Yamaha Wolverine-R - azjatycki rosomak

Wkraczająca na rynek Yamaha Wolverine-R to dwuosobowy pojazd typu ROV (Recreational Off-Highway Vehicle – rekreacyjny pojazd do jazdy poza drogami publicznymi) adresowany do klienta nastawionego na rekreację, który za sprawą kompaktowego designu i łatwości prowadzenia Wolverine-R pozwala bez trudu poruszać się w ekstremalnie trudnym terenie oraz pokonywać ciasne i techniczne szlaki przeprawowe.

Wolverine-R został wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, m.in. automatyczną skrzynię przekładniową CVT Yamaha Ultramatic®, napęd On-Command pracujący w trybach 2WD/4WD lub 4WD z blokadą przedniego mechanizmu różnicowego, zawieszenie o regulowanej sztywności oraz kokpit typu samochodowego z intuicyjnymi elementami sterowania.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN ACT 006Nowa kabina zapewnia lepszą widoczność dookoła, a podwozie – optymalizację kątów najazdu i zejścia, umożliwiając poruszanie się w ekstremalnych warunkach terenowych i przeprawowych. Nowe, kompaktowe podwozie Yamahy Wolverine-R jest krótsze i węższe w porównaniu z 3-miejscową Yamahą Viking, czego efektem jest większa koncentracja masy pojazdu, czynnik istotny dla zwrotności i zwinności prowadzenia. Liczy się także przesunięcie silnika o 148 mm do przodu (w porównaniu z Vikingiem), jak również relokacja foteli ku środkowi. Z myślą o trudnym terenie podwozie jest ukośnie „zadarte” z przodu i z tyłu.

Z przodu i z tyłu zastosowano amortyzatory KYB typu piggyback o regulowanej sztywności dla wyższych i niższych prędkości, tłumienia odbicia i naprężenia wstępnego. Przednie wahacze dolne typu „gull wing” oraz dłuższe wahacze tylne zapewniają wysoką trwałość i elastyczność zawieszenia. Skok zawieszenia przedniego i tylnego wynosi odpowiednio 246 mm oraz 269 mm, co w połączeniu z pokaźnym, 290-milimetrowym prześwitem pojazdu pozwala precyzyjnie dostrajać charakterystykę zawieszenia do ekstremalnych warunków off-roadowych.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN DET 009W celu zapewnienia należytej ochrony silnika i podwozia, przy zachowaniu możliwości przejazdu ponad przeszkodami w rodzaju zwalonego drzewa czy odłamków skalnych, Yamaha Wolverine-R jest wyposażona w pełnowymiarową, stalową płytę osłonową podwozia oraz wykonane z tworzywa panele najazdu i zejścia.

Trwałość konstrukcji w warunkach terenowych zwiększają nowe nadkola tylne. Manszety przegubów równobieżnych chronione są specjalnymi osłonami na wahaczach dolnych z dodatkowym zabezpieczeniem tylnych półosi od strony ramy pojazdu.

Wolverine-R wyposażony jest w ogumienie Maxxis Bighorn, produkowane wyłącznie dla Yamahy. Opony przednie w rozmiarze 26x8x12 oraz tylne 26x10x12 zapewniają optymalny poziom trakcji, trwałości i precyzję prowadzenia. Zamontowane na felgach stalowych, które mocowane są do odkuwanych piast kół, idealnie uzupełniają charakterystykę zawieszenia Wolverine-R pod względem własności trakcyjnych i komfortu jazdy w warunkach terenowych.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN DET 007Pojazd posiada zębatkowy układ kierowniczy ze sprawdzonym elektronicznym systemem wspomagania Yamaha EPS (Electronic Power Steering), umożliwiającym skorelowanie siły wspomagania z wyczuciem podłoża przez kierowcę. Odpowiedni dobór przekładni pozwala zachować lekkość i precyzję kierowania, a ograniczenie wysiłku niezbędnego do prowadzenia wpływa korzystnie na zwiększenie zdolności off-roadowych Wolverine-R.

Skuteczne zatrzymanie Wolverine-R zapewniają nawiercane tarcze hamulcowe o średnicy 270 mm na osi przedniej i tylnej oraz dwutłoczkowe zaciski hamulcowe. Celem zwiększenia trwałości i zabezpieczenia od wpływów zewnętrznych zastosowano nowego rodzaju mokry wielotarczowy hamulec postojowy (w kąpieli olejowej).

