RMPST | CEZ

Węgier Karoly Fazekas wygrał kolejną rundę mistrzostw FIA CEZ – rajd Gyulai Várfürdő Kupa 2015. Czoła stawiali mu Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, którzy bardzo dobre oesy przeplatali jednak nieudanymi, co spowodowane było awariami ich auta. W grupie T2 dwa pierwsze miejsca zajęły polskie załogi Navar, które stoczyły bratobójczy bój o zwycięstwo.

W czasie gdy cała Polska odpoczywa, korzystając z długiego weekendu, oni wzięli na swe barki trud walki w zawodach IV. Gyulai Várfürdő Kupa – kolejnej rundzie mistrzostw FIA CEZ i jednocześnie mistrzostw Węgier. Trzy polskie załogi w piątek zmierzyły się z krótkim i szybkim prologiem.

Cztery polskie załogi rozpoczną w piątek zmagania w kolejnej rundzie mistrzostw FIA CEZ – węgierskim rajdzie IV. Gyulai Várfürdő Kupa, który stanowi zarazem eliminację mistrzostw Węgier w rajdach cross-country. Polacy jak zawsze zaliczani są do faworytów imprezy.

Ile czasu trwa rajd? Ekipy, którym zależy na obniżeniu kosztów lub nie mogą spędzić na wyjeździe zbyt wiele czasu, pozostaną w bazie Baja Czarne tylko przez 2 dni, ale niektóre swój pobyt przedłużą nawet do 4 dni. Dla organizatorów zaś impreza trwa jeszcze dłużej. Ile dokładnie? O przygotowaniach do rajdu Baja Czarne, 3. rundy RMPST, opowiada Andrzej Derengowski.

Sezon rajdów cross country nabiera rumieńców. Po dobrze już znanych eliminacjach w Drawsku Pomorskim i Stalowej Woli czas na debiut nowej imprezy – Baja Czarne. Rajd nazwę wziął od miejscowości, w której znajduje się baza – to Czarne leżące w woj. pomorskim, niedaleko Szczecinka. Znajdujące się dookoła Czarnego poligony czołgowe to świetne miejsce do wytyczenia tras rundy terenowych mistrzostw Polski.

- Z doświadczenia, jakie zdobyłem na Riverside Baja 2015, jestem zadowolony, ale z wyniku nieco mniej – mówi Piotr Białkowski, zdobywca (w parze z Bartkiem Momotem) 5. miejsca na rozegranej w ostatni weekend na Węgrzech 3. rundzie mistrzostw FIA CEZ. W zawodach wzięły udział również dwie inne polskie załogi: Dariusz Jedliński i Piotr Oskwarek zajęli 8. miejsce, a Łukasz Lechowicz i Łukasz Solecki – 12. i zarazem 1. w jednosamochodowej grupie T2. Polacy rywalizowali również w zawodach quadów i UTV.

335 kilometrów oesowych czeka na zawodników, którzy w piątek rozpoczną zmagania w rajdzie Riverside Baja, kolejnej rundzie mistrzostw FIA CEZ oraz mistrzostw Węgier. Na imprezę, która zorganizowana jest na pograniczu Węgier i Austrii, po raz kolejny wysyłamy silną reprezentację.

Tegoroczna majówka nie pozwoliła Teamowi 4xDrive na słodkie lenistwo – w Stalowej Woli odbył się rajd Baja Carpathia. Impreza miała standardowy przebieg: piątkowy uroczysty start i prolog, po czym dwa dni właściwych wyścigów. Świetna organizacja przełożyła się na pokonywane trasy – rajd był wzorcowy.

Często na rajdach bywa tak, że finałowy etap to już tylko mało wymagająca, krótka próba. Kto spodziewał się takiego obrotu sprawy na Baja Carpathia, ten mógł poczuć się zawiedziony. Co prawda odcinki poprowadzone były na tym samym poligonowym  terenie co sobotnie, ale pierwsza próba była znacznie dłuższa i okazała się naprawdę wymagająca. Nieco krótsza była ostatnia próba, ale za to prowadziła więcej po lesie i była bardziej kręta.

Po bardzo dobrym występie w ubiegłotygodniowym rajdzie na Węgrzech tempa nie zmniejsza Piotr Białkowski, który razem z Bartoszem Momotem piastuje pozycję lidera na półmetku rajdu Baja Carpathia 2015.  Załoga Hummera H3 Evo ma komfortową ponad 3-minutową przewagę nad Maciejem Stańco i Arturem Kołodziejem i blisko 5 minut zapasu nad obrońcami tytułu mistrzowskiego – Pawłem Molgo i Januszem Jandrowiczem.

