Land Serwis

GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

02 Pazdziernika 2015

Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

FordZapletalSamochód od podstaw został zaprojektowany i zbudowany przez zespół inżynierów oraz mechaników Mirka Zapletala. Bazą jest rurowa rama przestrzenna, która otrzymała już homologację czeskiego ACR (odpowiednik polskiego PZMotu).

Pojazd nakryty został lekką budą w kształcie Forda F150 SVT Raptor. Źródeł napędu jest 5-litrowy silnik V8 Forda Mustanga, który sprawdził się już w Hummerze H3 Evo. Jednostka dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 510 Nm, a jej możliwości ograniczone zostały wędzidłem w postaci - wymaganej przez FIA - 36-milimetrowej zwężki. Regulamin Dakaru pozwoli użyć zwężki nieco większej, o rozmiarze 37 mm. Komputer silnika oraz deskę rozdzielczą zakupiono w firmie Motec.

FordZapletal 04W napędzie pracuje skrzynia Sadev oraz dyferencjały z lsd, które zaprojektowane zostały przez Mirka Zapletala. Niezależne zawieszenie wszystkich kół charakteryzuje się skokiem 25 cm, który narzucony jest przez regulamin FIA. Przy każdym z kół zamontowano po dwa amortyzatory celebrity news czeskiej firmy FRT. Zapał silnika Mustanga temperują hamulce Brembo (przy tylnych kołach chłodzone wodą), zaś jego pragnienie zaspokaja 500-litrowy zbiornik paliwa. Na trasę rajdu samochód może zabrać trzy koła zapasowe - dwa umieszczone pod kabiną załogi, a jedno w tylnym bagażniku.

FordZapletal 05Prototypowy egzemplarz Forda F150 EVO wystartuje w poniedziałek w Rajdzie Maroka, a poprowadzi go kazachsko-ukraińska załoga Andrey Cherednikov - Dmytro Tsyro. Kolejnym wyzwaniem dla Forda będzie Dakar 2016.

Mirek i Maciek póki co nadal startują swoim Hummerem H3 Evo (również wystartują w Rajdzie Maroka), ale już budują dla siebie własny egzemplarz Forda, którym zamierzają rywalizować w przyszłorocznym Pucharze Świata FIA.

AreK, fot. Maciek Marton


Inne zmoty:

  • Nissan Patrol GR by Jawan4x4 – nawet czołgi mu nie straszne
    Nissan Patrol GR by Jawan4x4 – nawet czołgi mu nie straszne

    Podstawą do stworzenia tej zmoty był Nissan Patrol GR. Po zakupie auto było już dobrze wyposażone między innymi w: snorkel, 35-calowe BF Goodrich MT, elektryka... Wielu osobom właściwie już by to wystarczyło do dobrej zabawy w terenie, ale nie Jackowi. Podczas jednego z wypadów w teren w gospodarstwie rolnym należącym do Belgów zauważył nieużywanego… Unimoga. No i zaczęło się.

  • Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Zachodnie firmy tuningowe często chwalą się swoimi autorskimi propozycjami przeróbek samochodów, których zadaniem jest autopromocja własnej działalności. Na podobny pomysł wpadł łódzki Autotraper, firma niezapomnianego Maćka Majchrzaka, która zbudowała Jeepa Wranglera Autotraper Edition. Samochód zdążył już zostać gwiazdą mediów – w programie „Agromachina” TVN Tubo ścigał się z ogromnym traktorem firmy CASE.
  • Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak
    Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak

    Land Rover Defender mknący z prędkością 170 km/h? To niemożliwie - powie każdy, kto widział w akcji tę angielską terenówkę. Land Rover 4000, którym Paweł Oleszczak zwyciężył w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, potrafi jednak robić rzeczy niemożliwe.

  • UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek
    UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek

    W rajdach zwyciężają terenówki przygotowane do startów w profesjonalnych serwisach. Szansę na pokonanie naprawdę trudnych przeszkód mają auta produkcji amerykańskiej, japońskiej i może niemieckiej. Zabawa w off-road przeznaczona jest wyłącznie dla ludzi majętnych, których stać na drogie samochody, kosztowne naprawy oraz... częste wizyty na stacji benzynowej. Te popularne opinie nie do końca są prawdziwe. Najlepszym na to dowodem jest pan Krzysztof Dudek z Krakowa i jego UAZ.

  • Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Po kilku sezonach rajdowania największym dopuszczonym do ruchu quadem – czyli Suzuki Samurajem - doszliśmy do wniosku, że potrzeba nam czegoś więcej: pancernej przeprawówki zdolnej również do pościgania się na szybkich oesach…  Gdy znienacka pojawili się sympatyczni koledzy ze Słowacji, którzy postanowili zakupić poczciwego Samurajka to już nie było wyjścia – budujemy!
  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.