Jeździec przyszłości. Elektryczny MITSUBISHI eX CONCEPT debiutuje w Tokyo

październik 29, 2015

Na rozpoczętej właśnie wystawie motoryzacyjnej Tokyo Motor Show 2015 zadebiutował nowy model MITSUBISHI eX Concept. Jest on wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji.

Układ napędowy MITSUBISHI eX Concept zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, MITSUBISHI eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.

MitsEX napedUmieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności.

Kierowca może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC. W trybie AUTO czujniki i kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni drogi do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie wybiera optymalny tryb jazdy dla warunków występujących na drodze. Tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub w ulewnym deszczu, podczas gdy tryb SNOW (śnieg) oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych bardzo śliskich nawierzchniach.

Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy. Oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Kolejne rozwiązanie to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami. 

Brak środkowego słupka między przednimi i tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do bardzo przyjaznego wnętrza. W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa przenośne akumulatory.

MITSUBISHI eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (wyświetlane są na niej wskazówki dotyczące trasy pochodzące z systemu nawigacji samochodowej, alarmy dotyczące odległości od poprzedzającego samochodu, ostrzeżenia o zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz informacje o stałych lub tymczas), a także w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, co pozwala dostarczać najróżniejsze informacje związane z podróżą samochodem. Po zintegrowaniu ze smartfonem z zainstalowaną aplikacją nawigacyjną, wyświetlacz może pokazywać informacje dotyczące zaplanowanej trasy.

Wyświetlacze współpracujące z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia zastępują również tradycyjne lusterka zewnętrzne oraz wsteczne.

MITSUBISHI eX Concept może zostać połączony z systemem V2H, który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego, co w przeciętnym domu zapewni energię elektryczną na cztery dni. Gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala również na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.

Crossover Mitsubishi naszpikowany jest najnowszymi nowinkami technicznymi. Za sprawą technologii Mitsubishi Connect auto jest w stałym kontakcie w siecią internetową,  a możliwości sztucznej inteligencji korzystającej z informacji dostępnych w chmurze obliczeniowej pozwalają powiązać informacje przechowywane i wyszukane w Internecie oraz odwiedzane miejsca z zainteresowaniami i upodobaniami podróżnych. Gdy sztuczna inteligencja w czasie jazdy trafi w chmurze na przydatne informacje, podpowiada kierowcy możliwe działania w oparciu o zebrane informacje. Gdyby samochód brał udział w wypadku drogowym, automatycznie zostaną przesłane informacje o uszkodzeniach bazujące na sygnałach z czujników (skala wypadku, czy poduszki powietrzne zostały użyte, czy nie), jak również lokalizacja miejsca wypadku. Wszystkie te informacje trafią do odpowiednich służb ratowniczych.

Zaawansowane technologie bezpieczeństwa aktywnego MMC dają możliwość bezpieczniejszego i bardziej komfortowego korzystania z samochodu. Mowa między innymi o systemie łagodzenia kolizji czołowych (FCM) oraz ultradźwiękowym systemie dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). W aucie działa również system ostrzegający o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW), a także Asystent Zmiany Pasa (LCA), asystent autonomicznego parkowania i system monitorowania zdrowia i świadomości kierowcy.   

Automatyczny samochód? Kiedyś… być może ... No cóż, taki samochód powoli staje się staje się rzeczywistością. MITSUBISHI eX Concept wykorzystuje szereg technologii automatycznej jazdy, które są szczególnie kompatybilne z pojazdami elektrycznymi.

Dzięki sprzyjającej charakterystyce momentu obrotowego generowanego przez silnik elektryczny, samochody elektryczne wykazują właściwości jezdne, które pozwalają niemal natychmiast automatycznie reagować na zmiany występujące w sytuacji na drodze, którą poruszają się wyłącznie samochody lub umożliwiają zaprzęgnięcie systemów automatycznego sterowania do unikania przeszkód. W automatycznym trybie jazdy światła pozycyjne pojazdu są włączone, by zasygnalizować innym użytkownikom drogi, że kierowca oddał całą władzę systemom automatycznej jazdy.

Korzystając z komunikacji między pojazdami, pojazdami i infrastrukturą, jak również z kamer i radarów zamontowanych w samochodzie, automatyczny system jazdy analizuje sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zmienia prędkość pojazdu lub pas ruchu. System otrzymuje również informacje z chmury internetowej na temat warunków ruchu drogowego w miejscu docelowym i pomaga kierowcy w unikaniu wypadków.

Dzięki precyzyjnemu utrzymywaniu odległości od innych pojazdów jadących w pobliżu, niezależnie czy to w gęstym ruchu, czy w czasie szybkiej jazdy autostradowej, jazda jest bezpieczniejsza, a zużycie energii elektrycznej maleje, jako że system unika niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań.
MM