Land Serwis

Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski

To był najpiękniejszy pojedynek sezonu. Podczas V rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2004 w Podolanach w walce o zwycięstwo liczyły się jedynie Mitsubishi 4000 Mariusza Ryczkowskiego i Land Rover 4000 Pawła Oleszczaka - późniejszego mistrza Polski. M. Ryczkowski przegrał o sekundy...

Mimo swej nazwy samochód Mariusza Ryczkowskiego w obecnym stanie z Mitsubishi niewiele ma wspólnego. W trakcie licznych modyfikacji z pojazdu ubywały kolejne podzespoły noszące logo tej marki, które wykorzystano przy budowie pierwotnej wersji auta. Dziś bodaj jedynym elementem wyprodukowanym przez Mitsubishi (i uzasadniającym nazwę auta) jest... reduktor. Do samochodu bardziej pasowałaby marka Nissana, gdyż to z modelu Patrola zapożyczono niemal kompletne podwozie.

Konstrukcja rajdówki opiera się na skróconej ramie długiej wersji Patrola. - Musiałem ją nieco przyciąć, aby samochód podczas wjeżdżania na szczyt pagórka nie zawieszał się na podwoziu - wyjaśnia właściciel auta.

Z Nissana zaadaptowano ponadto mosty napędowe, zawieszenie (przy kołach pojawiły się sportowe amortyzatory Bilstein i nowe sprężyny), układ hamulcowy (tarcze) oraz felgi. Auto porusza się na kołkowych oponach MaxiCross.

W samochodzie zamontowano potężny, czterolitrowy silnik V8 BMW o mocy 286 KM (wcześniej pojazd napędzała 5,7-litrowa jednostka Corvette, do której jednak trudno było dostać części). Napędem steruje sześciobiegowa skrzynia BMW i połączony z nią reduktor z Mitsubishi. Moment obrotowy przekazywany jest na - znane ze swej solidności i wytrzymałości - sztywne mosty Patrola. - Chyba jestem jednak pechowcem, bowiem wbrew legendzie jedynym podzespołem, który w ubiegłym roku mnie zawiódł, był właśnie przedni most Patrola (awarie półosiek i mechanizmu różnicowego - dop. red.) - uśmiecha się kwaśno M. Ryczkowski. - Z tego powodu aż trzykrotnie w sezonie 2004 kończyłem rajdy, korzystając tylko z tylnego napędu.

Ryczkowski_2Nietypowe nadwozie pojazdu kształtem swojej maski przypomina kultowego "garbusa". - Zawsze marzyło mi się zbudowanie terenówki, która wyglądałaby jak to celeb news legendarne autko - opowiada M. Ryczkowski.

Pierwotna wersja samochodu (powstała w roku 2002), nakryta karoserią Volkswagena, okazała się jednak zbyt ciężka i ciasna. Podczas generalnej przebudowy, zimą 2003/2004, powstało więc zupełnie nowe aluminiowe nadwozie, które ze starego ma jedynie maskę.

W sezonie 2004 RMPST Mariusz Ryczkowski zajął w klasyfikacji generalnej siódme miejsce. Byłoby lepiej, gdyby nie awarie, które wyeliminowały go z grona faworytów podczas rajdów w Gorzowie, Górze Kalwarii i Łasku.

W tym roku zawodnika Sparty Wrocław mieliśmy już okazję zobaczyć podczas 12-godzinnego rajdu Harenda 24 Trophy, którego jednak nie ukończył z powodu uszkodzonego sprzęgła. Wszystkie felerne elementy zastąpiono już nowymi - miejmy nadzieję, że w nadchodzącym sezonie M. Ryczkowskiemu nic już nie stanie na drodze do sukcesu.

text i foto: Arkadiusz Kwiecień

Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej", nr 18/2005 (980) z dnia: 8 marca 2005 roku

 

Inne zmoty:

  • Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak
    Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak

    Land Rover Defender mknący z prędkością 170 km/h? To niemożliwie - powie każdy, kto widział w akcji tę angielską terenówkę. Land Rover 4000, którym Paweł Oleszczak zwyciężył w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, potrafi jednak robić rzeczy niemożliwe.

  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Rezvani Tank – kup sobie czołg
    Rezvani Tank – kup sobie czołg

    Terenówka na sztywnych mostach to klasyka off-roadu, ale niestety coraz mniej producentów posiada w swej ofercie auta, których głównym przeznaczeniem jest jazda w terenie. Skończyła się produkcja Defendera, niebawem czeka nas premiera Klasy G na niezależnym zawieszeniu...Wybór jest coraz mniejszy, ale na szczęście sytuację próbują ratować mniejsze firmy. Kalifornijski producent Rezvani opracował model stuprocentowej terenówki Tank, którą bez obaw można ruszyć prosto z salonu na podbój bezdroży.

  • Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW skonstruowana przez Patryka i Tomasza Łoszewskich to jedna z pierwszych rajdówek w Polsce spełniających wymagania FIA dla wyczynowej klasy T1.
  • Sentymentalny comeback – dakarowy Nissan Patrol powraca na Saharę
    Sentymentalny comeback – dakarowy Nissan Patrol powraca na Saharę

    Dokładnie po 30 latach spędzonych w ukryciu powraca do życia jeden z najbardziej znanych Nissanów rywalizujących w sporcie samochodowym. Nissan Patrol Fanta Limon zwyciężył rajd Paris-Dakar 1987  w kategorii pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i był pierwszym samochodem z takim silnikiem, który ukończył zawody w pierwszej dziesiątce (na 9. miejscu). Teraz został w pełni odrestaurowany i przywrócony do dawnej świetności, a niedawno odbył jazdy testowe w swej duchowej macierzy – na piaszczystych wydmach Sahary.

  • Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi
    Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi

    Toyota Land Cruiser to jeden z tych samochodów, które na dobre zrosły się z krajobrazami półkuli południowej. To kultowe połączenie woła roboczego na bezdroża i auta klasy premium jest jednym z ulubionych pojazdów używanych przez mieszkańców Australii czy Republiki Południowej Afryki, cenionym szczególnie za trwałość i niezawodność. W RPA znana firma tuningowych zapaleńców zbudowała hotrod oparty na klasycznym FJ40 – być może najbardziej niezwykły Land Cruiser, jaki powstał w bogatej historii tego modelu.