Land Serwis

Nissan Patrol (2003) - Robert "Zielony" Woźnicki


Tumany kurzu utrudniają im oddech, piasek wzniecony przez samochody i motocykle wciska się w najmniejsze szczeliny pojazdów. Twarde garby i nierówności, po których na co dzień jeżdżą czołgi i wozy pancerne, bez litości testują wytrzymałość konstrukcji "terenowców". Zawodnicy ścigają się w upale, na kilkusetkilometrowych odcinkach specjalnych wyznaczonych na polskich i niemieckich poligonach. To specyfika rajdu Berlin-Wrocław, w którym zamierzają wystartować Robert "Zielony" Woźnicki i Witold "Żaba" Fedorowicz.

Ten rajd jest jedną z najbardziej prestiżowych i popularnych imprez off-roadowych, jakie rozgrywane są w naszej części Europy. Organizowany od 1995 r. (w pierwszych latach na trasie Monachium-Wrocław) każdorazowo gromadzi kilkuset uczestników startujących motocyklami, samochodami i ciężarówkami.

Prawie jak Dakar

Rajd trwa siedem dni i rozpoczyna się w stolicy Niemiec. Po pierwszym etapie zawodnicy przekraczają granicę polsko-niemiecką i rywalizacja odbywa się głównie na terenach poligonów wojskowych w okolicach Drawska Pomorskiego. Etapy rajdu mają po 150-300 km, a bywa że w ciągu jednego dnia rozgrywane są dwie rundy. W historii rajdu zdarzały się też etapy rozgrywane nocą. Prędkości, jakie zawodnicy osiągają na prostych, dochodzą do 100-150 km/h, w czym nie ustępują załogom ze słynnego rajdu "Paryż-Dakar".

Na starcie nie spotkamy fabrycznych teamów Mitsubishi czy Nissana. Głównymi faworytami są zespoły należące do największych firm off-roadowych, takich jak Taubenreuther.

Zielony_CW 2000 r. w rajdzie zdominowanym przez Niemców po raz pierwszy udział wzięły trzy polskie załogi jadące samochodami: Nissan Patrol 160, Toyota KZJ 70 oraz... GAZ 69. Załoga Patrola (Robert "Zielony" Woźnicki i Witold "Żaba" Fedorowicz) zajęła wówczas 28. miejsce, które pozostaje najwyższą lokatą uzyskaną w tym rajdzie przez Polaków.

Patrol w remoncie

Przed startem samochód "Zielonego" i "Żaby" przeszedł gruntowną modernizację. - Rozłożyłem go na części, chcąc unowocześnić wszystkie podzespoły - wspomina Robert Woźnicki.

Największym zmianom poddano zawieszenie. Resory przeniesiono spod mostów, nad nie, co spowodowało m.in. konieczność zmiany punktów mocowań amortyzatorów, wydłużenia wałów napędowych oraz modyfikacji układu kierowniczego. Dzięki tym przeróbkom samochód "urósł" o 15 cm oraz został wyposażony w koła o dużo większym rozmiarze.

Egzaminem dojrzałości tak zmodyfikowanego Patrola był wspomniany już udział w Rajdzie Berlin-Wrocław w 2000 r.. Na twardych, leśnych ścieżkach oraz wyboistych tzw. czołgówkach weryfikacji poddane zostało przede wszystkim zawieszenie aut. - Podczas gdy ja, zlany potem, mamrocząc niecenzuralne słowa, mocowałem się z moim dwutonowym Patrolem na resorach, celeb news inni zawodnicy, dysponując autami z zawieszeniem na sprężynach, bezproblemowo mnie mijali - wspomina Robert Woźnicki. - Widząc, że radzą sobie znacznie lepiej, podjąłem wówczas żelazne postanowienie: przerabiam Patrola "na sprężyny"!

Jeszcze za słaby

Przebudowany Nissan Patrol przeszedł już swój chrzest bojowy na krajowych rajdach, ale jego właściciel najbardziej czeka na start w tegorocznym rajdzie Berlin-Wrocław, który rozpocznie się 28 czerwca. "Zielony", który znowu wystąpi w parze z "Żabą", jest dobrej myśli.

