Land Serwis

Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik

Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował Navarę w wersji EnGuard Concept, wyposażoną w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

Burze, ulewy, trzęsienia ziemi i tsunami — klęski żywiołowe coraz częściej angażują ratowników na całym świecie, którzy, by sprawnie wykonywać swoje obowiązki, potrzebują niezawodnego pojazdu pomagającego im w wykonywaniu trudnej i niebezpiecznej pracy. Nissan Navara EnGuard Concept nadaje się do tego zadania idealnie dzięki modyfikacjom, które zmieniły standardowego pick-upa Navara w mobilną platformę ratującą życie.

Zawieszenie podniesiono o 50 mm. Dzięki większemu prześwitowi samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne okolice. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio 80 i 94 mm, do 1620 mm w obu przypadkach, poprawiając stabilność pojazdu w  terenie. Standardowe 18‑calowe felgi ze stopów metali lekkich zastąpiono nowymi obręczami 16‑calowymi z terenowymi oponami o rozmiarze 285/75/R16.

Najbardziej oczywistą zmianą w stosunku do standardowego Nissana Navara są błotniki pojazdu — na przednie i tylne nadkola założono specjalnie zaprojektowane nakładki poszerzające. Pomiędzy nimi zamontowano nowe stopnie boczne z poprawiającym przyczepność gumowym pasem na górnej powierzchni. Wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza, aby zwiększyć zdolność brodzenia pojazdu.

Najważniejszą częścią Nissana Navara EnGuard Concept jest skrzynia ładunkowa. Samochód stanowi mobilną bazę dla ekipy ratunkowej i został wyposażony w sprzęt do ratowania życia w niedostępnych miejscach i trudnych warunkach. Cały ekwipunek umieszczono na dwóch wysuwanych platformach, które wykonano z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego. Górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, taki jak krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza, ale węższa — zajmuje tylko środkową część skrzyni ładunkowej. Służy do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe.

Po bokach dolnej platformy, przy prawej i lewej burcie skrzyni ładunkowej, umieszczono dwa  przenośne zespoły akumulatorowe, które podczas jazd są cały czas ładowane przez silnik wysokoprężny pojazdu. Dzięki temu są zawsze gotowe do użycia, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych Nissan, zamkniętych w odpornej na warunki atmosferycznej aluminiowej obudowie.

W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, gdyż zostały zaprojektowane jako alternatywa dla zasilanego benzyną agregatu prądotwórczego. Ma to swoje zalety: w przeciwieństwie do hałaśliwego agregatu zespoły akumulatorowe pracują cicho i bez wibracji, co ułatwia komunikację między ratownikami i nasłuchiwanie ewentualnych wezwań o pomoc. Zerowa emisja i brak palnego paliwa umożliwia korzystanie z akumulatorów także w zamkniętych przestrzeniach, takich jak budynki czy jaskinie.

Ponadto przy lewej i prawej górnej krawędzi skrzyni ładunkowej umieszczono wysuwane schowki z elektrycznym napędem. Schowek od strony kierowcy mieści przenośną apteczkę pierwszej pomocy do opatrywania mniej groźnych zranień oraz przenośny defibrylator. Od strony pasażera zamontowano ekran HD o przekątnej 20,5 cala, na którym na żywo wyświetlany jest obraz z kamery drona.

Sam dron to najnowocześniejszy model DJI Phantom 4 z maksymalnym pułapem lotu 6000 metrów. Urządzenie ważące zaledwie 1380 gramów może latać z prędkością do 20 metrów na sekundę przez prawie 30 minut. Kamera o rozdzielczości 12,4 megapiksela, umieszczona w trzyosiowym stabilizatorze na spodzie drona, może rejestrować obraz wideo i zdjęcia. Dron jest przewożony w dolnym schowku skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept.

Przedział pasażerski ma przeprojektowaną linię dachu, która przebiega 136 mm wyżej niż w standardowym modelu. Zamontowano na nim mocny, 360‑stopniowy diodowy zestaw oświetleniowy z niebieskimi lampami stroboskopowymi w czterech narożnikach, widocznymi z każdej perspektywy. Z czterech stron zestawu znajdują się również białe światła LED. Przednie i tylne lampy mogą pracować w trybie zwiększonej mocy i zapewnić oświetlenie szerokiej strefy pracy służb ratunkowych.

Światła stroboskopowe zamontowano również w górnej części wszystkich czterech błotników, a także w przeprojektowanych oprawach przednich reflektorów przeciwmgłowych i pod kloszami tylnych lamp zespolonych. Dodatkowe światła błyskowe pozostają praktycznie niewidoczne, dopóki nie zostaną zapalone.

Kolejną modyfikacją jest mocna wyciągarka w przednim zderzaku. Pełnowymiarowe koło zapasowe zamontowano pod skrzynią ładunkową. Samochód jest również wyposażony w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 3500 kg — jak w standardowym Nissanie Navara.

