Land Serwis

Suzuki Samurai 1.3 (2004) - Rafał Ciepły

Czy autem wartym 15 tysięcy złotych można w rajdach przeprawowych udanie rywalizować z potworami kosztującymi dziesięciokrotnie więcej? Okazuje się, że tak, czego dowodem jest Suzuki Samurai Rafała Ciepłego, który w ubiegłym roku zajął 2. miejsce na finałowej rundzie Pucharu Polski w Ekstremalnej Jeździe Samochodami Terenowymi.

Auto wyposażone jest w seryjny silnik gaźnikowy o pojemności 1,3 l. Samurai posiada także fabryczną skrzynię biegów, wały napędowe i mosty. Układ napędowy zmodyfikowano więc w stopniu minimalnym, wymieniając w nim reduktor (na charakteryzujący się krótszymi przełożeniami mechanizm ze starszego modelu Suzuki SJ 410) oraz przedni dyferencjał (z 2-satelitowego na 4-satelitowy).

Samurai porusza się na kołach wyposażonych w standardowe felgi oraz regenerowane (bo tańsze od oryginalnych) opony typu Mud Terrain firmy Wolf (215 R15). Układ hamulcowy to również „fabryka” – przednie koła posiadają tarcze, a tylne – bębny.

Niewielkie modyfikacje zastosowano w konstrukcji zawieszenia, które zbudowane jest z resorów piórowych. – Do każdego koła dołożyłem dodatkowe pióro, dzięki czemu zawieszenie się usztywniło, a resory mniej się wyginają i rzadziej się łamią. Ponadto zastosowałem tuleje poliuretanowe, co zminimalizowało luzy – wyjaśnia R. Ciepły.

Jedynym, rzucającym się w oczy „dodatkiem” w wyglądzie auta jest masywny zderzak, który przystosowano do montażu wyciągarki oraz dodatkowych reflektorów. W razie potrzeby kierowca może teraz skorzystać z wyciągarki Warn XD9000i, której maksymalna siła uciągu (ponad 4 tony) jest aż nadto wystarczająca dla ważącego około 800 kg autka. Elektryczny „winch”, którego kupno stanowiło najpoważniejszy wydatek podczas przebudowy auta, wymusił zastosowanie mocnego akumulatora Optima Yellow Top.

W nadwoziu Samuraia można zauważyć ubytek tylnego zderzaka, który został zastąpiony solidnym hakiem holowniczym (jego dodatkową funkcją jest ochrona zbiornika paliwa). Auto ponadto wyposażono w rury progowe, które ułatwiają jego podnoszenie, a także służą jako stopień dla pilota balansującego pojazdem podczas jazdy w przechyle.

Wnętrze samochodu „odchudzono” z tylnej kanapy, której miejsce zajęła skrzynka na taśmy, szekle oraz bloczki. Jedynym - niezbędnym na rajdach - dodatkiem w spartańsko wyposażonej kabinie jest metromierz Terratrip.

I... to już wszystko. Modyfikacje samochodu ograniczono do minimum, co jednak wystarczyło, aby ubiegłej jesieni niemal seryjny Samurai pokonał czołówkę rajdowych przeprawówek w kraju, ulegając jedynie angielskiemu profesjonaliście – Tomcatowi.

Orientacyjne koszty auta, części zamiennych oraz akcesoriów:
Suzuki Samurai 1.3 (rocznik 1988) 5-10 tys. zł
Reduktor Suzuki SJ 410 300-600 zł
4-satelitowy mechanizm różnicowy 200 zł
Modyfikacja zawieszenia 500 zł
Wyciągarka Warn XD9000i 5490 zł (Pol-Mot Trading S.A.)
Przedni zderzak i progi rurowe 500-1000 zł
Opony Wolf Armstrong (5 szt.) 1350 zł (Eskapada 4x4)
Akumulator Optima Yellow Top 1094 zł (Rajdy 4x4)
Metromierz Terratrip 202 Plus 1490 celebrity news zł (Rajdy 4x4)
Razem 15924-21724 zł

text: Arkadiusz Kwiecień, foto: Autor

Artykuł opublikowany w czasopiśmie "Giełda Samochodowa", nr 24/2005 (986) z dnia 29 marca 2005 roku.

Inne zmoty:

  • Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz
    Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz

    Marek Janaszkiewicz ma bardzo egzotyczną pasję. Rokrocznie uczestniczy swoim Land Roverem w malezyjskim rajdzie Rainforest Challenge, którego trasa wiedzie przez tropikalną dżunglę.

  • Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Sześciopak z OFFACTORY. Rajdowe Patrole do wynajęcia
    Idea była skromna: zbudować dwie rajdówki „dla klientów”. Szybkie, niezawodne, o identycznej konstrukcji. Ale skoro budujemy dwie, to czemu od razu nie sześć? - pomyśleli Aleksander „Fazi” Szandrowski i Rafał Płuciennik, uruchamiając produkcję off-roadowej fabryki. Tak narodziło się OFFACTORY – (pierwsza w Polsce?) profesjonalna wypożyczalnia terenowych aut rajdowych.
  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Po kilku sezonach rajdowania największym dopuszczonym do ruchu quadem – czyli Suzuki Samurajem - doszliśmy do wniosku, że potrzeba nam czegoś więcej: pancernej przeprawówki zdolnej również do pościgania się na szybkich oesach…  Gdy znienacka pojawili się sympatyczni koledzy ze Słowacji, którzy postanowili zakupić poczciwego Samurajka to już nie było wyjścia – budujemy!
  • Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Suzuki Grand Vitara EBC, czyli SUV-em w błoto
    Kiedy to już trzeci Samuraj wyczerpał moje pokłady miłości i znalazł nowego właściciela pomyślałem, że nadszedł czas skończyć z ewolucją i zacząć rewolucję. Czas na niezależne zawieszenie!
  • Jeep po przejściach, czyli Wrangler Dariusza i Małgorzaty Żyłów (2008)
    Jeep po przejściach, czyli Wrangler Dariusza i Małgorzaty Żyłów (2008)
    Samochód Dariusza i Małgorzaty Żyłów to terenówka o bogatej przeszłości. Wiele lat temu jej protoplastą jeździł czołowy zawodnik Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych – Dariusz Andrzejewski. Później jego Jeep trafił w ręce Kazimierza Twarkowskiego, znanego lepiej pod pseudonimem „Szary”. Nowy właściciel zaaplikował mu poważną przebudowę – wówczas pod maskę trafił silnik BMW, a układ napędowy wyposażono w mosty Mercedesa G. Właścicielami tak zmodyfikowanej rajdówki Darek i Małgorzata Żyłowie stali się w kwietniu 2007 roku. W ich warsztacie samochód znów poddano kompleksowej modernizacji, wstawiając m.in. nowy silnik, ramę, klatkę i wymieniając karoserię. Z oryginału, którym jeździł Andrzejewski, pozostały tylko fragmenty ramy...