 

Zielony_DRozmowa z Robertem Woźnickim, uczestnikiem rajdu Berlin-Wrocław:

- Czy dalej chcesz modyfikować swoje auto? A może zmienisz samochód?

- W aucie terenowym zawsze da się znaleźć coś, co można by usprawnić, poprawić. Po każdym rajdzie mam jakiś pomysł. Na pewno chętnie zmieniłbym silnik na mocniejszy. Swój samochód właściwie sam zbudowałem, więc szkoda by mi było się z nim rozstać, ale gdyby pojawiła się szansa na auto klasy aut startujących w Paryż-Dakar...

- Czy twój Patrol poradziłby sobie na rajdzie Paryż - Dakar?

- Sądzę, że tak. Musiałbym w nim jednak kilka rzeczy przygotować pod kątem tej konkretnej imprezy. Aczkolwiek zdaję sobie sprawę z tego, że pustynia pochłonęła już kilku takich śmiałków...

- Jak oceniasz wasze szanse na rajdzie Berlin - Wrocław?

- Znamy już jego formułę, specyfikę, a jednocześnie nasze własne możliwości - dlatego uważam, że mamy duże szanse na dobrą lokatę. Jesteśmy dobrze przygotowani, auto również. Będziemy potrzebować tylko trochę szczęścia.

- Twoim pilotem jest jeden z najlepszych... kierowców off-roadowych w Polsce. Jak układa się wam współpraca na zawodach?

- Właśnie dlatego, że Witek jest też kierowcą, doskonale się rozumiemy na trasie, ponieważ potrafi on oceniać sytuację z mojego punktu widzenia. Poza tym znamy się na tyle długo, że kiedy jest zmęczony po kilkuset kilometrach ostrej jazdy non stop i mówi, że mam skręcić w lewo, pokazując jednocześnie ręką kierunek w prawo - to ja i tak wiem, gdzie powinienem skręcić!

Zielony_F- W jakich jeszcze rajdach planujesz start?

- Chcę wziąć udział w kilku eliminacjach RMPST, żeby się pościgać. Natomiast dla odprężenia na pewno wybiorę się na niektóre rajdy przeprawowe. Jest to zupełnie inny rodzaj rywalizacji, trochę mniej stresujący, ale zapewniający odpowiednią dawkę adrenaliny i dający nie mniejsze możliwości wykazania się umiejętnościami i techniką jazdy.


autor: Arkadiusz Kwiecień

zdjęcia: archiwum R. Woźnickiego, W. Fedorowicza


Artykuł opublikowany w "Giełdzie Samochodowej" , nr 36/2003 (792) z dnia: 6 maja 2003 roku

Inne zmoty:

  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • Tomcat Evo II (2009), czyli przeprawowy kocur z pazurami
    Tomcat Evo II (2009), czyli przeprawowy kocur z pazurami
    Tomcat to nazwa, która już na dobre zadomowiła się na listach startowych rajdów cross country na całym świecie. Jednak w konserwatywnej ojczyźnie Kocura nikt nie przypuszczał, że auto stworzone wyłącznie do rajdów szybkich można zmodyfikować tak, aby powstała jedna z najgroźniejszych przeprawówek.
  • Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Cztery miesiące – tyle trwałe prace nad nowym dziełem serwisu RemX z Trójmiasta. Właściciel samochodu Roman Junka zlecił przygotowanie auta zdolnego do walki w klasie Advance w cyklu Poland Trophy. A jego życzenie zostało spełnione...
  • Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    By dotrzeć w odległe miejsca Afryki czy Azji, tam, gdzie kończą się drogi, potrzeba wszechstronnego i solidnego auta. W krakowskiej firmie Land Serwis od niedawna taki samochód można... wypożyczyć.
  • Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW (2008) - Orka na wolności
    Orca BMW skonstruowana przez Patryka i Tomasza Łoszewskich to jedna z pierwszych rajdówek w Polsce spełniających wymagania FIA dla wyczynowej klasy T1.