ŠKODA VISION X – trzy w jednym

Na targach w Genewie ŠKODA zaprezentuje studyjny model studyjny crossovera napędzanego gazem ziemnym CNG, benzyną i energią elektryczną. Za sprawą niezwykłego napędu hybrydowego samochód może pochwalić się bardzo niską emisją dwutlenku węgla, wynoszącą 89 g/km.

Vision2VISION X został wyposażony w 1,5-litrowy, czterocylindrowy silnik TSI G-TEC z turbodoładowaniem. Hybrydowy układ napędowy koncepcyjnego modelu ŠKODY zapewnia maksymalną moc na poziomie 130 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Jeden ze zbiorników gazu ziemnego znajduje się pod tylnym siedzeniem, drugi za tylną osią pojazdu. CNG napędza przednią oś, zaś silniki elektryczne, tylną.

VISION X to pierwszy pojazd ŠKODY z napędem na wszystkie koła pozbawiony wału przegubowego. Ma to swoje zalety: niższa waga automatycznie oznacza mniejsze zużycie paliwa i energii. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i toczenia. W ten sposób VISION X zamienia energię kinetyczną na energię elektryczną i wykorzystuje ją do późniejszej do jazdy. Dzięki zastosowaniu dodatkowego zbiornika paliwa samochód osiąga zasięg do 650 kilometrów. Silnik elektryczny uruchamia się tylko w razie potrzeby. Wydajność hybrydowego napędu zapewnia ŠKODZIE VISION X przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,3 sekundy, zaś maksymalna prędkość pojazdu wynosi 200 km/h.

ŠKODA AUTO ostatnio stawia wyraźnie na elektromobilność. Elektryfikacja gamy modeli ŠKODA rozpocznie się w 2019 r. od wprowadzenia ŠKODY SUPERB z napędem hybrydowym typu plug-in. Oprócz produkcji samochodów elektrycznych, zakład w Mladá Boleslav będzie produkował również podzespoły elektryczne do hybrydowych modeli kilku innych marek Grupy Volkswagen.
MM