ŠKODA Kodiaq - silna jak niedźwiedź

Kodiaq - taką nazwę będzie nosił nowy duży SUV, który dołączy do oferty ŠKODY. Nawiązuje nią do niedźwiedzi Kodiak, żyjących na wyspie leżącej przy południowym wybrzeżu Alaski. Zapis nazwy zapożyczony został z języka miejscowej ludności Alutiiq. ŠKODA rozpocznie ofensywę w segmencie SUV wraz z premierą tego modelu w drugiej połowie bieżącego roku.

Masywność i siła – tytułowy niedźwiedź i ŠKODA Kodiaq dzielą wiele wspólnych cech. Nowy SUV ŠKODY, którego zapowiedzią był koncepcyjny VisionS, będzie mógł przewieźć siedem osób. Auto ma poradzić sobie na drogach, jak i poza utartymi szlakami. Zwierzęca siła będzie emanować również z sylwetki ŠKODY Kodiaq prezentującej wyraziste, muskularne linie.

Rozmiary VisionS (rozstaw kół 2,79 m, długość 4,70 m, szerokość 1,91 m i wysokość 1,86 m), które odziedziczy KodiaQ, plasują go w gronie dużych SUV-ów. Pojazd ten, oparty na platformie MQB Volkswagen Group, wyposażony jest w sześć siedzeń, rozmieszczonych w trzech rzędach.

Koncepcyjny VisionS wyposażony jest w napęd hybrydowy typu plug-in o mocy 165 kW (225 KM), co pozwala przyspieszać mu od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i osiągać maksymalną prędkość rzędu 200 km/h. 1,9 litra benzyny to wszystko, co zużyje samochód po przejechaniu 100 km (45 gramów CO2 na kilometr). ŠKODA VisionS przejedzie do 50 km na samym napędzie elektrycznym, a do 1 000 km przy połączeniu obu systemów. Wyniki te robią wrażenie i mamy nadzieje, że podobnymi pochwalić się będzie mógł seryjny KodiaQ.

Wewnętrzny silnik spalinowy to 1.4 TSI o mocy 156 KM oraz o momencie obrotowym rzędu 250 Nm. Jednostka ta współdziała z silnikiem elektrycznym, dostarczającym 40 kW mocy stałej i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moduł ten jest zintegrowany z sześciobiegową skrzynią DSG, która kieruje moc na przednie koła. Drugi silnik elektryczny o mocy do 85 kW i momencie obrotowym 270 Nm napędza tylną oś. Napęd na oś tylną działa niezależnie od napędu na oś przednią, co oznacza, że pojazd posiada inteligentny napęd na cztery koła, niewymagający żadnego sprzężenia mechanicznego. Trzy silniki współpracują w sposób elastyczny: kierowca ŠKODY VisionS może wybierać pomiędzy kilkoma trybami pracy – od wyłącznie elektrycznego napędu do trybu ładowania, zawsze z zachowaniem maksymalnej wydajności. Bateria litowo-jonowa o pojemności 12,4 kWh znajduje się w przedniej części osi tylnej.
MM