Land Serwis

Peugeot Quartz – off-road z prądem

Koncepcyjny Peugeot Quartz, który zadebiutował na salonie w Paryżu, pod pewnymi względami przypomina dakarowego DKR 2008. Posiada nieprzeciętny wygląd, potężne koła i mnóstwo koni mechanicznych pod maską. Niestety (prawdopodobnie) nigdy nie doczekamy się, by za jego kierownicą zasiadł Stephane Peterhansel. Pojazd jest konceptem, a uruchomienie jego produkcji nie jest planowane.

ZOBACZ TAKŻE: Peugeot DKR 2008 - przygotowania do koronacji | Transfer roku! Peterhansel przechodzi z teamu X-Raid do zespołu Peugeota | Peugeot 2008 DKR – król lew | Peugeot 2008 DKR na obozie treningowym przed rajdem Dakar 2015

Quartz już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę swoim sportowym, mocnym stylem i solidną konstrukcją. Łączy nadwozie SUV-a z kabiną hatchbacka w atletycznie wyrzeźbionej sylwetce. Auto zbudowano na platformie podłogowej EMP2 – tej samej, z której korzysta model 308. Jego cechami wyróżniającymi są duże koła o szerokości 305 mm założone na strukturalne, 23-calowe felgi aluminiowe 23’’, podniesione nadwozie z krótkimi zwisami oraz otwierane do góry, przeciwstawne drzwi.

Czterej pasażerowie wsiadają do środka, korzystając ze składanych stopni. Dla każdego przygotowano kubełkowy fotel. Kierowca kontroluje auto za pomocą PEUGEOT i-Cockpit. Kompaktowa kierownica, zainspirowana modelami wyczynowymi, ma wbudowane przyciski. Włączenie kierunkowskazów, innego trybu jazdy czy zmiana biegów wymaga jedynie oszczędnego ruchu ręki kierowcy. Wyświetlacz head up składa się z dużego panelu; pośrodku znajduje się płytka z poliwęglanu pochylona pod kątem 45°, na której pojawiają się dodatkowe informacje.

Wyjątkowy Quartz wymaga wyjątkowego silnika. Rozwijający moc 500 KM napęd typu full-hybrid plug-in składa się z silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych. Bazową jednostką jest silnik 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych opracowany przez PEUGEOT Sport, z którym współpracuje 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów. Na obu osiach zamontowano silniki elektryczne o mocy 85 kW, które dbają o ładowanie akumulatora i wspomagają napęd. 

Połączenie trzech źródeł napędu umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybów. W trybie ZEV, samochód może przejechać 50 km, wykorzystując jedynie energię akumulatora, który można ładować ze zwykłego  gniazdka. W trybie drogowym, silnik spalinowy pracuje razem z przednim silnikiem elektrycznym, aby zapewnić większą przyjemność jazdy i zapewnić maksymalne ładowanie w fazie hamowania. Natomiast tryb Race wykorzystuje wszystkie trzy silniki, aby wyciągnąć maksymalne osiągi z podwozia i układu jezdnego wyposażonego w samoblokujący mechanizm różnicowy. Przyjęte rozwiązanie pozwala na optymalne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy koła w zależności od ich przyczepności.

Aby w pełni wykorzystać potencjał tego napędu Quartz jest wyposażony w specjalne zawieszenie przednie Mc Pherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe z umieszczonym na tylnej osi silnikiem elektrycznym. Pneumatyczne zawieszenie automatycznie zmienia prześwit w zakresie od 300 do 350 mm. Funkcją steruje układ optycznego odczytu nawierzchni drogi. System wyposażony jest w kamery współpracujące z systemem nawigacji, co pozwala mu przewidywać zmianę ukształtowania drogi.
MM, fot. Peugeot, Newspress