Dakar 2017: pojedynek gigantów (ciężarówki)

Kamaz wygrał 12 spośród 16 edycji Dakaru w kategorii ciężarówek w XXI wieku. Ale ubiegłoroczny zwycięzca Gerard De Rooy doprowadził swoje pojazdy Iveco do niebywale konkurencyjnego poziomu. Czy rosyjski zespół będzie w stanie powrócić na tron?

Dak2016 etap7 RedBull 19Czy tegoroczne zwycięstwo Gerarda De Rooy’a i jego mechanika Darka Rodewalda w Rosario było tylko epizodem czy zapowiedzią nowej ery? Jest za wcześnie na odpowiedź, chociaż był to już drugi Dakar wygrany przez holenderski zespół, który wcześniej triumfował w 2012 roku. W edycji 2016 wygrał trzy odcinki specjalne (zwiększając łączny dorobek wygranych prób w historii swoich startów do 30) i kontrolował przebieg rywalizacji przez cały czas trwania rajdu. Zespół Iveco zademonstrował wielką klasę – Argentyńczyk Federico Villagra stanął na podium, a Ton van Genugten zajął bardzo dobre piąte miejsce. W edycji 2017 de Rooy i jego zespół będą chcieli ponownie pokazać swoją siłę i obronić zwycięstwo w kategorii ciężarówek, wiedząc jednak, że rywale będą wyjątkowo zdeterminowani, by im to utrudnić.

09 4180Armada Kamaza z pewnością nie sprzeda tanio skóry i będzie najgroźniejszym rywalem zespołu Iveco. Drugie miejsce Ajrata Mardiejewa w minionej edycji rajdu było celebrity news niewielkim pocieszeniem po tym, jak błękitna „kamanda” zajęła całe podium rok wcześniej. Rosjanie powracają żądni rewanżu, mając w składzie dwóch byłych zwycięzców Dakaru – Ajrata Mardiejewa i Eduarda Nikołajewa, a wspomagać ich będzie 31-letni Dmitri Sotnikow, który już dwukrotnie kończył Dakar w pierwszej piątce.

SS6 RIWALD.1346Walka o zwycięstwo na odcinkach specjalnych w Paragwaju, Boliwii i Argentyny nie ograniczy się jednak do pojedynku pomiędzy Iveco i Kamazem. W minionych latach o czołowe pozycje walczył także Hans Stacey w zespole Veka-Man. Zwycięzca Dakaru z 2007 roku z pewnością będzie liczył się w walce o miejsca na podium także 10 lat później, podobnie jak Pieter Versluis, który trzykrotnie kończył Dakar w czołowej dziesiątce w swojej kategorii.

Groźnym przeciwnikiem dla głównych faworytów w walce o miejsca na podium może być także Ales Loprais w ciężarówce Tatra, trzeci w Dakarze w 2007 roku. Czech, podobnie jak jego rodak Martin Kolomy, piąty w edycji 2013 będzie chciał sięgnąć po zwycięstwo 16 lat po ostatnim, szóstym sukcesie swojego wujka Karela. O niespodziankę może pokusić się także Martin Van den Brink w ciężarówce Renault Sherpa. Polscy 20160108DAK0019kibice będą dodatkowo ściskać kciuki za Dave'a Ingelsa w MAN-ie, w którego zespole wystartuje mechanik Michał Wrzos.
MM, fot. archiwum dakar.terenowo.pl

Najważniejsze fakty:
- 50 ciężarówek na starcie Rajdu Dakar 2017: wśród faworytów cztery pojazdy Iveco zespołu Team De Rooy, który będzie musiał stawić czoła czterem Kamazom zgłoszonym przez rosyjskiego producenta.
- Ales Loprais, w ciężarówce Tatra oraz Hans Stacey i Pieter Versluis, kierowcy pojazdów Veka-Man, także w gronie kandydatów do najwyższego stopnia podium.