TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Mauretańskie wydmy stanowiły przed laty największą trudność klasycznego rajdu Dakar. Gdy jego miejsce zajął rajd Africa Eco Race, wydmy pozostały gwoździem programu. Marzenie o żeglowaniu terenówkami po morzu piasku stanowiło siłę napędową dla off-roaderów, którzy przez wiele miesięcy przygotowywali się do udziału w zawodach, co po drodze kosztowało ich mnóstwo wyrzeczeń, pracy i pieniędzy. Wysiłek ten opłacił się, bowiem podróż przez Mauretanię z pewnością wspominać będą do końca życia.
Przed dziesiątym etapem rajdu organizatorzy uczulali zawodników, by szczególnie przyłożyli się do uważnego nawigowania w terenie, gdyż nawet najmniejszy błąd może ich kosztować wiele godzin straty. Sytuacji nie ułatwiał porywisty wiatr, który unosił tumany pyłu i piasku, utrudniając orientację w terenie. Polacy z zespołu NAC Rally Team, którzy są off-roaderami z krwi i kości, znakomicie poradzili sobie w tych trudnych warunkach. Gdy jednak do mety dotarła załoga naszej ciężarówki – Piotr Domownik, Janusz Jandrowicz i Michał Ungurian, która tego dnia zajęła 5. miejsce w grupie T4, cała trójka naszych zawodników zgodnie przyznała, że oto przeżyła prawdziwe „piekło Dakaru”.
- Dzisiejszy etap to był taki rajd w pigułce – mówił Paweł Molgo, który wraz z Ernestem Góreckim zajął w piątek 2. miejsce w grupie T2 i utrzymał pozycję lidera wśród załóg samochodów produkcyjnych. – Odcinek składał się zarówno z szybkich, gładkich prostych, jak i technicznych przejazdów przez kamienie. Był i camel grass, i trzy ogromne pasma wydm, w tym słynne mauretańskie wydmy „katedralne”. A po drodze jeszcze burza piaskowa, która bardzo utrudniła nawigację. Wielu zawodników zgubiło się wtedy. Gdy wyjechaliśmy ze strefy jej działania, wyprzedzały nas T-jedynki, które wyruszyły na trasę przed nami. My nie mieliśmy tego problemu – Ernest pilotował nas bezbłędnie. Niestety na wydmach popełniłem szkolny błąd – to chyba już zmęczenie daje się we znaki. Otóż przed jedną z pryzm zbyt mocno skręciłem koła, w których mieliśmy niskie ciśnienie. Oczywiście zdjąłem w ten sposób oponę. Wymiana koła na wydmach poszła jednak dość sprawnie, w międzyczasie dotarł do nas Unimog, który później jeszcze dwa razy nam pomógł. Na dzisiejszym odcinku nie jechaliśmy na 100% swoich możliwości, gdyż jesteśmy w dość komfortowej sytuacji i nie warto ryzykować. Oszczędzaliśmy siebie i samochód. Mamy kilka godzin przewagi nad konkurentami, a pech spotkać może każdego. W motosporcie wszystko jest możliwe.
Warto pochwalić rozsądną postawę polskich załóg, bowiem sukces jest już na wyciągnięcie ręki. W sobotę czeka na nich ostatni etap w Mauretanii z Toueila do Saint Louis, którego częścią będzie odcinek specjalny o długości 202 kilometrów. Będzie to zarazem finałowa próba czasowa rajdu Africa Eco Race 2015. W niedzielę na etapie, którego meta wyznaczona będzie w Dakarze, pokonają już tylko symboliczny, 24-kilometrowy oes niezaliczany do klasyfikacji generalnej.
MM, fot. Kamil Jabłoński, AER
AFRICA ECO RACE 2015 - KLASYFIKACJA GENERALNA PO 10 ETAPACH:
Miejsce | Załoga | Pojazd | Grupa / miejsce w grupie | Czas | Strata | Kary |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SABATIER Jean antoine ROJAT Jean-luc |
BUGGA ONE | T1 / 1 | 37:23:12 | ||
2 | SHIBALOV Anton AMATYCH Robert KHISAMIEV Almaz |
KAMAZ | T4 / 1 | 38:18:23 | 00:55:11 | |
3 | KUPRIANOV Sergey KUPRIANOV Alexander TANIN Anatoly |
KAMAZ | T4 / 2 | 39:41:33 | 02:18:21 | |
4 | SHAGIROV Kanat MOROZ Alexandr |
TOYOTA | T1 / 2 | 41:32:28 | 04:09:16 | |
5 | SAZONOV Yuriy SAKHIMOV Arslan |
H3 | T1 / 3 | 42:12:10 | 04:48:58 | |
6 | TOMECEK Tomas LALA Ladislav |
TATRA | T4 / 3 | 42:33:20 | 05:10:08 | |
7 | GRIGOROV Anton SAUKANS Maris |
OSC | T1 / 4 | 43:45:18 | 06:22:06 | |
8 | MARTIN Patrick METZ Jean |
VOLKSWAGEN | T1 / 5 | 47:32:48 | 10:09:36 | |
9 | MAURY Thierry HANS Olivier |
NISSAN | T1 / 6 | 54:45:16 | 17:22:04 | |
10 | MOLGO Pawel GÓRECKI Ernest |
TOYOTA | T2 / 1 | 55:04:44 | 17:41:32 | 02h00 |
11 | JACINTO Elisabete TEIXEIRA MARQUES Jose COCHINHO Marco |
MAN | T4 / 4 | 56:13:40 | 18:50:28 | 10h00 |
12 | CHEREDNIKOV Andrey TSYRO Dmytro |
H3 | T1 / 7 | 59:29:08 | 22:05:56 | 09h55 |
13 | ABYKAYEV Marat CHIPENKO Andrei |
NISSAN | T2 / 2 | 59:39:02 | 22:15:50 | 02h00 |
14 | DOMOWNIK Piotr JANDROWICZ Janusz UNGURIAN Michal |
UNIMOG | T4 / 5 | 62:46:04 | 25:22:52 | 04h00 |