Land Serwis

Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan

Po kilku sezonach rajdowania największym dopuszczonym do ruchu quadem – czyli Suzuki Samurajem - doszliśmy do wniosku, że potrzeba nam czegoś więcej: pancernej przeprawówki zdolnej również do pościgania się na szybkich oesach…  Gdy znienacka pojawili się sympatyczni koledzy ze Słowacji, którzy postanowili zakupić poczciwego Samurajka to już nie było wyjścia – budujemy!

Z założenia nie było sensu wyważać otwartych drzwi, więc postawiliśmy na sprawdzony zestaw: modyfikowana rama z Patrola wraz z mostami, wałami i zawieszeniem, silnik 4.0 V8 z BMW wraz ze skrzynią, reduktor z Robura, wyciągarka mechaniczna ze Stara. Skompletowanie tych szpejów poszło sprawnie, później zaczęły się radosne zabawy ze szlifierkami i cięcie dawców organów. Dzięki uprzejmości wujka mogliśmy korzystać z w pełni wyposażonego warsztatu, gdzie przez prawie rok czasu każą wolną chwilę spędzaliśmy przy budowie „Szalonego Iwana”. Ilości przelanych „wspomagaczy myśli technicznej”, przekleństw mniej i bardziej siarczystych, dobrych rad nieustannie obecnej „loży szyderców”, wydanych pieniędzy i zarwanych nocy pominiemy, gdyż powstałaby serial, przy którym „Dynastia” wymięka:)

A więc do dzieła! 
Zostawiając oryginalne zawieszenie, mocno uprościliśmy konstrukcję pojazdu, dodaliśmy tylko niewielki lift i spód był prawie gotowy. Zamontowanie poczciwej i wytrzymałej jednostki z BMW również poszło sprawnie, pewnych problemów ze względu na ilość dostępnego miejsca dostarczyło zamocowanie reduktora i wyciągarki mechanicznej – ale i to udało się powoli ogarnąć. Każdy podzespół poza silnikiem został rozebrany do ostatniej śrubki, wymieniliśmy wszystkie łożyska, uszczelniacze, a gdzie to było konieczne wprowadziliśmy drobne modyfikacje i usprawnienia. Oba mosty posiadają 100% blokady załączane pneumatycznie, obuliśmy je w 36” Simexy na ładnych aluminiowych felgach z beadlockami pneumatycznymi – sprawują się bez zarzutu.

Przyszła też pora na przestrzenną klatkę – chcieliśmy uniknąć wyglądu typowego dla zmot, dlatego zaadoptowaliśmy maskę z laminatu od Jeepa. Zważywszy na gabaryty osób zasiadających na prawym fotelu kabina musiała być stosunkowo wysoka, co nieco zaburza proporcje pojazdu, ale za to daje ogromny komfort i luz podczas jazdy – miła odmiana w stosunku do Samuraja:) Oczywiście konstrukcja wykonana jest z bezszwowych rur, solidnie wyspawana, do tego fotele kubełkowe, pasy wielopunktowe i sprytna kierownica Sparco do naprowadzania Iwana na właściwy tor jazdy. Później dołożyliśmy jeszcze drzwi, tzw. „kowbojki”, i siatki zabezpieczające przed uderzeniami gałęzi przy szybkiej jeździe.

Na tył powędrował bezpieczny system paliwowy firmy ATL, wyciągarka elektryczna do asekuracji,  kompresor do blokad, żelowy akumulator i chłodnica wraz z wentylatorami SPAL wykonana na zamówienie, pozwalająca schłodzić te prawie 300 narowistych kucyków…

Z racji tego, że auto miało jeździć w przeprawach, koniecznym było wykonanie od podstaw całej instalacji elektrycznej, przeniesienie komputera pod dach i wszystkich wyłączników, przekaźników i bezpieczników, aby były niedostępne dla wody – podobnie zresztą jak snorkel zapewniający oddech dla silnika. Zamontowaliśmy też kamerę cofania, gdyby ktoś nas chciał wyprzedzić (to w ogóle możliwe?!), parę światełek z przodu do osuszania błota, jakieś tam metromierze, kamery, interkomy, wskaźniki, giepeesy i inne przydaśki umilające podróż.

Oczywistym było, że taka zmota musi pięknie „rozmawiać” – dlatego po obu stronach poprowadziliśmy wykonane z nierdzewki przelotowe wydechy własnej konstrukcji – Iwan przepięknie mruczy, a jak trzeba to potrafi również krzyknąć i niejednego porządnie wystraszyć:) Wszyscy reporterzy, operatorzy kamer, rzesze kibiców i kibicek (z naciskiem na kibicki) wiedzą zawczasu, że za chwilę pojawimy się albo my, albo jakiś Antonov – innej opcji nie ma:)


I tak Szalony Iwan się narodził...
...wydawałoby się, że szybko, sprawnie i bezboleśnie… Ale kto budował auto od podstaw, ten wie, ile przy takim przedsięwzięciu potrzeba czasu, cierpliwości i przede wszystkim tzw. dobrej myśli technicznej, aby ustrzec się jak największej ilości błędów, a serwisowanie było jak najprostsze i jak najszybsze.