2016 YAM YXE700E EU DPBSN DET 001Układ kabiny Wolverine-R odpowiada wszelkim wymogom komfortu oraz wygody dla kierowcy i pasażera. Za sprawą intuicyjnego „samochodowego” designu nawet nowy użytkownik ROV-a Yamahy zauważy, że wszystko jest tam, gdzie trzeba. Dźwignie zmiany biegów i hamulca postojowego znajdują się w konsoli centralnej, a tuż obok – dwie wnęki na puszki/kubki i dwa kryte pojemniki podręczne. Jako dodatkową przestrzeń składową przewidziano zamykaną skrytkę na tablicy rozdzielczej i pojemniki pod-fotelowe.
Przed kierowcą umieszczono panel wyświetlacza cyfrowego z funkcjami prędkościomierza, licznika przebiegu ogólnego i dziennego, zegara, wskaźnika poziomu paliwa, aktualnie załączonego biegu i ustawień napędu 4x4. Gniazdo prądowe 12 V umożliwia podłączenie różnych urządzeń elektrycznych.

Fotele typu kubełkowego (ze zintegrowanymi zagłówkami) to sposób na wygodne podparcie ciała i wysoki komfort jazdy. Każdy z konturowanych foteli został wyposażony w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym fotel kierowcy można regulować w trzech pozycjach, m.in. przesuwać o 90 mm w tył lub w przód. Wszystkie punkty kontaktu z kolanami i podudziami jadących zostały wygładzone pod kątem bezpieczeństwa, a trójpozycyjny uchwyt po stronie pasażera okazuje się naprawdę przydatny na stromym lub wyboistym terenie.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN DET 002Wykonana z lekkiego polipropylenu skrzynia ładunkowa Volverine-R ma pojemność 188 litrów i nośność 136 kg, i z myślą o zwiększeniu funkcjonalności zakończona jest zdejmowaną, wielopozycyjną klapą tylną. W podłodze skrzyni ładunkowej przewidziano 6 zaczepów zabezpieczających przewożony towar. Rutynową obsługę pojazdu ułatwia możliwość demontażu skrzyni, zapewniająca łatwy dostęp do jednostki napędowej.

Integralny hak holowniczy pozwala ciągnąć przyczepę o masie do 680 kg, dzięki czemu Wolverine-R zaliczyć można do pojazdów prawdziwie uniwersalnych, potrafiących zaspokoić potrzeby zarówno użytkowników „weekendowych”, jak i profesjonalnych.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN DET 023Wolverine-R napędzany jest nowym, 1-cylindrowym, 4-zaworowym silnikiem benzynowym DOHC chłodzonym cieczą o optymalnej dla aktywnej rekreacji mocy i wysokim momencie obrotowym. Średnica cylindra i skok tłoka wynosi 103 x 85 mm, pojemność skokowa 708 cm3, a rozrząd sterowany jest dwoma wałkami w głowicy (DOHC) zamiast wałka pojedynczego (SOHC) jak w Vikingu. Silnik odsunięty został w przód o 148 mm pod kątem centralizacji masy i lepszej kierowalności pojazdem. Dopływ powietrza do 44-milimetrowej gardzieli Mikuni zapewnia bezpośredni chwyt przedni, a skierowany do tyłu wylot spalin chroni kabinę przed przegrzewaniem. Celem ograniczenia emisji szkodliwych spalin silnik wyposażony jest w system indukcji powietrza (AIS) oraz katalizator. W skład układu wydechowego wchodzi kolektor ze stali nierdzewnej i wielkowymiarowy tłumik. Odpowiednią wydajność silnika zapewnia powietrzna chłodnica oleju, utrzymująca stałą temperaturę roboczą 2,6-litrowego układu smarowania.

Wolverine-R w posiada pełni automatyczną skrzynię przekładniową Yamaha Ultramatic®, która zalicza się do najbardziej trwałych i efektywnych konstrukcji typu CVT (bezstopniowych) w branży. Umieszczony na konsoli centralnej selektor umożliwia wybór biegu wysokiego, niskiego, wstecznego i neutralnego. Selektor steruje przekładnią poprzez połączenie cięgnowe, które dostępne jest dla serwisu po demontażu konsoli.

