Land Serwis

Peugeot 2008DKR16 - walka o tron

Sukces odniesiony przez zespół Peugeota w niedawnym China Silk Road Rally dowodzi, że przebudowa rajdówki 2008 DKR zmierza we właściwym kierunku. Tylnonapędowa bestia już niebawem będzie gotowa do startu w rajdzie Dakar 2016.

Na pierwszy rzut oka nowa wersja rajdówki, której nazwa wzbogaciła się o liczbę (20)16, wygląda dość podobnie do swej poprzedniczki. Ale to tylko pozór, bo wystarczy przyjrzeć się uważniej, by zauważyć, że oba auta pod wieloma względami wyraźnie się różnią (przeobrażenie najlepiej widać na zamieszczonym w artykule filmie). 2008 DKR w wersji przygotowanej na rajd Dakar 2016 jest dłuższy, szerszy, ma niżej położony środek ciężkości i na dodatek jest mocniejszy niż przed rokiem. Wyeliminowano również jego słabsze punkty, tworząc maszynę wytrzymałą i solidną, dla której niestraszne są już wielodniowe maratony. Czy to wystarczy, by w styczniu 2016 przerwać hegemonię MINI?

Zmodernizowany PEUGEOT 2008DKR16 ma poprawione kąty najazdu i zjazdu, dzięki czemu łatwiej mu będzie pokonywać terenowe przeszkody: skały, koryta rzek czy wydmy, których nie brakuje na trasie w południowej Ameryce. Sporo uwagi poświęcono aerodynamice: przeprojektowano wloty powietrza na masce i dachu, zwiększając docisk aerodynamiczny, co przekłada się na lepszą przyczepność pojazdu. Kolejne modyfikacje ukryte są pod karbonowym pancerzem. Francuscy inżynierowie przebudowali zawieszenie, zwiększając jego efektowność w trudnym terenie. Wpływ na jazdę ma również odpowiednia dystrybucja mas podzespołów podwozia, zastosowanie jednoczęściowych felg magnezowych oraz lekkich opon Michelina. Pomimo zwężki udało się również uzyskać wyższą moc z podwójnie doładowanego silnika 3.0 V6.

Poprawiony samochód zaliczył serię wyczerpujących testów, które zwieńczone zostały udziałem dwóch rajdówek w Chinach. W obawie przed konkurencją Peugeot nie wysłał jednak na Silk Road Rally nowego auta, ale oddelegował na start rajdówki znane z Dakaru 2015, w których zastosował szereg poprawek. Podwójne zwycięstwo odniesione przez Peterhansela i Despresa potwierdziło, że francuski team odrobił zadanie domowe na piątkę. W tym czasie 2008 DKR w wersji 2016 zaliczało finałowe testy w Maroko z Carlosem Sainzem za kierownicą.

- To nie była jedna duża przebudowa, ale cały szereg niewielkich modyfikacji wielu elementów, które razem dały znaczącą poprawę - wyjaśnia Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport. - Prace dotyczyły nadwozia i jego aerodynamiki (dlatego auto wygląda nieco inaczej niż przed rokiem), a także silnika i zawieszenia. Dotychczasowe testy oraz nasze podwójne zwycięstwo odniesione w Chinach wskazują, że obraliśmy właściwy kierunek. Znajdujemy się w zupełnie innym miejscu niż przed rokiem o tej samej porze, gdy wszystko było dla nas nowe. Oczywiście nie możemy powiedzieć, że jesteśmy już w pełni przygotowani na Dakar, ponieważ nigdy nie wiadomo, co jeszcze wypadnie, ale z pewnością jesteśmy znacznie bardziej gotowi niż rok temu.

O nowym aucie w samych superlatywach wypowiadają się Peterhansel i Sainz, którzy jeździli nim w różnych fazach przygotowań, obserwując na bieżąco wprowadzane zmiany. - To wielka różnica, gdy samochód jest dłuższy, szerszy i ma niżej położony środek ciężkości, bo dzięki temu jest stabilniejszy i szybszy - mówi Peterhansel. - Wyczuwam również lepszą pracę silnika, który nie tylko ma więcej mocy, ale pozwala z niej korzystać w pełni już na niskich obrotach. Pojawił się nawet "problem" polegający na tym, że nie jesteśmy już w stanie efektywnie wykorzystać całej mocy, ale chyba każdy chciałby mieć taki kłopot. Nie osiągnęliśmy jeszcze 100 procent naszych możliwości, ale prace zmierzają w dobrym kierunku.

Sainz, który nie pojechał do Chin, miał okazję, by lepiej poznać pretendenta do Dakarowego tronu: - Testy wypadły dobrze, a samochód sprawuje się znakomicie - stwierdza "El Matador". - Auto ma duży potencjał - dużo większy niż rok temu. Poprawiał się również jego wytrzymałość. Dokonaliśmy wielu zmian w kluczowych miejscach, więc tak naprawdę to już zupełnie inna rajdówka od tej, którą jeździliśmy przed rokiem. Jestem pełen optymizmu.

Prace nad Peugeotem 2008DKR16 jeszcze trwają. Dopiero za kilka miesięcy przekonamy się, czy Lew znów stanie się Królem.

