Audi RS Q3 concept – niebieski wojownik

Podczas targów Auto China 2012 w Pekinie Audi zaprezentowało niebieski cacko o sportowym sznycie, wywodzące się z modelu Q3. Kto podejdzie bliżej, ten zobaczy wszystkomówiący emblemat RS, który sygnuje nowy koncepcyjny model Audi z serii Racing Sport – Audi Q3 RS.

ZOBACZ TAKŻE: Audi Q3 – królewicz z Ingolstadt


5,2 sekundy do „setki” i prędkość maksymalna 265 km/h to wystarczające argumenty, by auto zaliczyć do rodziny RS (Racing Sport). Zasługa to mocnego (360 KM) silnika 2.5 TFSI, który łączy w sobie dwie klasyczne technologie Audi: bezpośredni wtrysk benzyny oraz turbodoładowanie. Siedmiostopniowa skrzynia biegów S tronic przekazuje moc na wszystkie koła auta (quattro). W normalnych warunkach drogowych kieruje ją niemal wyłącznie na przednie koła. W przypadku wystąpienia poślizgu, skrzynia biegów za pomocą sprzęgła wielopłytkowego z elektronicznym sterowaniem,  płynnie dołącza oś tylną.

Producent postarał się, byśmy na każdym kroku przypominali sobie, że mamy do czynienia z autem „sportowym”. Nawet gdy podniesiemy maskę silnika. Obszar wokół pięciocylindrowej jednostki pokrywają panele z warstwowego karbonu z głowicami polakierowanymi na czerwono. Powietrze trafia do silnika przez dwie zamontowane po bokach kratki wentylacyjne. Na pokrywach świec zapłonowych poszczególnych cylindrów umieszczono numery – podobnie jak się czyni w świecie sportów motorowych. Otwarty sportowy filtr powietrza ma aluminiową obudowę, a wlot powietrza wykonany jest ze stali nierdzewnej.

Jak przystało na Audi RS, auto wyróżnia się wyglądem: charakterystycznym grillem ze srebrnym emblematem quattro, przyciemnionymi reflektorami czy zaprojektowanym na nowo zderzakiem i spojlerem. Aluminiowe obręcze kół Audi RS Q3 concept, w rozmiarze 8,5 J x 20, podkreślają dynamiczną stylistykę pojazdu, którego karoseria – niestety dla nas – została obniżona o 25 mm. Rozmiar opon 255/30 nie jest typowy dla SUVa, ale w przypadku modelu RS pasuje jak ulał.

***

Połączenie czarnych i niebieskich motywów można znaleźć po bokach Audi RS Q3 concept. Dotyczy to zarówno listew na drzwiach i progach jak i nakładek na nadkolach. Obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z czarnego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CFK), matowe aluminiowe listwy okalają boczne okna. Spojler dachowy opada ku tyłowi, jego środkowa część jest nieznacznie węższa w stosunku do części zewnętrznych. Polakierowano go w kolorze nadwozia – niebieskim Ordos, czyli matowym niebieskim z niewielką domieszką żółtego.

W tyle pojazdu, dolna część zderzaka ma sportowy, kanciasty kształt. Wkładka dyfuzora łącząca dwie duże, eliptyczne rury wydechowe w typowym dla RS wzornictwie, zachodzi daleko w górę. Tutaj również projektanci Audi zdecydowali się na połączenie CFK w kolorach czarnym oraz matowym niebieskim. Światła tylne oraz światła dodatkowe umieszczone w zderzaku, zostały przyciemnione w kolorze antracytu. Wykonano je z przezroczystego szkła.

Wnętrze Audi RS Q3 concept, do którego dzięki szklanemu dachowi dostaje się dużo światła, zdominowała zimna czerń, którą najlepiej widać na podsufitce, wykładzinach, dywanikach, wyłożonej skórą desce rozdzielczej oraz na znacznej części obić ze skóry Feinnappa. Jako element kontrastujący, do pokrycia siedzeń wykorzystano ciemnoniebieską Alcantarę. Kontrastującego niebieskiego koloru użyto także w elementach dekoracyjnych wykonanych z CFK. W materiał wpleciono błyszczące na niebiesko włókna szklane. Po bokach kierownicy znaleźć można zrobione z CFK łopatki zmiany biegów, których brzegi otacza aluminiowa wstęga. Większa część koła kierownicy pokryta jest czarną skórą Velvet. Zapewnia ona pewny chwyt dłoniom, uniemożliwiając równocześnie osadzanie się brudu. Obicia drzwi wykonano w dużej mierze z niebieskiej Alcantary. Wewnętrzne klamki zrobione z lekkich materiałów, prezentują się podobnie do tych montowanych w innych modelach RS. Chińskie znaki zastępują stosowane zazwyczaj arabskie cyfry obrotomierza. Emblematy RS Q3 zdobią tablicę rozdzielczą, fotele, progi i dywaniki podłogowe.
MM