Jeep na szóstkę. Wielkanocne delicje duetu Jeep & Mopar

Półciężarowy Jeep Mighty FC Concept zbudowany na bazie Wranglera Rubicona oraz klasycznej urody pick-up J-12 Concept nawiązujący swym wyglądem do słynnego Gladiatora to dwie z sześciu niezwykłych terenówek, które Jeep przygotował we współpracy z firmą Mopar na wielkanocny festiwal Easter Jeep Safari 2012 w Moab (31 marca – 8 kwietnia).

ZOBACZ TAKŻE: Wielkanocna tradycja, czyli 7 wojowników z Moab  | Sześciu wspaniałych, czyli ekstremalne Jeepy spod znaku Mopar  | NuKizer 715 Jeep Koncept - historia zatacza koło

W ostatniej dekadzie Jeep oraz Mopar zbudowały wspólnie już 30 wyjątkowych samochodów, które co roku prezentowane są fanom amerykańskiej marki w czasie Easter Jeep Safari. W tym roku ich propozycja obejmuje 6 pojazdów, które są dowodem przede wszystkim na to, jak wdzięcznym autem do przeróbek jest legendarny Wrangler. Za pomocą odpowiednich podzespołów można sprawić, że stanie się ekstremalnym monsterem, eleganckim pick-upem, lub... pracowitą półciężarówką. Wystarczy, że Jeep trafi w ręce specjalistów Mopara (obchodzącego w tym roku swe 75-lecie), który w swej ofercie ma prawie 1000 akcesoriów i części tuningowych jemu dedykowanych. Tegoroczną nowością w jego ofercie są m.in. takie rarytasy jak mosty portalowe Pro 60 oraz nowy zestaw tuningowy do silników HEMI.

Samochodem, który natychmiast przyciągnął naszą uwagę, jest wspomniana już półciężarówka  Jeep Mighty FC Concept, która swą aparycją nawiązuje do budowanego w latach 1956-1965 Jeepa Forward Control. Bazą do jej zbudowania był nowiutki Wrangler Rubicon, który został fachowo rozczłonkowany. Kabina (z dachem JK-8) powędrowała nad przednią oś, przesunięciu uległ również silnik. Rama została znacznie wydłużona po to, by mogła służyć jako podstawa pod  blisko 2,5-metrową pakę ładunkową. Terenowe możliwości auta urosły (dosłownie i w przenośni) za sprawą nowych mostów portalowych. Znamy ich cenę – przedni kosztuje 12500 dolarów, a tylny 11000 dolarów. Zawieszenie zostało nieźle doinwestowane, o czym świadczą coilovery Kinga  oraz wahacze prowadzące Teraflexa. Uzupełnieniem tego bogactwa są 40-calowe opony na 17-calowych felgach  Hutchinson z beadlockami, zderzaki Hansona oraz wyciągarka Warn 16.5. Ślina, która mi pociekła, zapaprała całą klawiaturę...

Kolejną gratką (nie GRATem:) jest Jeep J-12 Concept (po prawej, ten czerwony) stanowiący przedłużoną, uatrakcyjnioną wersję JK-8. W tym przypadku również za punkt startowy przeróbek posłużył nowy  Wrangler Unlimited, którego ramę wydłużono o niebagatelne 18 cali, a następnie zamontowano na niej 182-centymetrową pakę pick-upa. Pod nią upchnięto koło zapasowe. Zdolności terenowe auta, który z wyglądu został upodobniony do kultowego Gladiatora, zwiększone zostały za sprawą mostów Dynatrac D-44 (przód) i D-60 (tył) wyposażonych w blokady ARB. 3-calowy lift pozwolił Jeepowi urosnąć, a 36-calowe opony – nabrać groźnego charakteru.

Świetnie wygląda również – sami przyznajcie – Jeep Wrangler Apache (po lewej), który najciekawszą rzecz skrywa jednak pod maską. To wyposażony w specjalny kit (wejdzie do sprzedaży latem) silnik 6.4 V8 HEMI, który dysponuje mocą 470 KM i momentem 637 Nm.  Samochód otrzymał ponadto nowe mosty Pro 60 5.13 oraz 4,5-calowy lift zawieszenia. Pełne orurowanie, szybka wyciągarka Warn 9.5ti XP oraz półdrzwi to już tylko „szczegóły”.

Wielkanocna propozycja Jeepa i Mopara obejmuje ponadto dwa w pełni zmodyfikowane Wranglery, które demonstrują różne możliwości poprowadzenia tuningu. Mopar Accessorized Jeep Wrangler charakteryzuje się m.in. 2-calowym liftem, blokadami mostów, 35-calowymi oponami Goodyear Wrangler i wyciągarką Warn 9.5ti XP. Z kolei zbudowany we współpracy z American Expedition Vehicles Jeep Wrangler Traildozer Concept posiada wspomniany już wcześniej kit do HEMI, mosty Dana 44 z elektronicznymi blokadami, 37-calowe opony Mickey Thompson Baja Claw oraz 3,5-calowy lift zawieszenia.

Rodzynkiem w tym mocno ekstremalnym towarzystwie jest Jeep Grand Cherokee Trailhawk Concept, prezentujący bardziej agresywne oblicze luksusowego „Granda”.

AreK