Land Serwis

Suzuki Samurai 1.3 (2004) - Rafał Ciepły

Czy autem wartym 15 tysięcy złotych można w rajdach przeprawowych udanie rywalizować z potworami kosztującymi dziesięciokrotnie więcej? Okazuje się, że tak, czego dowodem jest Suzuki Samurai Rafała Ciepłego, który w ubiegłym roku zajął 2. miejsce na finałowej rundzie Pucharu Polski w Ekstremalnej Jeździe Samochodami Terenowymi.

Auto wyposażone jest w seryjny silnik gaźnikowy o pojemności 1,3 l. Samurai posiada także fabryczną skrzynię biegów, wały napędowe i mosty. Układ napędowy zmodyfikowano więc w stopniu minimalnym, wymieniając w nim reduktor (na charakteryzujący się krótszymi przełożeniami mechanizm ze starszego modelu Suzuki SJ 410) oraz przedni dyferencjał (z 2-satelitowego na 4-satelitowy).

Samurai porusza się na kołach wyposażonych w standardowe felgi oraz regenerowane (bo tańsze od oryginalnych) opony typu Mud Terrain firmy Wolf (215 R15). Układ hamulcowy to również „fabryka” – przednie koła posiadają tarcze, a tylne – bębny.

Niewielkie modyfikacje zastosowano w konstrukcji zawieszenia, które zbudowane jest z resorów piórowych. – Do każdego koła dołożyłem dodatkowe pióro, dzięki czemu zawieszenie się usztywniło, a resory mniej się wyginają i rzadziej się łamią. Ponadto zastosowałem tuleje poliuretanowe, co zminimalizowało luzy – wyjaśnia R. Ciepły.

Jedynym, rzucającym się w oczy „dodatkiem” w wyglądzie auta jest masywny zderzak, który przystosowano do montażu wyciągarki oraz dodatkowych reflektorów. W razie potrzeby kierowca może teraz skorzystać z wyciągarki Warn XD9000i, której maksymalna siła uciągu (ponad 4 tony) jest aż nadto wystarczająca dla ważącego około 800 kg autka. Elektryczny „winch”, którego kupno stanowiło najpoważniejszy wydatek podczas przebudowy auta, wymusił zastosowanie mocnego akumulatora Optima Yellow Top.

W nadwoziu Samuraia można zauważyć ubytek tylnego zderzaka, który został zastąpiony solidnym hakiem holowniczym (jego dodatkową funkcją jest ochrona zbiornika paliwa). Auto ponadto wyposażono w rury progowe, które ułatwiają jego podnoszenie, a także służą jako stopień dla pilota balansującego pojazdem podczas jazdy w przechyle.

Wnętrze samochodu „odchudzono” z tylnej kanapy, której miejsce zajęła skrzynka na taśmy, szekle oraz bloczki. Jedynym - niezbędnym na rajdach - dodatkiem w spartańsko wyposażonej kabinie jest metromierz Terratrip.

I... to już wszystko. Modyfikacje samochodu ograniczono do minimum, co jednak wystarczyło, aby ubiegłej jesieni niemal seryjny Samurai pokonał czołówkę rajdowych przeprawówek w kraju, ulegając jedynie angielskiemu profesjonaliście – Tomcatowi.

Orientacyjne koszty auta, części zamiennych oraz akcesoriów:
Suzuki Samurai 1.3 (rocznik 1988) 5-10 tys. zł
Reduktor Suzuki SJ 410 300-600 zł
4-satelitowy mechanizm różnicowy 200 zł
Modyfikacja zawieszenia 500 zł
Wyciągarka Warn XD9000i 5490 zł (Pol-Mot Trading S.A.)
Przedni zderzak i progi rurowe 500-1000 zł
Opony Wolf Armstrong (5 szt.) 1350 zł (Eskapada 4x4)
Akumulator Optima Yellow Top 1094 zł (Rajdy 4x4)
Metromierz Terratrip 202 Plus 1490 celebrity news zł (Rajdy 4x4)
Razem 15924-21724 zł

text: Arkadiusz Kwiecień, foto: Autor

Artykuł opublikowany w czasopiśmie "Giełda Samochodowa", nr 24/2005 (986) z dnia 29 marca 2005 roku.

Inne zmoty:

  • Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Idea była skromna: zbudować dwie rajdówki „dla klientów”. Szybkie, niezawodne, o identycznej konstrukcji. Ale skoro budujemy dwie, to czemu od razu nie sześć? - pomyśleli Aleksander „Fazi” Szandrowski i Rafał Płuciennik, uruchamiając produkcję off-roadowej fabryki. Tak narodziło się OFFACTORY – (pierwsza w Polsce?) profesjonalna wypożyczalnia terenowych aut rajdowych.
  • Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak
    Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak

    Buggy to według słownikowej definicji mały samochód o uproszczonej sylwetce i prymitywnych kształtach, ale zbudowany przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii i wyposażony w silnik najnowszej generacji. W Polsce takie auta można policzyć na palcach jednej ręki, ale na Zachodzie cieszą się one duże popularnością, szczególnie wśród kierowców startujących w rajdach typu „baja”. Jednym z nich jest Francuz Jacky Lechleiter – wielokrotny uczestnik eliminacji Pucharu Świata FIA oraz rajdu „Dakar”.

  • Fiat 500 (2010) wg EXTREM 4X4 i Rally Camp
    Fiat 500 (2010) wg EXTREM 4X4 i Rally Camp
    „Wyście chyba zwariowali, żeby pociąć nowa pięćsetkę ...” - takimi słowami najczęściej zwracali się do nas koledzy z branży przyglądający się pracom przy naszej nowej konstrukcji.
  • Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    Land Rover Defender 110 (2005) - etatowy wojażer
    By dotrzeć w odległe miejsca Afryki czy Azji, tam, gdzie kończą się drogi, potrzeba wszechstronnego i solidnego auta. W krakowskiej firmie Land Serwis od niedawna taki samochód można... wypożyczyć.
  • Tornado Intercept Vehicle – w oku cyklonu
    Tornado Intercept Vehicle – w oku cyklonu
    Na pierwszy rzut oka wygląda niczym czołg. Ale w rzeczywistości to zdeklarowany pacyfista, któremu nie wojenka w głowie. Dużo bardziej fascynują go ekstremalne przeżycia, których doznać może jedynie w… oku cyklonu.
  • Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Kiedy to już trzeci Samuraj wyczerpał moje pokłady miłości i znalazł nowego właściciela pomyślałem, że nadszedł czas skończyć z ewolucją i zacząć rewolucję. Czas na niezależne zawieszenie!