DS 7 Crossback – francuski szyk

DS to prestiżowa marka koncernu PSA i taki ma być również jego najnowszy SUV – DS 7 Crossback, który za chwilę zostanie pokazany w Genewie. Auto ma skusić klientów zaawansowaną technologią, kunsztownym wykończeniem i niebagatelną prezencją.

„Siódemkę” upakowano rozwiązaniami, które mają zadanie przykuć uwagę potencjalnych kupców. Na przykład moduły LED, zainstalowane w przednich reflektorach DS ACTIVE LED VISION, w chwili otwarcia modelu auta zapalają się na purpurowo, po czym obracają się o 180°, tworząc ciekawy efekt wizualny. Obrót wokół własnej osi wykonuje również animowany zegarek B.R.M R180, majestatycznie osadzony w desce rozdzielczej, gdy tylko samochód rusza z miejsca.

Rzadką ofertą w tym segmencie są dwa ekrany o przekątnej 12” - pierwszy ułatwia nawigację, umożliwia obsługę multimediów, całego pakietu DS CONNECT i funkcji Mirrorscreen, a drugi, spersonalizowany, przeznaczony jest do obsługi telefonu. Wnętrze auta również nosi znamiona luksusu, co jest zasługą wysokiej jakości materiałów: drewna, Alkantary, skóry licowa i nappa , które zastosowano na desce rozdzielczej, panelach bocznych, konsolach i fotelach.

W ubiegłym roku PSA zapowiedziało, że każdy nowy model DS będzie oferowany także w wersji hybrydowej lub elektrycznej o wysokich osiągach. Plan ten stał się rzeczywistością wraz z opracowaniem hybrydowego, benzynowego, doładowywanego zespołu napędowego o mocy 300 KM i momencie obrotowym 450 Nm z 4 kołami pędnymi, który w DS7 Crossback będzie dostępny od wiosny 2019 roku. W aucie zastosowano: benzynowy silnik spalinowy o mocy 200 KM, dwa silniki elektryczne (80 kW z przodu i 90 kW z tyłu, które wspomagają silnik spalinowy), automatyczną, elektrycznie sterowaną, 8-stopniową skrzynię biegów umieszczoną poprzecznie na przedniej osi, między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym, umieszczony pod podłogą, kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 12-13 kW/h i mocy 90 kW, oraz elektryczny napęd tylny zapewniający wersjom 4x4 znakomite osiągi. Hybryda może pracować w trzech trybach: w 100% elektrycznym (ZEV – maks. zasięg 60 km), hybrydowym (HEV – zalecany na długie trasy bez konieczności ładowania) i kombinowanym (SPORT). Technologia umożliwia doładowywanie akumulatora w fazach zwalniania oraz podczas toczenia pojazdu. W trybie standardowym pełne doładowanie akumulatora z domowego gniazdka trwa 4,5 godziny.

Oprócz hybrydowego zespołu E-TENSE, DS 7 CROSSBACK będzie oferowany z pięcioma spalinowymi jednostkami napędowymi (Euro 6.2) o dużej mocy i wysokim momencie obrotowym, inaugurując zarazem nową, 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów najnowszej generacji (EAT8):
- trzy silniki benzynowe (THP 225 S&S EAT8, THP 180 S&S EAT8, bądź też PureTech 130 S&S z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów,
- dwa silniki wysokoprężne BlueHDi (BlueHDi 130 S&S z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, a w późniejszym terminie ze skrzynią EAT8, bądź też BlueHDi 180 S&S ze skrzynią biegów EAT8)    

Przyzwyczailiśmy się już, że współczesne auta starają się pomóc kierowcy i przejąć na siebie jego obowiązki. System DS ACTIVE SCAN SUSPENSION (umieszczona za przednią szybą kamera, cztery czujniki przechyłów nadwozia oraz trzy przyspieszeniomierze) analizuje nawierzchnię drogi i reakcje DS 7 CROSSBACK (prędkość, kąt obrotu kierownicy, siła hamowania, itd.), przekazując zebrane dane w czasie rzeczywistym do modułu elektronicznego, który w sposób niezależny oddziałuje na każde z czterech kół, m.in. płynnie zmieniając twardość zawieszenia.

System zapowiadający czasy pojazdów autonomicznych – DS CONNECTED PILOT – wspomaga kierowcę, przy zapewnieniu mu możliwości ponownego przejęcia pełnej kontroli nad samochodem w dowolnym momencie. To innowacyjne rozwiązanie, obejmujące funkcję ACC Stop & Go (Adaptative Cruise Control) regulujące prędkość względem poprzedzającego pojazdu, utrzymuje precyzyjnie położenie DS 7 CROSSBACK na danym pasie ruchu zgodnie z wyborem i przyzwyczajeniami kierowcy poprzez działanie na układ kierowniczy. Działa przy prędkościach do 180 km/h (zależnie od przepisów obowiązujących w danym kraju), sterując zamiast kierowcy prędkością i kierunkiem jazdy. Bardzo przydatny na przykład w korkach czy na autostradzie.

Kolejny system – DS PARK PILOT – sprawia, że samochód jest w stanie sam zaparkować, równolegle lub prostopadle, bez dotykania kierownicy i pedałów przez kierowcę. Z kolei DS NIGHT VISION ułatwia ocenę sytuacji na drodze nocą. Umieszczona w osłonie chłodnicy kamera na podczerwień wykrywa obecność pieszych i zwierząt na drodze w odległości do 100 m przed samochodem. Funkcja ta dotąd był z reguły zarezerwowana dla pojazdów wyższej klasy.

DS nie ujawnił jeszcze cen auta, który w salonach powinien pojawić się jeszcze w trakcie tego roku. Samochód będzie powstawał w fabryce Citroena w Miluzie.
MM