Land Serwis

Traskowóz, czyli narodziny Grata NR 4

I oto jest. Kolejny Grat na off-roadowym firmamencie, a za jego kierownicą Trasek, czyli Tomek Traskiewicz – szef gdańskiego Trasek Off-Road. Jeśli dobrze liczymy, to już czwarty egzemplarz rajdówki zbudowany według przepisu Dominika Samosiuka, który parę lat temu zaprojektował konstrukcję Grata – samochodu, który obecnie niemal całkowicie zdominował rajdy maratońskie i przeprawowe w Polsce i Europie. Trasek nie byłby sobą, gdyby wspomnianego przepisu nie doprawił podług własnego gustu – jego auto choć wygląda niemal identycznie jak jego poprzednicy, w rzeczywistości skrywa kilka istotnych różnic.

Grata Numer 4 mogliśmy podziwiać na LR Only (ma wszak landroverowe wycieraczki), gdzie zaliczał swoje pierwsze testy w terenie. Zasadnicza konstrukcja „Traskowozu” nie różni się od wzorca, którym jest „Kuflowóz” – zwycięzca rajdu Drezno-Wrocław 2010 czy Magam Trophy 2009. Bazą jest rama przestrzenna, która powstała w serwisie 4xDrive. Pod maską znajduje się silnik BMW o pojemności 4,4 litra połączony z manualną, 6-biegową skrzynią i reduktorem Robura. Mosty napędowe pochodzą oczywiście z Volvo Lapplandera.

_MG_4700Do zawieszenia Trasek, w odróżnieniu od swych kolegów, którzy postawili na amerykańskiego FOX-a, wybrał amortyzatory Kinga o 14-calowym skoku, wyposażone w wewnętrzny by-pass. Nad pracą mostów czuwają ponadto 2-calowe „bumpstopy”, występujące w roli odbojników.

Gdyby wykrzyż, prześwit czy moc okazały się niewystarczające w sukurs kierowcy mają przyjść dwie celeb gossip wyciągarki – tylna elektryczna (Warn XP) oraz główny „mechanik” z BRDM-a, zamontowany z tyłu pod chłodnicą.

Konsola i instalacja elektryczna  przyjechała z 4xDrive, ale resztę wyposażenia kabiny w całości Trasek wykonał samodzielnie, przystosowując do swoich gustów i wymagań. Niesamowite wrażenie robią zwłaszcza gałki lewarków, _MG_4717wśród których króluje groźna kobra obsługująca pracę wyciągarki. Najfajniejszy jest jednak… klakson – zakupiony już dawno w Sudanie, czekał na pojazd, który będzie jego godzien. No cóż, musicie poczekać i sami go usłyszeć:) To prawdziwa aria dla off-roadera!

- Auto ma przeogromny potencjał, ale jest jeszcze nad czym pracować - mówił Trasek po pierwszych jazdach. – Między innymi musimy ustawić zawieszenie, bo obecnie jest trochę zbyt sztywne. Ale ogólne wrażenie mam bardzo pozytywne. Przede mną na pewno długa nauka, by okiełznać tę bestię.

Chrzest bojowy Traskowóz zaliczy prawdopodobnie na Transgothice we wrześniu. Rywalizacja w klasie Gratów staje się coraz bardziej fascynująca!

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro



Zdjęcia z budowy auta oraz szczegóły techniczne:




Inne zmoty:

  • Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Niegdyś zatrzęsienie 'miśków' oglądaliśmy na niemal każdym rajdzie terenowym, ostatnimi czasy ta silna reprezentacja znacznie się wykruszyła (przynajmniej na rajdach amatorskich). A szkoda, bo to naprawdę dzielne i szybkie auta, dobrze sprawdzające się rajdach Cross Country.
  • Nissan Patrol GR by Jawan4x4 – nawet czołgi mu nie straszne
    Nissan Patrol GR by Jawan4x4 – nawet czołgi mu nie straszne

    Podstawą do stworzenia tej zmoty był Nissan Patrol GR. Po zakupie auto było już dobrze wyposażone między innymi w: snorkel, 35-calowe BF Goodrich MT, elektryka... Wielu osobom właściwie już by to wystarczyło do dobrej zabawy w terenie, ale nie Jackowi. Podczas jednego z wypadów w teren w gospodarstwie rolnym należącym do Belgów zauważył nieużywanego… Unimoga. No i zaczęło się.

  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi
    Toyota Land Cruiser FJ40 Hot Rod - brzuchem po ziemi

    Toyota Land Cruiser to jeden z tych samochodów, które na dobre zrosły się z krajobrazami półkuli południowej. To kultowe połączenie woła roboczego na bezdroża i auta klasy premium jest jednym z ulubionych pojazdów używanych przez mieszkańców Australii czy Republiki Południowej Afryki, cenionym szczególnie za trwałość i niezawodność. W RPA znana firma tuningowych zapaleńców zbudowała hotrod oparty na klasycznym FJ40 – być może najbardziej niezwykły Land Cruiser, jaki powstał w bogatej historii tego modelu.

  • Peugeot 2008DKR16 - walka o tron
    Peugeot 2008DKR16 - walka o tron

    Sukces odniesiony przez zespół Peugeota w niedawnym China Silk Road Rally dowodzi, że przebudowa rajdówki 2008 DKR zmierza we właściwym kierunku. Tylnonapędowa bestia już niebawem będzie gotowa do startu w rajdzie Dakar 2016.

  • Polonez Trophy Truck - polska broń na Baja 1000
    Polonez Trophy Truck - polska broń na Baja 1000

    Na TERENOWO.PL lubimy opisywać zwariowane projekty i wspierać tych, którzy nie idą utartymi ścieżkami. Polonez Trophy Truck, którego pomysłodawcą jest Rafał Skwarło, nie przypomina nam żadnej terenówki, jaką znamy. Mamy nadzieję, że off-roadowy Patrolhead zgromadzi budżet, jaki potrzebuje, by doprowadzić swą ideę do szczęśliwego finału (informacje o tym, w jaki sposób można go wesprzeć, znajdziecie na końcu artykułu). A póki co oddajmy głos Rafałowi, który przybliży Wam projekt terenowego Poloneza, którym - mamy nadzieję - wystartuje kiedyś w Baja 1000: