Mitsubishi Racing Lancer - sukcesor Pajero Evolution

Lancer_2Mitsubishi Racing Lancer MRX09 jest wyczynowym pojazdem klasy super Production Cross-Country, przygotowanym zgodnie z regulacjami przepisów FIA, dotyczącymi klasy T1. Zbudowano go także z uwzględnieniem nowych przepisów, jakie zaczną obowiązywać w 2010 r. Jego fundamentem jest wiedza, jaką zebrano m.in. dzięki 12 zwycięstwom Mitsubishi Pajero w rajdzie Dakar, w ciągu 25 lat uczestnictwa fabrycznego zespołu w tym najsłynniejszym, motoryzacyjnym maratonie świata.

MRX09 zbudowano w oparciu o przestrzenną ramę, przygotowaną w procesie komputerowo wspomaganego projektowania (CAE), wykorzystanego do zoptymalizowania jej kształtu, układu i wytrzymałości. Samochód będzie napędzany silnikiem wysokoprężnym 3.0 V6 z turbodoładowaniem, testowanym właśnie podczas imprez cross-country Dakar Series i rajdów Pucharu Świata.

Wykonane z włókien węglowych nadwozie MRX09 nawiązuje swym kształtem do modelu Lancer Sportback - nowego hatchbacka właśnie wprowadzanego przez koncern na rynki Europy.

Nowa rajdówka będzie wyposażona w układ napędu obu osi, system przeniesienia napędu, zawieszenie i układ hamulcowy, zgodne z najnowszymi regulacjami technicznymi dotyczącymi klasy T1 i odpowiednio współpracujące z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym.

Racing Lancer na przełomie sierpnia i września będzie testowany w Maroku, a następnie w końcówce października. Każdy z testów potrwa około dwóch tygodni, a samochód za każdym razem pokona około 4000 km. Po intensywnym programie przygotowawczym Racing Lancer zadebiutuje w rajdzie Baja Portalegre w Portugalii, szóstej rundzie Pucharu Świata Rajdów Cross-Country FIA (30.10-2.11). Samochodem wystartuje Stephane Peterhansel, najbardziej utytułowany kierowca w historii Dakaru, mający na swoim koncie 9 zwycięstw w tej imprezie, zarówno na dwóch, jak i na czterech kołach.

Racing Lancer ma już za sobą dwie tygodniowe sesje testowych w Hiszpanii i Maroku. Przy bazowych ustawieniach, starano się wyeliminować błędy „okresu dziecięcego” tak, by zespół mógł jak najszybciej rozpocząć prace nad rozwojem konstrukcji, korzystając z doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji Pajero Evolution.

Mitsubishi Pajero Evolution dwukrotnie już startował Hiroshi Masuoka, który entuzjastycznie wypowiadał się o potencjale tej konstrukcji: „Wersja z dieslem jest niesamowicie łatwa w prowadzeniu, dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu, dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów”, mówił Masuoka. „Deklasuje auta benzynowe na polu łatwości kontroli auta, zwłaszcza w wymagającym terenie, podobnie, jak i w przyspieszaniu na wyjściu z ciasnych zakrętów i długich, szybkich prostych. Z odpowiednimi ustawieniami, ten samochód będzie wyraźnie szybszy”.

Eksperymentalne Pajero pokonało w sumie ponad 8000 km w testach i na zawodach, a inżynierowie na podstawie zebranych danych mogli m.in. zaprojektować nowe zawieszenie o zmienionej geometrii, odpowiadające wymogom innego rozkładu masy i charakterystyce przebiegu momentu obrotowego turbodoładowanego diesla. Pracowali również nad zmienionym przedziałem silnikowym, w którym skupiono się na lepszym chłodzeniu jednostki oraz osprzętu. Poprawki poczyniono również w turbinie, lepiej reagującej przy niskich obrotach i dającej więcej mocy przy dużych prędkościach obrotowych, nie zapominając przy tym o trwałości i niezawodności tego podzespołu.

Najbliższa impreza, w której wystąpi zespół Mitsubishi, to PAX Rally - druga runda Dakar Series (9.09 – 14.09.2008). Mitsubishi wystawi trzy benzynowe wersje Pajero Evolution, w których zasiądą Stephane Peterhansel, Luc Alphand i Joan Roma.

AK
(22/08/2008)

Mitsubishi Racing Lancer - dane techniczne:
Silnik – 2997 ccm, V6 turbodiesel,
Moc maksymalna – ponad 190 kW (260 KM)
Maksymalny moment obrotowy – ponad 650 Nm
Układ przeniesienia napędu – manualna, pięciobiegowa przekładnia sekwencyjna Ricardo
Układ 4WD – stały napęd obu osi z centralnym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu
Długość – 4475 mm
Szerokość – 1990 mm
Rozstaw osi – 2900 mm
Rozstaw kół (przód/tył) – 1750/1750 mm
Masa – 1900 kg