Land Serwis

Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura

Niegdyś zatrzęsienie 'miśków' oglądaliśmy na niemal każdym rajdzie terenowym, ostatnimi czasy ta silna reprezentacja znacznie się wykruszyła (przynajmniej na rajdach amatorskich). A szkoda, bo to naprawdę dzielne i szybkie auta, dobrze sprawdzające się rajdach Cross Country.

Na niedawnym rajdzie Baja Challenge jedynym reprezentantem spod znaku trzech diamentów było Mitsubishi Pajero zbudowane w gdańskim 3City Garage. Był to długo przez nas oczekiwany rajdowy debiut tego auta, który okazał się jak najbardziej udany. Załoga Remigiusz Klonowski/ Andrzej Leciejewski zajęła 3. miejsce w klasie, wykręcając coraz lepsze czasy z odcinka na odcinek. Kolejny poważny start to MT Series, gdzie ci sami zawodnicy (i samochód rzecz jasna) wypadli jeszcze lepiej, zajmując drugie miejsce w klasie CC2.

8b1f151b0d39d1d59de4eb0e28ca249f192eea5eSamochód został zbudowany zgodnie ze specyfikacją T2. Konstruktorzy nie mogli więc przeprowadzać rewolucji i użyli sprawdzonych już wielokrotnie rozwiązań.

Za bazę posłużył Pajero z roku 2000, w wersji 5-cio drzwiowej z benzynowym silnikiem GDI. Wybór długiej wersji był raczej przypadkowy, jednak z doświadczenia wiadomo, że taka wersja jest bardziej przewidywalna i łatwiejsza w prowadzeniu. Co potwierdza kierowca, który wcześniej ścigał się autem 3-drzwiowym.

24201f310ec15e4058cdc81a2977dc50f212e568Początek prac standardowo polegał na wyrzuceniu z auta wszystkiego, co zbędne łącznie z materiałami wygłuszającymi. Zdemontowana została klimatyzacji i odchudzona elektryka. Do tak przygotowanej "puszki" zamontowana została klatka bezpieczeństwa wykonana zgodnie z załącznikiem J Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA. Fabryczne zawieszenie zastąpiono kompletem amortyzatorów KING poddanych tuningowi w firmie Polon - teraz mają większe zbiorniczki i zmodyfikowane przewody, co gwarantuje wydajniejszą pracę i większą odporność na przegrzanie. Dodatkowo 85ce29d0e686e86ab75324b41ecd97dd914fd5cfwzmocnione zostały pewne elementy nadwozia oraz zawieszenia, części eksploatacyjne wymienione zostały na nowe. Podwozie chronione jest solidną aluminiową osłoną.

Zamontowany został snorkel Safari, wprawdzie sporo droższy od wielu zamienników dostępnych na rynku, jednak o nieraz przetestowanej wytrzymałości. Ze względu na częste nocne etapy na rajdach zadbano też o dodatkowe oświetlenie: 4 reflektory HID na ca60b8251ff1dd3785142b317239a870a82f9723dachu, dwa szerokokątne i dwa celeb news dalekosiężne zapewniają świetną widoczność w ciemności.

Wróćmy do wnętrza samochodu. Konstruktorom zależało, aby auto nie stało się ascetyczną rajdówką, dlatego deskę rozdzielczą zachowali w prawie niezmienionej formie. Włączniki dodatkowych elementów, gdy było to możliwe, podpięte zostały pod fabryczne, dzięki czemu uniknięto dokładania nieestetycznych pstryczków.

Standardowo zamontowane zostały fotele kubełkowe, pasy szelkowe i kierownica OMP. Auto zostało wyposażone również w centralny wyłącznik prądu, parę udogodnień dla pilota i inne drobiazgi...

Podsumowując, Pajero to fabrycznie bardzo dobra konstrukcja, nie trzeba porywać się na skomplikowane modyfikacje i ulepszenia, wystarczy umiejętnie wykorzystać to, co dała fabryka:)
text i foto: Gosia Gongolewicz

355afd9c058c7be20abbb0a2b6de7977bbfeb7f7

 

Inne zmoty:

  • Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak
    Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak

    Land Rover Defender mknący z prędkością 170 km/h? To niemożliwie - powie każdy, kto widział w akcji tę angielską terenówkę. Land Rover 4000, którym Paweł Oleszczak zwyciężył w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, potrafi jednak robić rzeczy niemożliwe.

  • Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Rosyjska dusza i niemiecka precyzja – Ził 131 Rally Sebastiana Hornika stanowi mieszankę iście wybuchową.
  • Esiok Zawodowiec (2004) - Piotr Kowal
    Esiok Zawodowiec (2004) - Piotr Kowal

    Własnoręcznie budowane w przydomowych warsztatach traktorki zwane "esami" (ich nazwa pochodzi od silnika Diesla typu S, w który z reguły były wyposażane) to częsty widok na polskich, wiejskich drogach. "Esiok" Piotra Kowala z traktorami - poza dziwacznym wyglądem - nic jednak nie łączy. To jedna z najbardziej wyspecjalizowanych terenówek w Polsce.

  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech
    GORĄCA PREMIERA: Ford F150 EVO Mirka Zapletala i Maćka Martona - drapieżca z Czech

    Inżynier z Czech, Miroslav Zapletal, od lat imponuje niezależnością, szefując własnemu zespołowi rajdowemu i realizując kolejne autorskie projekty samochodów, które odniosły niemało sukcesów w świecie. Charakterystyczny Hummer H3 Evo przeszedł liczne ewolucje i zbudowany został w wielu egzemplarzach (dwa znajdują się w rękach polskich kierowców). Najwyższy czas na budowę jego następcy. Będzie nim Ford F150 EVO, o którego tajemnicach opowiedział nam Maciek Marton, etatowy pilot Mirka.

  • Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Piaskowy Land Rover Pick-up - jeden z najlepszych obecnie samochodów terenowych w Polsce - jest konstrukcją powstałą na zasadzie połączenia kilku elementów, które zostały zaadaptowane z różnych modeli Land Rovera, tworząc samochód umiejący zwyciężać nie tylko w najtrudniejszych krajowych rajdach przeprawowych, ale i również potrafiący z powodzeniem rywalizować z najlepszymi autami zagranicznymi. Bezpośrednią przyczyną, dla której został on zbudowany, był start w jednym z najsłynniejszych i najtrudniejszych rajdów świata – rozgrywanym w Malezji Rainforest Challenge. Zamierzeniem właściciela a zarazem projektanta samochodu - Piotra Kowala było skonstruowanie pojazdu, który okazałby się niezawodny w malezyjskiej dżungli, a zarazem byłby konkurencyjny dla innych, świetnie przygotowanych samochodów należących do zawodników zagranicznych.