Land Serwis

Project WJ, czyli WyjątkowyJeep (Grand Cherokee WJ)

Wszystko zaczęło się od seryjnego Jeepa Grand Cherokee WJ, który trafił do serwisu MetalPasja na kompleksową przebudowę off-road. Podczas prac tuningowych dżip zyskał zarówno na wyglądzie, jak i charakterze, stając się autem absolutnie wyjątkowym. Jak do tego doszło? 

Początkowym etapem modyfikacji Jeepa Grand Cherokee WJ 4.7 V8 było dopasowanie zewnętrznych elementów doposażenia. Jako pierwszy zamontowany został snorkel Safari. Dolot został uszczelniony, a całość dopasowano z zewnątrz. Następnym krokiem był montaż poszerzeń, koniecznych przy planowanych felgach Dick Cepek Black z dużym minusowym odsadzeniem i oponach MT w rozmiarze 33 cale. Montaż w/w elementów nie jest łatwy, wymaga dużo cierpliwości oraz dokładności. Poszerzenia dotarły w stanie surowym, czyli podkład i kolor należało położyć samodzielnie.

Gdy poszerzenia i snorkel były już gotowe, można było przystąpić do projektowania  autorskich zderzaków, progów, bagażnika itd. Długie godziny, mnóstwo wizualizacji 3d, wykreowało gotowe do realizacji produkty. Przedni zderzak, aby był maksymalnie dopasowany do bryły auta, wymagał ingerencji w pas przedni samochodu. Zderzak „by MetalPasja” - z solidnymi mocowaniami do podłużnic oraz ultramocnymi szarpakami - wyposażony jest w płytę pod wyciągarkę (po raz pierwszy w Polsce zamontowany został  model WARN ZEON 12K), podwójne lampy przednie - halogeny i LED, oraz amerykański bull bar. Jako powłokę lakierniczą wybrana została czarna matowa chropowata struktura, która została naniesiona proszkowo.

Przysłowiową „wisienką na torcie”, jeśli chodzi o modyfikację przodu, było zamontowanie nowych, soczewkowych przednich lamp, które odświeżyły wygląd pojazdu i nadały projektowi drapieżności.

Nadszedł czas na progi oraz bagażnik. Dzięki profesjonalnej giętarce 3D gięcie nie nastręczało trudności. Gotowy rzut produktu w 3D został szybko złożony, co umożliwiło dokonanie pierwszych przymiarek do samochodu. Nowy model progów trochę został podrasowany za sprawą nowych elementów, co zwiększyło ochronę karoserii. Bagażnik wymagał więcej pracy. Duża ilość gięć 3D jak również mnóstwo pożytecznych uchwytów  spowolniło prace.

Kolejnym etapem doposażenia Jeepa był projekt i montaż tylnego zderzaka. Mnogość płaszczyzn widać gołym okiem, produkt miał być wyjątkowy, trudny do skopiowania, bardzo funkcjonalny oraz designerski. Dodatkowe lampy LED CREE, zamontowane w otworach w zderzaku, o niesamowitym strumieniu światła doskonale pomagają na nocnych manewrach. Zderzak  posiada również amerykański hak 2x2 z gniazdem przyczepy. Końcowym etapem było wyposażenie  Jeepa w kilka osłon, m.in. reduktora oraz przewodów paliwowych.

Gdy zakończył się etap prac "metalowych", rozpoczęły się modyfikacje zawieszenia, a raczej... jego całkowita wymiana. Auto otrzymało nowiutki lift zawieszenia, dobierany indywidualnie, adekwatnie do potrzeb klienta. Sprężyny, wahacze, mocowania amorów skrętu, obniżenia przewodów hamulcowych  itd wykonane zostało na zamówienie. Po zestrojeniu i ustawieniu całości efektem był lift 5,5 cala z dużym, jak na założony celebrity news zestaw, wykrzyżem. Aby ucywilizować auto na asfalcie, pozostawiony został przedni oraz tylny stabilizator.

