Land Serwis

Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku

07 Pazdziernika 2010
Po kilku latach celebrity news taplania się w błocie, znudziło się nam przerabianie i ciągłe ulepszanie wysłużonego już przez kilka sezonów auta. Postanowiliśmy zbudować nową wyścigową przeprawówkę od podstaw. Miała być silna, wygodna, niewysoka i niezawodna… Miała spełniać nasze osobiste wymogi: nie za ciasna dla „Szczura” i nie za obszerna dla „Cichego”… To tak jak idealna kobieta dla nas obu:)

Koncepcją ramy i jej wykonaniem zajął się Grzesiu Milanowski z Augustowa. Połączył dwie przednie połówki Patrolowych ram. Reszta powstawała w warsztacie naszego przyjaciela i zarazem mechanika teamu Karola Jóźwickiego. (www.braciaki4x4.pl)

1Na ramie powstała klatka bezpieczeństwa; chodziło nam o to, aby była to lekka i mocna konstrukcja z bezszwowych rur, która łagodnie zniesie kontakt z drzewem lub inną przeszkodą w terenie. Dosyć już mieliśmy klepania kanciastych blach po każdym wypadzie w teren.

Poszycie wykonane zostało z cienkiej aluminiowej blachy. Pod maską mruczy jednostka napędowa BMW serii 7, prawie 300-konne V8 o poj. 4.4 litra.

Silnik połączony jest aluminiową flanszą (koncepcja i wykonanie Grzegorz Milanowski) z 6-cio biegową seryjną skrzynią biegów i reduktorem Land Rover Defender. Tarcza sprzęgłowa została oryginalna i o dziwo przez cały sezon nie dała oznak zużycia. Zdecydowaliśmy się na ten właśnie komplet Defendera, ponieważ daje nam on możliwość zmiany przełożeń w trzech różnych konfiguracjach, zależnie od charakteru rajdu. Co więcej reduktor posiada wyjście na oryginalną przystawkę mocy, która napędza wyciągarkę od Pragi. Zastosowaliśmy tę „windę”, ze względu na przydatny układacz liny. Sprawdzona przez kilka sezonów, działała bez usterek, dodaliśmy jej tylko hamulec.

Moc z układu napędowego przekazywana jest za pomocą zmodyfikowanych wałów napędowych od Robura (krzyżaki te zdolne są pracować pod dużo większym kątem od innych) na seryjne mosty Patrola.

W przednim moście zamontowana została blokada ARB oraz wzmacniane przeguby, w tylnym zaś pozostała blokada seryjna. Chłodnica zrobiona jest na zamówienie, na niej pracują sterowane automatycznie lub ręcznie elektryczne wentylatory. Stulitrowy zbiornik paliwa wykonany również na zamówienie z aluminium, o specjalnej konstrukcji, pozwalającej na pokonywanie bardzo ostrych wzniesień i stromych trawersów bez obawy o przerwę w dostawie paliwa. Podobnie uczyniliśmy z misą olejową silnika, oryginalna niestety nie pozwalała na większe odchyły auta od poziomu.

Mocny kompresor zasila blokady, służy tez do pompowania kół. Kubełkowe fotele i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa to podstawowy szczegół, przednie plastikowe lampy pochodzą od quada Yamaha Grizzly, z tyłu pomagają halogeny robocze, na dachu ksenony.

Aluminiowa deska rozdzielcza dostosowana jest optymalnie do potrzeb kierowcy i pilota (każdy z nas osobiście wykonał swoją połowę), komputer zamknęliśmy w hermetycznie szczelnej skrzynce. Na pokładzie oczywiście metromierz, GPS i inne potrzebne graty. Z tyłu auta wspomagająca, elektryczna winda T-max.

Zawieszenie to kute wahacze z przodu i z tyłu, amortyzatory Trail Master, sprężyny wykonane na zamówienie. W całym zawieszeniu zastosowaliśmy komplet zwykłych oraz mimośrodowych tulei firmy Super Pro. Instalacja elektryczna została wykonana samodzielnie i oczywiście ukryta w klatce bezpieczeństwa. Terenówka stoi na oponach Maxxis Creepy Crowler 37/14,5/15 i mocno odsadzonych felgach posiadających wewnętrzne i zewnętrzne beadlocki. Waga auta gotowego do rajdu to 1770 kg.