Padający deszcz przywitał zawodników na prologu rajdu Baja Carpathia 2015 – II rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Szybka jazda po bardzo śliskiej trasie wymagała dużych umiejętności i opanowania. Najlepszy czas na oesie wykręcili niepokonani w tym roku Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik.

W Baja Carpathia udział biorą nie tylko kierowcy znani szerokiej publiczności – obok nich (a dokładnie: tuż po nich) jadą zawodnicy rywalizujący w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Według założeń regulaminu ma to być "rajdowe przedszkole" dla początkujących. Bardziej jednak należałoby ich nazwać zawodnikami bez licencji, bo choć pucharowicze mają nieco krótszą trasę, to jednak ich rywalizacja również stoi na bardzo wysokim poziomie.

Organizatorzy rajdu Baja Carpathia 2015 opublikowali dziś listy zgłoszeń, na których znalazło się aż 94 zawodników.

Rajd Duna Aszfalt Kupa Bugac 2015 była dla Polaków bardzo udany. Nasi zawodnicy zdobyli dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej i zwyciężyli rywalizację w grupach. Prezentujemy porajdowe komentarze i nowa galeria zdjęć Bartosza "BartaSa" Kostołowskiego.

Polacy nie mogli lepiej udowodnić swej supremacji na Węgrzech! Obie polskie załogi z grupy T1 startujące w Duna Aszfalt Kupa Bugac 2015 – I rundzie mistrzostw Węgier oraz mistrzostw FIA CEZ – na finałowym oesie osiągnęły identyczny czas, który na dodatek okazał się najlepszy w stałej stawce zawodników. Rajd zakończył się podwójnym (a nawet potrójnym! - ale o tym później) zwycięstwem Polaków.

Polacy startujący w rajdzie Duna Aszfalt Kupa Bugac 2015 bez oporu korzystają z gościnności naszych węgierskich bratanków, dla których zawody te stanowią pierwszą rundę ich narodowych mistrzostw (a ponadto I rundę Mistrzostw FIA CEZ). Na półmetku rajdu jego liderami są Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, a trzecią lokatę zajmują Piotr Białkowski i Artur Kołodziej.

Znakomicie rywalizację w rajdzie Duna Aszfalt Kupa Bugac 2015 rozpoczęły polskie załogi, które uplasowały się w czołówce klasyfikacji. Liderem rajdu po prologu jest jednak Węgier – Imre Fodor startujący Fordem Rangerem.

Trzy polskie załogi staną w najbliższy weekend na starcie zawodów Duna Aszfalt Kupa Bugac 2015, stanowiących 1. rundę Mistrzostw Węgier w Rajdach Cross-country oraz 2. rundę Mistrzostw CEZ.

Dziś o północy mija pierwszy termin zgłoszeń do Baja Carpathia 2015, w którym obowiązuje obniżona wysokość wpisowego. Lista zgłoszeń, na której znajduje się już ponad 50 zawodników zostanie zamknięta w piątek, 24 kwietnia. Pełną listę uczestników organizatorzy zaprezentują we wtorek, 28 kwietnia, na 3 dni przed startem rajdu.

Aż do samej mety rajdu Carmont Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski prowadzące na półmetku załogi Off-roadsport i NAC Rally Team toczyły zacięty bój o zwycięstwo w inauguracyjnej rundzie RMPST. Ostatecznie na najwyższym stopniu podium stanęli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, którzy po pasjonującej walce pokonali obrońców tytułu mistrzowskiego: Pawła Molgo i Janusza Jandrowicza.

Po pierwszym dniu zmagań na rajdzie Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski 2015 w klasyfikacji generalnej prowadzi duet obrońców tytułu mistrzowskiego Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz. Załoga NAC Rally Team toczy wyrównaną walkę z parą Marcin Łukaszewski – Magda Duhanik. Obie załogi wygrały po jednym z oesów, ale na półmetku rajdu Toyota Hilux ma 44 sekundy przewagi nad BMW GPR Seria 1.

