Land Serwis

Land Rover Discovery "Camel Trophy" by krakowski Land Serwis - poprawianie legendy

Mówi się, że nie należy poprawiać dobrego. Ale skoro można stworzyć coś lepszego, to czemu wierzyć w przysłowia? W krakowskim Land Serwisie na warsztat - dosłownie i w przenośni - wzięto legendę Camel Trophy, czyli Land Rovera Discovery I, którego postanowiono udoskonalić w stopniu najwyższym. Osoba, która zdecyduje się go zakupić, będzie miała wręcz obowiązek, by zwiedzić co najmniej pół świata.

Bazą nieprzeciętnej wyprawówki było zwyczajne Discovery z 1996 roku wyposażone w lubiany przez off-roaderów za prostotę i trwałość konstrukcji silnik 300 Tdi. Blisko 20-letnie auto, które trochę już w swym życiu przeżyło i zwiedziło, aby odzyskać świetność, musiało zostać rozebrane na drobne części. Odbudowę rozpoczęto od wypiaskowania ramy, którą następnie polakierowano na "wysoki połysk".

Układ napędowy został skomponowany z najwyższej klasy podzespołów, z którymi - zdaniem konstruktorów - nic nie jest w stanie konkurować. Moment obrotowy przekazywany jest poprzez skrzynię biegów R380 i reduktor LT230 na mosty wyposażone w blokady, półosie i przeguby australijskiej firmy Maxi Drive (która niestety zakończyła już działalność). Podobne mechanizmy od 15 lat bez słowa skargi pracują w Esioku - legendarnej zmocie zbudowanej w Land Serwisie, eksploatowanej na trasach wielu rajdów przeprawowych, w tym m.in. malezyjskiego Rainforest Challenge 2004. Rajdowe konotacje ma również zawieszenie, w którym zamontowano wytrzymałe sprężyny King Springs (gwarantujące dwa cale liftu) oraz amortyzatory FOX Racing. Nie zapomniano jednak, że auto ma przede wszystkim jeździć na wyprawy, a nie startować w zawodach, o czym świadczą umieszczone w gniazdach tylnych sprężyn dodatkowe poduszki pneumatyczne Air Lift (obsługiwane przez dedykowany kompresor).

Dalekie wyprawy zawsze noszą z sobą ryzyko uszkodzenia samochodu w trudnym terenie, które można zminimalizować za sprawą odpowiednich zabezpieczeń. Podwozie Discovery uzbrojono zatem w osłony drążków i mostów, przewody hamulcowe chronione są za pomocą stalowego oplotu, a progi zasłonięte zostały rurami, które wykorzystać również można do podnoszenia auta przy pomocy hi-lifta. Sam podnośnik przymocowany jest do stalowego grilla, który osłania przód Land Rovera.

Do sprawnego poruszania się po bezdrożach auto wykorzystuje opony BF Goodrich AT (o rozmiarze 235/85 R16), które założone zostały na aluminiowe felgi ZU; w celu poprawienia stabilności dołożono 30mm dystane aluminiowe. W sytuacjach podbramkowych pomocą służy wyciągarka elektryczna.

Techniczne możliwości auta dla jego budowniczych były równie istotne co wyposażenie wnętrza, które miało zagwarantować komfort i przyjemność dalekiego podróżowania. Kabina Discovery w zależności od aranżacji może pomieścić od 2 do 5 osób, ale wersję optimum stanowi skład 2- lub 3-osobowy. Za przednimi siedzeniami (w miejscu standardowych zamontowane zostały wygodne fotele Recaro, których atutem w lecie jest wentylacja, a zimą podgrzewanie) całą przestrzeń przeznaczono na moduły skrzyniowe służące do przewozu bagaży i wyposażenia, które jednocześnie pełnią rolę nocnego legowiska dla dwóch osób. Moduły umieszczone w miejscu tylnej kanapy podzielone są w proporcji 1:2 i łatwo je zdemontować, odzyskując w ten sposób miejsce dla dodatkowych pasażerów. Jeśli w trakcie wyprawy auto służyć ma za miejsce noclegowe, warto nie przekraczać liczby 4 osób - w tej sytuacji dwoje podróżników śpi w kabinie auta (na skrzyniach), a pozostała dwójka - w namiocie dachowym Maggiolina. Podczas dłuższych postojów istnieje możliwość rozłożenia dużego namiotu biwakowego z tyłu auta, który zamienia go w iście pięciogwiazdkowy hotel off-roadowy.