Konstrukcja przerosła nasze oczekiwania. Sezon 2009 zarezerwowaliśmy na sprawdzenie auta, a udało się wygrać kilka rajdów w tym VII edycję Zmota Challenge oraz zająć II miejsce w Polskiej Lidze Przeprawowej.

Text: Dariusz Buźniak, fot. Archiwum załogi

Inne zmoty:

  • Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Rajdówka, którą wystartują Piotr Kowal i Włodzimierz Babicz "Socho", została zbudowana na bazie kilkunastoletniego Range Rovera Classica. Po całej serii modyfikacji, jakie szacowny Brytyjczyk przeszedł w krakowskiej firmie Land Serwis (której Piotr Kowal jest właścicielem), z oryginału zachowało się niewiele. Tak naprawdę to... tylko rama, która jest bazą auta. Reszta podzespołów została wymieniona na tuningowe lub zmodernizowana tak, aby zniosła brutalne traktowanie podczas przeprawy przez malezyjską dżunglę.
  • Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan
    Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan

    - Klasa TR3 - zawyrokował sędzia techniczny podczas rajdu Ładoga Trophy, który odbył się w czerwcu. Dla załogi zielonego Range Rovera - Rafała Kuziemskiego i Krystiana Łukaszewskiego ocena ta oznaczała rywalizację w gronie aut seryjnych, ale o nieograniczonym stopniu modyfikacji.

  • Z-JEEB 2 - terenowa Formuła 1
    Z-JEEB 2 - terenowa Formuła 1

    „Brrr, jak zimno...” „Zimno i mokro! Jestem przemoczony do suchej nitki!” „Mam już tego dosyć. Jestem za stary na moczenie się po nocy w błocie...” „To co robimy? Budujemy auto do cross-country?” „Z ust mi to wyjąłeś!” - rozmowy zawodników Japa Team, czyli Jacka Sobonia i Mariusza Borowskiego nikt oczywiście nie nagrywał, ale taki mniej więcej był sens ich konwersacji na nocnym etapie Bałtowskich Bezdroży 2014. Jak powiedzieli, tak też uczynili – po powrocie do domu Mariusz rozpoczął radykalną modyfikację konstrukcji nowego auta, którego budowa była już w zaawansowanym stadium. W tegorocznym sezonie Z-JEEB 2 jak na razie nie ma sobie równych wśród pojazdów rywalizujących w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych.

  • Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda
    Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda

    Miał 10 lat, gdy po raz pierwszy zasiadł za kierownicą Jeepa. Kilkanaście lat później zdobył Puchar Europy 4x4. Zapisując się na jakikolwiek rajd przeprawowy w Europie, Dariusz Luberda nie musi się przedstawiać. Wszyscy doskonale go znają. Triumfator Pucharu Europy 4x4 2005, zwycięzca Pucharu Węgier 2001 i Pucharu Polski 2004, trzeci zawodnik ubiegłorocznego Rainforest Challenge. W odnoszeniu sukcesów, których pełną listę nie sposób tu wymienić, pomaga mu jego etatowy pilot Szymon Polak i monstrualny Jeep Wrangler.

  • Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Jak wiecie, Fiat po przejęciu marki Chrysler., a wraz z nią - Jeepa i Dodge'a, stał się właścicielem znanych fabryk samochodów terenowych. Współpraca z Amerykanami doprowadziła do powstania Fiata Freemonta, częściowo opartego na podwoziu Dodge, ale wyposażonego w dynamiczne i oszczędne silniki fiatowskie.
  • Toyota Land Cruiser KJ70 (2003) - Krzysztof
    Toyota Land Cruiser KJ70 (2003) - Krzysztof "Kylon" Franciszewski
    - Na początku był Gazik – opowiada Krzysztof Franciszewski, w środowisku osób związanych z off-roadem bardziej znany pod pseudonimem „Kylon”. To jedna z tych osób, której miłość do samochodów 4x4 i jazdy w terenie nie objawia się jedynie w weekendy oraz podczas przerw urlopowych, ale wypełnia niemal całe jej życie, będąc jej codzienną pracą i obowiązkiem.