Land Serwis

Suzuki Vitara X-90 – sukces małym kosztem

W czasach zagrażającej nam recesji, a jednocześnie galopującego wyścigu zbrojeń w off-roadzie przykład niskobudżetowej Suzuki Vitara X-90 zbudowanej przez Suzuki-serwis.pl, która w sezonie 2012 rozwiązała worek z pucharami (m.in. wygrywając klasyfikację generalną Serii 4x4 w klasie Sport) jest niezwykle budujący. Okazuje się, że zwycięstwa w prestiżowych zawodach nie zawsze muszą kosztować mnóstwo pieniędzy...

… choć na pewno kosztowały wiele wysiłku. Suzuki Vitara X-90 nie jest popularnym autem w Polsce, a rajdówki zbudowane na jej bazie można policzyć na placach jednej ręki. Ekipa Suzuki-serwis.pl wybrała jednak ten model ze względu na jego niską masę, dostępność części oraz bardzo nisko położony środek ciężkości. Ponieważ nie miała możliwości podpatrywania innych, większość modyfikacji dokonała, ucząc się na własnych błędach.

ZOBACZ TAKŻE: SRUDOBARU - Suzuki X-90 na NITROdopingu

Blisko rok czasu trwała walka z zawieszeniem. Po każdym odcinku specjalnym od kierowcy – Tomka Wójcika i pilota – Artura Jandy mechanicy słyszeli na zmianę: „za miękko”, „za twardo, „wylały się”, „dobiło”, itp. Z początkiem sezonu 2012 wszystkie problemy udało się rozwiązać. W aucie zostały zamontowane 4 sprężyny Lovells i 8 amortyzatorów. Z przodu Koni Heavy Truck z regulacją twardości oraz Bilstein B6, natomiast z tyłu IronMan Nitro Gas i Bilstein B6. Dopiero taki zestaw spowodował, że nasi rajdowcy wysiadali z auta uśmiechnięci.

Oczywiście nie samym zawieszeniem samochód jeździ... Aby Vitara i jej załoga były bezpieczne, zamontowano w niej klatkę bezpieczeństwa, która został zbudowana zgodnie z załącznikiem "J", sportowe fotele oraz pasy bezpieczeństwa Schrotch z napinaczami. Znalazło się również miejsce na gaśnicę.

Przed oczami pilota znajdują się: metromierz Roadprocessors, CB-radio oraz pilot do wyciągarki, która jest zamontowana z tyłu, na specjalnie wyspawanym stalowym zderzaku z płytą pod wincha.

Dzięki przebudowanemu układowi wydechowemu silnik X-90 zyskał parę kucyków, co umożliwiło montaż 4 kół składających się z felg ze stopów lekkich oraz 31-calowych opon Kumho. W przypadku złapania gumy w bagażniku w odwodzie czeka kompresor, a boczne progi Hi-Lift umożliwiają szybkie podniesienie auta.

Kierowca otrzymał wygodną kierownicę sportową przykręconą do naby Momo, a ruszanie z impetem ze startu ułatwia mu wzmocnione sprzęgło.

Jazda w terenie ma swoje uroki, dlatego aby nie uszkodzić mostu przedniego, został założony stalowy ślizg, a w przypadku przejazdu przez głębszą wodę Vitarze pomaga akumulator żelowy Optima oraz snorkel. Ponadto wnętrze auta, nadkola oraz zderzaki zostały pokryte warstwą ochronną SpeedLiner.

Suzuki Vitara X-90 w sezonie 2012 zwyciężyła m.in. klasyfikację generalną cyklu Seria 4x4, wygrywając eliminacje w Skarżysku Kamiennej i Bukowanie. Triumfowała również w swojej klasie w II edycji RMF MAXXX Rally (na I zajęła drugą lokatę), jak również m.in. w V Kazimierskim Rajdzie Samochodów Terenowych (klasa Extreme), II edycji Titanium Winch Piaskownica 4x4 (klasa Super Sport) i Szybkim Żubrze (klasa Sport 2000). I to wszystko autem wartym nieduże pieniądze. Można? Można!