Wewnątrz Discovery zamontowano w zasadzie wszystko, o czym może pomarzyć motoryzacyjny wagabunda. O chłodne napoje troszczy się lodówka transformatorowa Vaeco. O higienę podróżujących - prysznic podłączany na zewnątrz pojazdu do 45-litrowego zbiornika podgrzewanej (grzałka + termostat) wody. O odpowiednią temperaturę w kabinie - klimatyzacja (której pierwotnie nie było w aucie) oraz ogrzewanie postojowe Webasto.

Znaczący wpływ na komfort dalekiej podróży mają maty wygłuszające marki Dynamat - w wersji Extreme (wyłożono nią całą kabinę) oraz Hoodliner (która sprawia, że prawie nie słychać pracy silnika). Pomyślano także o dobrym oświetleniu - zarówno zewnętrznym (na bagażniku z przodu i po bokach, a także na przednim grillu zamontowane zostały reflektory firmy Hella), jak i wewnętrznym (lampki LED-owe umieszczono między innymi we wszystkich drzwiach, w modułach skrzyniowych, a nawet na drzwiach bagażnika, gdzie oświetlają rozkładany stolik biwakowy). Dodatkowy kompresor pomaga przy pompowaniu kół, a zbiorniki sprężonego powietrza umieszczone pod progami przydają się np. gdy trzeba rozdmuchać płomień. Kto na odludziu zapragnie podładować swego laptopa czy smartfona, skorzystać może z kilku złączy USB, gniazdek zapalnikowych, a w ostateczności również przetwornicy prądowej. Spora liczba urządzeń elektrycznych wymagała zastosowaniu dwóch akumulatorów - pod maską zamieszkała na stałe "mała" Optima 55 (większa nie mieści się z powodu klimatyzacji), a kabinę obsługuje żelowy Exide. Baterie połączone są za pomocą separatora IBS-Britapart, hottest celebrities dzięki czemu mogą wzajemnie się wspierać.

Wyprawowe Discovery wycenione zostało na 105 tysięcy złotych. To niemało jak za auto, które jest już "pełnoletnie", ale i niedużo, jeśli wziąć pod uwagę ogrom pracy włożonej w jego kompleksową renowację i przebudowę, a także ilość dodatkowego wyposażenia. Komu znudziły się hotele "all-inclusive" w śródziemnomorskich kurortach, temu polecamy nabycie własnego przybytku w duchu Camel Trophy, w którym można nie tylko komfortowo mieszkać, ale i daleko podróżować. W cenie zaś zawarta już została niezliczona liczba przygód.

text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro (więcej zdjęć szczegółów: http://lr.pl/lr-discovery-300-tdi-1996)

Inne zmoty:

  • Peugeot 2008DKR16 - walka o tron
    Peugeot 2008DKR16 - walka o tron

    Sukces odniesiony przez zespół Peugeota w niedawnym China Silk Road Rally dowodzi, że przebudowa rajdówki 2008 DKR zmierza we właściwym kierunku. Tylnonapędowa bestia już niebawem będzie gotowa do startu w rajdzie Dakar 2016.

  • Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Zachodnie firmy tuningowe często chwalą się swoimi autorskimi propozycjami przeróbek samochodów, których zadaniem jest autopromocja własnej działalności. Na podobny pomysł wpadł łódzki Autotraper, firma niezapomnianego Maćka Majchrzaka, która zbudowała Jeepa Wranglera Autotraper Edition. Samochód zdążył już zostać gwiazdą mediów – w programie „Agromachina” TVN Tubo ścigał się z ogromnym traktorem firmy CASE.
  • Porsche Cayenne T2 – porzucone dziecko z dużym potencjałem
    Porsche Cayenne T2 – porzucone dziecko z dużym potencjałem

    Produkowane od 2002 roku Porsche Cayenne od lat stanowi dla wielu zespołów konstruktorskich pokusę, by zamienić je w wysokiej klasy rajdówkę. Sportowa kariera SUV-a Porsche jest silnie związana z polską sceną off-roadową.

  • MINI Pepek – minimonster z Myślenic
    MINI Pepek – minimonster z Myślenic

    MINI All4 Racing – jedna z najlepszych rajdówek na świecie, która czterokrotnie zwyciężyła rajd Dakar – ma nowego krewniaka. Jest nim Pepek z podkrakowskich Myślenic – z pozoru MINI, a tak na prawdę „trochę” odmieniony Range Rover Classic...

  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Rosomak - ukraiński zwycięzca
    Rosomak - ukraiński zwycięzca
    Samochody budowane od podstaw zawsze budzą wiele emocji. Dla jednych są to idealne pojazdy, całkowicie przystosowane do jazdy w terenie, spełniające wszystkie potrzeby zarówno kierującego jak i pilota. A dla pozostałych są całkowitym zaprzeczeniem idei jazdy "samochodem". A jaki jest Rosomak – jedna z najlepszych terenówek na Ukrainie?