Audi Q5 2012 – z dobrego na lepsze, czyli czas na zmiany

Audi Q5 to jeden z najchętniej kupowanych modeli niemieckiej firmy z Ingolstadt. Auto produkowane jest stosunkowo niedługo (od 2008 roku) i cieszy się dużą popularnością (zwłaszcza w Azji i USA), dlatego nikt nie myśli jeszcze o wprowadzaniu na rynek jego drugiej generacji. Lekkie odświeżenie wyglądu i wyposażenia na pewno jednak mu nie zaszkodzi.

Z zewnątrz nowe Audi Q5 poznamy m.in. po nowych reflektorach, zmodyfikowanym zderzaku i grillu z pionowymi chromowanymi elementami kratownicy. Wnętrze błyszczy chromu, bowiem wiele elementów ma teraz obramowania w tym właśnie kolorze. Niewielkim modyfikacjom uległy: wielofunkcyjna kierownica, kolumna kierownicy czy kluczyk. Zmiany poczyniono też m.in. w obsłudze podgrzewanych siedzeń, nowej  klimatyzacji czy systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

I rzecz najciekawsza, czyli silniki. Jest ich pięć: trzy z nich to jednostki TDI, dwie TFSI. Wszystkie łączą bezpośredni wtrysk z doładowaniem i wszystkie posiadają system start-stop w standardzie. Chociaż większość silników zwiększyła osiągi, zużycie paliwa spadło o 15%.

Najbardziej efektywny napęd w rodzinie Q5 ma model 2.0 TDI. Audi dostarcza go w dwóch wersjach. Wersja z czterocylindrowym silnikiem o mocy 143 KM i z momentem obrotowym 320 Nm oraz z manualną skrzynią biegów i przednim napędem zużywa średnio 5,3 l oleju napędowego na 100 km.

W przypadku Audi Q5 z silnikiem o mocy 177 KM i momencie obrotowym 380 Nm zużycie paliwa wynosi 6,0 litrów na 100 km (z automatyczną skrzynią S tronic i napędem na cztery koła quattro). Model 3.0 TDI oferuje 245 KM i moment obrotowy 580 Nm. Wysokoprężna jednostka V6 w całkowicie nowej stylistyce, współpracuje z siedmiostopniową automatyczną skrzynią S tronic i z napędem quattro. Samochód z takim silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 225 km/h. Jego średnie zużycie paliwa ogranicza się do 6,4 litra na 100 km.

Nowy silnik 2.0 TFSI ma moc 225 KM i moment obrotowy 350 Nm. Zużycie paliwa wynosi (w wersji z manualną skrzynią biegów) 7,6 litra na 100 km. Jeszcze więcej mocy oferuje nowy silnik 3.0 TFSI – trzylitrowy V6 z doładowaniem, który jest następcą silnika 3,2-litrowego. Osiąga moc 272 KM)i moment obrotowy 400 Nm. Do 100 km/h przyspiesza w 5,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 234 km/h
Stały napęd na wszystkie koła quattro jest seryjnie montowany do prawie wszystkich silników Audi Q5 (jedynie silnik 2.0 TDI o mocy 143 KM napędza wyłącznie koła przednie). W normalnym trybie jazdy centralny mechanizm różnicowy przekazuje moc na oś tylną i przednią w stosunku 60:40. W razie potrzeby może ten podział  zmienić. System sterowania momentem obrotowym z funkcją przekazywania mocy na wybrane koła dopełnia jego pracę, pozwalając przez to unikać niepotrzebnego hamowania.

W terenie Audi Q5 pokonuje wzniesienia o nachyleniu do 31 stopni i przejeżdża nad przeszkodami o wysokości 20 cm. Kąt najazdu i zjazdu wynosi 25 stopni, a pochylenia pojazdu - 17 stopni.

Na koniec warto wspomnieć o Audi Q5 hybrid quattro  - pierwszym seryjnym modelu hybrydowym Audi. Źródłem jego napędu są: silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 54 KM i momencie obrotowym 210 Nm. Audi Q5 hybrid quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Przy tym napędzie osiąga maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi  6,9 l na 100km.
MM

.