja
W celu usystematyzowania zostanie zmieniona punktacja. W nowym sezonie wyglądać będzie ona następująco:

Klasyfikacja generalna
miejsce 1 = 25 pkt.
miejsce 2 = 18 pkt.
miejsce 3 = 15 pkt.
miejsce 4 = 12 pkt.
miejsce 5 = 10 pkt.
miejsce 6 = 8 pkt.
miejsce 7 = 6 pkt.
miejsce 8 = 4 pkt.
miejsce 9 = 2 pkt.
miejsce 10 = 1 pkt.

Punktacja w klasach (T1 i T2)
miejsce 1 = 10 pkt.
miejsce 2 = 6 pkt.
miejsce 3 = 2 pkt.

Punktacja drużynowa

miejsce 1 = 10 pkt.
miejsce 2 = 6 pkt.
miejsce 3 = 2 pkt.

Magiczna zwężka
Nowością będzie klasa T3, w której rywalizować będą pojazdy typu „Buggy”. Ponadto FIA ustaliła rozmiary zwężek na sezon 2011. W komunikacie czytamy, że dla samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności mniejszej niż 5.4 l, „zwężka” będzie mieć wielkość 34 mm. Maksymalna średnica ogranicznika dla samochodów z silnikiem diesla pozostaje niezmieniona i wynosi 38 mm. W sezonie 2012 Międzynarodowa Federacja Samochodowa zapowiada kolejne zmiany w tym elemencie dla samochodów rajdowych.

- Uważam, że połączenie rajdów Baja i maratonów wyłoni najwszechstronniejszych kierowców i najwszechstronniejsze auta. I o to chodzi! – podsumowuje Rafał Marton, członek RMF Caroline Team, które w przyszłym seoznie wystąpi we wszystkich rajdach Pucharu Świata z kalendarza FIA. Do rywalizacji przystąpią 4. Porsche RMF CT w specyfikacji T2, a starty będą przygotowaniem do Dakaru 2012.

Text: Jasiek Nałęcz, fot. Arek Kwiecień / Sigma Pro
(23/11/2010)