9 biegów w Range Roverze Evoque

Na salonie motoryzacyjnym w Genewie Land Rover pochwali się Range Roverem Evoque wyposażonym w nową 9-biegową skrzynię automatyczną, która stanowić będzie alternatywę dla dotychczasowej 6-biegówki.  9 biegów to tylko fanaberia czy realne korzyści?

Jak twierdzą przedstawiciele Land Rovera nowa skrzynia 9HP skonstruowana przez ZF Friedrichshafen (jej produkcja odbywać się jednak będzie w fabryce Gray Court w Południowej Karolinie) kryje w sobie mnóstwo zalet. Mniejsze odległości pomiędzy biegami poprawiają szybkość zmiany przełożeń i komfort prowadzenia. Wysokie biegi zmniejszają hałas podczas jazdy z dużą prędkością i mają wpływ na niższe (o 16%) zużycie paliwa oraz emisję CO2.

Nowa skrzynia jest dużo bardziej „inteligentna” od swej poprzedniczki, w której zmiana przełożeń w górę i w dół odbywała się sekwencyjnie. 9HP potrafi natomiast pomijać poszczególne biegi przy nagłych przyspieszeniach oraz w razie gwałtownego hamowania. Przełożenie pierwszego biegu jest niższe niż w skrzyni 6-biegowej i będzie pełniło rolę „reduktora” lub raczej „biegu off-roadowego” - przydatnego  w terenie czy podczas holowania.

9-biegowa skrzynia jest już podobno absolutnym maksimum. Projektanci ZF-a i tak mogą czuć się z siebie dumni - mimo 3 dodatkowych biegów ich skrzynia urosła o zaledwie 6 mm długości, a jej waga zmalała (!) o 7,5 kg w porównaniu do 6-biegówki. Dodawanie kolejnych przełożeń zdaniem ZF-a znacząco skomplikowałoby konstrukcję skrzyni, a przede wszystkim wpłynęłoby na duży wzrost jej wagi, co zaowocowałoby również zwiększonym zużyciem paliwa.

AK, fot. Land Rover