Peugeot 5008 – rodzinny SUV

Nazwa modelu jest ta sama, ale koncepcja całkowicie inna – dysponujący 7 indywidualnymi fotelami nowy PEUGEOT 5008 jest SUV-em, który dorównuje możliwościami konfiguracji wnętrza vanom. Auto zostanie zaprezentowane publiczności podczas najbliższego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, zanim pojawi się w sprzedaży na rynkach zagranicznych na wiosnę 2017 r.

PEUGEOT 5008 0709STYP 011Od 2009 roku, kiedy pojawiła się pierwsza generacja PEUGEOT 5008 w segmencie C zaszły duże zmiany. Podobnie jak w niemal wszystkich innych segmentach pojawiła się bogata oferta SUV-ów. W ciągu kilku zaledwie lat SUV-y stały się trzecim najlepiej sprzedającym się rodzajem nadwozia na kontynencie europejskim we wszystkich segmentach, zajmując miejsce za hatchbackami i sedanami klasy B i C. Nic dziwnego, że projektanci i konstruktorzy Grupy PSA rozpoczęli już w 2012 r. prace nad ambitnym programem wprowadzenia na rynek pięciu nowych SUV-ów w ciągu niespełna roku.

Początek ofensywy wyznaczyło wprowadzenie w marcu br. nowego SUV-a PEUGEOT 2008, w maju został zaś zaprezentowany nowy PEUGEOT 3008. W Chinach nadal odnosi sukcesy poprzednia generacja modelu 3008 poddana restylingowi, a na targach motoryzacyjnych w Chengdu została zaprezentowana chińska przedłużona wersja nowego SUV-a PEUGEOT 3008 pod nazwą PEUGEOT 4008. Nowy PEUGEOT 5008 jest więc piątym SUV-em zaprezentowanym przez francuską markę.

PEUGEOT 5008 0709STYP 301Natychmiast po otwarciu przednich drzwi 5008 przyciąga wzrok najnowsza wersja PEUGEOT i-Cockpit. Jest tam niemal wszystko: poręczna, kompaktowa kierownica, duży pojemnościowy ekran dotykowy o przekątnej 8 cali umieszczony jak tablet na desce rozdzielczej i imponujący cyfrowy panel wirtualnych zegarów o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3 cala. Pośrodku deski rozdzielczej umieszczone są przyciski typu toggle switch. Zapewniają one bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem i bezpieczeństwem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu, mobilnych aplikacji i świateł awaryjnych.

Modułowa budowa płyty podłogowej EMP2 pozwoliła na wydłużenie rozstawu osi 5008 o 16,5 cm w porównaniu do PEUGEOTa 3008 oraz o 11 cm w odniesieniu do poprzedniej generacji modelu 5008. Tak więc wnętrze kabiny jest bardzo obszerne, zwłaszcza jeśli chodzi o pasażerów w drugim rzędzie, gdzie przykładowo miejsce na nogi zwiększa się o 60 mm.

Długość całkowita samochodu (4,64 m) jest większa o 19 cm niż w nowym SUV-ie PEUGEOT 3008 i o 11 cm niż w poprzedniej generacji 5008. Wydłużenie nadwozia samochodu zostało wykorzystane do powiększenia przestrzeni w kabinie.

PEUGEOT 5008 0709STYP 308W 5008 zamontowane zostały w drugim rzędzie trzy niezależne fotele z funkcją składania (tej samej szerokości, z regulacją przesuwu wzdłużnego oraz pochylenia oparcia) oraz dwa niezależne fotele składane i wyjmowane w trzecim rzędzie. Wymontowanie każdego z foteli trzeciego rzędu to dodatkowe 39 dm3 VDA 210 do dyspozycji. Uzyskana w ten sposób przestrzeń może uzupełnić bagażnik o pojemności 780 dm3 VDA 210 (1060 litrów w pomiarze wodą) w konfiguracji 5-miejscowej. Możliwość złożenia przedniego fotela pasażera do położenia stolika sprawia, że nowy SUV PEUGEOT 5008 jest przystosowany do przewozu przedmiotów o długości sięgającej aż 3,20 m. Praktycznym rozwiązaniem jest również bezdotykowa obsługa tylnej klapy: jeden ruch nogą pod tylnym zderzakiem uruchamia jej otwieranie lub szybkie zamykanie bez użycia siły.

PEUGEOT 5008 został zaprojektowany na tej samej platformie EMP2 co modele PEUGEOT 308 i 3008. Dzięki modularności można ją dostosować do różnych rodzajów nadwozia, wydłużając skokowo rozstaw osi o wielokrotność 55 mm. W przypadku nowego PEUGEOT 5008 dodano trzy nowe sekcje w stosunku do modelu 3008.

Korzystne efekty wprowadzenia nowej platformy EMP2 w połączeniu ze znaczącą optymalizacją masy do gabarytów i parametrów użytkowych zaowocowały obniżeniem masy średnio o 95 kg w porównaniu do poprzedniej generacji tego modelu. Aerodynamiczna linia i optymalnie dobrane wymiary zewnętrzne samochodu pozwoliły na uzyskanie jednego z najlepszych współczynników SCx w tym segmencie (0,76 m2 w najlepszych pod tym względem wersjach). Również zastosowanie opon o wyjątkowo niskich oporach toczenia w rozmiarze 17” i 18”, czy też 19” o PEUGEOT 5008 0709STYP 103obniżonym profilu opracowanych przez firmę Michelin (205x55 R19) przyczyniło się do wysokich osiągów całej gamy SUV-ów PEUGEOT 5008.

Klientom Peugeota przygotowano do wyboru 10 silników. Gama benzynowa obejmuje 4 jednostki napędowe:
1,2 l PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (117 g CO2 /km lub 115 g CO2 /km w wersji o bardzo niskim zużyciu paliwa)
1,2 l PureTech 130 S&S EAT6 (120 g CO2/km)
1,6 l THP 165 S&S EAT6 (133 g CO2/km)
Dostępnych jest również 6 silników wysokoprężnych:
1,6 l BlueHDi 100 S&S z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach (106 g CO2/km)
1,6 l BlueHDi 120 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (108 g CO2/km lub 105 g CO2 /km w wersji o bardzo niskim zużyciu paliwa)
1,6 l BlueHDi 120 S&S EAT6 (112 g CO2/km)
2,0 l BlueHDi 150 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (118 g CO2/km)
2,0 l BlueHDi 180 S&S EAT6 (124 g CO2/km),  Ten ostatni silnik napędza tylko i wyłącznie luksusową i dynamiczną wersję GT.

PEUGEOT 5008 0709STYP 102Pomocne kierowcy mogą okazać się również systemy:
- Advanced Grip Control z nową funkcją Hill Assist Descent Control (HADC).
- System Active Safety Brake i system wspomagania zachowania odległości między pojazdami (Distance Alert).
- System aktywnego monitorowania pasa ruchu (Active Lane Departure Warning);
- System wykrywania zmęczenia kierowcy;
- System automatycznego przełączania świateł Smartbeam;
- System monitorowania ograniczeń prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych;
- Adaptacyjny tempomat z funkcją STOP (w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów);
- System aktywnego monitorowania martwego pola;
- System Park Assist;
- Visio Park 2 (widoczność w zakresie 360°).