Końcowy etap tj. brandowanie produktów, dokręcanie i sprawdzenie zawieszenia, instalacja radia CB oraz wielu innych gadżetów terenowych pochłonęły mnóstwo czasu, jednak było warto... Nietuzinkowy WJ opuścił bramy warsztatu. Jak wyszło? Oceńcie sami...

MM, fot. MetalPasja / www.MetalPasja.pl

 

Inne zmoty:

  • Drugie życie Samuraia. Uratowany od złomowania
    Drugie życie Samuraia. Uratowany od złomowania

    Czy Suzuki Samurai warty 3 tysiące złotych ma szansę wyjechać jeszcze w teren? Wiele osób wysłałoby go z miejsca na złomowisko, ale nie Piotr Kapała, który postanowił za wszelką cenę tchnąć w niego drugie życie. Wiele godzin spędzonych w warsztacie przyniosło efekt, z którego ma prawo być dzisiaj dumny.

  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Projekt SVM inż. Rafała Radulskiego – ciąg dalszy nastąpił
    Projekt SVM inż. Rafała Radulskiego – ciąg dalszy nastąpił

    Od ukazaniu światu pierwszego opisu Projektu SVM minęło ponad dwa lata. Czas niekrótki, ale wykorzystany pracowicie. Swój pomysł rozwijałem nieśpiesznie, ale szczegółowo, przemyślanie. Dziś jest gotowym do wdrożenia projektem, dokumentacją techniczną, a efektem końcowym ma być samochód terenowy... Ale zacznijmy od początku.

  • Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Land Rover Zordrag wg Rayo4x4 (2010)
    Gdyby na rajdzie Drezno-Wrocław odbywał się automobilowy konkurs Mistera Piękności, Land Rover Zordrag skonstruowany przez firmę Rayo4x4 byłby murowanym faworytem do zwycięstwa. Myśl ta bynajmniej nie jest podszytą ironią, bowiem pomarańczowa rajdówka Jacka Iskry i Michała Wiewiórowskiego, chlubić się może nie tylko zewnętrzną urodą, ale i niezwykle frapującym wnętrzem.
  • JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    JEEP. There's only one! - nowy Wrangler (2008) Wojtka Polowca
    - W porównaniu do mojego poprzedniego samochodu nowy Jeep miał być lżejszy, niższy, posiadać zwolnice i wyciągarkę mechaniczną zsynchronizowaną z kołami – mówi o początkach prac nad nowym autem Wojciech Polowiec, zwycięzca Pucharu Polski 2003, wielokrotny triumfator słynnych rajdów KCS w Austrii oraz niezliczonej ilości innych rajdów przeprawowych w Polsce i za granicą. Nowego Wranglera, który powstał w krakowskim serwisie Raffi  według projektu Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego, mogliśmy po raz podziwiać przed tygodniem na inauguracyjnej rundzie Pucharu Polski 2008 w Bojanowie. Jeep, dla którego był to pierwszy poważny test w życiu, zdał go z bardzo dobrym rezultatem – Wojtek ze „Szwagrem” zajęli V miejsce. Teraz planują drobne poprawki, po wprowadzeniu których samochód ma już się bić o najwyższe lokaty. O Wranglerze Wojtka Polowca pewnie nie raz jeszcze będzie głośno na Terenowo.pl.
  • Iveco Daily 4x4 - hotel na eMTekach
    Iveco Daily 4x4 - hotel na eMTekach

    Oto przed Wami samochód wyprawowy zbudowany na bazie nowego modelu Iveco Daily 4x4. Piszemy o nim, ponieważ po części budowaliśmy i tuningowaliśmy ten samochód – oczywiście nad wszystkim czuwał właściciel Iveco i pomysłodawca całej tej operacji - Jurek Bodzioch z Rally Camp.