Land Serwis

Peugeot 2008DKR16 - walka o tron

Sukces odniesiony przez zespół Peugeota w niedawnym China Silk Road Rally dowodzi, że przebudowa rajdówki 2008 DKR zmierza we właściwym kierunku. Tylnonapędowa bestia już niebawem będzie gotowa do startu w rajdzie Dakar 2016.

Na pierwszy rzut oka nowa wersja rajdówki, której nazwa wzbogaciła się o liczbę (20)16, wygląda dość podobnie do swej poprzedniczki. Ale to tylko pozór, bo wystarczy przyjrzeć się uważniej, by zauważyć, że oba auta pod wieloma względami wyraźnie się różnią (przeobrażenie najlepiej widać na zamieszczonym w artykule filmie). 2008 DKR w wersji przygotowanej na rajd Dakar 2016 jest dłuższy, szerszy, ma niżej położony środek ciężkości i na dodatek jest mocniejszy niż przed rokiem. Wyeliminowano również jego słabsze punkty, tworząc maszynę wytrzymałą i solidną, dla której niestraszne są już wielodniowe maratony. Czy to wystarczy, by w styczniu 2016 przerwać hegemonię MINI?

Zmodernizowany PEUGEOT 2008DKR16 ma poprawione kąty najazdu i zjazdu, dzięki czemu łatwiej mu będzie pokonywać terenowe przeszkody: skały, koryta rzek czy wydmy, których nie brakuje na trasie w południowej Ameryce. Sporo uwagi poświęcono aerodynamice: przeprojektowano wloty powietrza na masce i dachu, zwiększając docisk aerodynamiczny, co przekłada się na lepszą przyczepność pojazdu. Kolejne modyfikacje ukryte są pod karbonowym pancerzem. Francuscy inżynierowie przebudowali zawieszenie, zwiększając jego efektowność w trudnym terenie. Wpływ na jazdę ma również odpowiednia dystrybucja mas podzespołów podwozia, zastosowanie jednoczęściowych felg magnezowych oraz lekkich opon Michelina. Pomimo zwężki udało się również uzyskać wyższą moc z podwójnie doładowanego silnika 3.0 V6.

Poprawiony samochód zaliczył serię wyczerpujących testów, które zwieńczone zostały udziałem dwóch rajdówek w Chinach. W obawie przed konkurencją Peugeot nie wysłał jednak na Silk Road Rally nowego auta, ale oddelegował na start rajdówki znane z Dakaru 2015, w których zastosował szereg poprawek. Podwójne zwycięstwo odniesione przez Peterhansela i Despresa potwierdziło, że francuski team odrobił zadanie domowe na piątkę. W tym czasie 2008 DKR w wersji 2016 zaliczało finałowe testy w Maroko z Carlosem Sainzem za kierownicą.

- To nie była jedna duża przebudowa, ale cały szereg niewielkich modyfikacji wielu elementów, które razem dały znaczącą poprawę - wyjaśnia Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport. - Prace dotyczyły nadwozia i jego aerodynamiki (dlatego auto wygląda nieco inaczej niż przed rokiem), a także silnika i zawieszenia. Dotychczasowe testy oraz nasze podwójne zwycięstwo odniesione w Chinach wskazują, że obraliśmy właściwy kierunek. Znajdujemy się w zupełnie innym miejscu niż przed rokiem o tej samej porze, gdy wszystko było dla nas nowe. Oczywiście nie możemy powiedzieć, że jesteśmy już w pełni przygotowani na Dakar, ponieważ nigdy nie wiadomo, co jeszcze wypadnie, ale z pewnością jesteśmy znacznie bardziej gotowi niż rok temu.

O nowym aucie w samych superlatywach wypowiadają się Peterhansel i Sainz, którzy jeździli nim w różnych fazach przygotowań, obserwując na bieżąco wprowadzane zmiany. - To wielka różnica, gdy samochód jest dłuższy, szerszy i ma niżej położony środek ciężkości, bo dzięki temu jest stabilniejszy i szybszy - mówi Peterhansel. - Wyczuwam również lepszą pracę silnika, który nie tylko ma więcej mocy, ale pozwala z niej korzystać w pełni już na niskich obrotach. Pojawił się nawet "problem" polegający na tym, że nie jesteśmy już w stanie efektywnie wykorzystać całej mocy, ale chyba każdy chciałby mieć taki kłopot. Nie osiągnęliśmy jeszcze 100 procent naszych możliwości, ale prace zmierzają w dobrym kierunku.

Sainz, który nie pojechał do Chin, miał okazję, by lepiej poznać pretendenta do Dakarowego tronu: - Testy wypadły dobrze, a samochód sprawuje się znakomicie - stwierdza "El Matador". - Auto ma duży potencjał - dużo większy niż rok temu. Poprawiał się również jego wytrzymałość. Dokonaliśmy wielu zmian w kluczowych miejscach, więc tak naprawdę to już zupełnie inna rajdówka od tej, którą jeździliśmy przed rokiem. Jestem pełen optymizmu.

Prace nad Peugeotem 2008DKR16 jeszcze trwają. Dopiero za kilka miesięcy przekonamy się, czy Lew znów stanie się Królem.

