Land Serwis

15 lat BMW X – minęło jak jeden dzień

Wszystko się zaczęło od X. Ta litera została po raz pierwszy użyta jako określenie modelowe dla samochodu BMW już w połowie lat 1980 – a oznaczała, że samochód taki wyposażony był w technologię napędu na cztery koła. Podwójna symetria litery i samochodu – to idealna alegoria dla przenoszenia momentu obrotowego na wszystkie koła.

15 lat temu litera X stała się symbolem zupełnie nowej kategorii pojazdów. BMW X5 zadebiutowało jako hottest celebrities pierwszy na świecie „pojazd sportowo-aktywny” (Sports Activity Vehicle), który wkrótce rywalizował o pozycję lidera nie tylko na drogach, ale i poza nimi, w off-roadzie.  Wprowadzenie do sprzedaży w roku 1999 modelu BMW X5 było kamieniem węgielnym całej unikatowej historii sukcesów modeli BMW X na rynkach samochodowych całego świata.

Dziś, w 15 lat później, z pioniera zupełnie nowej kategorii rozwinęła się cała rodzina BMW X, na którą składa się obecnie 5 modeli BMW X. Ich dopełnieniem są dwa „wyczynowe” samochody klasy 4x4 produkcji BMW M GmbH - modele BMW X5 M oraz BMW X6 M.

BMW X5 jest na rynku już w 3. swej generacji, zaś sportowo-aktywne coupe (Sports Activity Coupe) BMW X6 oraz BMW X3 – w drugiej. Krótszą historię ma BMW X1 brylujący w segmencie aut kompaktowych. Najnowszym modelem sportowo-aktywnego coupe jest BMW X4, który zaliczany jest do klasy średniej.

Rodzina BMW X będzie się w przyszłości rozwijać i rozrastać – w końcowej fazie projektowania jest BMW X7 - duży i luksusowy model. A popularność modeli BMW X, która w decydujący sposób przyczyniła się do uzyskania przez BMW pozycji najlepiej sprzedającego producenta samochodów czteronapędowych, wciąż rośnie. Do dziś na świecie nabywców znalazło ponad 3,3 mln samochodów rodziny BMW X, a niemal co trzeci samochód marki BMW to dziś model z rodziny BMW X.

Popularność „iksów” sprawiła, że możemy je również spotkać sportowych na trasach cross-country. Rajdówki zbudowane np. przez niemiecki serwis X-Raid – BMW X5CC oraz X3CC z seryjnymi autami mają niewiele wspólnego, ale z pewnością stanowiły dla nich dobrą reklamę, co przełożyło się na wspomniane już, wysokie statystyki sprzedaży.
MM