Genewa 2012: Peugeot 4008 rzuca rękawicę bratniemu Mitsubishi ASX

4008_1201pc023Odbywający się w marcu salon w Genewie to impreza, na którą producenci szykują co roku różne rarytasy. Jedną ciekawszych premier tegorocznego salonu będzie nowy (terenowy) Peugeot 4008.

Nie wpadamy w zachwyt, bowiem samochód ten tak naprawdę jest już dość dobrze znany na rynku. Tyle że występuje pod inną nazwą – Mitsubishi ASX. Peugeot 4008 to jego francuski bliźniak – więcej na ten temat pisaliśmy już pół roku temu: Peugeot 4008 i Citroen C4 Aircross, czyli powtórka z rozrywki

4008 uzupełnia peugeotowską gamę modeli 4007 i 3008 (w tym jego najnowszej odmiany – Hybrid4). Dobrą wiadomością dla nas jest informacja, że w Europie samochód będzie oferowany wyłącznie z napędem 4x4. W pierwszej kolejności crossover pojawi się jednak na rynkach pozaeuropejskich, które mają stanowić aż 70% jego sprzedaży. Co ciekawe, na początku będzie oferowany... w Rosji i na Ukrainie, a następnie m.in. w Chinach, Australii, Nowej Zelandii, Argentynie, a dopiero od maja również w Europie (w sumie będzie sprzedawany w ponad 50 krajach). Czemu Rosja? Jak tłumaczy producent, w tym kraju silna pozycja samochodów terenowych ma podłoże historyczne; dzięki temu dziś segment ten stanowi aż 20% tamtejszego rynku. Dlatego Peugeot w pierwszej kolejności trafi do sprzedaży właśnie na wschodzie.

Peugeot 4008 jest bliskim krewniakiem sprzedawanego już od kilku lat SUV-a 4007. Samochód bazuje na tej samej płycie podłogowej, która została zredukowana poprzez skrócenie zwisów przedniego i tylnego (w sumie -30 cm). Zdecydowano jednak o zachowaniu dużego rozstawu osi (2,67 m) oraz kół (przód: 1,545 m, tył: 1,540 m), by zapewnić przestronność zarówno z przodu, jak i na tylnych siedzeniach, a także optymalną pojemność bagażnika (416 dm3 według normy VDA 210 z kołem zapasowym oraz do 442 dm3 z zestawem naprawczym).

Powyższe cechy, jak i zewnętrzne wymiary nadwozia: długość 4,34 m, szerokość 1,80 m i wysokość 1,63 m, czynią model 4008 pojazdem wszechstronnym, który powinien sprawdzić się zarówno w mieście, jak i na (tych łatwiejszych) bezdrożach.

4008_1201pc021

W wersji ze sterowanym elektronicznie napędem na 4 koła kierowca może wybrać jeden z trzech trybów:

* napęd na dwa koła (2WD), służący do jazdy po suchym asfalcie, gdy nie ma niebezpieczeństwa utraty przyczepności. W tym przypadku napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przedniej osi, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa;

* napęd na cztery koła (4WD) jest standardowym trybem pracy pojazdu. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą. Gwarantuje to optymalną przyczepność bez względu na warunki drogowe. Przykładowo, podczas jazdy po suchym asfalcie ze stałą prędkością 80 km/h, na przednie koła przekazywane jest 85% siły napędowej. Napęd tylnych kół będzie częściej wykorzystywany podczas gwałtownego przyspieszania lub podczas jazdy po śliskiej nawierzchni;

4008_1201pc024* blokada napędu na 4 koła (LOCK) powinna być używana w warunkach ograniczonej przyczepności. W tym trybie napęd na cztery koła jest stały, przy czym w porównaniu z trybem 4WD większy moment dostarczany jest na koła tylne. Takie rozwiązanie sprawdza się w szczególności podczas jazdy z niewielką prędkością - na koła tylne przekazywane jest wtedy 50% więcej momentu obrotowego (a maksymalnie nawet 82%) niż w przypadku automatycznego trybu 4WD.

W Europie model 4008 będzie dostępny z dwoma silnikami wysokoprężnymi Hdi. Pierwszy to 1,6 -litrowa jednostka HDi o mocy 115 KM i momencie 270-280 Nm (overboost), współpracująca z 6-biegową przekładnią manualną, Do wyboru będzie również mocniejszy silnik 1,8 l HDi o mocy 150 KM i momencie 300 Nm połączony z 6-biegową przekładnią manualną.

W Genewie obok Peugeota 4008 powinien zadebiutować również trzeci z bliźniaków – Citroen C4 Aircross. Ciekawe które z trójki rodzeństwa będzie cieszyło się największą popularnością u kupujących. Obstawiamy raczej ASX-a, ale wiele będzie zależeć od cen podyktowanych przez Francuzów...
MM