Land Serwis

Zrób sobie Tomcata – Range Rover Oskara Góreckiego

Jego ojciec niegdyś startował w Dakarze, a jego brat do dziś występuje w roli etatowego pilota czołowych polskich rajdowców, z którymi osiąga sukcesy w Polsce i za granicą. Dzięki temu nazwisko „Górecki” nieraz pojawiało się  w relacjach na Terenowo.pl, jednak najczęściej w kontekście seniora rodziny – Roberta i jego syna Ernesta. Tymczasem Góreckich jest trzech – drugi syn Roberta, Oskar, choć rzadko rywalizuje w rajdach, w terenie czuje się również znakomicie, a jego oczkiem w głowie jest  przebudowany, sportowy Range Rover.

 DSC4799Auto powstawało w czasach, gdy dużą popularnością cieszyły się Tomcaty. Mając jednego w domu (Robert i Ernest startowali nim m.in. w Dakarze 2007, rajdach Berlin-Wrocław i H4x4), Oskar bardzo uważnie przeanalizował jego budowę, a następnie postanowił zbudować bliźniaczy samochód, również planując starty w takich rajdach jak Berlin-Wrocław czy MT Rally. Jak sam przyznaje, choć rajdówka nie wygląda jak dakarowy Tomcat, pod względem konstrukcyjnym jest bardzo podobna do oryginału.

Bazą został ściągnięty z Anglii Range Rover z roku 1994, którego stan był wręcz zbyt idealny („Anglik płakał, gdy sprzedawał”). Pneumatyczne zawieszenie, kremowa skóra, wyposażenie „full opcja” powodowały, że do jego rozbiórki Oskar przystępował z dużym żalem, niepewny słuszności podjętej decyzji. Pod względem mechanicznym auto było bez zarzutu i nie miało żadnych problemów, by na kołach przejechać daleką trasę z wysp do Polski.

 DSC4793Rama, mosty napędowe, silnik i skrzynia biegów pozostały oryginalne. Jednostka 3.9 V8 współpracująca ze skrzynią automatyczną została jedynie przesunięta między osie auta, poprawiając jego wyważenie. W zawieszeniu zamontowane zostały wahacze włoskiej firmy Equipe i amortyzatory Ohlins, które podniosły auto o 2 cale. Do szybkiej jazdy służą opony BF Goodrich All Terrain, a za wytracanie prędkości odpowiadają hamulce EBC. Załoga może czuć się bezpieczna dzięki klatce rurowej oraz fotelom Sabelt, które ochronią ją w razie dachowania. Dużym osiągnięciem jest zejście przez konstruktora do wagi 1660 kilogramów – o 400 kg mniejszej niż oryginalnego Range Rovera.  

Przebudowa auta rozpoczęła się w roku 2006, a w 2008 Oskar kilkukrotnie wystartował za jego kierownicą w wyścigach terenowych z serii H4x4, zajmując w jednej z rund 2. miejsce. Potem całkowicie zrezygnował z udziału w zawodach, koncentrując się na dopracowaniu konstrukcji, w którą włożył mnóstwo pracy i serca. Efekt finalny osiągnął w roku 2012, jednak wówczas nie zdecydował się już, by wrócić na scenę rajdową. Range Rover de facto jest więc w stanie idealnym i by nie stał w dalszym ciągu bezczynnie w garażu, czeka obecnie na zarażonego rajdami miłośnika Land Roverów, który przejąłby już na stałe  kluczyki do jego stacyjki.

