Land Serwis

Fał Ósemka Szczurów (2009), czyli Patrol Evo III z Ełku

07 Pazdziernika 2010
Po kilku latach celebrity news taplania się w błocie, znudziło się nam przerabianie i ciągłe ulepszanie wysłużonego już przez kilka sezonów auta. Postanowiliśmy zbudować nową wyścigową przeprawówkę od podstaw. Miała być silna, wygodna, niewysoka i niezawodna… Miała spełniać nasze osobiste wymogi: nie za ciasna dla „Szczura” i nie za obszerna dla „Cichego”… To tak jak idealna kobieta dla nas obu:)

Koncepcją ramy i jej wykonaniem zajął się Grzesiu Milanowski z Augustowa. Połączył dwie przednie połówki Patrolowych ram. Reszta powstawała w warsztacie naszego przyjaciela i zarazem mechanika teamu Karola Jóźwickiego. (www.braciaki4x4.pl)

1Na ramie powstała klatka bezpieczeństwa; chodziło nam o to, aby była to lekka i mocna konstrukcja z bezszwowych rur, która łagodnie zniesie kontakt z drzewem lub inną przeszkodą w terenie. Dosyć już mieliśmy klepania kanciastych blach po każdym wypadzie w teren.

Poszycie wykonane zostało z cienkiej aluminiowej blachy. Pod maską mruczy jednostka napędowa BMW serii 7, prawie 300-konne V8 o poj. 4.4 litra.

Silnik połączony jest aluminiową flanszą (koncepcja i wykonanie Grzegorz Milanowski) z 6-cio biegową seryjną skrzynią biegów i reduktorem Land Rover Defender. Tarcza sprzęgłowa została oryginalna i o dziwo przez cały sezon nie dała oznak zużycia. Zdecydowaliśmy się na ten właśnie komplet Defendera, ponieważ daje nam on możliwość zmiany przełożeń w trzech różnych konfiguracjach, zależnie od charakteru rajdu. Co więcej reduktor posiada wyjście na oryginalną przystawkę mocy, która napędza wyciągarkę od Pragi. Zastosowaliśmy tę „windę”, ze względu na przydatny układacz liny. Sprawdzona przez kilka sezonów, działała bez usterek, dodaliśmy jej tylko hamulec.

Moc z układu napędowego przekazywana jest za pomocą zmodyfikowanych wałów napędowych od Robura (krzyżaki te zdolne są pracować pod dużo większym kątem od innych) na seryjne mosty Patrola.

W przednim moście zamontowana została blokada ARB oraz wzmacniane przeguby, w tylnym zaś pozostała blokada seryjna. Chłodnica zrobiona jest na zamówienie, na niej pracują sterowane automatycznie lub ręcznie elektryczne wentylatory. Stulitrowy zbiornik paliwa wykonany również na zamówienie z aluminium, o specjalnej konstrukcji, pozwalającej na pokonywanie bardzo ostrych wzniesień i stromych trawersów bez obawy o przerwę w dostawie paliwa. Podobnie uczyniliśmy z misą olejową silnika, oryginalna niestety nie pozwalała na większe odchyły auta od poziomu.

Mocny kompresor zasila blokady, służy tez do pompowania kół. Kubełkowe fotele i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa to podstawowy szczegół, przednie plastikowe lampy pochodzą od quada Yamaha Grizzly, z tyłu pomagają halogeny robocze, na dachu ksenony.

Aluminiowa deska rozdzielcza dostosowana jest optymalnie do potrzeb kierowcy i pilota (każdy z nas osobiście wykonał swoją połowę), komputer zamknęliśmy w hermetycznie szczelnej skrzynce. Na pokładzie oczywiście metromierz, GPS i inne potrzebne graty. Z tyłu auta wspomagająca, elektryczna winda T-max.

Zawieszenie to kute wahacze z przodu i z tyłu, amortyzatory Trail Master, sprężyny wykonane na zamówienie. W całym zawieszeniu zastosowaliśmy komplet zwykłych oraz mimośrodowych tulei firmy Super Pro. Instalacja elektryczna została wykonana samodzielnie i oczywiście ukryta w klatce bezpieczeństwa. Terenówka stoi na oponach Maxxis Creepy Crowler 37/14,5/15 i mocno odsadzonych felgach posiadających wewnętrzne i zewnętrzne beadlocki. Waga auta gotowego do rajdu to 1770 kg.

Konstrukcja przerosła nasze oczekiwania. Sezon 2009 zarezerwowaliśmy na sprawdzenie auta, a udało się wygrać kilka rajdów w tym VII edycję Zmota Challenge oraz zająć II miejsce w Polskiej Lidze Przeprawowej.

Text: Dariusz Buźniak, fot. Archiwum załogi

Inne zmoty:

  • Wranglermania, czyli marzenia się spełniają!
    Wranglermania, czyli marzenia się spełniają!
    - Tak naprawdę nie wiem, jak się to stało, że jednym z moich marzeń stał się Jeep Wrangler – pisze na blogu i w garażu forum.terenowo.pl Piotr Dołżyński – szczęśliwy właściciel Wranglera 4.0 z 2004 roku. Oto historia jego fascynacji.
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu
    Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu

    Mówi się, że lepsze jest wrogiem dobrego. Ale jeśli byłaby to prawda, Robert Lewandowski mógłby już zaprzestać treningów, bo przecież dotarł na sam szczyt futbolowego świata. Podobnie jest z Mercedesem Klasy G (W461) w wersji Professional – na palcach jednej ręki można policzyć terenówki, które już w wersji fabrycznej dysponują tak ogromnym potencjałem off-roadowym. A jednak znaleźli się tacy, którzy postanowili uczynić Gelendę jeszcze doskonalszą, zamieniając ją w wyprawówkę będącą spełnieniem marzeń Phileasa Fogga.

  • Tarus 2x2 - kieszonkowy wszędołaz
    Tarus 2x2 - kieszonkowy wszędołaz
    Kto jak nie my, off-roaderzy, docenia najbardziej pojazdy z napędem na wszystkie koła? Auta i quady z napędem 4x4 potrafią nas zawieźć w miejsca dla innych nieosiągalne. Tym bardziej więc powinien Wam spodobać się... motocykl z napędem 2x2!
  • Szerpa ATV - łazik z bagien
    Szerpa ATV - łazik z bagien
    Wyciągarki, blokady, reduktory, snorkele, beadlocki... Wszystko to stanowi doskonały oręż do walki w terenie, ale dla mechanika z Petersburga, Alexeia Garagashyana to wciąż było za mało. Rosjanin zamiast udoskonalać auta terenowe, postanowił zbudować własny wehikuł - Szerpę ATV, o którym śmiało dziś można powiedzieć, że jest jednym z najbardziej uniwersalnych wszędołazów na świecie.
  • Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Kiedy ponad 4 lata temu odwiedzałem Jacka, gdzieś na podwórku dało się zauważyć porozrzucane, a jednak układające się w zgrabną całość elementy składowe obecnego, rajdowo-przeprawowego pojazdu. Chimi, bo o nim mowa, stał się sumą wielu przemyśleń i chęci wprowadzenia zmian do starego, czarno-zielonego Samuraja, któremu przyszło odejść w spokoju. Nie były to tylko przemyślenia Jacka, ale także znaczna ilości propozycji płynących z ust Ewy, która jest kierowcą w tym zespole.