Land Serwis

Land Rover 90 (2003) - Paweł Moliński

Pierwszą terenówką w życiu Pawła Molińskiego był amerykański Willys uważany powszechnie za legendę off-roadu i protoplastę Jeepa. Początki terenowej pasji kierowcy, który znany jest jako "Moli", byłyby więc znakomite, gdyby nie fakt, że zakupiony przez niego Willys był rozłożony na części, z których... nie udało złożyć się całości.

Rozpoczęły się próby rekonstrukcji auta. - Dziś to już jest kawałek historii - wspomina z nostalgią Paweł. Ponieważ mimo wysiłków Willys nie odzyskał nigdy napędu 4x4, "Moli" postanowił zainwestować w kupno terenówki... zdolnej wyjechać w teren. Jego wybór padł na UAZ-a, który po latach spędzonych na służbie w milicji stanowił ruinę wymagającą poważnego doinwestowania.

Stara miłość nie rdzewieje i po "erze UAZ-a" ponownie wróciła "era Willysa". Po kilku latach "Moli" zdobył kolejny egzemplarz tego auta i doprowadził go do stanu używalności, sprowadzając w tym celu - wyłącznie oryginalne - części z zagranicy. Tym razem wyremontowanym autem właściciel przejechał wiele tysięcy kilometrów.

Pędzlem malowane

Potem nadszedł czas na Land Rovera, której to marce "Moli" jest wierny aż do dziś. - Na początku była Seria IIA w długiej wersji nadwozia, czyli 109 - opowiada Paweł. - Przez przyjaciół była nazywana "military-milką" z uwagi na pędzlem malowane barwy ochronne. Po 109-tce przesiadłem się na jeszcze starszą, bo z roku 1958, również Serię II, tyle że bez literki "A", z krótkim rozstawem osi. Moli_2Potem kilka miesięcy jeździłem Range Roverem, którego zastąpiłem z kolei wyprawowym Land Roverem 110, protoplastą dzisiejszych Defenderów. Uzupełnieniem mojej "stajni" został na koniec Land Rover 90, z którym związane są moje największe sukcesy. Początkowo jeździłem z fabrycznym silnikiem 2.5D, ale wymieniłem go na najlepszą - moim zdaniem - jednostkę Land Rovera - silnik 200Tdi o mocy 109 KM.

Drobne przeróbki

W opinii Pawła Molińskiego "dziewięćdziesiątka" jest na tyle dobrym samochodem terenowym, że nie potrzebuje nadmiernych modyfikacji. Lista zmian, jakie zastosował nie jest długa i obejmuje przede wszystkim elementy osłonowe i wzmacniające konstrukcję Land Rovera. Samochód otrzymał m.in. stalowe progi, osłony drążków i mostów, bullbar, czyli grill chroniący przód auta, osłony tylnych lamp oraz solidny, stalowy snorkel własnej konstrukcji. We wnętrzu auta znaleźć można kilka gadżetów: dodatkowe oświetlenie, zestaw głośnomówiący, podsufitową siatkę na bagaże pod dachem, GPS, metromierz, CB radio oraz zestaw audio.

Z wyposażenia prawdziwie off-roadowego Land Rover otrzymał dwie wyciągarki: mechaniczną z wyjściem na przód oraz elektryczną z tyłu, a także bardzo dobre blokady mechanizmów różnicowych Maxi Drive.

Zwycięstwa "Moliego"

Moli_4Krótka lista modyfikacji, jakie przeszedł samochód, jest odwrotnie proporcjonalna celebrity news do listy sukcesów, jakie osiągnął startujący nim kierowca. "Moli" zwyciężył m. in. jesienną edycję Pomeranii 2001, Mazurskie Wertepy II, VI Letni Rajd Land Serwisu, II i III Zimowy Rajd Land Serwisu, II edycją Rajdu  Żelazna, I Stręgielka 2002... W 2001 r. na rajdach z cyklu OFF-ROAD PL TROPHY 4x4 zajął miejsce trzecie (Antonin) i siódme (Miastko). Jeśli dodać do tego osiągnięcia, które wywalczył jadąc wcześniejszymi Land Roverami, można stwierdzić, że jest to jeden z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich kierowców off-roadowych.

- Sukcesy to nie tylko moja zasługa - podkreśla Paweł. - Zawsze miałem szczęście do dobrych pilotów, na przykład Alberta Gryszczuka czy Szymona Gały, ale najmilej wspominam współpracę z Magdą Chelińską. "Madzianka" to najlepszy dowód na to, że partner niekoniecznie musi być wysportowanym supermanem. Pewnie prowadzący kierowcę pilot to co najmniej połowa sukcesu nawet w przypadku najcięższych rajdów przeprawowych.

Off-road dla "Moliego" nie oznacza jednak tylko zmagań na ekstremalnych zawodach. Na co dzień Paweł prowadzi szkolenia z jazdy w terenie, współorganizuje rajdy, jest instruktorem w Grupie Ratownictwa Kataklizmowego, gdzie uczy kierowców zawodowych i amatorów bezpiecznej i skutecznej jazdy samochodem 4x4. Pomiędzy działalnością sportową a pracą znajduje jednak czas na wypady w teren wraz z przyjaciółmi. Jak sam mówi - lubi czasem dostać w kość.

Zdaniem eksperta

Piotr Kowal, Land Serwis - Kupno Land Rovera 90 stanowi obecnie spory problem. Używany egzemplarz w dobrym stanie technicznym można znaleźć jeszcze na zachodzie Europy. Niestety, obowiązujące normy dotyczące emisji spalin uniemożliwiają obecnie sprowadzenie takiego samochodu do Polski. Również import, jako samochodu zabytkowego jest niemożliwy ze względu na wiek poniżej 25 lat. Sytuacja ma się zmienić po wejściu Polski do UE.