AreK, fot. Red Bull

PEUGEOT 2008DKR - model 2015 PEUGEOT 2008DKR16 - model 2016
SILNIK
Typ: V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczba zaworów: 24
Umiejscowienie: centralnie z tyłu pojazdu
Liczba cylindrów: V6 (w układzie widlastym pod kątem 60°)
Moc: 340KM
Moment obrotowy: 800 Nm
Maksymalne obroty: 5,000rpm
Prędkość maksymalna: 200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50

NAPĘD
Typ: na dwa koła
Skrzynia biegów: położona wzdłużnie, 6-przełożeniowa, sekwencyjna, sterowana ręcznie
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140

NADWOZIE
Typ: konstrukcja rurowa
Poszycie: karbon

ZAWIESZENIE/HAMULCE/UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: podwójne wahacze trójkątne
Sprężyny: śrubowe (dwie na koło)
Amortyzatory: regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: przód i tył
Układ kierowniczy: hydrauliczny
Hamulce: podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok
Tarcze hamulcowe: przód i tył, wentylowane
Przednia tarcza: 355mm
Tylna tarcza: 355mm
Obręcze: magnezowe, dwuczęściowe (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17

WYMIARY
Długość: 4,099 mm
Szerokość: 2,033 mm
Wysokość: 1,912 mm
Przedni zwis: 641 mm
Tylni zwis: 658 mm
Rozstaw osi: 2800 mm
Zapas paliwa: 400l

SILNIK
Typ: V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczba zaworów: 24
Umiejscowienie: centralnie z tyłu pojazdu
Liczba cylindrów: V6 (w układzie widlastym pod kątem 60°)
Moc: 350KM
Moment obrotowy: 800 Nm
Makasymalne obroty: 5,000rpm
Prędkość maksymalna: 200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50

NAPĘD
Typ: na dwa koła
Skrzynia biegów: położona wzdłużnie, 6-przełożeniowa, sekwencyjna, sterowana ręcznie
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140

NADWOZIE
Typ: konstrukcja rurowa
Poszycie: karbon

ZAWIESZENIE/HAMULCE/UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: podwójne wahacze trójkątne
Sprężyny: śrubowe famous people (jedna na koło)
Amortyzatory: regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: przód i tył
Układ kierowniczy: hydrauliczny
Hamulce: podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok
Tarcze hamulcowe: przód i tył, wentylowane
Przednia tarcza: 355mm
Tylna tarcza: 355mm
Obręcze: magnezowe, jednoczęściowe (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17

WYMIARY
Długość: 4,284 mm
Szerokość: 2,200 mm
Wysokość: 1,794 mm
Przedni zwis: 631 mm
tylni zwis: 653 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Zapas paliwa: 400l



Inne zmoty:

  • Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Swym wyglądem nawiązuje do amerykańskich Trophy Trucków, z którymi łączy ją również umiłowanie do dużych prędkości. Skonstruowany przez bielski serwis Extrem4x4, prototypowy Monstercat Rally (vel Nissan D22 EVO) już w pierwszym sezonie startów zabłysnął na krajowej arenie cross-country. Załoga Bewa Racing Team - Piotr Białkowski (właściciel auta) i Bartek Momot – wywalczyła nim Mistrzostwo Polski grupy TH, niejednokrotnie plasując się również w czołówce klasyfikacji poszczególnych rajdów. A to jeszcze nie koniec. W planach jest rozwój i udoskonalanie konstrukcji auta, i realizacja kolejnych egzemplarzy.
  • Żabogaz (2003) - Witold
    Żabogaz (2003) - Witold "Żaba" Fedorowicz

    Samochód ten, choć wygląd ma nieco archaiczny, wyprodukowany został w roku 1958 i napędzany jest silnikiem Żuka, należy do najlepszych aut terenowych, jakie startują w polskich rajdach przeprawowych. Jego właściciel – Witold „Żaba” Fedorowicz - w ciągu ostatnich lat siedmiokrotnie zdobywał nim pierwsze a dwukrotnie drugie miejsca na rajdach zaliczanych do najtrudniejszych przeprawówek, jakie organizowane są w naszym kraju. Biały GAZ 69 M – w off-roadowym świecie bardziej znany jako „Żabogaz” – wygrał już z niejednym „wypasionym” Wranglerem czy Defenderem.

  • SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    Małuszyński i Grajek to nazwiska budzące respekt wśród polskich off-roaderów. Teraz powalczą o uznanie i szacunek za granicą. Pomoże im w tym SAM MRT08.
  • Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu
    Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu

    Mówi się, że lepsze jest wrogiem dobrego. Ale jeśli byłaby to prawda, Robert Lewandowski mógłby już zaprzestać treningów, bo przecież dotarł na sam szczyt futbolowego świata. Podobnie jest z Mercedesem Klasy G (W461) w wersji Professional – na palcach jednej ręki można policzyć terenówki, które już w wersji fabrycznej dysponują tak ogromnym potencjałem off-roadowym. A jednak znaleźli się tacy, którzy postanowili uczynić Gelendę jeszcze doskonalszą, zamieniając ją w wyprawówkę będącą spełnieniem marzeń Phileasa Fogga.

  • Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik
    Nissan Navara EnGuard Concept – terenowy ratownik

    Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował Navarę w wersji EnGuard Concept, wyposażoną w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

  • Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski
    Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski

    To był najpiękniejszy pojedynek sezonu. Podczas V rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2004 w Podolanach w walce o zwycięstwo liczyły się jedynie Mitsubishi 4000 Mariusza Ryczkowskiego i Land Rover 4000 Pawła Oleszczaka - późniejszego mistrza Polski. M. Ryczkowski przegrał o sekundy...