Text: celebrity news Karol Matyssek, Arek, fot. Suzuki-serwis.pl, Arek Kwiecień / Sigma Pro

Inne zmoty:

  • Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Monstercat Rally zespołu Bewa Racing Team – kocur EXTREMalny
    Swym wyglądem nawiązuje do amerykańskich Trophy Trucków, z którymi łączy ją również umiłowanie do dużych prędkości. Skonstruowany przez bielski serwis Extrem4x4, prototypowy Monstercat Rally (vel Nissan D22 EVO) już w pierwszym sezonie startów zabłysnął na krajowej arenie cross-country. Załoga Bewa Racing Team - Piotr Białkowski (właściciel auta) i Bartek Momot – wywalczyła nim Mistrzostwo Polski grupy TH, niejednokrotnie plasując się również w czołówce klasyfikacji poszczególnych rajdów. A to jeszcze nie koniec. W planach jest rozwój i udoskonalanie konstrukcji auta, i realizacja kolejnych egzemplarzy.
  • Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu
    Mercedes Klasy G 300 CDI Professional – profesjonalista w każdym calu

    Mówi się, że lepsze jest wrogiem dobrego. Ale jeśli byłaby to prawda, Robert Lewandowski mógłby już zaprzestać treningów, bo przecież dotarł na sam szczyt futbolowego świata. Podobnie jest z Mercedesem Klasy G (W461) w wersji Professional – na palcach jednej ręki można policzyć terenówki, które już w wersji fabrycznej dysponują tak ogromnym potencjałem off-roadowym. A jednak znaleźli się tacy, którzy postanowili uczynić Gelendę jeszcze doskonalszą, zamieniając ją w wyprawówkę będącą spełnieniem marzeń Phileasa Fogga.

  • SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni
    SAM MRT08 kontra Grat 2 (2009): Równi, ale różni

    Grat 2 Roberta Kufla i Dominika Samosiuka oraz SAM MRT08 Włodzimierza Grajka i Rafała Ciepłego przeczą Norwidowskiej tezie, że nie potrafimy pięknie się różnić.

  • Mitsubishi Pajero Evolution (2004)
    Mitsubishi Pajero Evolution (2004)

    Zespół Mitsubishi jest jednym z głównych faworytów rozpoczynającego się już za kilka dni Rajdu Telefonica-Dakar 2004. Auta spod znaku trzech diamentów zwyciężały w tym rajdzie ośmiokrotnie, w tym przez trzy ostatnie lata z rzędu. Za każdym razem były to modele Pajero – odpowiednio zmodernizowane i przystosowane do trudnych warunków panujących na pustyni. Przed rokiem zwyciężył Japończyk Hiroshi Masuoka, który startował bardzo „świeżym” wówczas Mitsubishi Pajero Evolution. W tym roku model ten przeszedł kolejne modyfikacje, które poddano próbie morderczych testów.

  • Unimog (2003) - twarda sztuka
    Unimog (2003) - twarda sztuka
    Niewiele jest takich pojazdów w (nie tylko off-roadowym) świecie, które produkowane są już od ponad pięćdziesięciu lat i których założenia konstrukcyjne pozostają wciąż niezmienione. Bardzo rzadko się również zdarza, aby nazwa własna samochodu stała się pospolitym określeniem dla całej grupy pojazdów charakteryzujących się podobnymi walorami. Produkowany przez Mercedesa Unimog, bo o nim tu mowa, jest terenową ciężarówką, która w tym roku obchodzi 55. rocznicę swojego debiutu rynkowego.
  • Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski
    Mitsubishi 4000 (2005) - Mariusz Ryczkowski

    To był najpiękniejszy pojedynek sezonu. Podczas V rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2004 w Podolanach w walce o zwycięstwo liczyły się jedynie Mitsubishi 4000 Mariusza Ryczkowskiego i Land Rover 4000 Pawła Oleszczaka - późniejszego mistrza Polski. M. Ryczkowski przegrał o sekundy...