Moli_0"Dziewięćdziesiątka" to pojazd o bardzo prostej konstrukcji, co dla terenówki stanowi duży komplement. Nie ma elektroniki, posiada stały napęd na cztery koła, blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, pięciobiegową skrzynię biegów, zawieszenie sprężynowe. Tak naprawdę, to wystarczy założyć mu dobre opony terenowe.

Modyfikacje, jakie w swoim samochodzie zastosował Paweł Moliński, są celne i przemyślane. To kompromis pomiędzy autem zdolnym w ekonomiczny sposób pokonywać dalekie odległości a dobrze przygotowaną terenówką . Silnik zaadaptowany z następcy "dziewięćdziesiątki" - Defendera to jedna z najlepszych jednostek Land Rovera - trwała, niezawodna i dużo mocniejsza od fabrycznych silników 2.5D i 2.5TD. Założenie do mostów blokad Maxi Drive oznacza dla kierowcy koniec problemów z urywającymi się półośkami.

Historia LR 90 - Dziewięćdziesiątka

Land Rover 90 pojawił się na rynku w 1984 r., zastępując wcześniejszy model SIII 88. Nazwa auta pochodzi od rozstawu jego osi, który wynosi 90 cali. Rok wcześniej zadebiutowała dłuższa wersja tego auta - LR 110. Modele te charakteryzowały się stałym napędem na cztery koła, ręcznie blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym i zawieszeniem zależnym ze sprężynami śrubowymi. LR 90 wyposażone były w silniki benzynowe 2.25 i 2.5 oraz diesle: 2.25, 2.5 i 2.5 (z turbodoładowaniem). W roku 1990 LR 90 zastąpiony został przez model Defender 90.

autor: Arkadiusz Kwiecień, zdjęcia: archiwum Pawła Molińskiego, Paweł Kos, Arkadiusz Kwiecień

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 48/2003 (804) z dnia: 17 czerwca 2003 roku

Inne zmoty:

  • Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Unimog U400 NAC Rally Team – gotowy na wszystko
    Na podbój terenu można wyruszyć samotnie, wyposażając auto w wyciągarki, trapy, podnośniki, komplet narzędzi i części zamiennych. Taki ekwipunek nierzadko stanowi jednak znaczący ciężar, który – zwłaszcza w przypadku długich rajdów cross-country – bywa zbędnym obciążeniem i nierzadko stoi na drodze do zwycięstwa czy wysokiego miejsca w klasyfikacji. Jak wszyscy maratończycy, tak i off-roadowi długodystansowcy wolą walczyć z dystansem „na lekko”, oddając cały swój bagaż pomocnikowi, którego funkcję pełni zwykle szybka ciężarówka. Taki podział ról obowiązuje między innymi w zespole NAC Rally Team.
  • Mechaniczna Pomarańcza - cięta riposta na wozy szejków
    Mechaniczna Pomarańcza - cięta riposta na wozy szejków

    Czym jest Mechaniczna Pomarańcza w wydaniu Walterteam.pl? To Nissan Patrol Y61 GU3 zbudowany od podstaw w naszym warsztacie, stanowiący próbę realizacji wizji naszego klienta/byłego członka zespołu/obecnie jednego z najszybszych kierowców quadów w Polsce - Arka.

  • Jeep EVO II Darka Luberdy (2009) - wejście smoka
    Jeep EVO II Darka Luberdy (2009) - wejście smoka
    Jego dotychczasowe auto, którym wygrywał Puchar Polski, Puchar Europy, Croatię Trophy, Magam Trophy, a na Rainforest Challenge wywalczył III miejsce, miało najpierw 220 KM, a potem 345 KM. Ważyło 2100 kilogramów. Jego nowe auto (a może już bolid?) ma 420 KM i waży o 400 kilogramów mniej. Posiada mosty portalowe, wyciągarkę BRDM-a i podwójne Ohlinsy przy każdym kole. Zabrakło Wam oddechu?
  • RemX - Pogromca Smoków
    RemX - Pogromca Smoków
    Auto to niezwyczajne. Skrzyżowanie Forda Bronco i Unimoga (oraz kilku innych terenówek), okraszone rajdowym wyposażeniem i odpowiednimi podzespołami, zaowocowało narodzinami zupełnie unikatowego Smoka, a konkretnie RemX-a, którym w sezonie 2012 startować będą Remigiusz i Agata Moenertowie wspierani przez markę More 4x4. Malowaniem auta i jego doposażeniem zajął się serwis Expedycja.pl.
  • Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Startująca niebieskim Patrolem „ekipa z Brodnicy” to jedna z najlepszych załóg Polskiej Ligi Przeprawowej, mająca na swym koncie również wiele innych sukcesów. Dotychczasowy samochód nigdy ich nie zawiódł, ale w tym roku zapadła decyzja o budowie jego następcy. W nowym projekcie dominującym elementem stały się mosty Unimoga, na które założone potężne, rolnicze „jodły”.
  • Hellcat 6.2 HEMI Darka Luberdy – z piekła rodem
    Hellcat 6.2 HEMI Darka Luberdy – z piekła rodem

    Zwyciężył rajd Croatia Trophy 2006. Zdobył 3. miejsce w malezyjskim Rainforest Challenge 2004. Wielokrotnie triumfował w Magam Trophy – niegdyś najtrudniejszym polskim extremie. Dziesięć lat temu nazwisko Darka Luberdy (oraz jego pilota – Szymka Polaka) budziło podziw i szacunek jak off-roadowa Polska długa i szeroka. Po wielu latach przerwy Darek powraca – w aucie godnym króla.