Land Serwis

MINI Pepek – minimonster z Myślenic

MINI All4 Racing – jedna z najlepszych rajdówek na świecie, która czterokrotnie zwyciężyła rajd Dakar – ma nowego krewniaka. Jest nim Pepek z podkrakowskich Myślenic – z pozoru MINI, a tak na prawdę „trochę” odmieniony Range Rover Classic...

DSC 3985Auto skonstruował Kuba Hojnor z firmy HOJNOR-SERWIS 4X4, a za jego kierownicą zasiądzie Konrad Łapa – były reprezentant Polski w kolarstwie, który był kiedyś inspiracją dla samego Rafała Majki.  – Mieliśmy jedno banalne założenie: uzyskanie minimalnej masy przy wykorzystaniu części „dawcy”. Czyli aluminium, gdzie się da, i tylko niezbędne podzespoły. Niektórzy mówią, że to Tomcat, ale... o tonę lżejszy! – mówi Kuba Hojnor.

Z oryginalnego Classica pozostało niewiele. Rama została skrócona z przodu i z tyłu, tak by auto „zaczynało” i „kończyło” się kołami, przy czym rozstaw osi pozostał bez zmian, czyli 100''. Ramę zintegrowano z klatką bezpieczeństwa wykonaną z gatunkowych rur bezszwowych. Masa kompletnej ramoklatki wyniosła tylko 210 kg.

Silnik Range'a to poczciwe 3.9 V8, co ciekawe zasilane 2 gaźnikami Zenith-Stromberg. Zmodyfikowany dolot plus parę „patentów” skutkuje przyzwoitą mocą na poziomie około 200 KM i momentem rzędu 320 Nm. Co do wodoodporności to stary, sprawdzony sposób z kompresorem i nadciśnieniem w aparacie zapłonowym póki co zdaje egzamin, a zregenerowane gaźniki są na tyle szczelne, że pomimo obaw auto z powodzeniem brodzi w wodzie. Cofnięcie jednostki o 30 cm spowodowało lepszy rozkład mas zbliżający się do ideału 50/50%, a jej obniżenie zaowocowało nisko położonym środkiem ciężkości. Spaliny odprowadza wykonany z „kwasówki” wydech z tłumikiem przelotowym.

DSC 3956Z Classica pochodzi również 5-stopniowa skrzynia biegów LT77. Zmodyfikowany lewarek pozwala na szybką i precyzyjną zmianę biegów. W reduktorze zmienione zostały jedynie przełożenia na „defenderowskie” 1:1.41. Układ dzięki centralnemu mechanizmowi różnicowemu daje wiele możliwości. Oprócz dobrego prowadzenia przy stałym napędzie 4x4, na odblokowanym difflocku i wpiętej blokadzie jednej z osi w ruch wprawiane są koła tylko z przodu lub z tyłu. Dziełem konstruktora jest aluminiowa przystawka PTO, która przekazuje moc na nisko umieszczoną wyciągarkę mechaniczną BRDM z 80 metrami liny syntetycznej. Mosty pochodzą z Defendera i są wyposażone w australijskie, legendarne blokady MAXI-DRIVE z wzmacnianymi półosiami i zabierakami. Przy kołach pozostawiono cieszące się dobrą opinią oryginalne hamulce tarczowe z Defa 110: czterotłoczkowe z przodu, dwutłoczkowe z tyłu, których skuteczność poprawiło duże serwo z Discovery II. Dodatkowe krany do blokowania hamulca po wciśnięciu pedału przydają się na stromych zboczach, ale również w przypadku przerwania któregoś z przewodów.

Zawieszenie uległo przebudowie. Sierżant celebrity news tylny został obniżony, by nie przeszkadzać odchudzonej wyciągarce mechanicznej. Amortyzatory ORAM typu piggyback zostały przebudowane przez firmę SX Racing. Sporym problemem okazały się sprężyny, ponieważ wszystkie landroverowe okazały się zbyt twarde. Rozwiązaniem okazało się przeniesienie przednich na tył i zastosowanie z przodu sprężyn z Frontiery. Opony Silverstone MT 117 w rozmiarze 35x11.5R15 nałożono na bardzo lekkie felgi Canonica, które wyposażono w aluminiowe dystanse +30 mm.
 