Navara EnGuard Concept jest oparta na najbogatszej wersji Tekna. Wiele standardowych elementów wyposażenia tej wersji przydaje się także w czasie misji ratunkowych. Należy do nich na przykład system nawigacji satelitarnej NissanConnect czy dwustrefowa klimatyzacja czy podgrzewane fotele zapewniające komfort kierowcy i pasażerowi. Najbardziej użyteczny wydaje się jednak pionierski system kamer 360°, który umożliwia wyświetlenie obrazu z góry, obejmującego pojazd i jego najbliższe otoczenie na ekranie w desce rozdzielczej. To idealne narzędzie dla ekipy ratowniczej przedzierającej się przez trudny teren bez opóźnień wynikających z konieczności wysiadania z samochodu w poszukiwaniu ewentualnych przeszkód blokujących przejazd.

Pojazd wzmocniono również od strony mechanicznej. hottest celebrities Podobnie jak wszystkie Nissany Navara jest on oparty na wzmocnionej ramie kratownicowej, jednak w wersji EnGuard Concept zastosowano nowe, w pełni regulowane wzmocnione zawieszenie z nylonowymi tulejami o podwyższonej wytrzymałości w celu dalszej poprawy sprawności terenowej pojazdu.

Nowe są również hamulce z czterema zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm przy wszystkich czterech kołach. Nie zmienił się natomiast silnik. W koncepcyjnym modelu zastosowano stnadradową jednostkę z modelu Navara, czyli 190-konnego diesla o pojemności 2,3 litra, z dwiema turbosprężarkami, siedmiobiegową automatyczną przekładnię i dołączany napęd 4WD.

Nissan Navara EnGuard Concept oraz przenośny zespół akumulatorowy zostały opracowane przez Nissan Design Europe (NDE) w Londynie.
MM

Inne zmoty:

  • Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Projekt SVM, czyli Czort – finał już blisko
    Zacznę od tego: projekt SVM żyje i ma się całkiem dobrze, mimo że ma już 5 lat. Od ostatniego artykułu na łamach Terenowo.pl minęło 3 lata… Odliczanie do finału trwa, ale już w oddali go widać.
  • Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Swym wyglądem nawiązuje do amerykańskich Trophy Trucków, z którymi łączy ją również umiłowanie do dużych prędkości. Skonstruowany przez bielski serwis Extrem4x4, prototypowy Monstercat Rally (vel Nissan D22 EVO) już w pierwszym sezonie startów zabłysnął na krajowej arenie cross-country. Załoga Bewa Racing Team - Piotr Białkowski (właściciel auta) i Bartek Momot – wywalczyła nim Mistrzostwo Polski grupy TH, niejednokrotnie plasując się również w czołówce klasyfikacji poszczególnych rajdów. A to jeszcze nie koniec. W planach jest rozwój i udoskonalanie konstrukcji auta, i realizacja kolejnych egzemplarzy.
  • Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Idea była skromna: zbudować dwie rajdówki „dla klientów”. Szybkie, niezawodne, o identycznej konstrukcji. Ale skoro budujemy dwie, to czemu od razu nie sześć? - pomyśleli Aleksander „Fazi” Szandrowski i Rafał Płuciennik, uruchamiając produkcję off-roadowej fabryki. Tak narodziło się OFFACTORY – (pierwsza w Polsce?) profesjonalna wypożyczalnia terenowych aut rajdowych.
  • Esiok Zawodowiec (2004) - Piotr Kowal
    Esiok Zawodowiec (2004) - Piotr Kowal

    Własnoręcznie budowane w przydomowych warsztatach traktorki zwane "esami" (ich nazwa pochodzi od silnika Diesla typu S, w który z reguły były wyposażane) to częsty widok na polskich, wiejskich drogach. "Esiok" Piotra Kowala z traktorami - poza dziwacznym wyglądem - nic jednak nie łączy. To jedna z najbardziej wyspecjalizowanych terenówek w Polsce.

  • Freightliner Argosy – czyli w domu u... Robbiego Gordona!
    Freightliner Argosy – czyli w domu u... Robbiego Gordona!

    Udział w rajdzie tak długim jak Dakar wymaga od zawodników stworzenia sobie zaplecza, który przez długi czas będzie im służył za warsztat, łazienkę, kantynę i sypialnię. Rolę tę pełnią zazwyczaj ciężarówki T5 – mniejsze bądź większe, przysposobione do działania w terenie lub poruszające się tylko po drogach utwardzonych. Nasi koledzy z Race-Dezert.com w trakcie tegorocznej edycji Dakaru otrzymali ekskluzywne pozwolenie od samego Robbiego Gordona na obejrzenie z bliska jego off-roadowego pałacu.

  • Mitsubishi L200 Strakar Łukasza Komornickiego – mistrzowska ewolucja
    Mitsubishi L200 Strakar Łukasza Komornickiego – mistrzowska ewolucja
    Rok 2003. Carlos Sousa i Henri Magne zajmują 4. miejsce w rajdzie Dakar i wygrywają Puchar Świata FIA w rajdach cross-country. 10 lat później Łukasz Komornicki i Artur Kołodziej zdobywają tytuły wicemistrzów FIA CEZ i II wicemistrzów RMPST 2013. Co ich łączy? To samo auto – Mitsubishi L200 Strakar.