Ssangyong Tivoli - z salonu w teren

Koreański Ssangyong prezentuje na salonie motoryzacyjnym w Genewie nowego SUV-a Tivoli z samonośnym nadwoziem, „inteligentnym” napędem na cztery koła, dwoma silnikami do wyboru i „pięknym” obliczem (nazwę dla auta zapożyczono od miasteczka leżącego nieopodal Rzymu słynącego ze swej urody). Samochód chce przypaść do gustu tym, którzy szukają auta 4x4, ale rzadko wyjeżdżają z miasta.

O Tivoli warto napisać, ponieważ jest to pierwszy samochód marki Ssangyong od czasu przejęcia firmy przez grupę Mahindra & Mahindra. Przez ponad trzy lata projektowania pojazdu był on testowany w temperaturach od minus 42 stopni w warunkach zimowych, do ponad 50 stopni na pustyni, zaś hamulce sprawdzano w warunkach górskich na wysokości aż 4000 metrów. Prace nad projektem trwały dokładnie 42 miesiące i pochłonęły 280 milionów euro, które teraz producent zamierza odzyskać. Jego zdaniem auto zdobędzie serca klientów ze względu na swą niezawodność, bezpieczeństwo, przestronność wnętrza i praktyczność, wynikającą z użycia napędu 4x4.

W Tivoli zastosowano zupełnie nową płytę podłogową, nowe nadwozie i silniki. Mahindra ma duże doświadczenie w produkowaniu silników Diesla, co zaowocowało skonstruowaniem nowego 1,6-litrowego silnika wysokoprężnego e-XDi160 (moc 115 KM; moment obrotowy 300 Nm). Dla samochodu zaprojektowano także nowy silnik benzynowy 1,6-litrowy e-XGi160 (moc 128 KM; moment obrotowy 160 Nm), powstały z myślą o oszczędności w zużyciu paliwa. Obu typom silnika może towarzyszyć automatyczna bądź ręczna skrzynia biegów (obie 6-biegowe), a także napęd na dwa lub cztery koła.

Elektronicznie kontrolowany system 4x4 „na życzenie” rozdzielać będzie moc pomiędzy przednią i tylną oś oraz automatycznie dostosowywać się do nawierzchni i warunków na drodze. Podczas normalnej jazdy system napędu przekazuje moc w całości do przednich kół, zmniejszając zużycie paliwa, zaś w przypadku jazdy po ośnieżonej, mokrej lub śliskiej nawierzchni automatycznie przejdzie na napęd na cztery koła, zapewniając tym samym stabilność toru jazdy. Dodatkowo podczas jazdy po wznoszącym się lub opadającym terenie system napędu na 4 koła korzystać będzie z HSA (system wspomagania ruszania na wzniesieniu), który pomoże doprowadzić moc do ślizgających się kół. W celu optymalizacji wykorzystania hamulców i dalszego zwiększenia bezpieczeństwa systemy ESP i ABS kontrolują także system napędu 4x4. W teren Tivoli rusza uzbrojony w prześwit podwozia 167 mm, kąt natarcia 20,8 stopnia, kąt zejścia – 28 stopni i kąt rampowy – 18,7 stopnia

Projektanci Tivoli szczególny nacisk położyli na bezpieczeństwo pasażerów, dlatego samochód może pochwalić się m.in. siedmioma poduszkami powietrznymi: dla pasażera z przodu, poduszkami bocznymi oraz kurtynami powietrznymi, a także poduszką chroniącą kolana kierowcy. Klientom, którym zależy na praktyczności, Tivoli oferuje przestronną kabinę (szerokość 1795 mm) oraz bagażnik (423 l), a także pokaźną liczbę najróżniejszych schowków. Rozwiązaniem, które powinno przypaść do gustu szczególnie młodszym użytkownikom, jest możliwość indywidualizacji wnętrza, przejawiająca się m.in. w możliwości wyboru jednego z sześciu kolorów tła na tablicy rozdzielczej. Dzięki systemowi Smart Steer (inteligentny kierowca), dostępna jest dodatkowo możliwość wyboru jednego z trzech dostępnych ustawień układu kierowniczego (normalny, komfortowy, sportowy).

Tivoli z napędem benzynowym wejdzie do sprzedaży w Europie i na świecie w maju, wersja z silnikiem Diesla, a także z napędem na 4 koła – w lipcu.
MM