TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Daimler-Benz oficjalnie zaprezentował nowy model Mercedesa GLC, który zastąpi odchodzącego do historii GLK. Samochód jest większy i - naszym zdaniem - ładniejszy od swego poprzednika. Nasze zainteresowanie budzi ze względu na stały napęd na cztery koła 4MATIC oraz ciekawe pakiety off-roadowe.
Jak widać na zdjęciach kształty auta uległy wyraźnemu zaokrągleniu, co upodabnia go do innych, niedawno wprowadzonych modeli terenowych Mercedesów: małego GLA i dużego GLE, czyli następcy ML-a. Widać również wyraźne nawiązania do zademonstrowanego wiosną prototypu GLC Coupe. Zdaniem producenta w tym właśnie kierunku podążać będzie stylistyka jego kolejnych SUV-ów. Komu GLC wydaje się zbyt ułagodzony, może zażyczyć sobie niestandardowe pakiety AMG lub Off-road. Przykładowo zderzaki ze zintegrowanymi osłonami występują w trzech wersjach: poza bazową dostępna jest odmiana zoptymalizowana pod kątem jazdy w terenie, wyróżniająca się większym kątem natarcia i zejścia (maksymalnie 31 i 25 stopni), a także zdecydowanie sportowy wariant AMG.
Z profilu GLC nawiązuje do aut z nadwoziem coupé - posiada opadającą linię szyb i głębokie przetłoczenie drzwi, biegnące w kierunku poszerzonych tylnych błotników. Jego wydłużoną sylwetkę podkreśla powiększony o 118 mm rozstaw osi (2873 mm). Matowoczarne osłony nadkoli, koła o średnicy do 20 cali oraz opcjonalne stopnie progowe to kolejne cechy mające podkreślić terenowy charakter auta.
Porównanie stary GLK i nowy GLC: |
GLK |
GLC |
Zmiana |
Rozstaw osi |
2755 |
2873 |
+118 |
Rozstaw kół p/t |
1574/1597 |
1621/1617 |
+47/+20 |
Długość |
4536 |
4656 |
+120 |
Szerokość |
1840 |
1890 |
+50 |
Wysokość |
1630 |
1639 |
+9 |
Miejsce na nogi z tyłu |
891 |
948 |
+57 |
Szerokość na wysokości bioder z przodu |
1442 |
1499 |
+57 |
Szerokość na wysokości bioder z tyłu |
1440 |
1474 |
+34 |
Szerokość na wysokości ramion z przodu |
1401 |
1455 |
+54 |
Szerokość na wysokości ramion z tyłu |
1408 |
1436 |
+28 |
Maks. przestrzeń nad głową z przodu |
1057 |
1065 |
+8 |
Maks. przestrzeń nad głową z tyłu |
1012 |
1005 |
-7 |
GLC awansował również pod względem wystroju kabiny, podążając śladem większego brata - GLE. Nowa generacja modelu oferuje więcej miejsca dla podróżujących oraz na bagaż. We wykorzystano typowe dla Mercedesów, wysokiej jakości materiały, charakterystyczne dla ręcznie wykonywanych przedmiotów - skóra nappa, drewno o otwartych porach czy metalizowane okładziny. Poczucie przestronności zwiększa opcjonalny, panoramiczny szklany dach. Szczególną uwagę w kabinie GLC zwraca szeroka, opadająca płynnie konsola środkowa z trzema otworami wentylacyjnymi, która biegnie od wolnostojącego ekranu multimediów aż do podłokietnika.
W porównaniu z poprzednikiem GLC zapewnia więcej przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Dłuższe nadwozie efektywnie przekłada się na ilość miejsca we wnętrzu. Dla przykładu, ilość miejsca na kolana wzrosła tam o 57 mm. Znacząco, bo również o 57 mm, poszerzono kabinę z przodu. To zasługa nie tylko szerszego o 50 mm nadwozia, ale również odpowiedniej architektury foteli.
Równocześnie wzrosła pojemność i funkcjonalność bagażnika. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 40/20/40 i można ustawić je w pozycji przewozowej, zwiększając objętość przestrzeni bagażowej o 80-110 l, aż do 580 l. Po całkowitym złożeniu GLC mieści nawet 1600 l bagażu, o 50 l więcej od poprzednika. Maksymalna długość bagażnika wynosi 1320 mm, a maksymalna szerokość - 1100 mm, o 150 mm więcej niż w GLK.
Porównanie stary GLK i nowy GLC: | GLK | GLC | Zmiana |
Min. pojemność bagażnika w l |
470 |
550 |
+80 |
Maks. pojemność bagażnika w l |
1550 |
1600 |
+50 |
Maks. długość przestrzeni bagażowej w mm |
890 |
930 |
+40 |
Maks. szerokość przestrzeni bagażowej w mm |
1261 |
1389 |
+128 |
Min. szerokość przestrzeni bagażowej w mm |
950 |
1100 |
+150 |
Tylne oparcie dzielone w proporcjach |
60/40 |
40/20/40 |
- |
Załadunek lub rozładunek ułatwia funkcja obniżenia krawędzi bagażnika o 40 mm, dostępna z opcjonalnym zawieszeniem AIR BODY CONTROL, oraz dostęp bezdotykowy HANDS FREE ACCESS, który umożliwia otwarcie tylnej klapy bez konieczności wciskania jakiegokolwiek przycisku - wystarczy ruch stopy pod zderzakiem.
