Brenthel Dakar – Amerykanie na Dakarze

BrenthelDakar

Choć Dakar wyemigrował z Afryki, zainteresowanie nim wśród Europejczyków nie zmalało, natomiast wyraźnie wzrosło wśród Amerykanów. Peter Hajas z Minnesoty, zwycięzca amerykańskiego cyklu Dakar Challenge 2013, jest kolejnym – obok m.in. Robbiego Gordona i BJ Baldwina – reprezentantem USA, który wybiera się na Dakar 2014. Zasiądzie on za kierownicą 500-konnej rajdówki zbudowanej przez doświadczoną amerykańską firmę Brenthel Industries.

BrenthelDakar1Na amerykański cykl Dakar Challenge, którego zwycięzca otrzymywał darmowe wpisowe na Dakar, składały się dwa rajdy: czerwcowy Tecate SCORE Baja 500 i lipcowy Eldorado HDRA Reno 500. 53-letni Hajas startujący w nich rajdówką Kregera z silnikiem Chevroleta (Class 10) w pierwszej rundzie zajął w swojej klasie 7. miejsce, a w drugiej był 1., co zapewniło mu zwycięstwo w DC2013 (liczył się łączny czas przejazdu obu tras; w rywalizacji brały udział pojazdy klasy Trophy Truck, Class 1, Class 10 i Class 7200). Hajas osiągnął wynik 19 h 52 min. 4 sek. Miejsce drugie – co istotne w tej opowieści – zajął Jonathan Brenthal w rajdówce klasy 7200 z łącznym czasem  23 h 32 min. 12 sek. Obaj zawodnicy darzą się wzajemnym szacunkiem i sympatią, dlatego szybko dogadali się co do współpracy. Brenthal marzył o Dakarze, a jego firma była gotowa przygotować odpowiedni pojazd. Hajas miał zaś zaklepane miejsce na liście startowej. Stanęło więc na tym, że Hajas wystartuje w rajdówce Brenthala.    
 
BrenthelDaka2Na Dakarze 2014 mamy szansę zobaczyć więc kolejny pojazd będący owocem amerykańskiej myśli technicznej. Duże doświadczenie Brenthel Industries i ogrom pracy włożonej w projekt samochodu  może przynieść ciekawy rezultat. Przed rozpoczęciem budowy Brenthel Dakar został od zera zaprojektowany w CAD-zie. Klatkę bezpieczeństwa przygotowano z rur ciętych laserem. Pod maską zamontowano 500-konny silnik Chevroleta LS3, który połączony został z 4-biegową skrzynią sekwencyjną PBS. Zawieszenie zbudowano w oparciu o amortyzatory Kinga (o półmetrowym skoku!), a przy kołach umieszczono 6-tłoczkowe hamulce Jamar. Auto ma 118-calowy rozstaw osi i 85-calowy rozstaw kół. Na trasę zabiera 378 litrów paliwa.

- Dakar jest niesamowitym przedsięwzięciem – mówi Jonathan Brenthel. – Bardzo trudno byłoby Peterowi lub mnie podjąć się tego wyzwania na własną rękę. Uważamy, że stworzenie zespołu pustynnych rajdowców z USA to ważna sprawa. Zamierzamy dać z siebie wszystko. Mamy duże możliwości, ale potrzebujemy jeszcze wsparcia sponsorów, by osiągnąć cel.

MM, fot. Brenthel Industries