P1012814– Moje auto ma wiele wspólnego z Tomcatem, który nieraz udowodnił już, jak sprawną i dzielną jest rajdówką – mówi Oskar Górecki. – Samochód budowałem „pod siebie”, inwestując w niego ogromną ilość czasu i czerpiąc dużo przyjemności z pracy. Ostatecznie nigdzie nim nie wystartowałem, ale jest w pełni gotowy do występów bez dodatkowego wkładu finansowego. Może z powodzeniem służyć do nauki jazdy cross-country lub jako pojazd do „zabawy” w terenie. Szkoda, by nie jeździł, dlatego zapraszam do kontaktu! Jego cena to 25 tysięcy złotych (tel. do Oskara: 533 321 528).
MM

Dane techniczne:
Nadwozie: Range Rover Classic z klatką wewnętrzną, maska z włókna węglowego.
Silnik: 3.9 V8 182 KM przesunięty między osie + dodatkowe wentylatory
Skrzynia: automatyczna + dodatkowe chłodzenie
Zawieszenie: sprężyny Eibach + 2 cale, amortyzatory Ohlins, ultralekkie wahacze hottest celebrities włoskiej firmy Equipe, tuleje poliuretanowe
Masa: 1660 kg
Wyposażenie: pasy punktowe, fotele Sabelt, kierownica sportowa Sabelt
Eksploatacja: oleje wymieniane co roku przed zimą
Przeznaczenie: rajdy cross country

Inne zmoty:

  • Oferta specjalna: Subaru 5700 RMPST 2 (2007) Piotra Domownika
    Oferta specjalna: Subaru 5700 RMPST 2 (2007) Piotra Domownika
    Pierwsza w Polsce rajdówka terenowa na niezależnym zawieszeniu, jeden z pierwszych 4x4 z silnikiem umieszczonym z tyłu, zwycięzca mistrzostw Polski 2007, wicemistrz 2008. Po kilku latach trzymania "pod plandeką" Piotr Domownik z żalem rozstaje się z ulubionym samochodem - Subaru 4700 Evo II, czyli słynnym Pająkiem.
  • Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Superfrog wg RemX – zielono mi!
    Cztery miesiące – tyle trwałe prace nad nowym dziełem serwisu RemX z Trójmiasta. Właściciel samochodu Roman Junka zlecił przygotowanie auta zdolnego do walki w klasie Advance w cyklu Poland Trophy. A jego życzenie zostało spełnione...
  • Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Bielski serwis Extrem 4x4 słynie ze swych nietypowych realizacji, które nie tylko egzotycznie wyglądają, ale jednocześnie potrafią jeździć w terenie. A to urodzą Smoczycę, a to skombinują Fiata 500 4x4, a to wcisną trochę nitro pod maskę Patrola... Ich najnowsze dzieło swą ekstrawagancją bije wszystkie wcześniejsze na głowę (a raczej na komin), choć jest z nich... najwolniejsze.
  • Czort z piekła rodem
    Czort z piekła rodem

    W pocie czoła, przez długie dni i miesiące… Budowa samochodu to nie żadna przysłowiowa bułka z masłem. Jednak wszystkie wysiłki, trudy i wyrzeczenia opłaciły się. Oto jestem w stanie przedstawić Wam pojazd będący spełnieniem mojej wizji, moich marzeń oraz pracy. Projekt SVM, który ochrzczony został imieniem... Czorta.

  • Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Nie bądź łosiem, wsadź V8 – czyli jak narodził się Szalony Iwan
    Po kilku sezonach rajdowania największym dopuszczonym do ruchu quadem – czyli Suzuki Samurajem - doszliśmy do wniosku, że potrzeba nam czegoś więcej: pancernej przeprawówki zdolnej również do pościgania się na szybkich oesach…  Gdy znienacka pojawili się sympatyczni koledzy ze Słowacji, którzy postanowili zakupić poczciwego Samurajka to już nie było wyjścia – budujemy!
  • Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe
    Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe

    Gwiazdą targów caravaningowych w Düsseldorfie w Niemczech, które odbyły się w dniach 28 sierpnia - 6 września był off-roadowy kamper - Fiat Ducato 4x4 Expedition zbudowany został na bazie Ducato w wersji z długim rozstawem osi oraz wysokim dachem. Auto powstało we współpracy z prawdziwymi profesjonalistami w swojej branży: firmą Tecnoform zajmującą się wyposażeniem wnętrza, firmą Olmedo, która odpowiadała za personalizację nadwozia, oraz firmą Dangel, która była odpowiedzialna za opracowanie napędu 4x4.