2016 YAM YXE700E EU DPBSN STA 004Dzięki doborowi najbardziej wydajnego przełożenia w danej sytuacji, Yamaha Ultramatic® pozwala z pełnym zaufaniem mierzyć się nawet z ekstremalnymi warunkami jazdy terenowej. Z tego właśnie powodu przełożenie biegu niskiego i wstecznego Wolverine-R zostało w stosunku do Vikinga obniżone o 5%.

Przekładnia Ultramatic® posiada sprzęgło odśrodkowe oraz praktycznie bezobsługowy pas transmisyjny o stałym naciągu, który sprzyja zwiększeniu trwałości i płynności działania. W przeciwieństwie do innych „automatów” z efektem wolnego koła po zwolnieniu pedału przyspieszenia, Wolverine-R potrafi w sposób ciągły i odczuwalnie „naturalny” hamować silnikiem. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sprzęgła jednokierunkowego, które działa w fazie zwalniania po odjęciu „gazu” umożliwiając zachowanie kontroli i pewności jazdy, szczególnie na ciasnych zakrętach, śliskim podłożu czy w trudniejszych warunkach terenowych.

2016 YAM YXE700E EU PDG STA 003Celem optymalizacji mocy silnika w różnych warunkach off-roadowych Wolverine-R wyposażony został w wysokowydajny układ dolotowy powietrza z chwytem umieszczonym wysoko z przodu pod maską – poza zasięgiem kurzu i odłamków wzbijanych przez koła jezdne. Świeże powietrze płynie do łatwo dostępnej komory filtracyjnej pod konsolą centralną, skąd trafia bezpośrednio do 44-mm układu wtryskowego paliwa Mikuni. Dla wygody użytkownika Wolverine-R posiada podwójny, piankowy filtr powietrza (wielokrotnego użytku) nie wymaga narzędzi do demontażu.

Napęd Yamaha On Command umożliwia kierowcy wybór trybów 2WD/4WD lub 4WD z blokadą mechanizmu różnicowego przy pomocy obrotowego przełącznika na tablicy rozdzielczej po lewej stronie kierownicy. Ze względu na fakt, iż działanie systemu zależy od kierowcy, a nie od elektroniki, Yamaha On Command umożliwia natychmiastowe ustawienie wybranego trybu pracy pomiędzy 2WD, 4WD lub też 4WD z blokadą dyferencjału. W połączeniu z możliwością szybkiego załączenia biegu niskiego, wysokiego czy wstecznego, ten zaawansowany system napędowy pozwala sprawnie poruszać się w ekstremalnym i ’technicznym’ terenie.
MM

Yamaha Wolverine-R - dane techniczne:

Typ silnika

Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy

Pojemność

708 cm3

Średnica x skok tłoka

103,0 mm x 85,0 mm

Stopień sprężania

10,1 : 1

Układ smarowania

Mokra miska olejowa

Układ paliwowy

Single Mikuni 44 mm

Układ zapłonu

TCI

Układ rozrusznika

Elektryczny

Skrzynia biegów

Yamaha Ultramatic® CVT automatic V-belt

Napęd

On-Command® 2WD, 4WD, 4WD z blokadą dyferencjału

Napęd końcowy

Wał

Podwozie:

Układ przedniego zawieszenia

Independent Double Wishbone, 246 mm wheel travel

Układ tylnego zawieszenia

Independent Double Wishbone with Anti-Sway Bar, 269 mm wheel travel

Hamulec przedni

Podwójny hydrauliczny tarczowy, chłodzony powietrzem

Hamulec tylny

Podwójny hydrauliczny tarczowy, chłodzony powietrzem

Ogumienie przednie

Maxxis Bighorn 2.0, AT26x8-12, steel rims

Ogumienie tylne

Maxxis Bighorn 2.0, AT26x10-12, steel rims

Wymiary:

Długość całkowita

2 970 mm

Szerokość całkowita

1 540 mm

Wysokość całkowita

1 885 mm

Rozstaw osi

2 062 mm

Minimalny prześwit

290 mm

Min. promień skrętu

4,6 m

Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)

581 kg

Pojemność zbiornika paliwa

36,7 litrów

Olej

2,6 litrów

Obciążenie maksymalne:

Część załadunkowa

136 kg

Informacje dodatkowe:

Układ kierowniczy

Typ Ackermann z elektrycznym układem sterowania

Uciąg

max. 680 kg

Skomentuj

Upewnij się, że wymagane pola oznaczone gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.