Land Serwis

GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

FordZapletalSamochód od podstaw został zaprojektowany i zbudowany przez zespół inżynierów oraz mechaników Mirka Zapletala. Bazą jest rurowa rama przestrzenna, która otrzymała już homologację czeskiego ACR (odpowiednik polskiego PZMotu).

Pojazd nakryty został lekką budą w kształcie Forda F150 SVT Raptor. Źródeł napędu jest 5-litrowy silnik V8 Forda Mustanga, który sprawdził się już w Hummerze H3 Evo. Jednostka dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 510 Nm, a jej możliwości ograniczone zostały wędzidłem w postaci - wymaganej przez FIA - 36-milimetrowej zwężki. Regulamin Dakaru pozwoli użyć zwężki nieco większej, o rozmiarze 37 mm. Komputer silnika oraz deskę rozdzielczą zakupiono w firmie Motec.

FordZapletal 04W napędzie pracuje skrzynia Sadev oraz dyferencjały z lsd, które zaprojektowane zostały przez Mirka Zapletala. Niezależne zawieszenie wszystkich kół charakteryzuje się skokiem 25 cm, który narzucony jest przez regulamin FIA. Przy każdym z kół zamontowano po dwa amortyzatory celebrity news czeskiej firmy FRT. Zapał silnika Mustanga temperują hamulce Brembo (przy tylnych kołach chłodzone wodą), zaś jego pragnienie zaspokaja 500-litrowy zbiornik paliwa. Na trasę rajdu samochód może zabrać trzy koła zapasowe - dwa umieszczone pod kabiną załogi, a jedno w tylnym bagażniku.

FordZapletal 05Prototypowy egzemplarz Forda F150 EVO wystartuje w poniedziałek w Rajdzie Maroka, a poprowadzi go kazachsko-ukraińska załoga Andrey Cherednikov - Dmytro Tsyro. Kolejnym wyzwaniem dla Forda będzie Dakar 2016.

Mirek i Maciek póki co nadal startują swoim Hummerem H3 Evo (również wystartują w Rajdzie Maroka), ale już budują dla siebie własny egzemplarz Forda, którym zamierzają rywalizować w przyszłorocznym Pucharze Świata FIA.

AreK, fot. Maciek Marton


Inne zmoty:

  • Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Terenowa egzotyka - Fiat Freemont by Extrem 4x4
    Jak wiecie, Fiat po przejęciu marki Chrysler., a wraz z nią - Jeepa i Dodge'a, stał się właścicielem znanych fabryk samochodów terenowych. Współpraca z Amerykanami doprowadziła do powstania Fiata Freemonta, częściowo opartego na podwoziu Dodge, ale wyposażonego w dynamiczne i oszczędne silniki fiatowskie.
  • Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Kiedy ponad 4 lata temu odwiedzałem Jacka, gdzieś na podwórku dało się zauważyć porozrzucane, a jednak układające się w zgrabną całość elementy składowe obecnego, rajdowo-przeprawowego pojazdu. Chimi, bo o nim mowa, stał się sumą wielu przemyśleń i chęci wprowadzenia zmian do starego, czarno-zielonego Samuraja, któremu przyszło odejść w spokoju. Nie były to tylko przemyślenia Jacka, ale także znaczna ilości propozycji płynących z ust Ewy, która jest kierowcą w tym zespole.
  • Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Kiedy to już trzeci Samuraj wyczerpał moje pokłady miłości i znalazł nowego właściciela pomyślałem, że nadszedł czas skończyć z ewolucją i zacząć rewolucję. Czas na niezależne zawieszenie!
  • Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW skonstruowana przez Patryka i Tomasza Łoszewskich to jedna z pierwszych rajdówek w Polsce spełniających wymagania FIA dla wyczynowej klasy T1.
  • Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Zacznę od tego: projekt SVM żyje i ma się całkiem dobrze, mimo że ma już 5 lat. Od ostatniego artykułu na łamach Terenowo.pl minęło 3 lata… Odliczanie do finału trwa, ale już w oddali go widać.
  • Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Rajdówka cross-country zbudowana na bazie Mercedesa G to pomysł niezbyt popularny, ale oni od lat są mu wierni i czerpią z tego liczne profity. Biały Wilk Wojtka Tolaka i Macieja Szurkowskiego jest stałym gościem rajdów maratońskich, a jego zawodnicy... niemal stale goszczą na podium klasy cc. Czas najwyższy przybliżyć sylwetkę krwiożerczego Wilka, który już niebawem będzie musiał ustąpić miejsca swemu następcy.