AreK, fot. Red Bull

PEUGEOT 2008DKR - model 2015 PEUGEOT 2008DKR16 - model 2016
SILNIK
Typ: V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczba zaworów: 24
Umiejscowienie: centralnie z tyłu pojazdu
Liczba cylindrów: V6 (w układzie widlastym pod kątem 60°)
Moc: 340KM
Moment obrotowy: 800 Nm
Maksymalne obroty: 5,000rpm
Prędkość maksymalna: 200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50

NAPĘD
Typ: na dwa koła
Skrzynia biegów: położona wzdłużnie, 6-przełożeniowa, sekwencyjna, sterowana ręcznie
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140

NADWOZIE
Typ: konstrukcja rurowa
Poszycie: karbon

ZAWIESZENIE/HAMULCE/UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: podwójne wahacze trójkątne
Sprężyny: śrubowe (dwie na koło)
Amortyzatory: regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: przód i tył
Układ kierowniczy: hydrauliczny
Hamulce: podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok
Tarcze hamulcowe: przód i tył, wentylowane
Przednia tarcza: 355mm
Tylna tarcza: 355mm
Obręcze: magnezowe, dwuczęściowe (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17

WYMIARY
Długość: 4,099 mm
Szerokość: 2,033 mm
Wysokość: 1,912 mm
Przedni zwis: 641 mm
Tylni zwis: 658 mm
Rozstaw osi: 2800 mm
Zapas paliwa: 400l

SILNIK
Typ: V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczba zaworów: 24
Umiejscowienie: centralnie z tyłu pojazdu
Liczba cylindrów: V6 (w układzie widlastym pod kątem 60°)
Moc: 350KM
Moment obrotowy: 800 Nm
Makasymalne obroty: 5,000rpm
Prędkość maksymalna: 200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50

NAPĘD
Typ: na dwa koła
Skrzynia biegów: położona wzdłużnie, 6-przełożeniowa, sekwencyjna, sterowana ręcznie
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140

NADWOZIE
Typ: konstrukcja rurowa
Poszycie: karbon

ZAWIESZENIE/HAMULCE/UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: podwójne wahacze trójkątne
Sprężyny: śrubowe famous people (jedna na koło)
Amortyzatory: regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: przód i tył
Układ kierowniczy: hydrauliczny
Hamulce: podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok
Tarcze hamulcowe: przód i tył, wentylowane
Przednia tarcza: 355mm
Tylna tarcza: 355mm
Obręcze: magnezowe, jednoczęściowe (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17

WYMIARY
Długość: 4,284 mm
Szerokość: 2,200 mm
Wysokość: 1,794 mm
Przedni zwis: 631 mm
tylni zwis: 653 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Zapas paliwa: 400l



Inne zmoty:

  • Mud Warrior 4x4 - radosna twórczość Darka Walczucha
    Mud Warrior 4x4 - radosna twórczość Darka Walczucha

    Silnik z Hondy CRX Del Sol, reduktor z Samuraia, a dyfry z Audi Quattro. Zawieszenie niezależne i w pełni pneumatyczne. Chłodnica z Poloneza, a kompresor z Range Rovera. Mud Warrior 4x4 to - jak sam jego projektant mówi - wytwór radosnej twórczości. Pojazd stworzony przede wszystkim po to, by się dobrze bawić. Darek Walczuch specjalnie dla nas opisał proces budowy swojej miniterenówki oraz zdradził sekrety jej konstrukcji.

  • Universal Motor Gerät, czyli Kamel za kierownicą Unimoga U20
    Universal Motor Gerät, czyli Kamel za kierownicą Unimoga U20

    Potrafi to, czego nie potrafią więksi. Takimi słowami rozpoczyna się jeden z opisów najnowszego dziecka systemu Unimog w prospekcie reklamowym. U20, najmniejszy z Unimogów, stworzony został, by przy zachowaniu maksymalnej funkcjonalności oraz kompaktowych gabarytów, sprostać najtrudniejszym zadaniom - nawet tym najbardziej wyszukanym.

  • Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan
    Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan

    - Klasa TR3 - zawyrokował sędzia techniczny podczas rajdu Ładoga Trophy, który odbył się w czerwcu. Dla załogi zielonego Range Rovera - Rafała Kuziemskiego i Krystiana Łukaszewskiego ocena ta oznaczała rywalizację w gronie aut seryjnych, ale o nieograniczonym stopniu modyfikacji.

  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda
    Jeep Wrangler 4,7 V8 (2005) - Dariusz Luberda

    Miał 10 lat, gdy po raz pierwszy zasiadł za kierownicą Jeepa. Kilkanaście lat później zdobył Puchar Europy 4x4. Zapisując się na jakikolwiek rajd przeprawowy w Europie, Dariusz Luberda nie musi się przedstawiać. Wszyscy doskonale go znają. Triumfator Pucharu Europy 4x4 2005, zwycięzca Pucharu Węgier 2001 i Pucharu Polski 2004, trzeci zawodnik ubiegłorocznego Rainforest Challenge. W odnoszeniu sukcesów, których pełną listę nie sposób tu wymienić, pomaga mu jego etatowy pilot Szymon Polak i monstrualny Jeep Wrangler.

  • Samurai z piekła rodem - historia EVO-lucji na zwolnicach
    Samurai z piekła rodem - historia EVO-lucji na zwolnicach
    „Sprzedaj to i kup co zjeść, to i tak nie pojedzie!”- zazwyczaj tak się wyrażali ci, którzy widzieli, co się święci. Zaczęło się dość niewinnie, w planach była tylko zamiana zwykłych wieszaków resorów na rewolwerowe i lepsze opony… Jednak historia tego Samuraia potoczyła się nieco inaczej.