Land Rover Discovery 5 – następca tronu

W Paryżu debiutuje 5. generacja Land Rovera Discovery – auta, którego historia ma już 27 lat. Nowy model, jak każdy Land Rover, wie, na czym polega jazda w terenie.

Nowy Discovery został zapowiedziany w formie Discovery Vision Concept – konceptu przedstawionego podczas na New York Auto Show w 2014 roku, obrazującej przyszły kierunek rozwoju całej rodziny Discovery. Był to pierwszy krok na drodze do radykalnej zmiany tego  SUV-a.

Nowy Discovery może pomieścić nawet 7 dorosłych osób, choć długość jego nadwozia jest mniejsza niż 5 metrów (4970 mm). Oba fotele w trzecim rzędzie wyposażono w punkty mocowania ISOFIX, aby rodziny mogły swobodnie umieścić foteliki dziecięce w wybranym przez siebie, najdogodniejszym miejscu.

Wnętrze nowego Discovery stanowi kontynuację zmian we wzornictwie, zapoczątkowanej przez model Discovery Sport. Klienci mogą wybierać z bogatego asortymentu materiałów najwyższej jakości, w tym zdecydować się na luksusową tapicerkę skórzaną marki Windsor i naturalne, dębowe elementy fornirowe.

Samochód oferuje technologię inteligentnego składania foteli, umożliwiającą klientom rekonfigurację drugiego i trzeciego rzędu siedzeń przy minimalnym wysiłku z wykorzystaniem elementów sterujących z tyłu pojazdu oraz centralnego ekranu dotykowego. Wszystkie trzy rzędy są dostępne z systemem podgrzewania – z fotelami podgrzewanymi i chłodzonymi w rzędzie pierwszym i drugim – a także z systemami masującymi dostępnymi dla fotela kierowcy i fotela pasażera w pierwszym rzędzie, w celu zwiększenia komfortu długich podróży. Technologia Auto Access Height zmniejsza wysokość nadwozia o wartość do 40 mm, gdy pasażerowie przygotowują się do wsiadania lub wysiadania z pojazdu.

Sercem systemu infotainment InControl Touch Pro jest 10-calowy ekran dotykowy umieszczony na centralnej konsoli, który umożliwił projektantom Land Rovera zredukowanie liczby przycisków na desce o jedną trzecią. W kabinie znajdować się może aż dziewięć portów USB i sześć punktów ładowania 12V.

Ciekawym rozwiązaniem technologicznym jest opaska na nadgarstek (tzw. Activity Key) do zamykania i otwierania pojazdu. Przytrzymanie wodoodpornej opaski przy znaku „D” pojazdu na klapie tylnej jednocześnie zamyka pojazd i dezaktywuje zwykły kluczyk, który można w ten sposób bezpiecznie zostawić w środku.

Zespoły projektujące Land Rovera są wręcz uzależnione od szukania nowej przestrzeni na wszelkiego rodzaju schowki, co zaowocowało powstaniem szeregu wygodnych skrytek, a nawet wieszaka na torebkę. Bagażnik oferuje do 2500 litrów ładowności lub do 1231 litrów za drugim rzędem siedzeń, a nowa automatyczna wewnętrzna klapa tylna o podwójnym przeznaczeniu gwarantuje wszechstronność oczekiwaną od pojazdu noszącego znak Discovery. Składany panel na przodzie przestrzeni ładunkowej po podniesieniu działa jako praktyczny ogranicznik ładunku. Natomiast po opuszczeniu część wisząca o wymiarach 285 mm posłuży za okazjonalne miejsce do siedzenia lub przy zmienianiu zabłoconego obuwia, wszystko w schronieniu zapewnianym przez nową klapę tylną. To proste urządzenie naśladuje działanie tylnej klapy dzielonej poziomo, montowanej we wcześniejszych generacjach Discovery.

Nowy Discovery jak każdy Land Rovera wie, co to jazda w terenie. Prześwit wynosi 283 mm (o 43 mm więcej), natomiast maksymalna głębokość brodzenia równa jest 900 mm (o 200 mm więcej). Wielotrybowy system Land Rovera, Terrain Response 2, zapewnia optymalizację szeregu ustawień, od czułości pedału gazu do charakterystyki zmiany biegów, aby można je było dostosować do warunków jazdy jednym ruchem pokrętła – i pozwala nawet na automatyczny wybór optymalnego ustawienia, jeżeli kierowca nie jest pewien najlepszego wyboru.

Podczas jazdy po szczególnie trudnym terenie, system All-Terrain Progress Control (ATPC) można zaprogramować w taki sposób, aby autonomicznie utrzymywał odpowiednią prędkość pełzania, wybraną przez kierowcę. Ta inteligentna technologia umożliwia kierowcy skoncentrowanie się wyłącznie na kierownicy podczas omijania przeszkód, bez rozpraszania uwagi pedałami gazu czy hamulca, i może być również wykorzystana podczas postoju, do ruszania na śliskiej nawierzchni.

Charakterystykę jazdy szosowej poprawia lekkość Land Rovera oraz trwała konstrukcja aluminiowa Monocoque, która przyczynia się do redukcji masy pojazdu o 480 kg w porównaniu z uprzednio stosowaną konstrukcją ramową ze stali. Tylne zawieszenie Intergral Link zapewnia wysoką sterowność bez pogarszania komfortu jazdy. Znak rozpoznawczy Land Rovera, czyli Command Driving Position zapewnia użytkownikom dobrą widoczność bez względu na warunki na drodze i warunki pogodowe. Pewność ta dotyczy również możliwości holowania (maks. uciąg 3500 kg), stanowiących swoistą wizytówkę Discovery każdej generacji, od kiedy w dniu jego premiery w 1989 został użyty do holowania pociągu.

System Advanced Tow Assist to rozwiązanie umożliwiające kierowcy łatwe wykonywanie potencjalnie kłopotliwych manewrów podczas cofania z przyczepą. Samochód sam zatroszczy się m.in. o nieintuicyjne kręcenie kierownicą w przeciwną stronę podczas jazdy do tyłu. Kierowca może wprowadzić przyczepę na miejsce docelowe, używając pokrętła systemu Terrain Response 2. Aby jeszcze bardziej ułatwić sprawę, na obraz ze skierowanej do tyłu kamery wyświetlany na centralnym ekranie dotykowym nakładane są linie kierujące, co sprawia, że zadanie w innych okolicznościach trudne staje się bezstresowe.

Jednostki napędowe nowego Discovery to gama cztero- lub sześciocylindrowych silników benzynowych i Diesla Jaguar Land Rover, połączonych z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF. Są to:
- czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 2.0l i mocy 180 KM Ingenium Td4, zapewniający spalanie rzędu 4,99 l/100 km przy jednoczesnej emisji CO2 od 159 g/km – niższej o 22 procent w porównaniu z poprzednikiem o tych samych parametrach
- czterocylindrowy silnik Diesla Sd4 z technologią podwójnego doładowania wytwarza moc 240 KM oraz moment obrotowy równy 500 Nm, przy spalaniu rzędu 5,25 l/100 km i emisji  CO2 od 165 g/km.
- sześciocylindrowy silnik Diesla Td6 o mocy 258 KM i maks. momencie 600 Nm
- silnik benzynowy o mocy 340 KM i momencie obrotowym 450 Nm, o pojemności 3.0 litrów V6 z turbodoładowaniem: Si6
MM

 

Skomentuj

Upewnij się, że wymagane pola oznaczone gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.