W chwili premiery rynkowej model będzie dostępny w czterech odmianach silnikowych do wyboru:
• GLC 220 d 4MATIC, diesel, 170 KM
• GLC 250 d 4MATIC, diesel, 204 KM
• GLC 250 4MATIC, benzynowy, 211 KM
• GLC 350 e 4MATIC, hybryda plug-in, 211+116 KM
Silniki - dane podstawowe: |
GLC 220 d 4MATIC |
GLC 250 d 4MATIC |
GLC 250 4MATIC |
GLC 350 e 4MATIC |
Moc maks. KM |
170 |
204 |
211 |
211+116 |
Maks. moment obr., Nm |
400 |
500 |
350 |
560 |
Zużycie paliwa (l/100 km) |
5,0 - 5,5 (6,1 - 6,5) |
5,0 - 5,5 (6,1 - 6,6) |
6,5 - 7,1 (7,5 - 7,9) |
2,6 |
∆ Zmiana w % |
-19 |
-19 |
-12 |
- |
Emisja CO2 g/km |
129 - 143 (159 - 169) |
129 - 143 (159 - 169) |
152 - 166 (173 - 180) |
60 |
∆ Zmiana w % |
-19 |
-19 |
-12 |
- |
0-100 km/h |
8,3 (8,5) |
7,6 (8,0) |
7,3 (7,9) |
5,9 |
Vmax km/h |
210 (205) |
222 (210) |
222 (215) |
bd |
() W nawiasach zamieszczono dane poprzednika
Wszystkie odmiany spełniają normę emisji spalin Euro 6 i są wyposażone w funkcję start/stop. Mercedes GLC będzie oferowany również z hybrydowym napędem plug-in. Zespół napędowy GLC 350 e 4MATIC osiąga moc systemową 211 + 116 KM, w razie potrzeby pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 s lub umożliwia pokonanie dystansu do 34 km bez użycia jednostki spalinowej. Maksymalna prędkość pojazdu w trybie elektrycznym wynosi 140 km/h.
Standardem w GLC jest oczywiście stały napęd na cztery koła 4MATIC z bazowym rozdziałem momentu obrotowego między osiami w stosunku 45:55. Wielotarczowe sprzęgło w centralnym dyferencjale jest wstępnie obciążone momentem blokującym obie osie o wartości 50 Nm, przyczyniając się do znacznej poprawy trakcji i stabilności.
W modelach GLC 220 d 4MATIC, GLC 250 d 4MATIC oraz GLC 250 4MATIC zastosowano 9-stopniową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Wariant GLC 350 e 4MATIC, podobnie jak wszystkie hybrydowe Mercedesy, jest zaopatrzony w najnowszą odmianę skrzyni 7G-TRONIC PLUS.
Mimo większych wymiarów karoserii i bogatszego wyposażenia nowy model jest o 80 kg lżejszy od poprzednika. W głównym stopniu odpowiada za to zupełnie nowe nadwozie, ważące o 50 kg mniej od mniejszego GLK, dzięki wykorzystaniu aluminium oraz wysoko- i ultrawysokowytrzymałej stali. Z aluminium wykonano m.in. drzwi, pokrywę silnika, dach i przedni pas, a także elementy zawieszenia.
Mercedes-Benz GLC jest seryjnie wyposażony w stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL o selektywnej sile tłumienia, ale występuje również z opcjonalnym, wielokomorowym zawieszeniem pneumatycznym AIR BODY CONTROL z elektronicznie sterowaną, zmienną charakterystyką tłumienia.
Auto standardowo dysponuje systemem trybów jazdy DYNAMIC SELECT z pięcioma programami do wyboru: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ oraz INDIVIDUAL. W trybie Sport sztywniejsze nastawy pozwalają osiągać wyższe przyspieszenia boczne, a prześwit zostaje obniżony o 15 mm (o 20 mm w Sport+). Tryb Comfort skupia się natomiast na komfortowej jeździe, z łagodnym zestrojeniem zawieszenia.
Dla nas najciekawszy jest opcjonalny pakiet Off-Road Engineering, który oferuje do 5 dodatkowych ustawień, m.in. na śliską nawierzchnię (Slippery), do jazdy terenowej po piachu lub żwirze (Off-road), do pokonywania podjazdów lub zjazdów (Incline) oraz holowania przyczepy (Trailer). W samochodach z zawieszeniem AIR BODY CONTROL kierowca ma również do dyspozycji program ostatniej szansy - Rocking Assist, służący np. do wyjeżdżania z zaspy. Po jego uruchomieniu zawieszenie podnosi się o 50 mm (wówczas prześwit zwiększa się do prawie 230 mm), podnosi się też próg działania kontroli trakcji. Dodatkowo, pakiet Off-Road Engineering obejmuje wytrzymałą osłonę podwozia Gemtex oraz system DSR (Downhill Speed Regulation) automatycznie utrzymujący zadaną prędkość na stromych zjazdach, a w przypadku zawieszenia stalowego wiąże się ze zwiększeniem prześwitu o 20 mm.
Działanie wszystkich trybów jazdy DYNAMIC SELECT obrazują wizualizacje na centralnym ekranie multimediów. Szczególnie atrakcyjny jest interfejs off-roadowy z szeregiem parametrów podawanych w czasie rzeczywistym, takich jak nachylenie drogi czy kąt skrętu kierownicy.
Mercedes-Benz GLC trafi do sprzedaży w Europie w połowie września br. W Niemczech jego ceny będą startować z poziomu poprzednika - od 44 506 euro.
MM