DSC 3963Kierowca i pilot podróżują w fotelach kubełkowych Bimarco z 4-punktowymi pasami OMP. Za ich plecami umieszczono wykonaną na zamówienie chłodnicę, na którą dmuchają dwa duże wentylatory Spal sterowane czujnikiem z możliwością ręcznego załączania. Układ nie posiada dodatkowej pompy elektrycznej. Aluminiowy bak o pojemności ok. 80 l charakteryzuje się sporą studnią, dzięki której nawet na dużych przechyłach nie brakuje paliwa.

Asekuracją zajmuje się wyciągarka Ramsey Patriot 9500 z 30 metrami syntetyka, która jest szybka,  mocna, a zarazem lekka. Nowa wiązka elektryczna ograniczona została do minimum i składa się dosłownie z kilku kabli, by maksymalnie ograniczyć ryzyko awarii. Zapas prądu przechowuje akumulator Optima.

Pomysłodawczynią nietypowego wyglądu auta była żona Kuby. Prace nad dopasowaniem atrapy zintegrowanej z maską trwały blisko tydzień, ale było warto, o czym świadczą reakcje tych, którzy po raz pierwszy widzą przeprawowe MINI z bliska. Dodatkowym plusem jest możliwość błyskawicznego uzyskania swobodnego dostępu do silnika w razie awarii.

Po prawie roku prac warsztatowych przyszedł czas na najważniejsze, czyli ważenie i próby terenowe. Waga gotowego do jazdy auta wynosi 1380 kg, co jest bardzo dobrym wynikiem. Jego długość to 3.5 m, szerokość 1.9 m, a wysokość 1.8 m. O dziwo z pierwszych testów w terenie MINI... nie wróciło na lawecie, ale o własnych siłach – trochę tylko porysowane i mocno przybrudzone.

W przyszłym sezonie Pepek weźmie udział w kilku rajdach przeprawowych. Ale to jeszcze nie koniec budowy – jego właściciel i konstruktor w dalszej przyszłości planują montaż Laplanderów i nowego silnika. A w zanadrzu podobno mają jeszcze wiele ciekawych pomysłów...
MM

MINI Pepek - budowa


MINI Pepek - w gotowości bojowej

Inne zmoty:

  • RemX - Pogromca Smoków
    RemX - Pogromca Smoków
    Auto to niezwyczajne. Skrzyżowanie Forda Bronco i Unimoga (oraz kilku innych terenówek), okraszone rajdowym wyposażeniem i odpowiednimi podzespołami, zaowocowało narodzinami zupełnie unikatowego Smoka, a konkretnie RemX-a, którym w sezonie 2012 startować będą Remigiusz i Agata Moenertowie wspierani przez markę More 4x4. Malowaniem auta i jego doposażeniem zajął się serwis Expedycja.pl.
  • Góral z nizin, czyli BLACK TANK Artura Owczarka i Romana Popławskiego
    Góral z nizin, czyli BLACK TANK Artura Owczarka i Romana Popławskiego
    - Nieautoryzowana kopia Grata – to częsta opinia, którą słyszymy na temat naszego samochodu. Trochę w tym prawdy, bo Black Tank pod względem konstrukcyjnym przypomina Grata. Jest do niego podobny, ale jednak inny. Oto jego historia.
  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • ARO 243D (2005) - Wacław Mróz
    ARO 243D (2005) - Wacław Mróz

    Terenową pasją najpierw zaraził się od swego kuzyna, a później obdzielił nią własne dzieci. W rodzinie Wacława Mroza off-road łączy pokolenia.

  • Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Po kilku sezonach rajdowania największym dopuszczonym do ruchu quadem – czyli Suzuki Samurajem - doszliśmy do wniosku, że potrzeba nam czegoś więcej: pancernej przeprawówki zdolnej również do pościgania się na szybkich oesach…  Gdy znienacka pojawili się sympatyczni koledzy ze Słowacji, którzy postanowili zakupić poczciwego Samurajka to już nie było wyjścia – budujemy!
  • Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Gdyby na rajdzie Drezno-Wrocław odbywał się automobilowy konkurs Mistera Piękności, Land Rover Zordrag skonstruowany przez firmę Rayo4x4 byłby murowanym faworytem do zwycięstwa. Myśl ta bynajmniej nie jest podszytą ironią, bowiem pomarańczowa rajdówka Jacka Iskry i Michała Wiewiórowskiego, chlubić się może nie tylko zewnętrzną urodą, ale i niezwykle frapującym wnętrzem.