Zwycięstwo na prologu Marcina Łukaszewskiego i Magdy Duhanik (BMW GPR Seria 1) rozpoczęło rywalizację zawodników w rajdzie Carmont Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski, inauguracyjnej rundzie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2015. Dwie sekundy wolniej piątkowy prolog pokonali Maciej Stańco i Artur Kołodziej (Chevrolet S10), a osiem sekund stracili do nich obrońcy tytułu mistrzowskiego: Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz (Toyota Hilux).

Na polskiej scenie rajdów terenowych cross-country debiutuje nowy zespół – 4XRacing Team, który swoje zmagania w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych będzie relacjonować na żywo na kanale Youtube.

Grupa T2 z uwagi na mniejsze moce i restrykcyjne ograniczenia regulaminowe pozostaje nieco w cieniu „potworów” z grupy T1, ale mimo to potrafi być równie ciekawa i atrakcyjna. Przepisy, które dotyczą wszystkich jednakowo, sprawiają, że rywalizacja załóg samochodów „seryjnych” jest bardzo wyrównana, a zacięta walka trwa do ostatnich kilometrów oesowych. Przed każdym rajdem trudno jest jednoznacznie wskazać faworyta, zwłaszcza że każda z załóg ma swoje ulubione tereny, co stara się wykorzystywać, by zyskać przewagę nad konkurentami.

Czas szybko mija - mawiają niektórzy. Ja twierdzę, że mija zawsze tak samo, ale czasy i życie sprawiają, że coraz więcej od niego oczekujemy i coraz więcej musimy pracować. Ledwie skończyła się ostatnia Runda RMPST w Żaganiu w 2014 roku, a do pierwszej rundy RMPST 2015 pozostały niecałe 24 godziny. Jednym czasu nie wystarczyło, inni są już w blokach startowych, a jeszcze inni prawie w drodze. Organizatorzy, jak znam życie i własne doświadczenia, uwijają się w pocie czoła i nie śpią po nocach. Ale cóż – jak już ruszy pierwsze auto – machina się nie zatrzyma.

Już w najbliższy piątek, 10. kwietnia startuje Carmont Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski – w ramach rajdu rozegrana zostanie 2. runda Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, 1. runda Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, 1. runda Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych oraz 1. runda Pucharu Polski w Rajdach Baja.

Dokładnie miesiąc pozostał do rozpoczęcia rajdu Baja Carpathia 2015, który w dniach 1-3 maja odbędzie się w Stalowej Woli oraz na terenie poligonu wojskowego w Nowej Dębie. Oznacza to, że właśnie ruszyły zgłoszenia do rajdu.

Prawdziwe rajdowe święto czeka mieszkańców Stalowej Woli w długi majowy weekend. 1 maja rusza rajd terenowy Baja Carpathia. Na starcie zobaczymy międzynarodowe towarzystwo zawodników z Polski, Czech, Słowacji czy Węgier, startujących samochodami terenowymi, motocyklami, quadami oraz pojazdami UTV.

10 kwietnia rozpocznie się rajd Carmont Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski, który stanowi 1. rundę Pucharu FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, 1. rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, 1. rundę Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych i 1. rundę Pucharu Polski w Rajdach Baja. Inauguracja sezonu cross-country zbliża się wielkimi krokami.

Zaplanowane na najbliższy weekend (6-8 marca) na pograniczu Austrii i Węgier zawody Raid of The Challengers nie odbędą się z powodu nieprzejezdnej trasy. Organizatorzy imprezy, która miała być premierową rundą Pucharu FIA CEZ 2015 oraz Mistrzostw Węgier, wystąpili o zmianę terminu rozegrania zawodów.

Sezon rajdów cross-country w Polsce otworzy rajd Carmont Baja Drawsko Pomorskie – Kalisz Pomorski organizowany w dniach 10-12 kwietnia 2015 r. na terenie gmin Drawsko Pomorskie oraz Kalisz Pomorski. Rajd z bazą w Drawsku Pomorskim, startem honorowym i miasteczkiem serwisowym w Kaliszu Pomorskim organizowany jest po raz drugi w takiej formule.

Dwaj czescy kierowcy: Mirek Zapletal i Zdenek Porizek są jak na razie bezkonkurencyjni na trasie rajdu Baja Carpathia. Co więcej, czwarte i  piątce miejsca zajmują kolejni zawodnicy czeskiego teamu OFFROADSPORT.
PZM_czerwone_logo180Polski Związek Motorowy, Zarząd Okręgowy w Łodzi zaprasza wszystkich chętnych do udziału w kursie na certyfikat i licencję stopnia "R cross country", który odbędzie się 28 stycznia 2012.