TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Na salonie motoryzacyjnym w Genewie Land Rover pochwali się Range Roverem Evoque wyposażonym w nową 9-biegową skrzynię automatyczną, która stanowić będzie alternatywę dla dotychczasowej 6-biegówki. 9 biegów to tylko fanaberia czy realne korzyści?
Jak twierdzą przedstawiciele Land Rovera nowa skrzynia 9HP skonstruowana przez ZF Friedrichshafen (jej produkcja odbywać się jednak będzie w fabryce Gray Court w Południowej Karolinie) kryje w sobie mnóstwo zalet. Mniejsze odległości pomiędzy biegami poprawiają szybkość zmiany przełożeń i komfort prowadzenia. Wysokie biegi zmniejszają hałas podczas jazdy z dużą prędkością i mają wpływ na niższe (o 16%) zużycie paliwa oraz emisję CO2.
Nowa skrzynia jest dużo bardziej „inteligentna” od swej poprzedniczki, w której zmiana przełożeń w górę i w dół odbywała się sekwencyjnie. 9HP potrafi natomiast pomijać poszczególne biegi przy nagłych przyspieszeniach oraz w razie gwałtownego hamowania. Przełożenie pierwszego biegu jest niższe niż w skrzyni 6-biegowej i będzie pełniło rolę „reduktora” lub raczej „biegu off-roadowego” - przydatnego w terenie czy podczas holowania.
9-biegowa skrzynia jest już podobno absolutnym maksimum. Projektanci ZF-a i tak mogą czuć się z siebie dumni - mimo 3 dodatkowych biegów ich skrzynia urosła o zaledwie 6 mm długości, a jej waga zmalała (!) o 7,5 kg w porównaniu do 6-biegówki. Dodawanie kolejnych przełożeń zdaniem ZF-a znacząco skomplikowałoby konstrukcję skrzyni, a przede wszystkim wpłynęłoby na duży wzrost jej wagi, co zaowocowałoby również zwiększonym zużyciem paliwa.
AK, fot. Land Rover
Jak twierdzą przedstawiciele Land Rovera nowa skrzynia 9HP skonstruowana przez ZF Friedrichshafen (jej produkcja odbywać się jednak będzie w fabryce Gray Court w Południowej Karolinie) kryje w sobie mnóstwo zalet. Mniejsze odległości pomiędzy biegami poprawiają szybkość zmiany przełożeń i komfort prowadzenia. Wysokie biegi zmniejszają hałas podczas jazdy z dużą prędkością i mają wpływ na niższe (o 16%) zużycie paliwa oraz emisję CO2.
Nowa skrzynia jest dużo bardziej „inteligentna” od swej poprzedniczki, w której zmiana przełożeń w górę i w dół odbywała się sekwencyjnie. 9HP potrafi natomiast pomijać poszczególne biegi przy nagłych przyspieszeniach oraz w razie gwałtownego hamowania. Przełożenie pierwszego biegu jest niższe niż w skrzyni 6-biegowej i będzie pełniło rolę „reduktora” lub raczej „biegu off-roadowego” - przydatnego w terenie czy podczas holowania.
9-biegowa skrzynia jest już podobno absolutnym maksimum. Projektanci ZF-a i tak mogą czuć się z siebie dumni - mimo 3 dodatkowych biegów ich skrzynia urosła o zaledwie 6 mm długości, a jej waga zmalała (!) o 7,5 kg w porównaniu do 6-biegówki. Dodawanie kolejnych przełożeń zdaniem ZF-a znacząco skomplikowałoby konstrukcję skrzyni, a przede wszystkim wpłynęłoby na duży wzrost jej wagi, co zaowocowałoby również zwiększonym zużyciem paliwa.
AK, fot. Land Rover