Land Serwis

Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem

W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...

… choć na pewno kosztowały wiele wysiłku. Suzuki Vitara X-90 nie jest popularnym autem w Polsce, a rajdówki zbudowane na jej bazie można policzyć na placach jednej ręki. Ekipa Suzuki-serwis.pl wybrała jednak ten model ze względu na jego niską masę, dostępność części oraz bardzo nisko położony środek ciężkości. Ponieważ nie miała możliwości podpatrywania innych, większość modyfikacji dokonała, ucząc się na własnych błędach.

ZOBACZ TAKŻE: SRUDOBARU - Suzuki X-90 na NITROdopingu

Blisko rok czasu trwała walka z zawieszeniem. Po każdym odcinku specjalnym od kierowcy – Tomka Wójcika i pilota – Artura Jandy mechanicy słyszeli na zmianę: „za miękko”, „za twardo, „wylały się”, „dobiło”, itp. Z początkiem sezonu 2012 wszystkie problemy udało się rozwiązać. W aucie zostały zamontowane 4 sprężyny Lovells i 8 amortyzatorów. Z przodu Koni Heavy Truck z regulacją twardości oraz Bilstein B6, natomiast z tyłu IronMan Nitro Gas i Bilstein B6. Dopiero taki zestaw spowodował, że nasi rajdowcy wysiadali z auta uśmiechnięci.

Oczywiście nie samym zawieszeniem samochód jeździ... Aby Vitara i jej załoga były bezpieczne, zamontowano w niej klatkę bezpieczeństwa, która został zbudowana zgodnie z załącznikiem "J", sportowe fotele oraz pasy bezpieczeństwa Schrotch z napinaczami. Znalazło się również miejsce na gaśnicę.

Przed oczami pilota znajdują się: metromierz Roadprocessors, CB-radio oraz pilot do wyciągarki, która jest zamontowana z tyłu, na specjalnie wyspawanym stalowym zderzaku z płytą pod wincha.

Dzięki przebudowanemu układowi wydechowemu silnik X-90 zyskał parę kucyków, co umożliwiło montaż 4 kół składających się z felg ze stopów lekkich oraz 31-calowych opon Kumho. W przypadku złapania gumy w bagażniku w odwodzie czeka kompresor, a boczne progi Hi-Lift umożliwiają szybkie podniesienie auta.

Kierowca otrzymał wygodną kierownicę sportową przykręconą do naby Momo, a ruszanie z impetem ze startu ułatwia mu wzmocnione sprzęgło.

Jazda w terenie ma swoje uroki, dlatego aby nie uszkodzić mostu przedniego, został założony stalowy ślizg, a w przypadku przejazdu przez głębszą wodę Vitarze pomaga akumulator żelowy Optima oraz snorkel. Ponadto wnętrze auta, nadkola oraz zderzaki zostały pokryte warstwą ochronną SpeedLiner.

Suzuki Vitara X-90 w sezonie 2012 zwyciężyła m.in. klasyfikację generalną cyklu Seria 4x4, wygrywając eliminacje w Skarżysku Kamiennej i Bukowanie. Triumfowała również w swojej klasie w II edycji RMF MAXXX Rally (na I zajęła drugą lokatę), jak również m.in. w V Kazimierskim Rajdzie Samochodów Terenowych (klasa Extreme), II edycji Titanium Winch Piaskownica 4x4 (klasa Super Sport) i Szybkim Żubrze (klasa Sport 2000). I to wszystko autem wartym nieduże pieniądze. Można? Można!

