Land Serwis

Suzuki Vitara 2015 – brzuchem po błocie

W roku 1988 Suzuki przedstawiło Vitarę – nieduży samochód terenowy zbudowany na ramie, który prezentował sporą dzielność terenową, a jednocześnie był daleko bardziej wygodny od wojowniczego Samuraia. Jego  następca – Grand Vitara pierwszej (1998), a potem drugiej (2005) generacji – był już komfortowym SUV-em, który przejawiał coraz mniejszą ochotę na wyprawy w teren. W roku 2014 na salonie motoryzacyjnym w Paryżu zaprezentowana została zupełnie nowa Vitara, której bliżej już do miana „miastowego” crossovera.

Nowa Vitara jest mniejsza od Grand Vitary II generacji, a - co gorsze - jest również niżej od niej  zawieszona. Oferuje tylko 18,5 centymetrów prześwitu („Grand” miał 20 cm), przegrywając porównanie z Renault Capturem (20 cm), ale wygrywając z Peugeotem 2008 (16,5 cm). W terenie na wiele to nie wystarczy, o czym świadczy zwłaszcza bardzo mały kąt natarcia – 18,2° (w Grand Vitarze – 29°). Ciut lepiej wygląda kąt zejścia – 28,2°  (GV – 27°). 

Mocną strona Vitary 2015 powinny być jej silniki oraz układ napędowy. Auto dostępne będzie z jednostką benzynową lub wysokoprężną. Oba silniki mają identyczną pojemność 1,6 l i moc 120 KM. Diesel, w którym zastosowano nowy układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny (VGT), ma oczywiście dwukrotnie wyższy moment obrotowy – 320 Nm (benzyna - 156 Nm). Z silnikiem benzynowym można zażyczyć sobie pięciostopniową skrzynię manualną lub sześciostopniowy automat. Diesel dostępny jest wyłącznie w parze z sześciostopniowym manualem.

Suzuki chwali się, że jego samochód będzie bardzo ekonomiczny (i ekologiczny), ale na razie podaje jedynie wysokość emisji CO2 na kilometr. Szacunki Suzuki dla Vitary wyposażonej w układ napędowy ALLGRIP zakładają emisję na poziomie 134g/km (czyli 5,7 l/100km) w wersji z pięciostopniową przekładnią manualną oraz 138g/km (5,9 l/100 km) z sześciostopniową przekładnią automatyczną. Nowa Vitara z silnikiem wysokoprężnym jest jeszcze oszczędniejsza. Zakładane wartości to 106g/km (4 l/100 km) w wersji z napędem na jedną oś i sześciostopniową przekładnią manualną oraz 111g/km (4,1 l/100 km) w odmianie z napędem na obie osie i sześciostopniową przekładnią manualną.

ALLGRIP, czyli system napędu na cztery koła wykorzystany w Vitarze 2015, znamy już z modelu SX4 S-CROSS. Tu wzbogacony został o funkcję sprzężenia w przód – polega to na tym, że system potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia uślizgu przednich kół na podstawie analizy warunków drogowych, pozycji pedału przyśpieszenia oraz kąta skrętu koła kierownicy. Jeśli system wykryje ryzyko wystąpienia uślizgu, zanim jeszcze ono wystąpi, większa wartość momentu obrotowego przenoszona jest na tylne koła.
Układ ALLGRIP może pracować w trybach jazdy: AUTO, SPORT (sprawdza się podczas jazdy po krętych drogach), SNOW (odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach) i LOCK (system nieustannie przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi).

Z przodu Vitary zastosowano kolumny MacPhersona ze zmodyfikowanymi wahaczami dolnymi; z tyłu wykorzystano belkę skrętną o zwiększonej sztywności, która zadebiutowała w modelu SX4 S-CROSS. Na układ hamulcowy składają się tarcze wentylowane z przodu oraz pełne z tyłu.

Suzuki zatroszczyło się o bezpieczeństwo pasażerów auta – do Vitary trafiło siedem poduszek powietrznych oraz kilka nowych rozwiązań, takich jak system zapobiegania kolizjom (Radar Brake Support) czy adaptacyjny tempomat ACC. 

Nowa Suzuki Vitara trafi na linie produkcyjne węgierskich zakładów Magyar Suzuki na początku 2015 roku i jeszcze w pierwszej połowie roku zadebiutuje w europejskich salonach sprzedaży.
MM

Suzuki Vitara celebrity news 2015  - podstawowe dane techniczne
Długość całkowita: 4175 mm
Szerokość całkowita: 1775 mm
Wysokość całkowita: 1610 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Rozstaw kół (P/T): 1535 mm / 1505 mm
Prześwit: 185 mm
Pojemność bagażnika: 375 litrów (wg VDA)
Ogumienie: 215/60R16 lub 215/55R17