Land Serwis

GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

02 Pazdziernika 2015

Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

FordZapletalSamochód od podstaw został zaprojektowany i zbudowany przez zespół inżynierów oraz mechaników Mirka Zapletala. Bazą jest rurowa rama przestrzenna, która otrzymała już homologację czeskiego ACR (odpowiednik polskiego PZMotu).

Pojazd nakryty został lekką budą w kształcie Forda F150 SVT Raptor. Źródeł napędu jest 5-litrowy silnik V8 Forda Mustanga, który sprawdził się już w Hummerze H3 Evo. Jednostka dysponuje mocą 350 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 510 Nm, a jej możliwości ograniczone zostały wędzidłem w postaci - wymaganej przez FIA - 36-milimetrowej zwężki. Regulamin Dakaru pozwoli użyć zwężki nieco większej, o rozmiarze 37 mm. Komputer silnika oraz deskę rozdzielczą zakupiono w firmie Motec.

FordZapletal 04W napędzie pracuje skrzynia Sadev oraz dyferencjały z lsd, które zaprojektowane zostały przez Mirka Zapletala. Niezależne zawieszenie wszystkich kół charakteryzuje się skokiem 25 cm, który narzucony jest przez regulamin FIA. Przy każdym z kół zamontowano po dwa amortyzatory celebrity news czeskiej firmy FRT. Zapał silnika Mustanga temperują hamulce Brembo (przy tylnych kołach chłodzone wodą), zaś jego pragnienie zaspokaja 500-litrowy zbiornik paliwa. Na trasę rajdu samochód może zabrać trzy koła zapasowe - dwa umieszczone pod kabiną załogi, a jedno w tylnym bagażniku.

FordZapletal 05Prototypowy egzemplarz Forda F150 EVO wystartuje w poniedziałek w Rajdzie Maroka, a poprowadzi go kazachsko-ukraińska załoga Andrey Cherednikov - Dmytro Tsyro. Kolejnym wyzwaniem dla Forda będzie Dakar 2016.

Mirek i Maciek póki co nadal startują swoim Hummerem H3 Evo (również wystartują w Rajdzie Maroka), ale już budują dla siebie własny egzemplarz Forda, którym zamierzają rywalizować w przyszłorocznym Pucharze Świata FIA.

AreK, fot. Maciek Marton


Inne zmoty:

  • Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Takiego Tomcata jeszcze w Polsce nie było. Piotrek Kowal, którego ostatnio częściej można było zobaczyć za sterami stareńkiego już „ES-a”, na rajd Drezno-Wrocław przygotował nowiutkiego Tomcata z 5-litrowym silnikiem o mocy prawie 300 KM, którym wystartuje w parze z Andrzejem Derengowskim. A jak wiadomo, Tomcaty lubią zwyciężać na tym rajdzie...
  • Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem
    W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...
  • Toyota Land Cruiser 2.4 TD (2004) - Mariusz Reweda
    Toyota Land Cruiser 2.4 TD (2004) - Mariusz Reweda

    Ponad 20 tysięcy kilometrów pokonanych na kołach w 138 dni - to osiągnięcie, jakim niewielu może się pochwalić. Tym większe zdumienie budzi fakt, iż wyczynu tego dokonała 15-letnia Toyota Land Cruiser 2.4 TD, która podczas ubiegłorocznej wyprawy do Indii służyła za środek transportu parze podróżników: Iwonie Kozłowiec i Mariuszowi Rewedzie.

  • Szerpa ATV - łazik z bagien
    Szerpa ATV - łazik z bagien
    Wyciągarki, blokady, reduktory, snorkele, beadlocki... Wszystko to stanowi doskonały oręż do walki w terenie, ale dla mechanika z Petersburga, Alexeia Garagashyana to wciąż było za mało. Rosjanin zamiast udoskonalać auta terenowe, postanowił zbudować własny wehikuł - Szerpę ATV, o którym śmiało dziś można powiedzieć, że jest jednym z najbardziej uniwersalnych wszędołazów na świecie.
  • Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Swym wyglądem nawiązuje do amerykańskich Trophy Trucków, z którymi łączy ją również umiłowanie do dużych prędkości. Skonstruowany przez bielski serwis Extrem4x4, prototypowy Monstercat Rally (vel Nissan D22 EVO) już w pierwszym sezonie startów zabłysnął na krajowej arenie cross-country. Załoga Bewa Racing Team - Piotr Białkowski (właściciel auta) i Bartek Momot – wywalczyła nim Mistrzostwo Polski grupy TH, niejednokrotnie plasując się również w czołówce klasyfikacji poszczególnych rajdów. A to jeszcze nie koniec. W planach jest rozwój i udoskonalanie konstrukcji auta, i realizacja kolejnych egzemplarzy.
  • Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski
    Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski

    To był najpiękniejszy pojedynek sezonu. Podczas V rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2004 w Podolanach w walce o zwycięstwo liczyły się jedynie Mitsubishi 4000 Mariusza Ryczkowskiego i Land Rover 4000 Pawła Oleszczaka - późniejszego mistrza Polski. M. Ryczkowski przegrał o sekundy...