Text: celebrity news Karol Matyssek, Arek, fot. Suzuki-serwis.pl, Arek Kwiecień / Sigma Pro

Inne zmoty:

  • Grat 2 (2009) - Robert Kufel i Dominik Samosiuk
    Grat 2 (2009) - Robert Kufel i Dominik Samosiuk
    Sztywna rama, mocny silnik, mosty portalowe i mechaniczna wyciągarka – taki dotąd obowiązywał przepis na idealną terenówkę przeprawową. Grat 2 należący do Robert Kufla, a skonstruowany przez jego pilota, Dominika Samosiuka, otwiera jednak zupełnie nowy rozdział w off-roadowej książce kucharskiej. Ryzyko budowy nowego auta według zupełnie nowej receptury opłaciło się, czego dowodem są zwycięstwa w Magam Trophy 2009 i Transgothica Maraton 2009, a także bardzo dobre wyniki w Pucharze Polski, Poland Trophy czy rajdzie Drezno-Wrocław. Przyszłość należy do „Kuflowozów” – tę opinię słyszy się coraz częściej.
  • Krok po kroku... prosto na Dakar. Mitsubishi Pajero T2  Norberta
    Krok po kroku... prosto na Dakar. Mitsubishi Pajero T2 Norberta "Walka" Walkiewicza
    Oglądając styczniowe zmagania podczas jednego z najsłynniejszych rajdów świata, często wydaje nam się, że jest to impreza zamknięta, niedostępna dla ludzi, którzy po prostu chcieliby wziąć w niej udział. Niestety bywa i tak, ale co zrobić, gdy chęć udziału w rajdzie staje się głównym celem w życiu i kiedy wszystkie plany powoli zaczynają układać się tylko w tym kierunku – w stronę Dakaru? Najlepiej iść krok po kroku do celu – celu, który obrał człowiek taki jak my sami. Czy jego zmagania okażą się  walką z wiatrakami, czy wręcz przeciwnie – wyjedzie na swój wymarzony rajd? Tego dzisiaj jeszcze nie wiemy, ale mamy okazję, aby przyjrzeć się nieco bliżej przygotowaniom i planom Norberta "Walka" Walkiewicza ze sQuadu Olsztyn Rally Team, które swój finał mają znaleźć w Ameryce Południowej.
  • Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team
    Nissan Navara T1 - nowa broń NAC Rally Team

    Gdy Dakar stawiał dopiero pierwsze kroki, 35 lat temu Walijczyk Glyn Hall przeprowadził się do Republiki Południowej Afryki, co wiele lat później miało wywrzeć ogromny wpływ na najsłynniejszy dziś na świecie rajd terenowy. Rajdówki zbudowane przez firmę Hallspeed należą obecnie do światowej ekstraklasy, a jego najnowsze konstrukcje walczą o czołowe lokaty w Dakarze. Nazwisko Halla w dokumentach auta to rękojmia, z którą niewiele się może równać. Papiery na szybką jazdę w terenie ma również Nissan Navara, który przyoblekł niedawno szaty NAC Rally Team.

  • Szerpa ATV - łazik z bagien
    Szerpa ATV - łazik z bagien
    Wyciągarki, blokady, reduktory, snorkele, beadlocki... Wszystko to stanowi doskonały oręż do walki w terenie, ale dla mechanika z Petersburga, Alexeia Garagashyana to wciąż było za mało. Rosjanin zamiast udoskonalać auta terenowe, postanowił zbudować własny wehikuł - Szerpę ATV, o którym śmiało dziś można powiedzieć, że jest jednym z najbardziej uniwersalnych wszędołazów na świecie.
  • UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek
    UAZ 469B (2003) - Krzysztof Dudek

    W rajdach zwyciężają terenówki przygotowane do startów w profesjonalnych serwisach. Szansę na pokonanie naprawdę trudnych przeszkód mają auta produkcji amerykańskiej, japońskiej i może niemieckiej. Zabawa w off-road przeznaczona jest wyłącznie dla ludzi majętnych, których stać na drogie samochody, kosztowne naprawy oraz... częste wizyty na stacji benzynowej. Te popularne opinie nie do końca są prawdziwe. Najlepszym na to dowodem jest pan Krzysztof Dudek z Krakowa i jego UAZ.

  • Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz
    Land Rover Defender 90 (2005) - Marek Janaszkiewicz

    Marek Janaszkiewicz ma bardzo egzotyczną pasję. Rokrocznie uczestniczy swoim Land Roverem w malezyjskim rajdzie Rainforest Challenge, którego trasa wiedzie przez tropikalną dżunglę.