Później już tylko szybkie testy i rajdowanie! Oczywiście jak to w przypadku takich konstrukcji bywa, ujawniły się choroby wieku dziecięcego, ale któż ich nie ma:)

Startowaliśmy w ciężkich i wymagających rajdach typu Magam, Puchar Polski, Poland Trophy, Bałtowskie Bezdroża itp. – oczywiście w klasie extrem – gdzie auto zostało przetestowane w chyba każdych możliwych warunkach terenowych. Mając już samochód stosunkowo uniwersalny, postanowiliśmy też zacząć się również ścigać, w końcu mocy i prędkości mu nie brakowało – więc idziemy grubo, albo wcale! I poszliśmy grubo, bo zaczęliśmy od razu od razu od „wysokiego C” - na poligonie w Drawsku Pomorskim na rajdzie MT SERIES – to piękny i morderczy maraton, po którym wiedzieliśmy absolutnie w 100% jedną rzecz: „ta zawiecha albo my pycenia nie wytrzymiemy!”. Zdecydowanie oryginalny patrolowski zawias w dłuższych szybkościówkach „nie robi”, choć w extremie się całkiem przyzwoicie spisywał. A, że był to już koniec sezonu 2011, więc szybko nadeszła zima, a wraz z zimą święta, choinka, prezenty i wśród nich prezent dla Szalonego Iwana – nowiutkie, cudne FOX-y wraz z regulowanymi Panhardami:) Oczywiście ich zamontowanie wymusiło spore zmiany konstrukcyjne ramo-klatki, ale to co przeżyliśmy na testach, wynagrodziło cały trud przebudowy już po paruset metrach – to zawieszenie to kosmos! Pozwala na stabilną jazdę przy dużych prędkościach po wielgachnych dziurach – teraz jedzie się jak limuzyną:)

Dwa kolejne sezony przejeździliśmy nic już przy Iwanie nie przebudowując, gdy pojawiła się nowa koncepcja naszych startów, dlatego z bólem serca postanowiliśmy się rozstać z naszą rajdówką (PATRZ OGŁOSZENIE: http://allegro.pl/bmw-patrol-samochod-rajdowy-4x4-off-road-serwis-i3656374966.html) – a gdyby się okazało, że nie chce nas opuścić, to z pewnością jeszcze nas zobaczycie/usłyszycie w kolejnym sezonie w tym sprytnym wozidełku:)

Text: Kamil Barszczewski, Mirosław Gut, fot.  celebrity news Archiwum AutoPart Team

Inne zmoty:

  • Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Tomcat Piotra Kowala (2008) - Born to be wild
    Takiego Tomcata jeszcze w Polsce nie było. Piotrek Kowal, którego ostatnio częściej można było zobaczyć za sterami stareńkiego już „ES-a”, na rajd Drezno-Wrocław przygotował nowiutkiego Tomcata z 5-litrowym silnikiem o mocy prawie 300 KM, którym wystartuje w parze z Andrzejem Derengowskim. A jak wiadomo, Tomcaty lubią zwyciężać na tym rajdzie...
  • Kampery 4x4 - większy gabaryt
    Kampery 4x4 - większy gabaryt

    Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem patriotycznie, sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy. 

  • Freightliner Argosy – czyli w domu u... Robbiego Gordona!
    Freightliner Argosy – czyli w domu u... Robbiego Gordona!

    Udział w rajdzie tak długim jak Dakar wymaga od zawodników stworzenia sobie zaplecza, który przez długi czas będzie im służył za warsztat, łazienkę, kantynę i sypialnię. Rolę tę pełnią zazwyczaj ciężarówki T5 – mniejsze bądź większe, przysposobione do działania w terenie lub poruszające się tylko po drogach utwardzonych. Nasi koledzy z Race-Dezert.com w trakcie tegorocznej edycji Dakaru otrzymali ekskluzywne pozwolenie od samego Robbiego Gordona na obejrzenie z bliska jego off-roadowego pałacu.

  • Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Range Rover - bagienny arystokrata - Piotr Kowal (2007)
    Rajdówka, którą wystartują Piotr Kowal i Włodzimierz Babicz "Socho", została zbudowana na bazie kilkunastoletniego Range Rovera Classica. Po całej serii modyfikacji, jakie szacowny Brytyjczyk przeszedł w krakowskiej firmie Land Serwis (której Piotr Kowal jest właścicielem), z oryginału zachowało się niewiele. Tak naprawdę to... tylko rama, która jest bazą auta. Reszta podzespołów została wymieniona na tuningowe lub zmodernizowana tak, aby zniosła brutalne traktowanie podczas przeprawy przez malezyjską dżunglę.
  • Oferta specjalna: Subaru 5700 RMPST 2 (2007) Piotra Domownika
    Oferta specjalna: Subaru 5700 RMPST 2 (2007) Piotra Domownika
    Pierwsza w Polsce rajdówka terenowa na niezależnym zawieszeniu, jeden z pierwszych 4x4 z silnikiem umieszczonym z tyłu, zwycięzca mistrzostw Polski 2007, wicemistrz 2008. Po kilku latach trzymania "pod plandeką" Piotr Domownik z żalem rozstaje się z ulubionym samochodem - Subaru 4700 Evo II, czyli słynnym Pająkiem.
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.