Land Serwis

GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

FordZapletalSamochód od podstaw został zaprojektowany i zbudowany przez zespół inżynierów oraz mechaników Mirka Zapletala. Bazą jest rurowa rama przestrzenna, która otrzymała już homologację czeskiego ACR (odpowiednik polskiego PZMotu).

Pojazd nakryty został lekką budą w kształcie Forda F150 SVT Raptor. Źródeł napędu jest 5-litrowy silnik V8 Forda Mustanga, który sprawdził się już w Hummerze H3 Evo. Jednostka dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 510 Nm, a jej możliwości ograniczone zostały wędzidłem w postaci - wymaganej przez FIA - 36-milimetrowej zwężki. Regulamin Dakaru pozwoli użyć zwężki nieco większej, o rozmiarze 37 mm. Komputer silnika oraz deskę rozdzielczą zakupiono w firmie Motec.

FordZapletal 04W napędzie pracuje skrzynia Sadev oraz dyferencjały z lsd, które zaprojektowane zostały przez Mirka Zapletala. Niezależne zawieszenie wszystkich kół charakteryzuje się skokiem 25 cm, który narzucony jest przez regulamin FIA. Przy każdym z kół zamontowano po dwa amortyzatory celebrity news czeskiej firmy FRT. Zapał silnika Mustanga temperują hamulce Brembo (przy tylnych kołach chłodzone wodą), zaś jego pragnienie zaspokaja 500-litrowy zbiornik paliwa. Na trasę rajdu samochód może zabrać trzy koła zapasowe - dwa umieszczone pod kabiną załogi, a jedno w tylnym bagażniku.

FordZapletal 05Prototypowy egzemplarz Forda F150 EVO wystartuje w poniedziałek w Rajdzie Maroka, a poprowadzi go kazachsko-ukraińska załoga Andrey Cherednikov - Dmytro Tsyro. Kolejnym wyzwaniem dla Forda będzie Dakar 2016.

Mirek i Maciek póki co nadal startują swoim Hummerem H3 Evo (również wystartują w Rajdzie Maroka), ale już budują dla siebie własny egzemplarz Forda, którym zamierzają rywalizować w przyszłorocznym Pucharze Świata FIA.

AreK, fot. Maciek Marton


Inne zmoty:

  • Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    Mercedes W 463 - Wojciech Tolak (2007)
    W off-roadowym środowisku rajd Berlin-Wrocław owiany jest zasłużoną legendą. Siedem dni zmagań, blisko 1500 kilometrów w terenie, kilkaset maszyn na starcie. Jedni walczą o każdą sekundę, inni opalają się, gdy już znudzi im się jechać. Tylko tutaj zdarza się, że do zawodników strzelają z czołgów – oczywiście przez przypadek, ale zdarzyło się to naprawdę! Nigdzie indziej w Europie off-roaderzy nie pokonują tak długiej trasy, w tak ciężkim terenie i w tak doborowym towarzystwie. Od paru lat naszym etatowym reprezentantem na tym rajdzie jest polska załoga Wojciech Tolak – Maciej Szurkowski, startująca charakterystycznym białym Mercedesem G z rejestracją F1 Wilk.
  • Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik
    Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik

    Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował Navarę w wersji EnGuard Concept, wyposażoną w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.

  • Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team
    Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team

    Gdy Dakar stawiał dopiero pierwsze kroki, 35 lat temu Walijczyk Glyn Hall przeprowadził się do Republiki Południowej Afryki, co wiele lat później miało wywrzeć ogromny wpływ na najsłynniejszy dziś na świecie rajd terenowy. Rajdówki zbudowane przez firmę Hallspeed należą obecnie do światowej ekstraklasy, a jego najnowsze konstrukcje walczą o czołowe lokaty w Dakarze. Nazwisko Halla w dokumentach auta to rękojmia, z którą niewiele się może równać. Papiery na szybką jazdę w terenie ma również Nissan Navara, który przyoblekł niedawno szaty NAC Rally Team.

  • 403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    403-konny Patrol by Extrem4x4 – przeszczep Biturbo
    Połączenie samochodu terenowego ze sportowym, użytkowym i trochę biznesowym. Ot takie auto „na co dzień” - dla wymagających i głodnych adrenaliny. Bielski serwis Extrem4x4 pochwalił się swoją najnowszą produkcją – jest nim 403-konny (!) Nissan Patrol, który najpierw został odrestaurowany (w najdrobniejszych detalach), a później poddany profesjonalnemu tuningowi.